Rotterdam toen
Re: Rotterdam toen
Tja, maar welke Lloyd boot is het nu !?.
Zowel de "Tabanan", 1908-1930, als de "Tambora", 1910-1931 komen in aanmerking.
Aanvankelijk hadden beide schepen geen promenadedek waarvan het voorste gedeelte gesloten was, maar later wel. Helaas kan ik niet traceren wanneer dit gebeurd is en welke van de twee is het nu ?. Qua grote weken ze wel iets van elkaar af, maar daar houdt het ook wel mee op.
Zelf voel ik het meest voor de "Tabanan" daar dit schip meer dekstutten tussen het sloependek en promenadedek in de zij had.
We hoeven natuurlijk niet alles te weten, maar dit dan weer graag wel.
m.v.g., Roy
Zowel de "Tabanan", 1908-1930, als de "Tambora", 1910-1931 komen in aanmerking.
Aanvankelijk hadden beide schepen geen promenadedek waarvan het voorste gedeelte gesloten was, maar later wel. Helaas kan ik niet traceren wanneer dit gebeurd is en welke van de twee is het nu ?. Qua grote weken ze wel iets van elkaar af, maar daar houdt het ook wel mee op.
Zelf voel ik het meest voor de "Tabanan" daar dit schip meer dekstutten tussen het sloependek en promenadedek in de zij had.
We hoeven natuurlijk niet alles te weten, maar dit dan weer graag wel.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Rotterdam toen
waalhaven 1940.
M.v.g. Bertus.
Re: Rotterdam toen
Schepen van de Batavierlijn aan de kade
bij de Boompjes. Omstreeks ± 1900-1904.
M.v.g. Bertus.
bij de Boompjes. Omstreeks ± 1900-1904.
M.v.g. Bertus.
Re: Rotterdam toen
Vreemde kleur schoorsteen heeft die "Batavier IV", 1903-1940, op deze ingekleurde prent.
Mogelijk een vermeende artistieke vrijheid van de maker van dit prentje…………..
Dit schip is trouwens wel enkele malen verbouwd en kreeg ze een enigszins ander aanzicht. Toen ze als "Zeearend" bij de Kon. Marine in dienst kwam is ze helemaal verkracht...……………
Wel een curieus plaatje trouwens.
m.v.g., Roy
Mogelijk een vermeende artistieke vrijheid van de maker van dit prentje…………..
Dit schip is trouwens wel enkele malen verbouwd en kreeg ze een enigszins ander aanzicht. Toen ze als "Zeearend" bij de Kon. Marine in dienst kwam is ze helemaal verkracht...……………
Wel een curieus plaatje trouwens.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Rotterdam toen
Een drukte van belang in haven van Rotterdam
jaren '30.
Gr. Bertus.
jaren '30.
Gr. Bertus.
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Rotterdam toen
Hallo.
Hier een mooi plaatje met de loods aan boord brengen.
Groet Bob.V.
Hier een mooi plaatje met de loods aan boord brengen.
Groet Bob.V.
- Bijlagen
-
- maassleepdiens met loods aanboord brengen 1965.jpg (143.99 KiB) 4282 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: Rotterdam toen
Aankomst in Rotterdam van een reuzen dok
voor RDM 17 Mei 1959.
Gr. Bertus.
voor RDM 17 Mei 1959.
Gr. Bertus.
Re: Rotterdam toen
Dat sleepbootje dat Bob geplaatst heeft was de "Goudvink".
De boot was geen eigendom van de Stoomsleepdienst "Maas", maar particulier eigendom. Ze is 16 keer van eigenaar gewisseld, althans op papier.
Gebouwd in 1929 bij N.V. Werf "Hubertina" v./h. W.H. Jacobs te Haarlem.
1e motor was een Deutz of Kromhout van 80 epk., 2e motor was een Bolnes van 150 apk., 3e motor was een Cat. van 280 apk.
De afm.; 16,76 x 4,08 x 1,90 / 1,33 m.
Na "Goudvink" heette "Java Zee", dan "Attack 10", dan "Sirius H" en "Sirius". Hierna misschien nog wel meer...…………
info; De Sleepboten van N.V. Stoomsleepdienst "Maas". Auteur; J. Toussaint, uitgave van de Stichting BASM te Wormer in 1995.
m.v.g., Roy
De boot was geen eigendom van de Stoomsleepdienst "Maas", maar particulier eigendom. Ze is 16 keer van eigenaar gewisseld, althans op papier.
Gebouwd in 1929 bij N.V. Werf "Hubertina" v./h. W.H. Jacobs te Haarlem.
1e motor was een Deutz of Kromhout van 80 epk., 2e motor was een Bolnes van 150 apk., 3e motor was een Cat. van 280 apk.
De afm.; 16,76 x 4,08 x 1,90 / 1,33 m.
Na "Goudvink" heette "Java Zee", dan "Attack 10", dan "Sirius H" en "Sirius". Hierna misschien nog wel meer...…………
info; De Sleepboten van N.V. Stoomsleepdienst "Maas". Auteur; J. Toussaint, uitgave van de Stichting BASM te Wormer in 1995.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Rotterdam toen
Hallo Bertus.
Dat was dit dok denk ik Bertus.
Groet Bob.V.
Dat was dit dok denk ik Bertus.
Groet Bob.V.
- Bijlagen
-
- tugs_towing_dockholland_1959_copy.jpg (308.54 KiB) 4054 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: Rotterdam toen
gr.Bas