Smit & Co

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Derk-.
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 mar 2019 13:16

Re: Smit & Co

Bericht door Derk-. »

Wij hebben er met de Maas gelegen, aan een houten steiger t.o.v. de Black Cat.
Maanden achter elkaar zonder sleep en of bergingswerk.
Vaak moeten verhalen omdat er aan die kade ook gelost en geladen werd.
Morgans Point ten anker en soms duiken voor de Manta roggen.
Ook weleens naar een Bauxietmijn gemoeten voor onderhoud door de lokale mensen.
Ook nog een keer het koninklijke jacht helpen afmeren (Engels) bezoek van de Engelsen aan Jamaica.
Konden ook de wal op en in het weekend naar het stadion voor bokswedstrijden.
Derk

Gebruikersavatar
Leroy
Berichten: 424
Lid geworden op: 30 okt 2004 18:11
Locatie: Rhenen

Re: Smit & Co

Bericht door Leroy »

Robert Delhaye schreef: 17 jul 2019 17:41 De bovenste van de drie foto's is toch genomen in de Golf van Mexico, als ik me niet vergis. Het andere schip is de "Smit Amandla" (John Ross).

Is nog lang ruzie over geweest welke sleepboot het hardst kon trekken. De "Smit Amandla" had meer pk's... De "Smit Singapore" had dan weer twee schroeven! (De John Ross had één schroef). (Amandla betekent overigens Zuid-Afrika).

De onderste foto is geweldig! Je voelt je aan boord.



met vriendelijke groet,
Robert
De andere sleepboot is niet de "Smit Amandla" maar de "Wolraad Woltemade". Het rare is dat de sleepboot met het voorvoegsel "Smit" niet in de Smit-kleuren heeft gevaren, maar gewoon zijn eigen schoorsteenmerk behield. Ik weet even niet meer hoe ik hier foto's kan toevoegen. Ben een paar jaar uit de lucht geweest. Dat moet ik nog even uitzoeken.
Bijlagen
383281.jpg
383281.jpg (148.42 KiB) 3222 keer bekeken
Gebruikersavatar
Leroy
Berichten: 424
Lid geworden op: 30 okt 2004 18:11
Locatie: Rhenen

Re: Smit & Co

Bericht door Leroy »

De laatste reis van de "Wolraad Woltemade", van Kaapstad naar het sloopstrand van Alang.
Het Smit-embleem is reeds uit de schoorteen verwijderd.
Bijlagen
wolraad_woltemade1.jpg
wolraad_woltemade1.jpg (56.51 KiB) 5991 keer bekeken
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Smit & Co

Bericht door kabo »

stroombank.jpeg
stroombank.jpeg (148.5 KiB) 5354 keer bekeken
Een aantal Bank boten in de Europoort in jan. 1967. foto Ary Groeneveld
gr.Bas
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Smit & Co

Bericht door kabo »

triton gele zee.jpg
triton gele zee.jpg (152.35 KiB) 4991 keer bekeken
Booreiland Triton bij binnenkomst in de Hoek hangend achter de Gele Zee op 12/10/1961.
gr.Bas
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Smit & Co

Bericht door kabo »

urn-gvn-ANP01-9918395-large.jpeg
urn-gvn-ANP01-9918395-large.jpeg (89.08 KiB) 4568 keer bekeken
Even voor de overdracht aan de Parkkade van een hele mooie sleepboot op 17/4/1963.
gr.Bas
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Smit & Co

Bericht door kabo »

urn-gvn-NFA04-akl-660712-1-medium.jpegbotlek.jpeg
urn-gvn-NFA04-akl-660712-1-medium.jpegbotlek.jpeg (122.26 KiB) 4217 keer bekeken
Vikingbank in de Hoek.
gr.Bas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Smit & Co

Bericht door Roy »

En die tanker "Borgila" met die achterlijke opbouw was van Fred Olsen.
Ik vond de "Vikingbank" en stuk mooier en had 'm voor het laatst op z'n zij op de Zuiderpier zien liggen.
Dat was in 1967 toen we met de "Maasdam" binnen liepen...………….. Op dat moment wist ik nog niet dat ik een jaar of 5 later op een sleepboot zou gaan varen waar de homo's van de "Vikingbank" instonden. " 't Kan verkeren", sprak van Brederode. :roll: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Hans Reints
Berichten: 211
Lid geworden op: 18 apr 2017 19:33
Locatie: Uelsen

