Machinekamers
Re: Machinekamers
Thx. Bas.
Laten we het maar zien als een ode aan Alfons.
Fijne avond
Laten we het maar zien als een ode aan Alfons.
Fijne avond
Re: Machinekamers
gr.Bas
Re: Machinekamers
Als we ons exact aan dat timeframe moeten houden, komen er voor mij de volgende kanshebbers uit.
Nu neem ik maar even aan dat het een 7 cil. en geen 6 cilinder motor op de foto was...……………..
"Kota Gedé", 1928-1958, 5.200 apk., 7 cil., d.w., b. x sl.; 760 x 1.340 mm.
"Kota Tjandi", 1930-1943, 5.200 apk., 7 cil., d.w., b. x sl.; 760 x 1.340 mm.
"Kota Pinang", 1930-1941, 5.200 apk., 7 cil., d.w., b. x sl.; 800 x 1.200 mm.
Ik hoop dat m'n gegevens kloppen. Ik vind het vreemd dat de laatste een andere boring en slag had.
Het volgende schip had wel een 6 cilinder W.F.-M.A.N. motor, maar zou e.w. geweest zijn...…………..
"Djambi", gebouwd in 1919, in 1931 verbouwd tot m.s. Vermogen, 4.850 apk., 6 cil., e.w., b. x sl.; 700 x 1.200 mm.
m.v.g., Roy
Nu neem ik maar even aan dat het een 7 cil. en geen 6 cilinder motor op de foto was...……………..
"Kota Gedé", 1928-1958, 5.200 apk., 7 cil., d.w., b. x sl.; 760 x 1.340 mm.
"Kota Tjandi", 1930-1943, 5.200 apk., 7 cil., d.w., b. x sl.; 760 x 1.340 mm.
"Kota Pinang", 1930-1941, 5.200 apk., 7 cil., d.w., b. x sl.; 800 x 1.200 mm.
Ik hoop dat m'n gegevens kloppen. Ik vind het vreemd dat de laatste een andere boring en slag had.
Het volgende schip had wel een 6 cilinder W.F.-M.A.N. motor, maar zou e.w. geweest zijn...…………..
"Djambi", gebouwd in 1919, in 1931 verbouwd tot m.s. Vermogen, 4.850 apk., 6 cil., e.w., b. x sl.; 700 x 1.200 mm.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Machinekamers
Hallo Roy,
Volgens dit knipsel van 3 april 1931 was de motor van de Djambi wel degelijk dubbelwerkend.
Die foto is van de MAN van de Djambi. Hij staat ook in de Schip en Werf van 8 mei 1931, waarin ook veel informatie over deze verbouwing.
Hier de link.
https://www.swzmaritime.nl/pdf-archive/1931-edition-10/
Groet, Paul G.
Re: Machinekamers
De motor op de foto is in ieder geval dubbelwerkend, te zien aan de onderzijde van de cilinders waar de zaak enigszins anders geconstrueerd is als bij een enkelwerkende. Vooral bij M.A.N is dit verschil duidelijk.
Bij repareren van het dak heb ik intussen mijn studieboeken teruggevonden achter een schotje, even afstoffen en dan kan de grijze massa boven weer geholpen worden met plaatjes
Bij repareren van het dak heb ik intussen mijn studieboeken teruggevonden achter een schotje, even afstoffen en dan kan de grijze massa boven weer geholpen worden met plaatjes
Re: Machinekamers
Paul & Jan bedankt voor de aanvullingen.
In m'n vlootlijsten zal ik e.w. vervangen voor d.w. Hoe ik aan e.w. gekomen ben weet ik beslist niet meer. Maar goed, we weten nu beter en dat is ook weer wat waard !.
Ach ja, als je toch eens alles wist..................., dan was het nog erger met me gesteld
m.v.g., Roy
In m'n vlootlijsten zal ik e.w. vervangen voor d.w. Hoe ik aan e.w. gekomen ben weet ik beslist niet meer. Maar goed, we weten nu beter en dat is ook weer wat waard !.
Ach ja, als je toch eens alles wist..................., dan was het nog erger met me gesteld
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Machinekamers
Roy, misschien heb je het overgenomen uit Marhisdata. Daar is het fout ingeklopt.
Wat ze met een dubbelwandige M.A.N. bedoelen weet ik niet.
Zal wel dubbelwerkend moeten zijn.
Groet, Paul G.
Wat ze met een dubbelwandige M.A.N. bedoelen weet ik niet.
Zal wel dubbelwerkend moeten zijn.
Groet, Paul G.
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Machinekamers
Hallo Roy et all.
Wil niet betweterig zijn maar de voorste poot van de dubbelwerkende MAN is de spoelpomp.
Dus zes cilinder...
Groeten van Co.
Wil niet betweterig zijn maar de voorste poot van de dubbelwerkende MAN is de spoelpomp.
Dus zes cilinder...
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Re: Machinekamers
Heren ea,
Hier het onderhavige schip, de "Djambi".
Even een vriendelijke opmerking: Horen al die motoren plaatjes, behoudens de Doxford waar al een Topic voor is, eigenlijk niet thuis in het Topic
"Stoommachines en Dieselmotoren" ?
Mij maakt het verder niet uit, maar heb nog eea. van betreffende motor van de "Djambi" (dus die dubbelwerkende Feyenoord-MAN motor) wat dus alleen de motor betreft en verder geen machinekamer plaatjes.
Dus denk ik dat ik die specifieke motorplaatjes maar op het S & D topic plaats.
Gr.Koos
Hier het onderhavige schip, de "Djambi".
Even een vriendelijke opmerking: Horen al die motoren plaatjes, behoudens de Doxford waar al een Topic voor is, eigenlijk niet thuis in het Topic
"Stoommachines en Dieselmotoren" ?
Mij maakt het verder niet uit, maar heb nog eea. van betreffende motor van de "Djambi" (dus die dubbelwerkende Feyenoord-MAN motor) wat dus alleen de motor betreft en verder geen machinekamer plaatjes.
Dus denk ik dat ik die specifieke motorplaatjes maar op het S & D topic plaats.
Gr.Koos
- Bijlagen
-
- Djambi (30).jpg (59.41 KiB) 2691 keer bekeken
Re: Machinekamers
Dat is mij niet bekend Ko !.
Misschien dat iemand nog oude studieboeken van voor de oorlog heeft ?.
Wat betreft de "Djambi", ook in het boekwerkje van Scholten en Haalmeijer staat deze M.A.N.motor foutief als e.w. vermeld en als 6 cilinder uitgevoerd...………..
m.v.g., Roy
Misschien dat iemand nog oude studieboeken van voor de oorlog heeft ?.
Wat betreft de "Djambi", ook in het boekwerkje van Scholten en Haalmeijer staat deze M.A.N.motor foutief als e.w. vermeld en als 6 cilinder uitgevoerd...………..
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................