Koninklijke Hollandse Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Koos »

He Jacko,
mbt. dat "nachtmerrie (of was het nu nacht mary) gedoe" van dat verfhok. :mrgreen:
Even terug in de denkbeeldige tijd: Je bent er zelf Bootsman op geweest ? :oops:
Waar zou jij die verf nu wegzetten ? :?:
Toch dicht bij je bootsmans domeintje in de bak zou ik denken ? :idea:
En dan meestal op die schappen tegen de al vervloeiende scheepshuid waar je er redelijk goed bij kon als je weer eens zo'n 20 liter drum nodig had.
Ik doe dus maar een voorzet, want zoals reeds eerder repeterend gesteld, ik was niet van dek. :roll:
Trouwens op de laatste reunie waren toch best nog wat oudjes die dit mogelijk zouden kunnen weten ? :!:

Maar goed, even inhakend op een eerder hierboven geplaatste foto van de "Amstelland" (zijnde de liberty uitvoering) volgeladen met wat, zo te zien, Ferries.
Hier nog wat plaatjes, resp. Laden, in NZ kanaal en op plaats van bestemming (denkelijk Brasil).
Gr. Koos
Bijlagen
Amstelland lading.jpg
Amstelland lading.jpg (109.45 KiB) 2681 keer bekeken
Amstelland (35).jpg
Amstelland (35).jpg (150.71 KiB) 2681 keer bekeken
Amstelland (45).jpg
Amstelland (45).jpg (128.68 KiB) 2681 keer bekeken

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Koos »

Heren ea,
Mooie serie van de div. "Montferland (en)".
De laatste getoonde uitvoering (dus van de MoZaWa serie) was m'n eerste boot, althans bij KHL.
Als ik die foto's voorbij zie komen waan ik mijzelf zo weer voor dat manoeuvreer wiel en de rechterarm gereed om bij starten motor het vallende luchthandel op te vangen om ingeval nodig nog wat lucht bij te geven.
En ook dat onderdelen plateau niet geheel onbekend.
Want volgens vele eerdere beweringen op dit Forum waren wij als zg. Salon WTK's wel bevoordeeld met een makelij uit Duitsland, maar hebben toch ook wel zo bij tijd en wijle de hierover vele malen beschreven ellende conform de MANN makelij ervaren en deden deze uitvoerig beschreven verhalen daaromtrent mij meer dan behoorlijk aanspreken alszijnde "niets nieuws onder de zon" en hadden wij ook !!!
Verder was het zo dat bij de "Montferland" MAN Homo de roterende uitlaatkleppen uit de huizen waren verwijderd en dit beweerdelijk geen enkel verschil zou maken met de zusterschepen "Zaanland" en "Waterland" waar deze nog wel waren gemonteerd.
Reden voor uitnemen was toch wel de verstoring van de spoeling bij een beschadigde-,en/of vastgelopen uitlaatplaat in het huis bij "passage" van een stuk afgebroken zuigerveer" en weer tijdrovende demontage/montage van een reserve roterend uitlaathuis met klep noodzakelijk bleek.
Nog aardige anekdote uit die periode: Had ter toevoeging aan de gebruikelijke witte overalls, ook maar een nog in m'n bezit zijnde blauwe overall mee naar boord genomen.
Nu zal het duidelijk zijn dat bij dit soort en andere in het oog lopende wzh. die witte overalls al heel spoedig de kleurrichting in gingen van een blauwe overall.
Tja, om dit nu maar even ludiek weer te geven " dat staat natuurlijk niet bij Salon WTK's".
Dus op gegeven moment door mij de blauwe overall ingeschoren en staande in het MAN Homo carter met nog neer druppelende smeerolie luizen de HWTK voor het luik verschenen, die mij in het niet mis te peilen Amsterdamse acccent vroeg "wat dat te beteken had".
Hem toen in "mijn accent" ofwel dialect zoals U wilt, op eenzelfde wijze uitgelegd, en beginnend met "Mijnheer", dat in geval van het "witte exemplaar" deze zich al voor zijn verschijnen inmiddels al zou hebben getransformeerd in een kleurschakeling ongeveer gelijk het blauwe exemplaar wat ik voor dat doel had aangetrokken.
Was even stil en op m'n gezegde of ik verder kon omdat die best nog warme olie luizen/druppels in m'n nek bleven neerdalen, kon hij toch een glimlach niet onderdrukken en antwoordde "ja, je hebt nog gelijk ook" maar op wacht een "witte"
Voor zover die dan ook nog wit bleef trouwens, want dat was meestal maar heel even.
Al met al, ook best aardig schip, maarja "Amstelland" nog steeds het puikje".
Gr. Koos
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hallo Koos en anderen
Ja dat verfhok is wel een dingetje geworden.
13 reizen op de Amstelland en dan niet meer weten waar de verf stond. :cry: :cry:
Toch iets teveel Bacardi naar binnen gegooid denk ik . :-D :-D
Maar anderen weten het ook niet meer , chefkok , wtk en ook matroos allemaal hebben ze een andere plek in gedachten.
De laatste optie waar ikzelf in mee ga is van Siem , en wel het dekhuis tussen ruim 4 en 5 aan bakboord.
Siem heeft daar de bootsman , toen Henk Blok , aan het werk gezien.
Dus hier gaan we met z'n allen maar een bacootje of biertje op drinken , in de Hamburgbar.