Re: Smit & Co

Bericht door Hans Reints »

1992
“Varnebank ‘ opstap met de “Flexservice 3”
1-Varnebank.jpg
1-Varnebank.jpg (107.45 KiB) 3940 keer bekeken
door Hans Reints


Epiloog
Het is midden in het hoogseizoen van 1992. De zon staat hoog aan de hemel en het is voor de meeste mensen vakantie tijd. Zo ook voor NRS Stuurman Hans Reints. Eindelijk heeft bemanningszaken in de Europoort een gaatje gevonden om mij ook eens met de zomer op vakantie te laten gaan. Na het inlijven van de NRS door Smithavensleepdiensten =lees de stadssleepdienst= gaan de bemanningen van de voormalige NRS gebukt onder het nieuwe regiem met zijn aangepaste diensttijden en roosterwijzigingen. Door deze eenzijdige wijzigingen en aanpassingen is het lange tijd niet mogelijk om in de zomer op vakantie te gaan. Voor de stad hanteerde men het principe dat mensen met schoolgaande kinderen voorrang krijgen om in het hoogseizoen vakantie op te nemen!!? Hoe verzin je het? Maar nu heeft bemanningszaken eindelijk een gaatje gevonden en kan ik er met de sleurhut opuit! De bedoelde sleurhut staat deze middag voor de deur op mijn garageoprit en wordt samen met de vrouw ingepakt om er morgen voor drie weken opuit te gaan. Althans dat is de bedoeling!

Tijdens deze werkzaamheden worden wij ruw gestoord door de rinkelende telefoon. Als mijn vrouw de telefoon opneemt vraagt Hans van Ewijk, die van bemanningszaken Scheurhaven, dat als het niet ongelegen komt, hij mij graag even aan de telefoon wil hebben.( Mobieltjes waren toen nog niet zo populair als vandaag de dag en alles gaat nog via de vaste lijn). Na het uitwisselen van de verplichte beleefdheden komt Hans al snel ter zake. Hans van Ewijk moet op zeer korte termijn de Varnebank bemannen voor een zeereis en hij heeft geen stuurman voor deze reis, of ik hem uit de brand kan helpen? Volgens Hans gaat het om een reisje van maximaal 3 weken uit en thuis. Klein probleempje is wel dat de “Varnebank” vanavond om vijf uur naar zee moet. Hallo, dat is over knap drie uur! Dat Hans mij zo laat in de middag belt heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de vaste stuurman van de Varnebank er met dit mooie weer geen zin in heeft om dit reisje te doen en liever op het strand ligt! Geef hem eens ongelijk. Het verzoek valt rauw op mijn dak en komt inderdaad redelijk ongelegen. Ik beloof Hans dat ik er over na ga denken en overleg moet plegen met de achterban. Ik bel je zo spoedig mogelijk terug! Na kort overleg met moeders komt zij tot de conclusie dat het beter uit komt als we drie weken later op vakantie gaan, het hoogseizoen is dan over en dat scheelt aanmerkelijk in de pecunia. Daar heb ik uiteraard nog niet bij stil gestaan. Je hebt in het naseizoen gaat zij verder, ruime plekken zonder dat je er de hoofdprijs voor moet betalen! We blijven Hollanders toch? Na dit korte overleg besloten de aangeboden reis te aanvaarden en Hans terug gebeld.

Na de sleurhut afgesloten en gezekerd te hebben, de tas gepakt en ga ik met eigenvervoer naar de Scheurhaven. Voor deze enkele reis van Roosendaal, mijn toenmalige woonplaats, naar de Scheurhaven in Europoort, krijg ik van dhr.Vervat als tegenprestatie in de gemaakte kosten, een kilometervergoeding uitbetaald!! Na terugkomst in de Scheurhaven, en na afmonsteren, staat de auto in het gras op je te wachten. Zo kan je dan op eigen gelegenheid terug naar huis en spaart het de maatschappij een taxi uit!. Per zeereis krijg je dus 1 x heen en 1 x terug betaald. Tot zover niets mis mee. Helaas gaat dit niet op als je je door je vrouw of vriendin laat wegbrengen en zij de auto weer mee terug naar huis nemen. In dat geval zijn de retour wegbreng kilometers die door je partner gemaakt worden, voor eigen rekening!! Volgens dhr.Vervat worden deze kosten niet gemaakt in het belang van de maatschappij, maar zo redeneert hij verder, zijn deze retour kilometers in het belang van vrouw of vriendin die in de tijd dat jij op zee zit vrijelijk over de auto kan beschikken!!! (krentenweger)Vraag het maar eens aan meester Huig van Duin!! Die dit bij na deze reis overkwam? Ik heb iemand nog nooit zo kwaad zien worden/wezen als Huig.

