Loggers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Loggers

Bericht door Roy »

Je hebt helemaal gelijk Jan, deze "Oranje" staat niet in die databank van ver. De Binnenvaart.
Wel vreemd daar zij jarenlang van de grootste zand en grind handelaar van Nederland geweest is, n.l. Van Nieuwpoort uit Gouda.
Ik heb er nog geen tijd voor gehad, maar zoek het wel na wanneer ze gesloopt is. Nadat Van Nieuwpoort de "Oranje aan een IJsselman verkocht had, bleef ze ook "Oranje" heten. Dat was geloof ik een Speksneijder. Een naam die veel langs de Hollandse IJssel te vinden is.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door cor »

Hallo Roy ben je niet in de war met het voormalig sleepschip oranje
zie deze link van de buren https://www.kustvaartforum.com/viewtopi ... =14&t=7138

Cor Boer
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Loggers

Bericht door Roy »

Helaas heb ik het grootste gedeelte van de dag op bed gelegen. Dit van wege behoorlijke rugklachten...………….
'k Heb er vandaag dus weinig aan kunnen doen...………….
Maar goed, Cor heeft de juiste link gegeven waar de nodige foto's van de "Oranje" tussen zitten. De foto waar zij nog de theeroef had moet stammen uit de tijd dat de A.B.C. er in stond. Ik meen dat daar maar 80 apk. uit kwam. Er was dus geen vaart in te branden. Ik meen dat ze in 1956 bij het toenmalige zeer bekende Frans Driessen in Roermond totaal verbouwd is, in die zin de hele roef en stuurhut zijn verwijderd en vervangen door een salonroef, nieuwe stuurhut en schoorsteen. Ook werd de 2e hands Lister-Blackstone van 200 apk. toen geïnstalleerd.
Van origine is het schip inderdaad als sleepschip gebouwd. Dat is te zien aan de oorspronkelijke theeroef en aangehangen roeren. Aan dat laatste is altijd te zien dat het een gemotoriseerd sleepschip is. Oorspronkelijk hing er één groot roer aan, maar na motorisering werden dat twee kleinere roeren waar het schroefwater tussendoor stroomde en zo een betere kracht op de roeren genereerde.
Ik denk dan ook niet dat er nog veel aan toegevoegd hoeft te worden als de link van Cor even gevolgd wordt. Blijft wel overeind staan dat het zeer vreemd is dat deze "Oranje" niet in de databank van Vereniging De Binnenvaart staat !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH159 Martina

Deze motorlogger is in 1916 als SCH159 Noorderlicht gebouwd bij Hertog & Leeuwenstein te Hardinxveld voor rekening van rederij A. van der Ende te Scheveningen.

Inhoud: 162 brt (na verlenging)
Afmetingen: 33,87 x 6,69 x 2,77 m
Motor: 2 cil. Brons 50pk eerst vervangen door een 2 cil. Brons 60-70 pk later vervangen door een 4 cil. Brons 200 pk

1921 SCH 159 Hoogerheide C. den Dulk Jzn
1923 SCH 159 Adriana Pieternella D. de Jong & A. Taal.
1924 SCH 159 Martina M. den Dulk Gzn.
1944 SCH 159 Martina gevorderd door Duitse Weermacht
1945 SCH 159 Martina vrijgegeven te IJmuiden
1949 SCH 159 Martina verlengt en wijziging motor
1952 SCH 159 Martina wijziging in firma: Fa. M. den Dulk Gzn.
1959 SCH 159 Martina wijziging in N.V. M. den Dulk Gzn N.V.
1970 SCH 159 Martina bestemd voor de sportvisserij. Sportvisser II N.V. Sportvisserij"Noordzee"

Jan
Bijlagen
SCH159-Martina_3_150kB.jpg
SCH159-Martina_3_150kB.jpg (143.34 KiB) 3445 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

Neeltje Jacoba

De motorreddingboot Neeltje Jacoba is in 1929 gebouwd op de werf van Gebroeders Niestern te Delfzijl voor rekening van de Noord en Zuid-Hollandse Redding Maatschappij (NZHRM). Het schip was een geschenk van de Effectenhandel te Amsterdam. Zusterschip was de beroemde Insulinde uit 1927. Beide schepen waren de eerste zelfrichtende reddingboten.

De Neeltje Jacoba werd op 7 december 1929 te water gelaten en was vanaf 13 juli 1930 gestationeerd te IJmuiden. Tijdens haar loopbaan heeft de Neeltje Jacoba meer dan 250 reddingsacties uitgevoerd en werden in totaal 206 personen gered.

