Machinekamers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Machinekamers

Bericht door Drentenier »

En hier een filmpje van een Stork Hesselman: https://www.youtube.com/watch?v=rxyKRmxb9lc
Groet,
Hans

Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Machinekamers

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Hans ook bedankt. Mooi filmpje. Ik weet niet meer op welk schip, maar met deze heb ik gevaren als hulpmotoren. Het waren degelijke karren. Maar dit is, denk ik, een andere Hesselman dan die van de "Papendrecht".

Grt.

Klaas
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Machinekamers

Bericht door Klaas Buytenwegh »

@Robert,

Merkwaardig, dat de Tjitjalenka en de Bloemfontein een 2-takt Hesselman en de Papendrecht een 4 takt Hersselman hadden. Die 2-takt staat ook in het boek van Piek, de 4-takt helaas niet. Kennelijk produceerde Stork toen een 4-takt en een dubbelwerken 2-takt Hesselman. Ik zoek nog even door. Ik weet niet of de motor van de Papendrecht, de enige van dit type was. Ik ben benieuwd of er nog meer schepen meevoeren.

Bedankt.

Klaas
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Machinekamers

Bericht door Drentenier »

Hier viewtopic.php?f=1&t=1798&start=368 en de volgende pagina staat ook nog het e.e.a. over de Papendrecht en de Stork Hesselman (maar dat was vóór jullie 'Kombuis'-tijd :wink: ).

En hier nog twee filmpjes van een drie- en een zevencilinder Stork Hesselman motor:
https://www.youtube.com/watch?v=4gCMeXwueoA
https://www.youtube.com/watch?v=0KFnJxk0dSY
Groet,
Hans
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Machinekamers

Bericht door Jacob Bothof »

Jammer genoeg heb ik geen foto's uit de machinekamer van de Papendrecht met zijn Stork-Hesselman motor.
Werkboekjes of memoriaal zijn verdwenen.Ik kan me niet meer herinneren dat we onder de reis van dec.'60
tot febr.'63 ooit hebben liggen drijven voor machinereparaties.Vaste lijndienst Oostzee DDR - Zwartezee USSR.
Jacob
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Machinekamers

Bericht door Klaas Buytenwegh »

@Hans.
Bedankt, geweldig die foto's en artikelen over deze motoren van de Papendrecht en Pendrecht. Ik heb het even vlug bekeken en duik er vanavond dieper in. Zeer interessant, ik heb dit (zoals met zoveel dingen) nooit geweten.
Voorlopig ben ik hier weer even zoet mee. Jammer dat wij geen enkele rol meer spelen in deze branche.
@ Jacob. Mooi hoor, dankzij jouw opmerking. Heb je nog meer, ik houd me aanbevolen.
Grt.
Klaas.
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Machinekamers

Bericht door Jacob Bothof »

Klaas, er komt regelmatig nog wel iets opborrelen. :wink:
Als het voor dit topic geschikt is zal ik het plaatsen. :)
Jacob
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Machinekamers

Bericht door kabo »

NL-RtSA_4181_RDM-22920.jpeg
NL-RtSA_4181_RDM-22920.jpeg (139.46 KiB) 5634 keer bekeken
NL-RtSA_4181_RDM-22922.jpeg
NL-RtSA_4181_RDM-22922.jpeg (135.05 KiB) 5634 keer bekeken
NL-RtSA_4181_RDM-22923.jpeg
NL-RtSA_4181_RDM-22923.jpeg (149.44 KiB) 5634 keer bekeken
NL-RtSA_4181_RDM-22924.jpeg
NL-RtSA_4181_RDM-22924.jpeg (129.33 KiB) 5634 keer bekeken
NL-RtSA_4181_RDM-22847.jpeg
NL-RtSA_4181_RDM-22847.jpeg (77.48 KiB) 5634 keer bekeken
Machinekamer beelden van de Ondina, bwj. 1961, sloop 1986. UItgerust met 2 Pametrada turbines van 16000 pk. RDM archief
gr.Bas
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Machinekamers

Bericht door v+d »

Jacob, ik herken alles wel behalve dat hendeltje tegen de bakboordkant van de manoeuvreerstand, het lijkt iets met oliedruk, maar wat werd daar mee geregeld? Kennelijk had het iets met een regeling te maken immers het hendeltje lijkt een vertanding te hebben om het in verschillende standen te kunnen zetten.
Nou heb ik weer een slechte dag omdat ik niet meer weet waar dat voor diende :lol: :wink:
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Machinekamers

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Als ik me de theorie nog herinner, zat er in de stoomtoevoer een klep die openging ( te bedienen was) als er smeeroliedruk op de lagers e.d. van de turbine was. Dus zonder olie druk ging er geen stoom naar de verdeelkast. Omgekeerd diende hij, uiteraard, als noodstop door de druk naar die klep weg te laten vallen. Dus met deze klep, kon je de smeeroliedruk naar de stoomklep laten wegvallen, waardoor de stoomklep in een klap sloot. Ik heb zelf nooit met turbines gevaren, maar kan me dit nog herinneren uit de theorie lessen. Maar het kan ook, dat ik aan het malen ben.




Grt.
Klaas
)_Stoomturbine _002_.jpg
)_Stoomturbine _002_.jpg (51.58 KiB) 5493 keer bekeken
02_Turbine 001-.jpg
02_Turbine 001-.jpg (34.93 KiB) 5493 keer bekeken


Plaats reactie