Bij het aan boord stappen hoor ik van Kapitein Dirk Rotgans dat het de bedoeling is dat de Varnebank als veiligheidsschip bij de kabellegger “Flexservice 3” gaan functioneren. Populair gezegd worden wij Pissoff ship, of in goed Nederlands, wegjaagboot bij de “Flexservice 3”. Dit zal dus de primaire taak van de “Varnebank”zijn. Om de kans op ongelukken zo klein mogelijk te houden heeft de opdrachtgever de “Varnebank” speciaal geselecteerd vanwege het omvangrijke arsenaal aan scheepvaart frequenties en visserijradiokanalen die op de brug aanwezig zijn en die onmiddellijk door de dienstdoende wachtofficier gebruikt kunnen worden. Een ander punt wat meespeelde waarom de opdrachtgever Smit verkoos boven de concurrentie ligt in het feit dat er niet alleen een gediplomeerde en gecertificeerde ervaren bemanning aan boord zit, maar ook daar zij meerder talen kunnen spreken en verstaan. Kom daar maar eens om bij de Engelse of Duitse bemanningen. De Yankees zijn als de dood dat een of andere onverlaat te dicht bij de “Flexservice 3” zal komen en zo de kabel kunnen overvaren of beschadigen. Iets wat ook niet geheel ondenkbeeldig is. De kernbemanning van de “Varnebank” kan in het Nederlands, Engels, Duits, en in het Frans ieder schip wat te dichtbij komt oproepen in hun eigen taal en waarschuwen dat zij minimaal een halve mijl vrij van het transport moeten blijven. Althans zo is de “Varnebank” door de directie aan de opdrachtgever verkocht.

Buiten de “Varnebank” is ook de Engelse sleepboot “Formidable”, met Liverpool als thuishaven, aan de “Flexservice 3” toegevoegde. Deze Engelsman heeft als taak om bij aanschietende zeegang en harde wind de “Flexservice 3” in zijn DP-positie te houden. Hiertoe moet de “Formidable” “de Flexservice 3 in het midden vast te maken en hem zo tegen wind en zeegang in ophalen. Mocht de “Formidable” dat karwij in zijn eentje niet voor elkaar krijgen dan moet de “Varnebank” bijspringen, wat deze reis twee maal zal voorvallen. Er rust dus een dubbele taak op ons!

2-Juist.jpg
2-Juist.jpg (63.56 KiB) 3940 keer bekeken
2-Het Duitse Waddeneiland “Juist” waar de kabel in het midden aan land komt

De “Flexservice 3” heeft vanuit het Canadese Nova Scotia een glasvezelkabel over de bodem van de Atlantic gelegd en heeft een rendez-vous bij het Duitse Waddeneiland “Juist”. Daar de “Flexservice 3” vanwege zijn diepgang niet te dicht onder de kust bij het Waddeneiland “Juist” kan komen ligt er op de rendez-vous, dat is een kleine 3 mijl uit de kust, een speciaal vaartuig te wachten die de kabel van de Flexservice 3 opvangt en deze verbind met de kabel die vanaf de vaste (eiland)wal in zee loopt. Aan de wal wordt de kabel gesplitst in een Duits deel en in een deel wat weer terug gaat naar zee. Na het splitsen aan de wal komt de kabel dus weer terug richting het afgeboeide onderwaterlaspunt. Hier pikt later de Flexservice3 de draad weer op, maak een las, en gaat het verder naar Egmond aan zee. Na het afgeven van de trasatlantischekabel gaat de Flexservice 3 ergens naar binnen (ik weet echt niet meer waar) en gaat de speciale ploeg ophalen...
3-“Flexservice 3”.jpg
3-“Flexservice 3”.jpg (103.98 KiB) 3940 keer bekeken
3- De Flexservice 3

De reis
Als de bemanning rond half vijf aan boord is monstert Kapitein Dirk Rotgans Hans Reints als Stuurman, Huig van Duin als HWTK, Koos Kreuger als 2e WTK, Leentje van der Waal als kok en de Matrozen Huib de Kort en Henk de Graaf aan. Na het monsteren gaan Dirk en ik naar boven om de koersen naar het Noorden in de kaart te zetten. Als alle formaliteiten met douane en agent vervuld zijn is het voor en achter en trekt de Varnebank tegen donker worden het zeegat uit. Krijgen bericht van kantoor dat de aannemer van het kabelwerk nog niet klaar is met het instaleren van de onderwaterploeg en dat wij maar “ergens” langs de waddenkust op de “Flexservice 3” moeten wachten. We horen vanzelf wel wanneer hij denkt ons nodig te hebben

Nog maar net in zee ziet onze Hwtk Huig, een geboren en getogen Katwijker en groot geworden op de visserij, enkele voor hem niet onbekende vissersmannetjes varen. Een Kattiker en een een Urker kotter! Dit schreeuwt om actie! Even een kort babbeltje over de VHF, een paar Schiedammer kruikjes uit de zegelkast toveren, en we hebben voor dagen verse vis aan boord. Meester Huig is na deze actie nog uren bezig met het schoonmaken van de manden schol en schar die de kruikjes opgeleverd hebben. Leentje, onze Vlaardingse kok, heeft de pan al op het vuur staan en zal de volgende dagen heel wat van die platvisjes de pan zien passeren. Verser als zo gaat haast niet. In ieder geval een goed begin van de reis….
Ik kreeg al vroeg op mijn 1ste middagwacht de “Flexservice 3” aan de lijn met de order om onmiddellijk naar het boeienspan voor de kust van het eiland Juist te varen en daar de wacht in te nemen. Volgens de Flexservice 3 zouden plaatselijke vissermannen proberen om de blazen, die het eind van de kabel op de zeebodem markeerde, zich eigen te maken! Midden in het boeienspan bevindt zich het zeer kwetsbare uiteinde van de walkabel die straks aangesloten moet worden op de trans-Atlantische kabel die zij aan boord hebben. Na een paar uurtjes flink doorstomen komen we op de plaats delict aan. Alle blazen lagen nog op hun plaats en van de gemelde vissermannen was niets meer te bespeuren. Als zij er nog waren geweest dan hadden zij direct kennis kunnen maken met een zeer fanatieke en gemotiveerde Kapitein Dirk Rotgans die van wie dan ook geen tegenspraak duld.
4-Formidable.jpg
4-Formidable.jpg (56.73 KiB) 3940 keer bekeken
4-De Engelse sleepboot “Formidable”uit Liverpool

Na een dag bij het boeienspan op wacht gelegen te hebben arriveert de “Flexservice 3” met de Engelse sleepboot “Formidable” in haar kielzog. Gelukkig was het over hoogwater zo dat de blazen weer zichtbaar waren. De droppers hadden de boeienlijntjes wat aan de korte kant gehouden zodat over hoog-hoogwater de boeien onder water verdwenen en onzichtbaar waren geworden. Wat ons direct opviel bij de Liverpool tug was het enorme aantal bemanningsleden wat er bij hun aan boord rond sprong. Snel gezien en geteld meer al het dubbele als waar wij het mee moeten doen. Op de “Varnebank”, en dat geldt voor alle Smithaven/NRS eenheden in de zeedienst, moeten het doen het met het absolute wettelijke minimum van 7 man in een zes op zes af rooster. Die Engelse zaadballen beschikking over twee voltallige ploegen die ook nog eens twaalf op en twaalf af lopen. Daar zijn de extra mensen voor de bediening en het Kombuis niet in mee geteld!
5-postzegel met ploeg.jpg
5-postzegel met ploeg.jpg (14.22 KiB) 3940 keer bekeken
5 postzegel met ploeg
Op de locatie “Juist” aangekomen vist de “Flexservice 3” het uiteinde van de naar zee terug gekeerde kabel van de zeebodem op, verbind deze met de kabel aan boord en deponeert de kabel in een geul die de “Flexservice 3” zelf achter zich in de zeebodem heeft getrokken. Na het leggen van de glasvezel dekt de “Flex”zoals wij haar noemen, kabel en geul weer zorgvuldig af. Dit procedé gaat als volgt te werk, “Flexservice 3” sleept met een snelheid van nog geen mijl per uur een ploeg achter zich aan die in de zeebodem een greppel van een meter diep open legt. Via het achterschip van de “Flexservice 3” loopt de kabel door de ploeg de grond in. Een vernuftige constructie in de ploeg zorgt er voor dat na het leggen van de kabel deze in de gemaakte geul zorgvuldig wordt afgedekt. Dit “voren” trekken kan niet ongestraft eindeloos doorgaan. Als er in of op de bodem pijpleidingen, kabels of andere kwetsbare obstructies liggen vergt dit een andere aanpak. Moet er een andere kabel of pijpleiding gepasseerd worden dan gaat de ploeg omhoog en gaat de grond uit. Voordat de kabel bij deze obstructies aankomt heeft een stenenstorter ter bescherming van deze onderliggende leiding of kabels een een breukstenendam opgeworpen waar de glasvezel overheen gaat. Na de passage komt de stenenstorter terug en dekt de kabel zorgvuldig met zand en stenen af. Het passeren van dit soort obstakels kost iedere keer een hoop tijd en de kans op draadbreuk is elke keer zeer groot.
Regelmatig komt het voor dat na het tillen van de ploeg er een kink/breuk in de kabel zit die eerst gerepareerd moet worden voordat met leggen verder gegaan kan worden. Om deze breuken aan dek te repareren heeft de “Flexservice 3” enkele reparatie sets aan boord. Deze sets zien er uit als een normale aluminium fotokoffer maar koste in 1992 zo’n slordige 60.000 dollar per koffer.

Als Guardship moet je op ieder uur van de dag een “Sécurité” bericht uitzenden met alles er op en er aan. In zo’n “Sécurité” bericht vermeld je dan wie je ben, wat je aan het doen ben, je positie, snelheid, koers en waarom je het uitzend. Als we al dachten dat deze reis appeltje eitje zou zijn dan zaten we goed mis. Na twee dagen rondjes varen ging het achter de“Flexservice 3” goed fout. Volgens Bartje was het hele onderwaterkabeltracé van Juist tot aan Egmond aan zee minutieus onderzocht op de aanwezigheid van wrakken, kabels, munitie, mijnen of ander ongemak wat een goede bedrijfsvoering zou kunnen verstoren. Helaas, de ploeg liep na twee dagen vast op een 250 meter lange gloednieuwe 3 duims staalkabel die dwars over het te ploegen tracé lag. Waarschijnlijk heeft een of andere onverlaat, na het checken van het tracé, deze draad van boord laten lopen. Visserman, Sleepboot, Berger wil zal het zeggen? Er hing in ieder geval geen kaartje aan. Dit was voor het management op de “Flexservice 3” reden de Varnebank te voorzien van een 4 meter lange ketting met klauwen in diverse diameters. Deze ketting met klauwen word op de sleepdraad ingesloten en met voldoende draad achter de kont op de zeebodem neergelaten.
6-fibre optic undersea submarinecable.jpg
6-fibre optic undersea submarinecable.jpg (60.02 KiB) 3940 keer bekeken
6-Onderzeese glasvezelkabel. Het gaat alleen om de kerndraadjes, de rest is bepantsering

Met een gangetje van een halve mijl per uur slepen wij deze klauwenketting voor de “Flexservice 3” uit over de bodem van de Noordzee. Mocht er iets op de bodem liggen wat nadelig is voor de voortgang van het project, dan konden wij dat hopelijk snel verwijderen. Onder iedere wacht moet de ketting met klauwen twee maal ter controle scheep gehaald worden. De sleepwinch heeft er een hele kluif aan. Als de klauwen “beet” hebben is dat onmiddellijk te merken en leggen we gelijk voor anker! Dit betekend ophalen, schoonmaken en zo ver mogelijk bij de ploeg vandaan weer dumpen.!
Na een paar rustige dagen met beregoed weer vingen wij zomaar uit het niets een noodkreet van onze Engelse collega’s op; “Please help Us” we hebben een BBQ aan dek georganiseerd maar zien tot onze schrik dat er niets meer aan boord is om de smaak weg te spoelen!! Zoiets gaat natuurlijk niet in de kouwe kleren zitten……..Als goede collega’s even langszij en onze gele muur op het sloependek is weer een stukje verder geslonken.