Waterverplaatsing: 55 ton
Afmetingen: 18,80 x 4,05 x 1,45 m
Motor: twee 2 cil. Kromhout M.D. 2 x 60 pk max snelheid: 9 knopen (in 1949 zijn de Kromhout motoren vervangen door twee 6 cil. Gleniffer dieselmotoren type DC6 met een vermogen van 2 x 120 pk. Max snelheid: 10 knopen

Geschiedenis:
1930 Indienststelling en gestationeerd te IJmuiden
1949 Vervanging motoren
1968 Reserve schip van station IJmuiden
1969 Verkoop aan Loodswezen en ingezet te Den Helder als loodsvaartuig onder de naam Zeeduiker. Het open stuurhuis werd vervangen door een gesloten stuurhuis.
1973 Verkocht aan particulier
1985 Gekocht door Floor Kersten
1987 Verbouwd tot plezierjacht
1989 Vervanging motoren
1989 Verkocht aan Klaas Bruinsma
1991 Verkocht voor 300.000 NLG aan de stichting “Tot Behoud van de Traditionele Motorbedrijfsvaartuigen”te Enkhuizen
1991 Beslaglegging door belastingdienst
1993 Verkocht aan Floor Kersten
1994 Verkocht aan Harm Roosendaal en ondergebracht in de “Stichting Neeltje Jacoba 1929” te Enkhuizen
2011 Verkocht aan Jaap Boersma. Nieuwe thuishaven Museumhaven Zeemanshoop op Ameland

Jan
Bijlagen
Neeltje-Jacoba_150kB.jpg
Neeltje-Jacoba_150kB.jpg (120.28 KiB) 3213 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH236 Noordster

Deze motorlogger is in 1950 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van de rederij J.J. v/d Toorn Azn te Scheveningen.

Inhoud: 178,23 brt
Afmetingen: 34,26 x 6,82 x 3,05 m
Motor: 240 pk Brons, 4LD, 4 cil., No.10023, bouwjaar 1950 later vervangen door een 960 pk Deutz, type 528, 8 cil., bouwjaar 1973

Geschiedenis:
1950 SCH 236 Noordster eig. J.J. v/d Toorn Azn
1952 SCH 236 Noordster eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. v/d Toorn
1960 SCH 236 Noordster dir. J.J. & A. v/d Toorn
1962 SCH 236 Noordster dir. J.J. v/d Toorn
1970 SCH 236 Noordster verhuurd aan N.V. Sportvisserij te IJmuiden
1972 SCH 236 Noordster eig. N.V. Sleephelling Mij. Scheveningen
1973 SCH 72 Ali eig. W.Rog en J.C.Buis, wijziging motor
1974 SCH 72 Ali verlengt en hermeten
1976 SCH 72 Ali doorgehaald i.v.m. sanering
1977 verkocht naar Engeland
1978 Aurora sportvisser

Jan
Bijlagen
SCH236-Noordster3_150kB.jpg
SCH236-Noordster3_150kB.jpg (73.7 KiB) 3129 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Loggers

Bericht door Roy »

Mooi type schip en fraai weergegeven Jan !.
Wat is de achtergrond, de Shetlands misschien ?.
Eigenlijk heb ik geen idee hoe noordelijk die loggers gingen.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

Roy,

De foto is inderdaad genomen in de Baai van Lerwick (Shetland). Daar kwamen van oudsher al Nederlandse vissers. Zie bijgaande foto van 1890.

Mvg

Jan
Bijlagen
Dutch boms in Lerwick harbour, 1890's. Copy of Y00065.jpg
Dutch boms in Lerwick harbour, 1890's. Copy of Y00065.jpg (32.83 KiB) 2986 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Loggers

Bericht door Roy »

Bedankt voor je antwoord Jan.
Hij is me weer helemaal duidelijk !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door cor »

Hallo Roy

Ik ben in 1956 als 13 jarige jongen begonnen op de stoomfiets VL114 voorlichter
(deze voer toen het laatste jaar als stoomfiets kreeg in 1957 een motor)
Wij visten toen begin van de teelt boven Schotland ,met redelijk weer voeren we
zo'n 7 mijl naar de visgronden voor de groene haring dus dik 2 dagen.
Dit was het laatste jaar dat de zondag in ere werd gehouden toen werd er niet gevist.
Wel werd de schotse vleet rond 16.00 uur geschoten.
Wij kwamen toen niet in Lerwick.
Maar ten tijd van de Buizen en zeillogger werd wel Lerwick aangedaan nog zo rond 1914
deden nog een paar honderd vissersschepen de plaats aan later ook wel door een enkele motor of stooomloggers.
Er werd aldaar in de St Clementskerk dienst gehouden en gepredikt door een Nederlandse pastoor
en of dominee.
Je kom er op de begraafplaats ook wel Nederlandse namen tegen van vissers die in die tijd overleden zijn.
Maar zeker in de tijd van de Buizen, zeilLoggers en Bomschuiten werd deze haven veel aangedaan
om water en eten te provianderen immers met zeilen deden ze er vaak langer over dan de motor ofwel stoom schepen.
Maar ook later in de 19e eeuw werd het drinkwater beter van kwaliteit en langer houdbaar.
Ook werd de Baai van Lerwick gebruikt om de tonnen over te zetten op een andere Buis, Bomschuit dan wel logger
op het schip dat deze naar Holland voer.

Dit is even heel in het kort weergegeven hoe belangrijk toen The Setland eilanden en dus Lerwck was voor
de toenmalige haringvisserij in die tijd.

Cor Boer


Plaats reactie