SMN
Re: SMN
Ja klopt helemaal Jan.
Ik meen dat ze voor de vaart op Groenland besteld waren. De verwarming was dus prima in orde. Een hele geruststelling als je deze schepen aangeschaft en direct in de H.W.A.L., ( Het Wordt Altijd Later ), ingelegd worden en dat hun leven onder de Hollandse vlag ook altijd blijven doen.
En tja, A.C., kan je dat eten ?. Eigenlijk wel, de wegrestaurants van Appie heetten destijds A.C. Restaurants. Zo stond A.C. dus ook voor Albert Corner.
m.v.g., Roy
Ik meen dat ze voor de vaart op Groenland besteld waren. De verwarming was dus prima in orde. Een hele geruststelling als je deze schepen aangeschaft en direct in de H.W.A.L., ( Het Wordt Altijd Later ), ingelegd worden en dat hun leven onder de Hollandse vlag ook altijd blijven doen.
En tja, A.C., kan je dat eten ?. Eigenlijk wel, de wegrestaurants van Appie heetten destijds A.C. Restaurants. Zo stond A.C. dus ook voor Albert Corner.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Re: SMN
De lay out van de M.K. van der Ivoor en Peperkust bestond uit twee 12 cylinder 4 tact motoren van MAK.
Deze stonden d.m.v. een vloeistof koppeling verbonden met een schroefas.
Je kon wel een van de motoren loskoppelen en stilzetten om b.v. reparaties te doen.
Drijven deed je nooit met deze opzet.
Deze motoren hadden een vermogen van 1800 pk en draaiden op diesel olie.
Wat ik op geen ander schip heb meegemaakt was een dubbele bodem zoutkoelwatertank.
Het zoutkoelwater werd uit deze tank gezogen en na het koelen weer in die tank terug gepompt.
Omdat het een dubbele bodemtank was werd het koelwater voldoende gekoeld om weer her te gebruiken.
Van ijs in de zoutkoelwater filters had je dus ook nooit.
Verder waren alle pompen van het zee bedrijf niet dubbel maar vierdubbel uitgevoerd.
Maar ik heb hier in 1963 en 64 op gevaren dus alle details weet ik verder niet meer.
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bij de slijter krijg je 41%.
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: SMN
Henk, bedankt voor je uitleg. Mooi systeem die intercooling. Was altijx een ellende die dichte inlaatfilters, ik herinner me nog een trip ok de Elbe in de winter, dan was het allehens om het zoutkoelwatersysteem aan de praat te houden.
Grt.
Klaas
Grt.
Klaas
Re: SMN
Bedankt voor je uitleg Henk.
De technische gegevens van deze twee schepen had ik al, maar het koeling systeem is helemaal nieuw voor me.
Zo leren we toch weer wat over schepen die zo'n kleine 40 jaar geleden al gesloopt werden...………Je gegevens zullen, ( met uw welvinden ), in m'n vlootlijsten van de V.N.S. verwerkt worden.
m.v.g., Roy
De technische gegevens van deze twee schepen had ik al, maar het koeling systeem is helemaal nieuw voor me.
Zo leren we toch weer wat over schepen die zo'n kleine 40 jaar geleden al gesloopt werden...………Je gegevens zullen, ( met uw welvinden ), in m'n vlootlijsten van de V.N.S. verwerkt worden.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: SMN
Dure bootjes om mee naar West-Afrika te varen, 4 takt dus zwaar in gewicht hoewel zuinig met brandstof maar als je diesel stookt worden het kostbare draaiuren. De Camerounkust en Gabonkust deden zulke reisjes op zware prut, alleen manoeuvreren deden we op dieselolie en we zetten dat zo laat mogelijk over. Die kleine Hotlo karretjes konden wel manoeuvreren op zware prut bij bijvoorbeeld de loods overnemen omdat de stilstand dan maar kort was.
Re: SMN
Bertus, het is natuurlijk wel weer een prachtige foto die even laat zien hoe dat vroeger ging soms.
De gehelmde en in beschermende kleding gestoken brandweerlieden wachten op koffie terwijl een zeeman of wellicht havenwerker uit de losse pols het brandje blust.
De gehelmde en in beschermende kleding gestoken brandweerlieden wachten op koffie terwijl een zeeman of wellicht havenwerker uit de losse pols het brandje blust.
Re: SMN
Heren geinteresseerden in de hiervoor benoemde "Ivoorkust" en "Peperkust" bootjes.
Vond nog wat in "Schip en Werf" uit die tijd en neem aan dat dit inmiddels wel geoorloofd is, gezien de verstreken tijd daar wat uit weer te geven.
www.swzonline.nl/system/files/archive//195322.pdf
Wat verder in het magazine vanaf pag. 15 ook nog wat Algemene plannen en MK inrichting etc.
Gr. Koos
Vond nog wat in "Schip en Werf" uit die tijd en neem aan dat dit inmiddels wel geoorloofd is, gezien de verstreken tijd daar wat uit weer te geven.
www.swzonline.nl/system/files/archive//195322.pdf
Wat verder in het magazine vanaf pag. 15 ook nog wat Algemene plannen en MK inrichting etc.
Gr. Koos