Voor de kust van Terschelling bevindt zich ook een knooppunt wat afgedekt is door een paar blazen. Helaas waren ook deze blazen onzichtbaar daar er ook hier te korte boeieinde gebruikt zijn. Het weer was de laatste dagen aanmerkelijk verslechterd en zo konden wij in dit klote weer proberen deze onderwater zittende boeien aan te slaan en van een langer eind te voorzien. Ook al was het niet koud, tot op je kloten nat zijn is ook niet prettig. Zoals eerder gememoreerd had de “Flexservice 3” diverse reparatie sets aan boord. Op een gegeven moment raken deze op en moeten er nieuwe uit de States over gevlogen worden. Daar wij nog net op het Duitse deel van het Wad zaten kwamen de koffertjes naar Emden!!!! Wij de Eems op en wachten op de ingevlogenlading. In Emden stond net buiten de poort een Grunninger visboer met echte Hollandse Nieuwe. Zo dat is mazzelen, een echte nieuwe, die zal smaken. Hoe bedrogen kwamen wij uit. In Duitsland eet men Matjes en dat is heel wat anders als de ons bekende Vlaardingse of Scheveningse handel. Niet te vreten dus. Gauw terug naar boord daar de lasdozen al gearriveerd waren.

Daar het hartje zomer is en volop vakantietijd, barst het van de pleziervaart om ons heen. Regelmatig hoorde wij over de radio de kustwacht waarschuwen dat de havens van Vlieland en Terschelling vol waren en er niemand meer toegelaten wordt. Het is een genot om te luisteren hoe de pleziervaart, en met name vrouwen, zich over de radio uiten! Een interessant voorval wat zich in onze nabijheid afspeelde is de moeite van het vertellen waard. Tijdens mijn middagwacht trok een van de vele zeilende jachten mijn speciale aandacht. Waarom? dat is moeilijk te verklaren. Een soort derde zintuig maak je opmerkzaam als er iets ongewoons gaande is. Het zeilscheepje lag al geruime tijd op een verdachte kruiskoers en veranderde volgens de peiling en de plot op de radar niet veel van zijn voorliggende koers. Na het scheepje geruime tijd in de gaten gehouden te hebben is het tijd geworden om het eens op de radio te praaien. Na diverse malen, en in vier talen, het scheepje op de VHF kanalen 6, 8, 10 en het noodkanaal 16 opgeroepen te hebben, kwam er nog steeds geen enkele reactie van het zeiljacht. Ook reageerde het niet op de door ons uitgezonden securete berichten in het Nederland, Duits, Engels en dankzij 2e machinist Koos Kreuger, in het Frans. Ik ga op tegenkoers naar het jachtje om te kijken wat er aan de hand is en blijf roepen op 6 en 16. Zoals te verwachten veranderde het scheepje niet van zijn voorliggende koers en is er aan dek geen teken van leven te bespeuren. Varende op enkele meters naast het jacht de scheepshoorn gebruikt, geroepen door de roeptoeter en nogmaals aan de fluit gehangen, we liggen haast langszij en er komt nog steeds geen enkele reactie van het scheepje.
De situatie begint nu erg hachelijk worden. Er zal toch wel leven aan boord zijn? Als we niets doen zal het jachtje recht onder de boeg van de “Flexservice 3” varen en daar zitten we niet op te wachten.
Net voor dat ik besluit het jachtje te toucheren, om het zo op een andere koers te leggen, komen er twee geheel wezenloze half ontklede figuren met van die afgetaaide koppen voorschijn. Verdwaast kijken een oude vent en een jonge blom om zich heen en vragen verschrikt wat er aan de hand is? Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig om te begrijpen wat zich daar beneden in de kajuit heeft afgespeeld. De “bemanning” van het jachtje had wat gymnastiekoefeningen gedaan en daardoor niets gehoord of gezien wat er rondom hen afspeelde. Zij krijgen de schrik van hun leven als zij over de boeg kijkend twee gigantische groten schepen bijna langzij zien liggen. De schipper van het jachtje gooide het roer om, manoeuvreerde zich vrij en ging er zonder een woord aan vuil te maken gewoon van door. Nooit geweten dat een oude vent zo snel kon reageren om een dreigend gevaar af te wenden!! Tot onze verrassing wordt op kanaal 16 de Varnebank opgeroepen door “Alex 1” . Alex 1 is de code naam voor het kustwachtvliegtuig wat regelmatig overkomt en alles in de gaten houdt. Alex 1 heeft het gehele gedoe rondom het niet reageren van het zeiljacht meegekregen en vraagt of zij ons ergens mee van dienst kunnen zijn. Alex gemeld dat alles onder controle is en dat het maar een haartje gescheeld heeft of er was een scheepsramp te betreuren geweest. Ik moest van Alex 1 het zeilnummer en de registratie van het jacht doorgeven zodat dit akkefietje nog een staartje voor de betrokken personen zal hebben. Hierna was er weer een breuk in de kabel geconstateerd en moesten wij een reparatie set in Den Helder gaan halen daar de reserve alweer uitgeput was.

