Overgang (naar een walbaan)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jacob Bothof
Berichten: 1482
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door Jacob Bothof »

"Toen ik ineens op het forum het onderwerp Overgang tegen kwam heb ik eerst even alles zitten lezen.
Het klinkt mij zeer bekend in de oren.
Zelf heb ik die keuze in 1969 (27 jaar) moeten maken, en echt het viel niet mee.Maar door de zure appel heen te bijten heb ik het
in verschillende walfuncties er toch heel goed vanaf gebracht ,alleen had dat niets meer met de zeevaart te maken.
In 1972 kon ik de roep niet weerstaan om alsnog een aflosreisje te gaan maken, vrouwtje mocht ook mee
zodat ze kon ervaren waar een zeemanshart altijd naar blijft hunkeren. Zij heeft deze reis ook als zeer positief ervaren
maar ging er niet mee akkoord om door te blijven gaan :wink: . Intussen 50 jaar getrouwd en sinds 2002
aan het rentenieren.Ook niet sleeeeecht :)
Jacob

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door Eric »

Voor zeevarenden die een baan aan de wal zoeken, denk eens aan een baan als docent.
Betaald redelijk tot goed, en je hebt de schoolvakanties vrij. Bij de meeste andere walbanen ga je terug naar 21 tot 24 dagen vakantie in het jaar, en dat is niet heel veel.
Houd de Maritieme Vacature bank in de gaten, daar staat best wel eens iets leuks op.


Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door Breeze »

Gesprek gehad met een kennis die werkzaam was bij een stedelijk energiebedrijf dat is overgegaan naar een regionaal energiebedrijf wat nu te koop staat. Bij het gemeentelijk energiebedrijf was hij o.a. bedrijfsleider van de centrale en PZ functionaris.
Hij vertelde mij iets wat ik al lang wist, nl. dat machinisten van de GHV en KHV zeer gewild zijn als bedienings- en onderhoudspersoneel van de stroomopwekking, dus voor de ketels, turbines en de generatoren. Niet verwonderlijk als je hebt geleerd om zelfstandig en zonder steun van de wal een krachtcentrale aan de praat te houden en te onderhouden.
Maar hij vertelde me ook iets wat me enigszins verbaasde. Machinisten afkomstig van passagiersschepen staken negatief af. Hij noemde het prima-donna gedrag. Maar ook op een passagiersschip moet de kar draaiend gehouden worden en ze kunnen toch niet de hele tijd sjansen tijdens en na de galadiners?

Adri
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door rspeur »

Adri,
Wat je nu vertelt over de "passagiersmachinisten" hoorde ik midden jaren '80 ook toen ik als personeelsboer werkte bij de gemeentelijke reiniging van Den Haag. Er moesten nieuwe medewerkers komen voor de vuilverbranding (toen nog midden in de stad, "de asplaag" genoemd), en uiteraard werd aan voormalige wtk's gedacht. Ik maakte van de sollicitanten een voorselectie waarbij ik meer lette op ervaring dan op diploma's (variërend van A tot volledig B) en besprak die selectie met het hoofd van de afdeling waaronder ook de vuilverbranding viel. Als eerste viel de man af die ik als mogelijk de beste had uitgezocht. Uitleg: passagiersschepenman, kapsones, past vrijwel zeker niet binnen het team. Bij nader inzien had hij een dusdanig "rijk" arbeidsverleden dat ik me had moeten afvragen hoe dat kwam, maar hij was overal uitgekotst. De nette uitleg die ik bij navraag kreeg was natuurlijk dat hij niet zo goed binnen het team paste.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door John Baar »

