Offshore

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Offshore

Bericht door leo-shof »

De Balder en de Hermod en de Thialf hebben (had voor de Hermod) de brug aan de voorkant staan.
De Saipem 7000 heb de brug op de stern
, daar door lijkt het net of hij achteruit vaart.
De nieuwe Sleipnir heeft de brug ook op de stern staan, aan de portside.
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO

altena 1
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 feb 2011 20:13

Re: Offshore

Bericht door altena 1 »

Koos schreef: 29 mei 2019 17:31 En ik altijd maar denken dat in vaartoestand het het accomodatie/brug gedeelte als voorschip werd beschouwd.
Blijkt net andersom te zijn :? :roll
Gr. Koos
dat had ik dus ook toen ze de laatste keer rotterdam uitvoer en ik mijn foto's bekeek,
waar is de brug?

Afbeelding

euhhh,daar dus,

Afbeelding

vond het al zo vreemd dat ze ''achteruit'' wegvoer,niet dus .

zo vertelde mij een superviser die wel eens bij haar werkzaamheden aanwezig was en inspecties uitvoerde op mijn opmerking dat als 1 kraan de ene kant uitdraaide de andere kraan de andere kant opdraaide. toen ik vroeg of dat vanwege ballast was wat raar was omdat ze bij verolme aan de kade/ of in dok lag. het schijnt dat de kranen te groot zijn en niet langs mekaar kunnen draaien als de andere in ruststand staat.

zo stond ik er ook van te kijken dat ze zonder sleepboten wegvoer.
ook later op marine traffic zag ik ze nog steeds zonder sleepboten onderweg zijn.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Offshore

Bericht door Sparks316 »

Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre die "brug" voorop moet staan, ofwel fatsoenlijk uitzicht moet geven in de richting waarin je vaart.
Bij een "gewoon schip", wat meestal vaart en weinig stillicht lijkt dat logisch. Ik heb me ooit (tijdens een eerste of zo reis van de Challenger, die effe door de Middellandse Zee denderde op weg naar de Rode Zee en op eigen kracht) afgevraagd hoe die gasten manoevreerden. Brug achterop en het hele dek voor die brug lag vol jackets en andere zooi waardoor er naar voren weinig te zien was. Zo ging dat meestal, hoewel je ook kan zeggen dat de meeste van die vroege bakken doorgaans gesleept werden en dan gebeurt de navigatie vanaf de sleper.
Toen de eerste self-propelled bakken verschenen stond doorgaans de brug ook op het voorschip met behoorlijk zicht naar voren. Bij de Saipem-7000 is dat dus duidelijk anders gedaan. Daarbij kan je ook stellen dat zo'n ding weinig dagen "vaart" en meestal op 1 plek ligt. In hoeverre vrij zicht naar voren dan reuze belangrijk is, dan denk ik weer aan die Challenger die in 1969 of 1970 ook gewoon rondvoer met "zeer beperkt zicht". Die Challenger is destijds goed op lokatie in de Rode Zee gekomen en ook weer terug in de Noordzee en die ging toch gewoon door het Suezkanaal. Ook zonder deklading had je dan nog altijd kraanhuis en giek die het uitzicht behoorlijk belemmerden.
Bovendien denk ik dat bij langere reizen er toch wel degelijk iets als een Lloyds captain aanwezig is, die de zaak in de gaten houdt. Zo ook tijdens sleepreizen door de Noordzee op de booreilanden waarop ik werkte. Je had 3 tot 5 slepers die je verplaatsten, één daarvan had "de leiding" maar aan boord van de rig zat dan niet alleen een zg. "barge-master" van Zapata maar ook een Lloyds "towmaster", die de feitelijke verantwoordelijkheid had. VHF verbinding met de hoofdsleper om eventueel te overleggen. En via de radio stuurde je elk half uur een TTT-tje met waar je zat, hoe snel je verplaatste en "dat iedereen maar wide berth moest geven en goed uitkijken". De sleper deed dat op de 500 kHz, en ikke op VHF en 2182.
Louis
Ron H
Berichten: 718
Lid geworden op: 15 dec 2005 07:55
Locatie: Minderhout (B)

Re: Offshore

Bericht door Ron H »

Als ik nog eens naar die GA van "de Micoperi" kijk, lijken mij er geen American maar Gusto kranen op te staan, op de tekening dan. Toch?
Als we eens wisten, wat we allemaal wisten.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Offshore

Bericht door leo-shof »

Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben Ron
Image1.jpg
Image1.jpg (36.19 KiB) 3893 keer bekeken
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Ron H
Berichten: 718
Lid geworden op: 15 dec 2005 07:55
Locatie: Minderhout (B)

Re: Offshore

Bericht door Ron H »

De naam van Gusto staat sowieso al op de tekening aangezien het hele concept van Gusto was.
Maar ik zie steeds meer Gusto kenmerken (zelfs de trolley!!) aan de kranen zelf, die duidelijk afwijken van de American ontwerpen. Leuk dat dit boven water komt.
Als we eens wisten, wat we allemaal wisten.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Offshore

Bericht door Breeze »

Hierin moet ik jullie teleurstellen. De 2x 7000 t kranen op de Micoperi (Saipem) 7000, zijn toch echt een AmHoist ontwerp. Hier staat het uitgespeld:
The hull mating was complete in early 1987 and the two cranes built by Officine Meccaniche Reggiane under subcontract to American Hoist & Derrick Company (Amhoist) were installed in sections by the Saipem crane vessel Castoro Otto in April of that year.
Dus gemaakt door een ex vliegtuigfabriek! (bron Wiki).
Natuurlijk keken beide bedrijven naar elkaar op het gebied van kraaninnovaties. En er is in de tachtiger jaren zelfs een soort van samenwerking geweest tussen AmHoist en Gusto. Dat was voor het toenmalige zeer ambitieuze plan van Pieter Heerema om een super offshore kraan in de markt te zetten. Iets van 10 000 t hefvermogen, iirc. Dat was te groot voor de beide bedrijven alleen en vandaar de samenwerking. Maar helaas is het project afgeblazen.
De beide bedrijven, die ooit wereldwijd bepalend waren voor het zware offshore hefmateriaal, zijn niet meer (minder) actief op dit gebied. AmHoist doet alleen nog landkraantjes en Gusto doet ook het grote werk niet meer.

Adri
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Offshore

Bericht door leo-shof »

Dit vond ik op Het internet
Image1.jpg
Image1.jpg (162.09 KiB) 3643 keer bekeken
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Ron H
Berichten: 718
Lid geworden op: 15 dec 2005 07:55
Locatie: Minderhout (B)

Re: Offshore

Bericht door Ron H »

Het is inderdaad zo dat de Saipem 7000 American kranen heeft. Maar de prent die hierboven steeds ter sprake komt, is nog een Voorstudie-variant waarbij er blijkbaar een optie was voor een Gusto kraanontwerp.
Dat was waar het om ging, want het leek zo'n vertrouwd plaatje, tot je naar de details kijkt en ziet dat dit hem niet is geworden. Overigens zijn de verbredingen bovenaan de middelste colums ook net iets anders geworden.
Als we eens wisten, wat we allemaal wisten.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Offshore

Bericht door leo-shof »

Gezien op het Kustvaartforum

Volgens een krant hier krijgt de Pioneering Spirit een vast lig plaats in Kristiansand hier in Noorwegen

https://www.fvn.no/nyheter/i/MR9G4R/Ver ... -Stavanger


Vertaald metGoogle
Het grootste schip ter wereld koos Kristiansand voor Stavanger
Het gigantische schip "Pioneering Spirit" lijkt zijn permanente haven in Kristiansand te hebben gevonden. Dit betekent een groot inkomen voor zowel de haven, de kustautoriteiten en verschillende andere lokale spelers.
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO


Plaats reactie