Van de “Formidable” kregen wij het verzoek als naar Den Helder gevaren wordt, wij wat stores voor hun mee konden nemen. Briefje met wensen overgenomen en vollebak wezen halen. Je wilt niet weten hoeveel bier en Whisky er op dat lijstje stond. Onvoorstelbaar wat die mannen konden wegstouwen. Zijn een paar keer voor diverse redenen naar Den Helder geweest en meerden dan af aan de Paleiskade en dat is recht tegenover het KIM en de onderzeebootdienst. He dacht onze Dirk die nu reserve Officier was, dit is mijn kans op een eigen vlag. Je weet wel onze driekleur met in het midden een zwart anker op een rond wit veld. Helaas voor Dirk was deze vlag in de Marinestad geheel onbekend, niet op het KIM, de scheepsjood of wie dan ook had ooit van deze vlag Marine Reserve Koopvaardijvlag gehoord. Hij kon hen wel bestellen maar dan koste die meer als dat hij per maand verdiende. Ging dus niet door.
10-terschelling-actie.jpg
10-terschelling-actie.jpg (101.99 KiB) 3940 keer bekeken
Als we even later in zee zijn en ter hoogt van Petten zitten, krijgen we van de kustwacht het verzoek om naar een jachtje wat vlak bij ons drijft polshoogte te gaan nemen. Zij hebben een noodbericht ontvangen en vermoeden dat de opvarende geheel ontredderd zijn. De strandreddingsboot “Dolfijn” is ook onderweg. Het zeiljacht met als bemanning twee zeer oude heren en een dito nog oudere dame maakt water en is langzaam aan het zinken. De zeer oude en ontredderde bemanning was geheel apathisch en wist niet meer wat te doen. De wat later gearriveerde reddingsboot had niet de nodige spullen aan boord om het euvel adequaat aan te kunnen pakken en nam de door ons aangeboden assistentie dankbaar aan. Na toestemming om berging van het jacht aan de Flex gevraagd en gekregen te hebben, de berging van de KNZRM overgenomen. De zee was spiegelglad en het jachtje op fenders en autobanden langszij genomen en 1e wtk Huub met op luchtwerkend vatenpompje over gezet. Bij eerste onderzoek bleek dat een losgeraakt lensprop in de bodem van de kuip de oorzaak van het vollopen was. Onze WTK Huib heeft de losgeraakte lensprop weer vast gezet en met behulp van het Varnebank vatenpompje en de inhoud van het luchtvat in de MK, de kuil en de rest van het scheepje lensdroog gemaakt. Onze Hoofdstoker bleef als runner aan boord en assisteerde bij het aanmaken van de sleepverbinding. We hebben het onze drijflijn om de grotemast van scheepje belegt en op de beting naar IJmuiden gesleept. Na een voorspoedige rein het jacht veilig in de haringhaven afgemeerd. Tot mijn verrassing leverde dit jop, want dat was het, toch nog een paar gulden joppegeld op!! Na dit intermezzo terug naar de Flexservice 3 en onze guard taak weer opgenomen. Toen wij een paar dagen later weer naar IJmuiden moesten voor nog meer reparatiekoffers, van de gelegenheid gebruikgemaakt om aftelossen. Tenslotte waren we alweer drie weken uit….

Ik heb nog een vidioband van deze reis gemaakt door Henk de Graaf
Ook tijdens deze reis is de zee niet altijd even vriendelijk voor de zeeman
!! Zoals gebruikelijk was er bij ons ook de traditioneel 12 uurs borrel met hapjes. Leentje zorgde goed voor ons. Op de brug zijn te zien kapt. Dirk Rotgans, Strm Hans Reints, Meester Huub van Duin en zijn rechterhand 2e wtk Koos Kreuger, kok Leentje van der Waal en Mat.Huib de Kort. Henk de Graaf staat achter de camera.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Smit & Co

Bericht door Roy »

Mooi uitgebreid verslag Hans !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie