Overgang (naar een walbaan)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door Co »

Beste-mede kombuizers.
Zo kort voor de feestdagen, zal er wel meer gemijmerd worden... :wink:
Heeft inderdaad met leeftijd te maken.
Misschien niet interessant, maar ik ben een van de weinige herintreders op dit forum.
10 jaar op zee, bijna 23 jaar aan de wal en nu al weer 6 jaar op zee.....
Op onze leeftijd weten we inmiddels allemaal wel dat "Het gras altijd groener is aan de andere kant".
Ik vaar nog met plezier maar ook hier hebben de boekhouders en de advocaten de macht gegrepen. :twisted:
Fijne feestdagen.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...

schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door schokker »

( en ik denk zelf - wat ik er van heb gezien tot voor kort- dat de ervaringen van de huidige generatie zeevarenden nagenoeg GEEN vergelijk is met " vroegaah
Er is wel het een en ander veranderd , maar er zijn nog steeds schepen waar het goed varen is.
Je wordt alleen ziek van alle onbenullige regelgeving en cursussen tegenwoordig.
Wij doen bijna nooit een reis die we al eerder deden en varen met zoveel mogelijk Nlders. We liggen nog steeds avonden binnen, de bemanning gaat nog steeds de wal op, er wordt nog steeds een potje bier met z'n allen gedaan. En bovenal je moet nog steeds net als vroegaah een klein beetje gek zijn om te gaan varen. Its a way of life en dat zal zolang de aarde nog niet plat is wel zo blijven.

Groeten

Henk
Gebruikersavatar
gerardk
Berichten: 383
Lid geworden op: 15 feb 2007 17:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door gerardk »

Sorry,
[u]ik had ingelogd,[/u] heb ruim een A4 aan tekst getypt, wilde de eerste foto plaatsen, en las dat ik eerst moet inloggen, en bleek geen letter in de opmaak te staan. Dit gaat dus niet door tenzij ik begrijp wat de oorzaak is.
MVG
Gerard
l
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door ruudsijmons »

hallo

toen ik van de zeevaart naar de wal ging, was het in het begin wel een "koude douche " wat een mentaliteit daar zeg .

ik begon in Ede bij de ENKA in het onderhoud , zoveel toezicht dat zelfs de deuren van de toiletten waren aan de onderzijde flink afgezaagd.
Als naar het toilet ging moest je je melden bij werkvoorbereiding, dan werd de tijd voor de klus stopgezet,
onderling als je met iemand stond te praten kwan de voorman langs ik had binnen het eerst e kwartier al hommeles over de vraag welke loongroep ik zat
ik heb het een half jaar volgehouden en had er spijt van dat ik naar de wal gegaan ben .
later kon ik bij de kerncentrale te dodewaard beginnen en dat heb ik 30 jaar volgehouden zat ik onder oude zeevarenden .
ik had daar voor wel in overweging genomen weer te gaan varen .
maar ik het er nooit spijt van gehad die zeevaart periode ik zou het zo weer doen !!!!!


Ruud Sijmons
Martijn_H
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 dec 2014 20:53
Contacteer:

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door Martijn_H »

Inmiddels werk ik drie jaar aan de wal na tien jaar op zee doorgebracht te hebben.
Voor diegenen die nu varen en een walbaan overwegen heb ik een paar tips :
- Verkoop jezelf niet te goedkoop. Het algemene technische en bedrijfskundige verhaal op zee is van een veel hoger niveau dan aan de wal.
- Als je denkt dat er op zee geprutst wordt : Dat is aan de wal veel erger.
- Kijk niet naar flut functies, maar mik op bijvoorbeeld maintenance engineer voor wtk's. Of iets van junior manager voor stuurlui.
- Praat zo min mogelijk met recruiters. Die lui hebben geen idee waar ze het over hebben en proberen jou te verkopen alsof je een auto bent.
- Er aan de wal tussen komen is niet zozeer het probleem, maar promotie is op zee veel vanzelfsprekender dan aan de wal.
- Bedenk goed wat je wilt. Vergeet hierbij niet dat werken op zee grote uitdagingen mee brengt, maar ook een bepaalde luxe heeft. Niemand aan de wal heeft zes weken achter elkaar vrij. Helemaal niemand.

Succes! En laat eens een berichtje achter hoe je de overgang ervaart.

Groet, Martijn.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door Roy »

Tja, daar zeg je zowat Martijn !.
Op zee zijn er uitdagingen en wordt naar oplossingen gezocht en uitgevoerd.
Aan de wal zien men veelal problemen en worden er schuldigen / verantwoordelijken aangewezen...…………
Een beetje zwart - wit gesteld misschien, maar toch. :roll: :idea: :|

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door Bertus. »

Martijn_H schreef: 18 jul 2019 17:06 Niemand aan de wal heeft zes weken achter elkaar vrij. Helemaal niemand.
Groet, Martijn.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat
de leerkrachten wel minimaal zes weken vakantie
hebben. :) :wink:

M.v.g. Bertus.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door leo-shof »

Nou Bertus dat is denk nog een ?
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door v+d »

Mannen, rustig aan het valt aan de wal best mee als je bereid bent, net als op schepen, soms wat langer van huis te zijn.
Er zijn bedrijven die je uitzenden naar het buitenland voor een langere tijd en bij terugkomst mag je gerust even uitrusten.
Vroeger aan boord kreeg je ook onder uit de zak als je iets verkeerd deed en waren er ook boekhouders aan de wal die bepaalden welke onderdelen je wel of niet kreeg of met welke verf je dat stukkie roest moest over tjetten.
Het was soms leuk en gezellig aan boord maar dat lag ook wel aan de samenstelling van de bemanning, waarom zou dat aan de wal anders zijn?
Het voordeel was en is wellicht nog dat je niet altijd met dezelfde mensen hoefde te werken, soms kwam je in een nieuwe ploeg terecht, nieuwe mensen nieuwe kansen en dat is aan de wal wel minder denk ik.
Op dit moment is er weer een tekort aan technische mensen dus ga geen vak kiezen waarnaar geen vraag is en als je dat al wel gedaan hebt moet je wat bijscholen in een richting waar gebrek aan mensen is.

Nadat ik mijn draai gevonden had aan de wal had ik het best naar mijn zin, hoewel ik toen ook veel in het buitenland zat en werk deed wat anderen niet zo snel zouden oppakken.
Nu als pensionado heb ik het natuurlijk buitengewoon naar mijn zin dus het komt vanzelf goed :-D :wink:
Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 709
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door janvanduin »

en makkelijk 6 weken vakantie. :-D :-D
grts jan.


Plaats reactie