KPM
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: KPM
Evert, ik heb net even gezocht op "Reael te Manokwari" . Kennelijk is die daar geweest, zie Printscreen bijlage. Ik zal kijken of ik het document kan downloaden.
Klaas
Grt.Klaas
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: KPM
Dit is een uitsnede uit dat bericht. Ik weet niet hoe ik het hele bestand moet plaatsen. Misschien kun je hier iets mee.
Grt.
Klaas
Grt.
Klaas
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: KPM
Ik heb het Leidsch Dagblad ook doorgeworsteld van 1 december 1949 tot 1 februari 1950, maar in die periode heb ik niks over de Reael gevonden, maar uit hier op het forum geplaatste artikel blijkt dat zowel de Plancius als de Reael in Manokwari zijn geweest.
Genoeg bewijs, lijkt mij.Iedereen die gereageerd heeft bedankt.
Groeten
Evert Sikkema
Genoeg bewijs, lijkt mij.Iedereen die gereageerd heeft bedankt.
Groeten
Evert Sikkema
Re: KPM
Misschien is dit al eens eerder geplaatst.
Zo ja: Sorry dan.
Op 12 december 1942 werd het stoomschip Ombilin van de Nederlandse Paketvaart Maatschappij, na een langdurige en avontuurlijke reis, getorpedeerd door de Italiaanse onderzeeboot Enrico Tazzoli. De bemanning van het Nederlandse schip overleefde de ondergang van de Ombilin en kon na vele omzwervingen aan boord van andere schepen de geallieerden verder van dienst zijn. De kapitein en de eerste machinist van de Ombilin werden gevangen genomen door de Italianen en kwamen pas in april 1945 vrij. Dit verhaal schetst een duidelijk beeld van de vele gevaren waaraan de bemanningsleden van koopvaardijschepen tijdens de Tweede Wereldoorlog blootgesteld werden.
Mvg. Bertus.
Zo ja: Sorry dan.
Op 12 december 1942 werd het stoomschip Ombilin van de Nederlandse Paketvaart Maatschappij, na een langdurige en avontuurlijke reis, getorpedeerd door de Italiaanse onderzeeboot Enrico Tazzoli. De bemanning van het Nederlandse schip overleefde de ondergang van de Ombilin en kon na vele omzwervingen aan boord van andere schepen de geallieerden verder van dienst zijn. De kapitein en de eerste machinist van de Ombilin werden gevangen genomen door de Italianen en kwamen pas in april 1945 vrij. Dit verhaal schetst een duidelijk beeld van de vele gevaren waaraan de bemanningsleden van koopvaardijschepen tijdens de Tweede Wereldoorlog blootgesteld werden.
Mvg. Bertus.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 20 okt 2010 00:46
KAART KPM
Al meer dan een jaar hangt er een 'Kaart van de Scheepvaartverbindingen der KONINKLIJKE PAKETVAART MAATSCHAPPIJ'
in een RVS lijst met ontspiegeld glas boven onze bank (een cadeau van mijn vrouw)
De kaart is van 1936 en er zitten op de hoeken nog punaise gaten en verder nog meer gebruikssporen maar dat maakt
de kaart ook zo uniek
Heb later nog in Duitsland een heel gaaf exemplaar uit 1940 kunnen bemachtigen, dieper van kleur dan die van ons
maar dat is gekomen denk door dat de kaart jaren opgehangen is geweest.
Ons exemplaar heeft rechts boven een 'kantoor' stempel met de volgende tekst:
J.H.E. van Bergh
Betje Wolffstraat 244
's-Gravenhage
Mijn vraag
Kent iemand deze persoon en/of dit kantoor en weet er iets meer over ?
Dank alvast
Mvg.
Cees Stuursma
in een RVS lijst met ontspiegeld glas boven onze bank (een cadeau van mijn vrouw)
De kaart is van 1936 en er zitten op de hoeken nog punaise gaten en verder nog meer gebruikssporen maar dat maakt
de kaart ook zo uniek
Heb later nog in Duitsland een heel gaaf exemplaar uit 1940 kunnen bemachtigen, dieper van kleur dan die van ons
maar dat is gekomen denk door dat de kaart jaren opgehangen is geweest.
Ons exemplaar heeft rechts boven een 'kantoor' stempel met de volgende tekst:
J.H.E. van Bergh
Betje Wolffstraat 244
's-Gravenhage
Mijn vraag
Kent iemand deze persoon en/of dit kantoor en weet er iets meer over ?
Dank alvast
Mvg.
Cees Stuursma
- Bijlagen
-
- thumbnail_IMG_5235.jpg (87.22 KiB) 5989 keer bekeken
-
- thumbnail_IMG_6571.jpg (90.14 KiB) 5989 keer bekeken
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: KPM
Hallo.
De Houtman bij binnenkomst Melbourne in 1915.
Foto komt S.H. met dank aan threebs.
Groet Bob.V.
De Houtman bij binnenkomst Melbourne in 1915.
Foto komt S.H. met dank aan threebs.
Groet Bob.V.
- Bijlagen
-
- Houtman_1913-38at_Melbourne_1915_copy.jpg (95.9 KiB) 4775 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: KPM
Heren ea,
KPM-er "van Overstraten"
Plaatjes uit de nostalgische vaart.
Voor de voorstuwings (stoom) machine, zie hiervoor het Topic "Stoomachines en Dieselmotoren"
Gr. Koos
KPM-er "van Overstraten"
Plaatjes uit de nostalgische vaart.
Voor de voorstuwings (stoom) machine, zie hiervoor het Topic "Stoomachines en Dieselmotoren"
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- Overstraten KPM 1912 (05).jpg (93.93 KiB) 4498 keer bekeken
-
- Overstraten KPM (04).jpg (74.88 KiB) 4498 keer bekeken
Re: KPM
Zaterdag 31 augustus was een bijzondere dag. De s.s. Rotterdam was onder KPM vlag.
Er was een prachtige reünie met 163 deelnemers, die allemaal genoten van de geweldige ambiance aan boord, het top diner en daarna het optreden van Jort Kelder over de geschiedenis van de KPM. Veel deelnemers bleven slapen op het schip.
Het was een memorabele gebeurtenis.
Ook het geusje op de boeg van het prachtige schip was van de KPM.
Dit ter gelegenheid van het 95 jarig jubileum van de vereniging van oud personeel van de KPM.Er was een prachtige reünie met 163 deelnemers, die allemaal genoten van de geweldige ambiance aan boord, het top diner en daarna het optreden van Jort Kelder over de geschiedenis van de KPM. Veel deelnemers bleven slapen op het schip.
Het was een memorabele gebeurtenis.
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl