Hoppers en de Baggerindustrie
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Volgens baggerpunt heeft hij toch een HAMnummer:
En: In 2004 gesloopt, Aliaga, Turkije
Gebouwd volgens de toenmalig hz mode met een dekhuis halverwege op pootjes. Net zoals de Geopotussen.
Adri
En: In 2004 gesloopt, Aliaga, Turkije
Gebouwd volgens de toenmalig hz mode met een dekhuis halverwege op pootjes. Net zoals de Geopotussen.
Adri
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Daar sta ik toch van te kijken hoor !.
Ik heb het schip n.l. nooit anders dan als "P.C.S. van Hattem" gekend.
Heeft ze ook onder de naam H.A.M. 307" gevaren, of was dat alleen maar op papier ?.
Daar ben ik eigenlijk best wel nieuwsgierig naar.
m.v.g., Roy
Ik heb het schip n.l. nooit anders dan als "P.C.S. van Hattem" gekend.
Heeft ze ook onder de naam H.A.M. 307" gevaren, of was dat alleen maar op papier ?.
Daar ben ik eigenlijk best wel nieuwsgierig naar.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Een trailing suction hopper dredger
+
VOLZEE 1980 Gebouwd als SEA SPITTER 2 bij A. Vuyk & Zonen Capelle a/d Ijssel voor Volker?
SYLVIA 1987 - 1992 F. Volker eigenaar tot 1992?
VOLZEE 1992 -
Is in de loop der jaren naar zuid Amerika verhuisd. Was veel in de haven van Santos actief.
(Owner Enterpa Engenharia Ltd Vitoria ES Brasil
Zie hieronder In mei dit jaar (2019) waargenomen bij Rio Grande (RS)
+ +
(Draken Engenharia)
+
VOLZEE 1980 Gebouwd als SEA SPITTER 2 bij A. Vuyk & Zonen Capelle a/d Ijssel voor Volker?
SYLVIA 1987 - 1992 F. Volker eigenaar tot 1992?
VOLZEE 1992 -
Is in de loop der jaren naar zuid Amerika verhuisd. Was veel in de haven van Santos actief.
(Owner Enterpa Engenharia Ltd Vitoria ES Brasil
Zie hieronder In mei dit jaar (2019) waargenomen bij Rio Grande (RS)
+ +
(Draken Engenharia)
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Zo te zien was het een splithopper dredger.
Dat was wel een patent van Vuyk.
m.v.g, Roy
Dat was wel een patent van Vuyk.
m.v.g, Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
[quote=A.Kuiper/J.Pessoa/BR
+
VOLZEE 1980 Gebouwd als SEA SPITTER 2 bij A. Vuyk & Zonen Capelle a/d Ijssel voor Volker ?
[/quote]
Ja, was ook een Volker, maar dus niet Adriaan Volker (want die waren al niet meer).
Bij mijn weten resorteerde deze Volker in Zwijndrecht.
Gr. Koos
+
VOLZEE 1980 Gebouwd als SEA SPITTER 2 bij A. Vuyk & Zonen Capelle a/d Ijssel voor Volker ?
[/quote]
Ja, was ook een Volker, maar dus niet Adriaan Volker (want die waren al niet meer).
Bij mijn weten resorteerde deze Volker in Zwijndrecht.
Gr. Koos
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Was dat niet die Volker met de beunschepen "Eliza V" en "Amphora" Koos ?.
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Dat zou ik zo even niet weten Roy.
Maar dat Hoppertje met eigenaar was me wel bekend.
Gr. Koos
Maar dat Hoppertje met eigenaar was me wel bekend.
Gr. Koos
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Interessant onderwerp die splijtbakken. Heb zelf altijd gedacht (als echte IHCer), dat de Koninklijke IHC de uitvinder was van de splijtbak, dus ik ben er even ingedoken:
Op de website van Vuijk lees ik het volgende:
De Deggendorfer werf, gelegen aan de Donau, bezit een patent uit 1975:
Patent Deggendorfer
En in de beschrijving van de werf staat dit:
En IHC voerde ook haar eigen splijtbakkenlijn. In ieder geval in begin zeventiger jaren, maar misschien wel eerder, werden er standaard omnibak-rompen op voorraad gebouwd in Polen. Als er dan een klant kwam, werd hij snel uitgerust en afgebouwd naar 's klanten wensen. Ook kon je de omnibakken in licentie bouwen. Dat deed b.v. Malta Drydocks en een paar jaar later zagen we in China identieke in China gebouwde bakken rondvaren. In Malta was toen de erg linkse Dom Mintoff aan de macht.
Wim Plukker heeft 13 jaar geleden in dit draadje al een mooi overzicht gegeven van de grotere splijthopperzuigers:
Verhaal Wim Plukker
Wat hierin mist is de split-hull tshd Eagle, een samenwerking tussen Adriaan Volker en Bean Dreding.
Begin tachtiger jaren doken de Nederlandse aannemers op de Amerikaanse markt, maar door de Foreign Dredge Act mochten zij alleen maar werken in combinatie met een 50% joint venture partner. Zo koos Boka voor Stuyvesant Dredging om de tshd Stuyvesant te bouwen. IHC werkte samen met een befaamd scheepsontwerpbureau, John J McMullen in een joint venture genaamd DTC, Dredge Technology Corporation, gevestigd in Manhattan in het WereldHandelsCentrum nr. 2. Als het hard woei zag je de raamsponningen ten opzichte van elkaar bewegen. Zij verwierven een grote order voor het tshd nieuwbouwprogramma van het Army Corps of Engineers. De complete baggerinstallaties inclusief state of the art automatisering.
Maar omdat de particuliere baggermaatschappijen een grotere hap van de baggerkoek wilde hebben en ook kregen, werden er ook diverse burger hopperzuigers op stapel gezet. Waaronder dus de Eagle. DTC verleende assistentie voor het ontwerp van deze splijt-Adelaar. Volker nam het scheepsdeel voor zijn rekening en in Kinderdijk werden er berekeningen uitgevoerd aan de 2 hoogbelaste rompscharnieren, de aanhechtingen van de cilinders en de directe omgeving. Aangezien ik toen computerberekeningen uitvoerde aan grote staalconstructies, heb ik een computeranalyse uitgevoerd met een EEM (Eindige Elementen Methode) programma. Daar lag dus het probleem niet . Waar wel het probleem lag waren de cilinders. Ons advies was om die cilinders met het hydraulisch systeem door IHC te laten ontwerpen en maken, omdat wij alle kinderziektes al eens waren tegengekomen. Maar in de VS is, zoals bekend, alles groter en beter en aangezien zij raketten naar de maan schoten, konden zij ook wel zo'n splijtromp laten openen en sluiten. Lang verhaal kort, binnen het jaar moesten ze de romphelften aan elkaar lassen en konden ze alleen nog maar lossen met het hopperleegzuigsysteem.
Ik zie dat de Eagle nog steeds vaart, hoe weet ik niet.
Adri
Op de website van Vuijk lees ik het volgende:
Dus begin zestiger jaren.Vuyk invented the split hopper concept, with hydraulic system, in the early sixties of the twentieth century. Few years later split hopper barges became a popular ship type, so Vuyk designed and constructed many of these barges for clients all over the world. A lot of studies and inventions are done by Vuyk to improve the ship type. The well-known Vuyk patent barges contain one of these improvements and are build very often. The ship type may also be interesting for hopper volumes up to 10 000 cubic metres.
De Deggendorfer werf, gelegen aan de Donau, bezit een patent uit 1975:
Patent Deggendorfer
En in de beschrijving van de werf staat dit:
Het lijkt er dus op dat Deggendorfer de beste papieren heeft. Samen met O&K Lübeck, waren deze 2 werven geduchte concurrenten voor IHC, ook voor internationale orders.Ab 1951 gehörten auch Schwimmbagger zum Bauprogramm und es entstand hier der erste seetaugliche Hopperbagger. Zur schnellen Verklappung des Baggergutes wurde längsgeteilte Arbeitsschiffe entwickelt, die 1958 zum Bau der weltweit ersten Klappschuten führten. Es wurden besonders in den 1970er Jahren sehr viele dieser hydraulisch zu betätigende Klappschuten abgeliefert und exportiert. Sie wurden als Hydroklappschuten bezeichnet und waren eine Spezialität der Werft. Von der Deggendorfer Werft und ihren Lizenznehmern wurden fast 200 Schuten dieser Bauart in verschiedenen Größen abgeliefert
En IHC voerde ook haar eigen splijtbakkenlijn. In ieder geval in begin zeventiger jaren, maar misschien wel eerder, werden er standaard omnibak-rompen op voorraad gebouwd in Polen. Als er dan een klant kwam, werd hij snel uitgerust en afgebouwd naar 's klanten wensen. Ook kon je de omnibakken in licentie bouwen. Dat deed b.v. Malta Drydocks en een paar jaar later zagen we in China identieke in China gebouwde bakken rondvaren. In Malta was toen de erg linkse Dom Mintoff aan de macht.
Wim Plukker heeft 13 jaar geleden in dit draadje al een mooi overzicht gegeven van de grotere splijthopperzuigers:
Verhaal Wim Plukker
Wat hierin mist is de split-hull tshd Eagle, een samenwerking tussen Adriaan Volker en Bean Dreding.
Begin tachtiger jaren doken de Nederlandse aannemers op de Amerikaanse markt, maar door de Foreign Dredge Act mochten zij alleen maar werken in combinatie met een 50% joint venture partner. Zo koos Boka voor Stuyvesant Dredging om de tshd Stuyvesant te bouwen. IHC werkte samen met een befaamd scheepsontwerpbureau, John J McMullen in een joint venture genaamd DTC, Dredge Technology Corporation, gevestigd in Manhattan in het WereldHandelsCentrum nr. 2. Als het hard woei zag je de raamsponningen ten opzichte van elkaar bewegen. Zij verwierven een grote order voor het tshd nieuwbouwprogramma van het Army Corps of Engineers. De complete baggerinstallaties inclusief state of the art automatisering.
Maar omdat de particuliere baggermaatschappijen een grotere hap van de baggerkoek wilde hebben en ook kregen, werden er ook diverse burger hopperzuigers op stapel gezet. Waaronder dus de Eagle. DTC verleende assistentie voor het ontwerp van deze splijt-Adelaar. Volker nam het scheepsdeel voor zijn rekening en in Kinderdijk werden er berekeningen uitgevoerd aan de 2 hoogbelaste rompscharnieren, de aanhechtingen van de cilinders en de directe omgeving. Aangezien ik toen computerberekeningen uitvoerde aan grote staalconstructies, heb ik een computeranalyse uitgevoerd met een EEM (Eindige Elementen Methode) programma. Daar lag dus het probleem niet . Waar wel het probleem lag waren de cilinders. Ons advies was om die cilinders met het hydraulisch systeem door IHC te laten ontwerpen en maken, omdat wij alle kinderziektes al eens waren tegengekomen. Maar in de VS is, zoals bekend, alles groter en beter en aangezien zij raketten naar de maan schoten, konden zij ook wel zo'n splijtromp laten openen en sluiten. Lang verhaal kort, binnen het jaar moesten ze de romphelften aan elkaar lassen en konden ze alleen nog maar lossen met het hopperleegzuigsysteem.
Ik zie dat de Eagle nog steeds vaart, hoe weet ik niet.
Adri
-
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Grappig dat je naar die pagina verwijs Adri!
En alweer 13 jaar geleden dat ik hier voor het eerst rondhing.
Van die Eagle 1 wist ik toen en nu eigenlijk ook helemaal niks.
Grappig dat jij dan weer aan de wieg hebt gestaan van de constructie van scharnier en cilinderpunten.
Nog even wat rond gebladerd rond die posting maar eeuwig zonde dat alle foto's weg zijn. Teksten van sommige van mijn avonturen zijn ook incompleet geraakt. Het had zo' mooi naslag werk kunnen zijn.
M.v.g.
Wim
NB bij de HAM was het gebruikelijk om de schepen een materieel nummer mee te geven en voor de PCS was dat 0307. In de boekhouding worden en werden de kosten naar dat nummer doorbelast en alle tekening nummers/manuals van het schip beginnen er mee. VO heeft dat overgenomen en de Vox Maxima is bv 0340 terwijl de HAM 318 0318 is.
En alweer 13 jaar geleden dat ik hier voor het eerst rondhing.
Van die Eagle 1 wist ik toen en nu eigenlijk ook helemaal niks.
Grappig dat jij dan weer aan de wieg hebt gestaan van de constructie van scharnier en cilinderpunten.
Nog even wat rond gebladerd rond die posting maar eeuwig zonde dat alle foto's weg zijn. Teksten van sommige van mijn avonturen zijn ook incompleet geraakt. Het had zo' mooi naslag werk kunnen zijn.
M.v.g.
Wim
NB bij de HAM was het gebruikelijk om de schepen een materieel nummer mee te geven en voor de PCS was dat 0307. In de boekhouding worden en werden de kosten naar dat nummer doorbelast en alle tekening nummers/manuals van het schip beginnen er mee. VO heeft dat overgenomen en de Vox Maxima is bv 0340 terwijl de HAM 318 0318 is.
"Beauty is in the eye of the beholder"