Koppel verkeerd om

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
EmanuelVermeulen
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2019 08:59

Koppel verkeerd om

Bericht door EmanuelVermeulen »

Wat is bij een dubbelschroever "koppel verkeerd om", hoe werkt het en hoe kun je het gebruiken bij het manoeuvreren met "losse boot" en met een bak/ander schip langszij "op de heup"?

v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Koppel verkeerd om

Bericht door v+d »

Ik denk dat zo'n vraag op het binnenvaartforum beter beantwoord kan worden.
Maar ik schat in dat je een motor vooruit zet en de ander achteruit, je schip zal dan een bocht inzetten zelfs zonder dat je het stuurwiel gebruikt.
Bakboord motor achteruit/stuurboord vooruit en je scheepje gaat bakboord uit enzovoorts.
Zo kun je gemakkelijk een bak ergens tegen de kant krijgen of waar dan ook plaatsen.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Koppel verkeerd om

Bericht door Roy »

Met een dubbel schroef sleepboot kan je zelfs dwars uit varen als de roeren tegen gesteld staan.
Bijvoorbeeld, als de boot s.b. voor de wal ligt, de s.b. schroef vooruit, de b.b. schroef achter uit laten slaan en de roeren naar stuurboord gezet, zal de boot dwars uit willen gaan. Er moet wel rekening gehouden worden met stroming om te bepalen of de ene schroef meer omwentelingen moet maken dan de ander. Gedurende de manoeuvre kan ook met het toerental een beetje "gespeeld" worden om het gewenste effect te bereiken.
Deze gang van zaken kan handig zijn als tussen een voor- en achter afgemeerd schip vandaan gevaren moet worden, terwijl er weinig ruimte is.
Het moge duidelijk zijn dat dit een alternatief is voor het afdraaien op de voor spring...………….

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
EmanuelVermeulen
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2019 08:59

Re: Koppel verkeerd om

Bericht door EmanuelVermeulen »

Bedankt voor de antwoorden.


Plaats reactie