Met Speer naar Zeeland

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Met Speer naar Zeeland

Bericht door RobertB »

Beste kombuizers,
deze zomer hebben we met onze zeilboot Speer door Zeeland gezworven. Speer is een Dehler 36CWS uit 1992 en haar bemanning bestaat uit de zussen Ineke en Marianne en zwager Hans en ik. Ik ben met een reisverslag bezig en wil dat ook met jullie in afleveringen delen.
Speer
Speer
Speer.jpg (154.22 KiB) 5044 keer bekeken
Graag hoor ik of er belangstelling voor is.
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl

Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Met Speer naar Zeeland

Bericht door RobertB »

Dinsdag 2 juli 2019
Vertrek uit Ketelhaven
Track naar Amsterdam
Track naar Amsterdam
1-Amsterdam.png (734.07 KiB) 5043 keer bekeken
Aangekomen bij Speer wordt alle bagage in de boot gebracht. Hiervoor hebben we 4 wagentjes nodig, terwijl al het bier, water en wijn al aan boord is. Van de kleding zal ongetwijfeld meer dan de helft niet gebruikt worden. Alles wordt door Marianne en Ineke ingeruimd en zeevast gestuwd. Water en brandstof tank zijn gevuld en we zijn er klaar voor.
Het plan van dit jaar is om door Zeeland te zwerven en voor de verandering eens geen haast te hebben. We starten buitenom over de Noordzee en terug zien we wel.
Om elf uur vertrekken we met een stralende zon uit onze thuishaven Ketelhaven. De wind staat gunstig en na het passeren van de Ketelbrug gaan we onder vol tuig op weg naar Amsterdam. Speer loopt af en toe zelfs boven de 7 knopen.
Aangekomen bij Lelystad gaat de stuurboord Houtribsluis voor ons open en mogen we voor de binnenvaartschepen direct achter de brug gaan liggen, want die staat nog open. Deze snelle passage is een goed begin.
De wind blijft gunstig en we gaan in een rechte lijn naar de Scharwoude brug van Amsterdam. Doordat we door de grote vaargeul varen hebben we geen last van Fonteinkruid, de plaag van het Markermeer. Als we bij de brug aan komen staan de lichten al op groen en kunnen we zo door naar de Oranje sluizen direct daar achter. Ook die staan met open deur van de jachtensluis op ons te wachten. Het is erg stil in de sluis, er worden maar een paar scheepjes samen met ons geschut.
(foto van Raimond Spekking)
(foto van Raimond Spekking)
Sixhaven-Amsterdam.jpg (203.89 KiB) 5043 keer bekeken
Dan nog een stukje over het IJ voor we om half acht aankomen in de Six haven. We zien geen havenmeester, maar wel een lege box vooraan de eerste steiger. We draaien er in en maken vast.
Even later komt de havenmeester toch even kijken. We herkennen hem niet direct omdat hij zijn schippers pet niet op heeft. “Veel te warm” zegt hij. We blijken het laatste beschikbare plekje te hebben gevonden aan een eigenlijk te grote steiger, maar omdat we de volgende morgen weer vertrekken mogen we blijven liggen. Door onze opmerking over zijn pet, zien we hem een uur later toch weer in vol ornaat over de steigers lopen.
We genieten van de rust in de haven en het mooie weer met het gegil van de waaghalzen op de schommels boven op de Amsterdam toren. We sluiten de dag af met een glaasje Whisky en Berenburg en gaan dan te kooi.
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Met Speer naar Zeeland

Bericht door Martinus »

Een nieuwsgierigheid die ik heb. Staan er wegwijzers in de rivieren en kanalen zodat de schippers weten waar je ergens af moet slaan e.d.? Hoe bepaal je je koers op het IJsselmeer, alleen door de kustlijn te volgen?
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Met Speer naar Zeeland

Bericht door Breeze »

RobertB schreef: 27 jul 2019 12:53Graag hoor ik of er belangstelling voor is.
Zekers, heb heel wat zeiluurtjes doorgebracht op kleine en grote NL wateren en zeeën, dus ik ben altijd geïnteresseerd.

Adri
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Met Speer naar Zeeland

Bericht door Breeze »

Martinus, ga maar eens kijken in Dord bij de splitsing Beneden Merwede, Noord en Oude Maas. Je moet wel stekeblind zijn om die richtingsborden over het hoofd te zien. Navigatie op de meren laat ik aan een kenner over. Wel weet ik dat GPS navigatie niet meer is weg te denken.

Adri
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Met Speer naar Zeeland

Bericht door RobertB »

Staan er wegwijzers in de rivieren en kanalen
Martinus, dat is inderdaad het geval zoals je op een foto later in het verslag wel zult zien. Maar net als in de auto is een kaart ook heel handig.
Het navigatiesysteem op een schip noemen we een plotter. Een handig ding om te zien waar je zit. Vervangt de sextant van vroeger :-D
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
cornelisvdpanne
Berichten: 38
Lid geworden op: 26 mei 2013 13:06

Re: Met Speer naar Zeeland

Bericht door cornelisvdpanne »

Even mededelen dat dit een hele mooie foto is die jij hebt geplaats . Compliment Cees
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Met Speer naar Zeeland

Bericht door peelander »

Van zoet naar zout gaat alles fout :lol: :lol: :lol: , maar dat is jullie natuurlijk niet overkomen :mrgreen: .
Ben benieuwd naar hoe je onze prima provincie hebt ervaren.
Als je nog op Kortjeen geweest bent vindt ik het jammer, dat ik je gemist hebt, maar ja: je kan ook niet alles vooruit weten.
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Met Speer naar Zeeland

Bericht door Otter »

Ik zou het verhaal op watersport zetten , want daar is het voor ,ik ga van de week richting Zeeland met de motorboot!
Wie onder weg is, vorderd
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Met Speer naar Zeeland

Bericht door Allen »

Voor @Martinus


Water knooppunt001.JPG
Water knooppunt001.JPG (67.27 KiB) 4945 keer bekeken
Grtn @Allen


Plaats reactie