Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Wie weet ?

Bericht door Sparks316 »

Roy, voor zover ik weet was dat wit-rood-wit ook in de vlag o.i.d. van Zwartsluis te vinden. De letter B zou dan mogelijk aan Buisman kunnen toebehoren, maar ik kan me met de beste wil van de hele wereld zo'n embleem totaal niet herinneren terwijl ik toch 1.5 jaar voor Buisman heb gevaren èn ik ken niemand die ooit met zoiets op de proppen is gekomen in dat verband, terwijl ik toch wel in mijn nadagen heb zitten spitten in het hele gebeuren Buisman & Zo. Ik weet niet of het Groninger Kustvaartforum hetzelfde is als het Kustvaartforum van Jossie, maar daar ben ik dit ook nooit tegengekomen, terwijl daar wel degelijk het nodige is afgespit rond het embleem van Buisman, wat hier en daar ooit vragen opriep.
Louis

Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Wie weet ?

Bericht door Sparks316 »

Roy, het enige wat ik nog toe kan voegen, is dat Buisman destijds verschillende rederijen had.
Ten 1e de R. Buisman's Koninklijke Fabriek van Gebrande Suikerpoeder, waar de welbekende Reuzin van Zwartsluis oftewel de Geertje Buisman onder viel.
Ten 2e hadden ze volgens mij ook de Kustvaart Onderneming Zwartsluis, waar een aantal van hun coasters onder voeren. De Geertje was nl. officieel een GHV schip, tot de 80m grens werd ingevoerd.
Die rederijen gebruikten ook weer verschillende emblemen, het ene met een B, het andere met een Z.
Daarnaast hadden ze nog officieel binnenvaartschepen in dienst. Het zou kunnen dat bovenstaand petembleem daar bij gehoord heeft. Uiteraard een vermoeden, want ik heb er dus nergens iets over gehoord of gelezen, laat staan dat ik het in dat verband ergens gezien heb.

En we hebben al weer even geleden op datzelfde Kustvaartforum een aantal pagina's nodig gehad om uit te zoeken of het officiele rederij-embleem nou vanaf linksboven met de klok meegaand tot linksonder "wit/rood/wit/rood" was of "rood/wit/rood/wit" want beide varianten kwamen we op diverse foto's tegen. Mogelijk het gevolg van een Portugees met schilder-opdracht die de volgorde niet goed in zijn hoofd had. Het wit/rood of rood/wit hoorde wel weer bij het wapen of de vlag van Zwartsluis.

Succes met verder speurwerk.
Louis
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Wie weet ?

Bericht door Zeepaardje »

Hallo Roy,

Het is zeker geen "Buisman" embleem.
De enige foto van een Buisman pet embleem, is die uit 1960 van kapitein Teerling van Ms. "Geertje Buisman".

Dagboek april-juni 1960 Kapitein Teerling met zijn vrouw (A).jpg
Dagboek april-juni 1960 Kapitein Teerling met zijn vrouw (A).jpg (181.03 KiB) 6126 keer bekeken
Dagboek april-juni 1960 Kapitein Teerling petembleem.jpg
Dagboek april-juni 1960 Kapitein Teerling petembleem.jpg (144.23 KiB) 6126 keer bekeken

Wij zoeken hier nog een duidelijke afbeelding van.
Wie kan ons daar aan helpen?

Hartelijke groeten van Johan/Zeepaardje.
(Buisman's GS museum, afdeling Scheepvaart te Zwartsluis).
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Bedankt voor de reacties.
Ik geloof het grif dat het Buisman niet is.
Maar ja, wat dan wel...……………. Thats the question.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Zeepaardje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45

Re: Wie weet ?

Bericht door Zeepaardje »

Hallo Roy,

Jij hebt een afbeelding en je zoekt een firma.
Wij hebben een firma (Buisman), en zoeken een afbeelding van het pet embleem.

Wie helpt?

Geertje Buisman Logo's.jpg
Geertje Buisman Logo's.jpg (83.81 KiB) 6093 keer bekeken


Hartelijke groeten van Johan/Zeepaardje.
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door cor »

Hallo Roy hier een paar afbeeldingen van het internet betreffende de pet met dat
witte kruis.
Dat embleem zie je ook wel in de Vlag van de Shetlands maaat het embleem komt
ook in Griekenland voor alhoewel in de pet een kroon staat denk ik ook wel dat het
van de Britisch & Afrcan Steam Navigation Co kan zijn gezien de maatschappij vlag.
Zie hierbij de vlaggen danwel emblemen.

Cor Boer
Bijlagen
Shethland 1.png
Shethland 1.png (56.32 KiB) 5935 keer bekeken
Shetland 2.png
Shetland 2.png (58.82 KiB) 5935 keer bekeken
shetlands-flag-shield-embroidered-sew-on-patch-9051-p[ekm]312x272[ekm][1].jpg
shetlands-flag-shield-embroidered-sew-on-patch-9051-p[ekm]312x272[ekm][1].jpg (16.7 KiB) 5935 keer bekeken
Grieks.jpg
Grieks.jpg (31.37 KiB) 5935 keer bekeken
grieks 2.jpg
grieks 2.jpg (77.97 KiB) 5935 keer bekeken
Grieks 3.jpg
Grieks 3.jpg (32.03 KiB) 5935 keer bekeken
BRITISCH AFRICAN STEAM.PNG
BRITISCH AFRICAN STEAM.PNG (229.74 KiB) 5935 keer bekeken
Britisch african steam.jpg
Britisch african steam.jpg (7.7 KiB) 5935 keer bekeken
nautisch
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 aug 2019 21:36

Re: Wie weet ?

Bericht door nautisch »

mijn naam is Richard Roeders en ik heb gevaren voor de NTPM/KPM, VCK, Vinke, Seatrade en buitenlandse vlag schepen. 12 jaar geleden ben ik gepensioneerd als kapitein. Ik herinner me de Fravizo heel goed, het was mijn eerste schip als 3e stuurman en heb de daar de laatste reizen meegemaakt voordat het schip verkocht werd naar de DDR. We zaten toen in de citrus vaart: sinasappels van Casablanca naar Ventspils en terug met rollen papier van diverse havens/papierfabrieken in Zweden naar Nederland. De bemanning was Spaans en kapitein, stuurlui, sparks en machinisten Nederlands. Omdat het schip vaak in Oosteuropese havens kwam, was het de MID die probeerde ons te ronselen om te spioneren. Ik was niet de "gelukkige" maar wel een van mijn collega's. In die tijd werd je , als je ja had gezegd een camera in je handen gedrukt om zoveel mogelijk foto's te maken van militaire en strategische objecten. Over gevaar werd niets gezegd. Een of andere vergoeding werd niet gegeven. Fimrolletjes moest je zelf kopen. Alles dus uit "liefde voor het vaderland". Eigenlijk geen stijl dat mensen zo gebruikt werden! De kapitein kwam uit Edam, de hwtk kwam van de KPM en kon zijn C niet halen, dus was aangewezen op kleinere schepen. De Fravizo (naam kwam van Fra-nsVi-ktorZo-oons) Kinderen van een Svea direkteur. De 1e strm was geboren in de DDR die kon dus niet aan boord blijven en zo ging de 2e strm de Oostduitsers wegwijs maken evenals de 2e wtk. Mooie schip, maar ze kon alleen maar koelen, niet vriezen. Dus fruit en aardappels en groente was de enige koellading die ze kon meenemen.
Ze heeft nog jaren als Werra gevaren onder DDR vlag voor DSR, Rostock. Svea bleef nog wel met coaster varen, op Zweden-Nederland en Zweden-Parijs, onder Nederlandse vlag, VCK had het management over 4 tankers, de Dorestad, Alkmaar en Purmerend, alle 3 ca 18.000mt dwt en de wat kleinere Bellona van ca 10.000mt dwt. Verder had het VCK het management over enkele schepen van een anders Zweedse rederij voor de vaart op het Vaener meer, de Mangen en de Unden.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Wie weet ?

Bericht door Sparks316 »

Hoi Richard,

even een beetje reageren.
Je hebt het over de MID, je bedoelt zeer waarschijnlijk de Marid, oftewel de Marine Inlichtingen Dienst. Die ronselde wel vaker schepelingen voor "spionagewerk", dan kreeg je inderdaad een camera en ergens kwam er dan wel iemand weer een keertje langs om de filmpjes in ontvangst te nemen, maar dat je zelf je filmpjes maar moest aanschaffen is nieuw voor me.

Verder heb je het over het VCK, die de nodige schepen managede. Klopt, ik heb van 1969 tot 1971 via mijn toenmalige baas Radio Holland ook bij het VCK gezeten, eerst op de Geertje Buisman (hier al vaker genoemd) en na verkoop van dat schip aan Liberia waarbij het management overging naar Transerz in Hamburg ben ik later weer terechtgekomen op de Anco Spray, die ook al door het VCK wat personeel betreft gemanaged werd. Dat schip voer officieel onder NL vlag bij de firma Latona NV in Amsterdam, maar dat was gewoon een nederlands kantoor van Salenrederierna uit Stockholm, die feitelijk de eigenaar was en het schip in permanent charter had lopen voor Anco uit Noorwegen. Die vercharterde het schip weer door aan andere clubs, we hebben best wel een pikheetje voor Petrobras gevaren bv.
Nadat ik in de herfst van 1971 van boord ging, is de Spray verkocht aan Iran, waar ze bij mijn weten tot aan de sloop gevaren heeft.
De door jou genoemde Alkmaar en Purperend voeren voor de Shell, in mijn tijd zaten ze vaak in Vietnam. Van de Dorestad weet ik het niet, wel dat op dat schip de vakbond van koopvaardij-officieren zo ongeveer is opgericht.
Het VCK haalde hun mensen overal vandaan; op de G. Buisman zat een 2e stuurman die bij de RIL vandaan kwam, de 2e wtk was een ex-VNS-er en de hwtk kwam dacht ik bij Shelltankers vandaan. Dekpersoneel en olielui waren heel vaak van Portugese of Kaap-Verdiaanse afkomst.
Na mijn VCK periode ben ik nog bij Dammers & v/d Heide terechtgekomen, toen nog een jaartje bij de RIL en daarna nog 5 jaar in de offshore en eind 1978 ben ik gewoon gestopt "met varen" en inmiddels al weer een jaar of 8 met pensioen.
Louis
nautisch
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 aug 2019 21:36

Re: Wie weet ?

Bericht door nautisch »

Hi, Louis,
Dank voor je snelle reactie. In de tijd van de Fravizo heette het nog MID of tewel: Militaire Inlichtingen Dienst. Waar je op moest letten (en fotograveren) waren dus alle militaire en strategische objecten, niet specefiek marine objecten.
groeten!
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wie weet ?

Bericht door Allen »

SMID -School Militaire Inlichtingen Dienst te Harderwijk
Grtn @Allen


Plaats reactie