KNSM
Re: KNSM
Klaas & Roy: het was idd semi-serieus...Niet echt als een grapje, maar de combinatie riep een "Delpher-momentje" op.
Maar ik heb ook gekeken, vooral nadat Roy met die 2e naam aankwam. Toen werd het echt wel serieuzer.... Zoeken op die 2 namen in dezelfde haven + nog een stoomschip van dezelfde club...
Maar ik geef Roy gelijk: het is de ene naald in honderden hooibergen. Met een Cray-computer en alle havendata reeds ingevoerd, een centje van een fluit, maar voor een desk- of laptopje, waarmee eerst alle data nog moet worden opgezocht, virtueel zga onmogelijk..
Ik sluit me bij Roy aan....
En ook bij Klaas: het was idd meer een terloopse opmerking...
Maar hey Roy: het hield ons met het ijskoude lenteweer aardig van de straat, nietwaar ? En het blijft waarschijnlijk toch in het achterhoofd hangen, dus wie weet...
Ooit komt er iemand met al die scheepvaartberichten keurig netjes ondergebracht in een excel-faail of access-databeesje, en dan is het een pies-of-keek om die connecties te leggen.
Eigenlijk verbaast het me een beetje dat de overheid niet zo'n lijstje bijhield....tenslotte werd alles bijgehouden en genoteerd....om daarna, tezamen met bijv al die prachtige monsterrollen, weggeflikkerd te kunnen worden.... Een rechtschapen overheid kan zich natuurlijk niet bezighouden met de wettelijke catagorie (18e-eeuw geloof ik) "Zwervers, zeelieden en prostituees"
Maar al jouw snelheidsovertredingen: die hangen tot SintJuttemis als een zwaard van Damocles zelfs boven de hoofden van je nageslacht, onder het mom van "je zal het zien: het is misschien wel erfelijk"....
Maar nadenkend over wat ik hier net neerpende, valt me een gedachte in....
Jullie weten allemaal hoe mooi het is dat allerlei zaken uit het verleden worden gedigitaliseerd en voor zichzelf én het publiek toegangkelijk cq 'openbaar' zijn...
Hier in Groningen vraagt het Archief dan ook vaak vrijwilligers om daarbij te helpen...
Elders -dus ook bij jou, lezer !- zal dat niet anders zijn...
Bepaalde zaken digitaliseren, zoals allerlei persoonsgegevens, is uiteraard een taak van die overheden zelf: niet alles is openbaar.... Maar met alles wat 'geschiedenis' is, heeft men vanwege alle kosten natuurlijk geen prioriteit. En daar vallen uiteraard de archieven onder, en laat nou juist dát voor het publiek interessant zijn...
Vele zaken die m'n vader had van 'opa's werf', van zijn eigen reizen en verleden, ja zelfs mijn filmpjes en foto's werden in grote dank door het Archief opgenomen. Oude voorwerpen die pa had bewaard liggen in het scheepvaartmuseum..
En dat alles moet worden gecatagoriseerd, gecontroleerd, gedigitaliseerd, en gepubliceerd worden...
Dat hoeft zo'n instelling natuurlijk niet allemaal zelf te doen...daarvoor mogen ze best een beroep doen op vrijwilligers. Vele handen maken nu eenmaal licht werk, én het is in ons aller belang.... (denk maar aan MarHisData, bijvoorbeeld)
Ik ben gepensioneerd, en heb dus in principe 'alle tijd'.... Ik ga vandaag nog naar het archief om te vragen of- en hoe ik kan helpen...
Misschien start ik nu een (tidal-)wave...maar dat komt ons allen, en allen die na ons komen, ter goede...
Dan hebben we wellicht binnen een maand dat antwoord op de queeste
Maar ik heb ook gekeken, vooral nadat Roy met die 2e naam aankwam. Toen werd het echt wel serieuzer.... Zoeken op die 2 namen in dezelfde haven + nog een stoomschip van dezelfde club...
Maar ik geef Roy gelijk: het is de ene naald in honderden hooibergen. Met een Cray-computer en alle havendata reeds ingevoerd, een centje van een fluit, maar voor een desk- of laptopje, waarmee eerst alle data nog moet worden opgezocht, virtueel zga onmogelijk..
Ik sluit me bij Roy aan....
En ook bij Klaas: het was idd meer een terloopse opmerking...
Maar hey Roy: het hield ons met het ijskoude lenteweer aardig van de straat, nietwaar ? En het blijft waarschijnlijk toch in het achterhoofd hangen, dus wie weet...
Ooit komt er iemand met al die scheepvaartberichten keurig netjes ondergebracht in een excel-faail of access-databeesje, en dan is het een pies-of-keek om die connecties te leggen.
Eigenlijk verbaast het me een beetje dat de overheid niet zo'n lijstje bijhield....tenslotte werd alles bijgehouden en genoteerd....om daarna, tezamen met bijv al die prachtige monsterrollen, weggeflikkerd te kunnen worden.... Een rechtschapen overheid kan zich natuurlijk niet bezighouden met de wettelijke catagorie (18e-eeuw geloof ik) "Zwervers, zeelieden en prostituees"
Maar al jouw snelheidsovertredingen: die hangen tot SintJuttemis als een zwaard van Damocles zelfs boven de hoofden van je nageslacht, onder het mom van "je zal het zien: het is misschien wel erfelijk"....
Maar nadenkend over wat ik hier net neerpende, valt me een gedachte in....
Jullie weten allemaal hoe mooi het is dat allerlei zaken uit het verleden worden gedigitaliseerd en voor zichzelf én het publiek toegangkelijk cq 'openbaar' zijn...
Hier in Groningen vraagt het Archief dan ook vaak vrijwilligers om daarbij te helpen...
Elders -dus ook bij jou, lezer !- zal dat niet anders zijn...
Bepaalde zaken digitaliseren, zoals allerlei persoonsgegevens, is uiteraard een taak van die overheden zelf: niet alles is openbaar.... Maar met alles wat 'geschiedenis' is, heeft men vanwege alle kosten natuurlijk geen prioriteit. En daar vallen uiteraard de archieven onder, en laat nou juist dát voor het publiek interessant zijn...
Vele zaken die m'n vader had van 'opa's werf', van zijn eigen reizen en verleden, ja zelfs mijn filmpjes en foto's werden in grote dank door het Archief opgenomen. Oude voorwerpen die pa had bewaard liggen in het scheepvaartmuseum..
En dat alles moet worden gecatagoriseerd, gecontroleerd, gedigitaliseerd, en gepubliceerd worden...
Dat hoeft zo'n instelling natuurlijk niet allemaal zelf te doen...daarvoor mogen ze best een beroep doen op vrijwilligers. Vele handen maken nu eenmaal licht werk, én het is in ons aller belang.... (denk maar aan MarHisData, bijvoorbeeld)
Ik ben gepensioneerd, en heb dus in principe 'alle tijd'.... Ik ga vandaag nog naar het archief om te vragen of- en hoe ik kan helpen...
Misschien start ik nu een (tidal-)wave...maar dat komt ons allen, en allen die na ons komen, ter goede...
Dan hebben we wellicht binnen een maand dat antwoord op de queeste
Oost, west...ook best
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: KNSM
Hallo Jan.
Mooi geschreven en veel succes bij het archief
Hier nog een mooie oude van de K.N.S.M.
Foto komt van stadsarchief Amstedam.
Groet Bob.V.
Mooi geschreven en veel succes bij het archief
Hier nog een mooie oude van de K.N.S.M.
Foto komt van stadsarchief Amstedam.
Groet Bob.V.
- Bijlagen
-
- KNSM2.jpg (140.79 KiB) 5537 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
-
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: KNSM
Op de foto uit de jaren '30 waar de werkelozen voor de poort stonden te wachten of ze misschien
uitgekozen werden om een schamel dagloon te kunnen verdienen bij het laden/lossen van schepen
deed me terug denken aan de periode '63 - '68 toen ik op de Zuid-Amerika dienst voor.
Daar zag je elke morgen hetzelfde tafereel, dockers die stonden te zwaaien met hun werkboekje
met de nodige Pesos/Cruzeiros er in gestopt naar de voorman die zijn werkploeg stond samen
te stellen voor die dag. Geen Pesos / Cruzeiros , No Work.
Triest gezicht was dat.
Jacob
uitgekozen werden om een schamel dagloon te kunnen verdienen bij het laden/lossen van schepen
deed me terug denken aan de periode '63 - '68 toen ik op de Zuid-Amerika dienst voor.
Daar zag je elke morgen hetzelfde tafereel, dockers die stonden te zwaaien met hun werkboekje
met de nodige Pesos/Cruzeiros er in gestopt naar de voorman die zijn werkploeg stond samen
te stellen voor die dag. Geen Pesos / Cruzeiros , No Work.
Triest gezicht was dat.
Jacob
Re: KNSM
Hier nog een ouwe van de KNSM.
Het vracht- en passagiersstoomschip s.s. "Barneveld" van de K.N.S.M. (5597 brt) werd door Scheepswerf C. van der Giessen te Krimpen aan den IJssel in 1928 gebouwd.
Op 20 januari 1941 werd ze door het Duitse pantserschip "Admiral Scheer" tot zinken gebracht.
Omschrijving:
Het door de RDM in 1928 uitgevoerde werk betreft hier een bij de werf "Nieuwe Waterweg" gebouwde triple expansie stoommachine voor dit vrachtschip.
Mvg. Bertus.
Het vracht- en passagiersstoomschip s.s. "Barneveld" van de K.N.S.M. (5597 brt) werd door Scheepswerf C. van der Giessen te Krimpen aan den IJssel in 1928 gebouwd.
Op 20 januari 1941 werd ze door het Duitse pantserschip "Admiral Scheer" tot zinken gebracht.
Omschrijving:
Het door de RDM in 1928 uitgevoerde werk betreft hier een bij de werf "Nieuwe Waterweg" gebouwde triple expansie stoommachine voor dit vrachtschip.
Mvg. Bertus.
Re: KNSM
gr.Bas
attachment=0]010179000231.jpg[/attachment]
- Bijlagen
-
- 010179000231.jpg (121.72 KiB) 3067 keer bekeken