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hallo

Hierbij een paar bladzijdes van het monsterboekje van Kees L. . met enige begeleidende tekst.
Kees heeft zoals je ziet bij diverse rederijen gevaren als wtk.
Na deze bladzijdes komen er nog twee foto's op het volgende berichtje.

groet
Hans

p.s.
Ziet er een beetje vreemd uit , maar komt doordat ik het als verschillende bestanden heb ontvangen.

Monsterboekje bladzijde 16.
regel1. 14/11/52. ms. Bali tot 15/04/53. Februari overstroming. ms Oranje lag in reparatie in Priok of Soerabaja ??
regel 2. 15-2-54 tot 1-11-54. 3 reizen ms. Bintang. Vercharterd aan KHL. En maakte ik toen reizen naar Brazilie. Onze Hoofd.WTK knipoogde eens vriendelijk richting Corcofado (Rio) en zei fijntjes glimlachend: Zulke grote vissen vangen ze hier!!! Oei - zo kon ie wel weer!!!
5.10-2-55 tot7-9-55. ms Tabian.
6 en 7. 11-55 tot 18-04-56 ms. Stentor.
8. 1-02-57 tot 30-9-57. 4de WTK ms Louis Lantz
9. 4-10-57 tot25-2-58. Louis Lantz. 3de WTK.
10. In 1959 werd ik verwezen naar rederij Amsterdam, wegens verkoop van enige schepen, en vertrok van Amsterdam, met het stoomschip Amstelstad. Op datum 7-8-59 het schip verlaten te Tokio. Op 14-08-59 gemonsterd op ms. Amstelmeer (3de WTK), en 12-12-59 te Amsterdam.
13. 11-02-60. Louis Lantz. tot 1-04-60.
14. 23-5-60 3de WTK op motor tankerForest Town. 14-12-60. er af te Finnart. (Schotland) Nieuw gebouwde tanker bij Verolme.
15. 9-1-62. Gemonsterd op Joseph Frering. 2de WTK. 8-4-62 eraf te IJmuiden.
16. 13-4-62 Gemonsterd op Tahama. 2de WTK. Eraf te Rotterdam 7-9-62.
Bijlagen
Bladz 16. Monsterboekje.jpg
Bladz 16. Monsterboekje.jpg (142.82 KiB) 4827 keer bekeken
Monsterboekje0001.jpg
Monsterboekje0001.jpg (184.75 KiB) 4827 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Dan hier het vervolg van Kees L.


Foto "gemeerd". Daar hoef ik niets aan toe te voegen - dacht ik. Deze foto is afkomstig van Zee en havenmuseum in IJmuiden.

*** Soms moesten we bijwerken op de Joseph Frering - bunkeren. Ëén keer voer het schip naar de NDSM,
en heb ik toen de Gotawerken motor zien en horen draaien. Wat een gesis tijdens het starten ****
**** Niet te geloven dat het schip in konvooien heeft gevaren - geladen met brandbare lading. ****
Bijlagen
01 Gemeerd0001.jpg
01 Gemeerd0001.jpg (104.25 KiB) 4826 keer bekeken
Joseph Frering.jpg
Joseph Frering.jpg (182.81 KiB) 4681 keer bekeken
Foto twee :<br />Links no 1 - Hoofd.WTK. No 2. Marconist. No 3. Assistent WTK.<br />No. 4. Daar zit ik zelf. No 5. Onbekend.<br />No. 6 Strikwerda, uit Friesland<br />no. 7 Herrema, ook uit Friesland.<br />Wanneer het schip arriveerde te IJmuiden, dan zorgde de Heer van Kampen, (uit IJmuiden)<br />dat een auto beschikbaar was. Beiden reden dan naar Friesland, en zorgden dat zij tijdig weer <br />terug keerden.
Foto twee :
Links no 1 - Hoofd.WTK. No 2. Marconist. No 3. Assistent WTK.
No. 4. Daar zit ik zelf. No 5. Onbekend.
No. 6 Strikwerda, uit Friesland
no. 7 Herrema, ook uit Friesland.
Wanneer het schip arriveerde te IJmuiden, dan zorgde de Heer van Kampen, (uit IJmuiden)
dat een auto beschikbaar was. Beiden reden dan naar Friesland, en zorgden dat zij tijdig weer
terug keerden.
02 4 Maart 1962.jpg (137.83 KiB) 4681 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hallo

Ik heb op verzoek het verhaal even aangepast/aangevuld , met verslag over de Joseph Frering.

groeten
Hans

Uiteraard zijn verhalen en foto's altijd welkom.
Iedereen die verhalen/foto's heeft van de KHL kan ze aan mij doorsturen. Ik zal ze plaatsen met vermelding van wie ze komen.
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Patru (R.I.P)

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dan heb ik tegelijk met Kees L. op de Joseph Frering gezeten. Het was mijn allereerste schip. Zie het 1e blad uit mijn monsterboekje.

Monsterboekje Paul G.jpg
Monsterboekje Paul G.jpg (177 KiB) 4645 keer bekeken

De JF lag begin januari 1962 bij de NDSM; ik weet niet meer waarvoor. Daar ben ik toen ook opgestapt.
Als lichtmatroos had ik echter weinig contact met de wtk's en herken ook niemand op die foto.
De vogelaar kapitein zijn naam weet ik nog wel, Dirk Stam.
Als matroos o/g en roerganger heb ik nog eens midden op de Atlantic een rondje voor hem moeten draaien om een drijvende vogel heen.
Kon hij het beest goed observeren. :-D
Groet, Paul G.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door v+d »

Hoi Paul, dat is grappig.
Op de Neder Rijn was ik derde wtk van26/8/66 tot 28/11/66 en van30/12/66 tot 23/4/67.
We zijn elkaar dus zowat op de valreep tegengekomen.
Daar stond al zo'n narrige Sw Hotlo in waar de zuigers door de speelruimte naar buiten moesten, verder wel een mooi schip.
Patru (R.I.P)

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ja Jan, dat is weer zo'n toeval.
Wij zaten eigenlijk op de Neder Rijn met bestemming Japan om de Neder Linge uit te halen.
Maar door het uitbreken van de zes-daagse oorlog begin juni 1967 werden we in Keelung al afgemonsterd en op het vliegtuig gezet richting Shimizu. De Neder Linge moest door de sluiting van het Suezkanaal om de Kaap heen, maar toch op tijd in Amsterdam zijn voor de afvaart naar Nieuw-Zeeland. Na de Neder Rijn heb ik alleen nog maar met de SW-HotLo gevaren, ook op de Neder Lek. Altijd werk zal ik maar zeggen. :-D
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door b-bootsman »

Hallo Heren.

Kwam deze tegen op het net.
De Amstelland :vraag me af wat dat voor iets is in de achtermast,
boven de zaling is geen vlag volgens mij.
Bijlagen
77d32ed54d673f3703a8599b5b1412b5.jpg
77d32ed54d673f3703a8599b5b1412b5.jpg (85.76 KiB) 4425 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.


Plaats reactie