Rotterdam toen
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Rotterdam toen
Roy, volgens de oprichtingsacte van NV sleepdienst Hoek van Holland, was Muller daar nog niet bij betrokken.
De maatschappij werd 1 juli 1897 opgericht en de statuten goedgekeurd door vier personen. A.J. van der Paauw uit Maassluis werd directeur en de heren B. C. De Jong, te 's Gravenhage; A. G. Kröller, te Rotterdam, en mr. W. De Ridder te Dordrecht vormden de Raad van commissarissen. Zij brachten de sleepboten „Scheveningen", „Jacoba" en „Martina" in.
In 1899 wordt de werf van de Maatschappij voor Zeevisscherij in Maassluis overgnomen en hernoemd in "De Volharding".
De maatschappij werd 1 juli 1897 opgericht en de statuten goedgekeurd door vier personen. A.J. van der Paauw uit Maassluis werd directeur en de heren B. C. De Jong, te 's Gravenhage; A. G. Kröller, te Rotterdam, en mr. W. De Ridder te Dordrecht vormden de Raad van commissarissen. Zij brachten de sleepboten „Scheveningen", „Jacoba" en „Martina" in.
In 1899 wordt de werf van de Maatschappij voor Zeevisscherij in Maassluis overgnomen en hernoemd in "De Volharding".
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -
Re: Rotterdam toen
Dat klopt wel wat je daar zegt Gert.
Maar, A.G. Kröller was Müller & Co. Ergo, hij was de schoonzoon van Wm.H. Müller die al in 1889 overleed. Anton Kröller werd dus op 27 jarige leeftijd directeur van Wh.M. Müller & Co. Het was dus wel degelijk de firma Müller & Co. die mede het initiatief namen voor de oprichting van de Sleepdienst Hoek van Holland.
Daar was ook alle belang bij daar Muller & Co. o.a. veel vlees via Hoek van Holland als lading behandeld werd en hun schepen, ( niet de Batavier schepen ), veel in de Hoek afmeerden en daar assistentie van havensleepboten bij nodig hadden.
m.v.g., Roy
Maar, A.G. Kröller was Müller & Co. Ergo, hij was de schoonzoon van Wm.H. Müller die al in 1889 overleed. Anton Kröller werd dus op 27 jarige leeftijd directeur van Wh.M. Müller & Co. Het was dus wel degelijk de firma Müller & Co. die mede het initiatief namen voor de oprichting van de Sleepdienst Hoek van Holland.
Daar was ook alle belang bij daar Muller & Co. o.a. veel vlees via Hoek van Holland als lading behandeld werd en hun schepen, ( niet de Batavier schepen ), veel in de Hoek afmeerden en daar assistentie van havensleepboten bij nodig hadden.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Rotterdam toen
gr.Bas
Re: Rotterdam toen
gr.Bas
Re: Rotterdam toen
Op de Veesboek-site van "Rotterdam van toen" stond ook nog een leuk stukkie vandaag:
Veerdienst Willemsplein-Prinsenhoofd-Wilhelminakade op de Nieuwe Maas, 1908-1912.
Uit het Rotterdamsch Nieuwsblad van 4 juli 1901:
Naar wij vernemen zal Zondag a. s. de dienst aanvangen van de veerbootjes der reederij in gemeente-exploitatie „Heen en Weer", van het Willemsplein naar de Wilhelminakade, via het Prinsenhoofd. Ten behoeve van dezen veerdienst zijn bij de aanlegplaatsen der bootjes contrólehuisjes geplaatst. Op denzelfden dag zal de dienst worden geopend op de langs de Prins-Hendrikkade Wz. verlengde tramlijn: Centraal Station— Beursplein—Van der Takstraat—Prinsenhoofd. Het materiaal op deze lijn wordt alsdan met twee tram wagens vermeerderd.
De Willemskade werd in 1847 aangelegd op slikken in het zogenaamde Tweede Nieuwewerk. De erven aldaar werden in 1848 uitgegeven. Kade en plein heetten oorspronkelijk, volgens besluit B&W 3 mei 1850, Westerkade en Westerplein. Naar aanleiding van het bezoek van Koning Willem III op 28 juli 1851, werden de namen gewijzigd.
De fotograaf is P.M. Vijverberg en de foto komt uit het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt via delpher.nl uit het Rotterdamsch Nieuwsblad en uit het Stadsarchief Rotterdam. De kaart uit 1936 komt van rotterdamkaart.nl
Veerdienst Willemsplein-Prinsenhoofd-Wilhelminakade op de Nieuwe Maas, 1908-1912.
Uit het Rotterdamsch Nieuwsblad van 4 juli 1901:
Naar wij vernemen zal Zondag a. s. de dienst aanvangen van de veerbootjes der reederij in gemeente-exploitatie „Heen en Weer", van het Willemsplein naar de Wilhelminakade, via het Prinsenhoofd. Ten behoeve van dezen veerdienst zijn bij de aanlegplaatsen der bootjes contrólehuisjes geplaatst. Op denzelfden dag zal de dienst worden geopend op de langs de Prins-Hendrikkade Wz. verlengde tramlijn: Centraal Station— Beursplein—Van der Takstraat—Prinsenhoofd. Het materiaal op deze lijn wordt alsdan met twee tram wagens vermeerderd.
De Willemskade werd in 1847 aangelegd op slikken in het zogenaamde Tweede Nieuwewerk. De erven aldaar werden in 1848 uitgegeven. Kade en plein heetten oorspronkelijk, volgens besluit B&W 3 mei 1850, Westerkade en Westerplein. Naar aanleiding van het bezoek van Koning Willem III op 28 juli 1851, werden de namen gewijzigd.
De fotograaf is P.M. Vijverberg en de foto komt uit het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt via delpher.nl uit het Rotterdamsch Nieuwsblad en uit het Stadsarchief Rotterdam. De kaart uit 1936 komt van rotterdamkaart.nl
Oost, west...ook best
Re: Rotterdam toen
Op "Katendrecht zijn de nachten lang".
M.v.g. BerusRe: Rotterdam toen
Tja en op het Deliplein kon je een stoffige slobber kopen. En dat heb ik dan ook vaak gedaan.
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Rotterdam toen
Wat een prachtige foto, toen was Rotterdam nog een echte havenstad
Ik woonde er tien minuten lopen vandaan, dus ik kwam er nogal eens een potje n eh bier kopen.
Ik woonde er tien minuten lopen vandaan, dus ik kwam er nogal eens een potje n eh bier kopen.
Re: Rotterdam toen
Ben er geboren en getogen, mijn vader had daar een cafe en daarboven een "kamerverhuurbedrijf", daar
kon je een kamer huren met schone lakens voor een uur...…..
kon je een kamer huren met schone lakens voor een uur...…..
Het leven is geen facebook