Ik kwam op pagina 8 het topic tegen: Overgang naar de wal baan !! mijn uitleg over mijn over gang naar Chef kok in diverse restaurants is dat ik het heb gedaan omdat mijn huidige vrouw voor 42 jaar het niet zag zitten dat ik weer naar naar zee ging. en zeker niet naar Zuid Africa waar ik nu nog contact heb met de familie die mij toen in hun hart hebben gesloten. Een ding is zeker als ik over mijn vaar tijd spreek en vertel dan was het een groot feest van opstap gaan lachen gieren en alles wat god verboden had. ik had in elke haven van zuid Africa vriendinnen en ( vrienden) die noem ik nu
kennissen !!! maar het grootste optakel was mijn verdienste . ik verdiende het dubbele vergeleken met de zeevaart per maant bij van der Valk. Maaaar als men met mij over de leuke en de dingen die je uitvrat tijdens het op stap gaan heb, dan ik het alleen maar over mijn vaartijd. je bent 68 jaar en verteld in de kroeg dat je 16 jaar en 7 manden was toen je de eerste keer in Japan kwam dan is de reactie meestal geef hem nog een Bacardi hij haalt de datums door elkaar. Maar Ja hier in Zuid Limburg weten de meesten niet dat Nederland aan de Noordzee vast licht. :lol: :lol: blijf gezond dan zien we elkaar Groeten John
Kees Hagen
Berichten: 79
Lid geworden op: 20 mei 2012 19:59

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door Kees Hagen »

In 1985 zagen we bij Nedlloyd de vloot snel slinken na de verkoop van zoveel mooie conventionele vrachtschepen en werd er door personeelszaken ook een stevig beleid gevoerd om maar werk aan de wal te gaan zoeken. Er kwam eind dat jaar in mijn woonplaats een vacature voorbij voor een leidinggevende functie in een technisch team van een waterleidingbedrijf. Technisch gezien best interessant en het betaalde goed (genoeg). Dus gesolliciteerd en na een langdurige selectieprocedure en psychologische testen etc. aangenomen. Ze vonden het kennelijk heel eng om een zeeman aan te nemen.
Maar eenmaal daar aan het werk, wat viel dat tegen die 24 verlofdagen per jaar. Ik heb in de jaren daarna een paar keer onbetaald verlof genomen want dat was toch echt te weinig. Maar wat mij het meest tegenstond was de mentaliteit aan de wal, medewerkers in een team die er alleen voor de centen naar het werk kwamen en als je niet keek niets uitvoerden. Om half 5 liet iedereen gewoon vallen wat ie in zijn handen had en scheurde naar huis. Een keer een klus doen die vanwege het waterverbruik op doordeweekse dagen alleen in het weekend kon: ik moest heel veel moeite doen om ze mee te krijgen. In de loop van de tijd ging dat beter en wist ik de ploeg goed gemotiveerd te krijgen nadat ik de ergste klaplopers er uit had gewerkt dus daar was aan te wennen. Maar denk nog altijd terug aan die fijne vaarjaren.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door Jinny »

Zo ben ik eens aangenomen omdat ik -geen- Amsterdammer was...
En ja, die Mokumers lieten om half 4 echt alles vallen.
En als ze dachten dat er niemand keek.......
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door Ton Pekel »

Ik herken het “probleem” van zee naar wal. Ook ik ging als WTK bij de HAL (vrachtschepen) op zoek naar een walbaan. Ik had het beloofd aan mijn verloofde voordat ik ging trouwen.
Probleem was als je op zee was kon je niet solliciteren dus dat moest tijdens verlof gedaan worden en soms was de tijd daarvoor wel erg kort. Dan eerst maar een tussenfunctie want er moest toch geld op de plank komen. Dat lukte vrij snel en na een maand had ik dit werk al bekeken. Niks machines en installaties maar kantoorwerk als planner productie van die mooie systeemplafonds die je in ziekenhuizen supers en kantoren ziet.

Wat moest ik wennen aan de manier van werken en denken, wat een droogkloten zeg. Soms vroegen ze wel eens op die afdeling of ik nog wat leuks had beleefd van vroeger. Nou zat hoor, ze lagen in een deuk. Moest ik bij de directeur komen ivm lawaai op de afdeling. Ik was er toen al klaar mee en gelukkig kon ik binnen de twee jaar weg (dag.. prikklok deze week heeft u 5 min minder gewerkt…pfff) Voordat ik ontslag kreeg had ik al een nieuwe baan. Het ontslag kreeg ik ivm reorganisatie en de komst van de computer. Ha ha. Heb er nog een ontslag vergoeding uit gepeuterd.

Op naar de nieuwe baan in de kopieer-printer- en electronica wereld. Eerst planner werkzaamheden engineers (nee dat waren geen monteurs hoor) en daarna zelf de field in. Erg naar mijn zin, was een Amerikaans bedrijf, als je je neus snoot kreeg je al een bonus bij wijze van spreken. Daar dik 30 jaar geweest en ja toen ging ook dat bedrijf helaas achteruit. De gouden jaren 70 en 80 waren voorbij.

Vervroegd eruit op eigen verzoek met 58 jr (2006) met een beste zak geld mee tot het pensioen op 62 jarige leeftijd. Om de tijd te vullen postbode voor een dag of 2 /week voor een jaar. Leuk in de zomer slecht in herfst en winter.
Daarna een buurtbusvereniging van chauffeurs mede opgericht. Twee jaar secretaris geweest, leek op werken. Kolfje naar mijn hand echt cowboy werk prachtig. Maar ook hier kwamen veranderingen in de loop der tijden. Nieuwe bestuursleden die in mijn ogen niet erg capabel waren tov de oprichtingsmentaliteit , slechte communicatie enz. Dus na 15 jaar op de bok van de bus eruit gestapt als vrijwilliger ( 2021 halve dag in de week) Ook de coronaregels voor in een bus zijn niet leuk als chauffeur en nu doe ik lekker niks…… ook heel mooi hoor. (met 73 jr is het weleens genoeg geweest).

Nabrandertje
Vergat ik nog dat ik ook nog werkzaam was in het B&B van mijn vrouw van 2006 tot 2018. Zij runde dit van 1989 tot 2018. Een ouderwets B&B (geen bubblebad en andere fratsen) voor toeristen in de zomer, 3 kamers. zeker 150 overnachtigingen per jaar. Was de wasbaas, ontbijthulp, entertainer/bartender 's avonds in de tuin.Hofmeester inkoop Boekhouding en frontoffice enz enz. Heel veel personen uit alle werelddelen gehad. Een geweldige tijd. Nu rust. Op tijd gestopt ivm corona regels nu.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14383
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zo ben ik eens aangenomen omdat ik -geen- Amsterdammer was..
.
Ik zal NU eventjes "mondje dicht en handjes op de rug" :roll: doen betreffende de overgang van "varen naar een walbaan".....dat komt misschien nog wel eens en eventjes reageren op de bovenstaande kreet van Jinny.
Aldus:
In tegenstelling tot de "fake news" gedachte dat hier in Canada het GOUD op straat ligt kannik ook nog wel een boekie open doen over wat er zoal voor komt kijken om hier "bier in de koelkast" te houden!! (DAT geneuzel over brood op de plank...da's voor walslurpen!) :mrgreen:
En zoooo kreeg ik ooit een joppie aangeboden..dewelke ik voor een hele variaaaassie van redenen dus geen werkelijkheid zag worden!!
( ik had o.a. tijdens gesprekken "dacht ik" veeel te hoge financiele eisen gesteld EN er waren ook vrij hoge andere kosten die ik wilde declareren)
En TOCH kreeg ik dat joppie aangeboden...en hield dus verder (in tegenstelling tot veler gedachten!!) mijn mond DICHT!!
Jaaaaren en haast een ander leven later stommelde ik weer tegen de man aan die destijds zijn 5 vingers in de besluitvorming pap had en stelde dus mijn "HOE zattad nou en WAAROM??" vraag en hij zei en ik Quote:
"WE hebben je destijds dus NIET noodzakelijk aangenomen voor wat je was of wist....maaar meer voor wat je NIET was!!" ( er waren dus meer gegadigden met gelijksoortige kennis en ervaringen!)
Ik was fanselluf ietwat verbaasd en vroeg : "Hoe zoooo?"

Hij zei : "U were NOT Scottish" :mrgreen: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door Jinny »

Zelfde ervaring Harry... :mrgreen: :mrgreen:
Ik hoorde het twee maanden nadien...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie