Oude foto
Re: Oude foto
Een MoZaWa boot.
Gr. Koos
Gr. Koos
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Oude foto
Hallo Heren.
Hier twee plaatjes van het Panama Kanaal wat toen nog niet
officieel geopend was.
Foto"s komen van S.H. met dank aan threebs.
Groet Bob.V.
Hier twee plaatjes van het Panama Kanaal wat toen nog niet
officieel geopend was.
Foto"s komen van S.H. met dank aan threebs.
Groet Bob.V.
- Bijlagen
-
- kentuckian_1910in_culebra_cutpanama_canal_late_1910s_copy.jpg (183.56 KiB) 5459 keer bekeken
-
- jutlandia_1912-1937seen_in_culebra_cutpanama_canal_late_1910s_copy.jpg (130.01 KiB) 5459 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
-
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Oude foto
Wat een prachtige foto's zijn dat, iets voor mijn tijd toen ik voor het eerst door het Panamakanaal ging
(1960) met de Akkrumdijk
(1960) met de Akkrumdijk
Re: Oude foto
Een foto van de "Ridderkerk". Ik heb geen idee bij welke rederij ik dit schip moet plaatsen. Iemand anders wel? Ik lees het graag. Alvast bedankt.
Groet Arnold.Re: Oude foto
Gewoon, bij de V.N.S. Arnold.
Het was een herstelbetalingsschip die bij onze oosterburen vandaan kwam.
Ik meen dat het een serie van 9 schepen van de Hansa Linie was. 'k Zal het eens even nazoeken.
m.v.g., Roy
Het was een herstelbetalingsschip die bij onze oosterburen vandaan kwam.
Ik meen dat het een serie van 9 schepen van de Hansa Linie was. 'k Zal het eens even nazoeken.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Oude foto
Alvast bedankt voor de informatie Roy.
Groet Arnold
Groet Arnold
Re: Oude foto
Nou daar gaan we dan.
Het verhaal is wel een beetje gecomprimeerd hoor !.
Het schip maakte deel uit van een serie van 4 + 5 = 9 schepen, ( Ehrenfels klasse ), gebouwd voor rekening van de Hansa Linie. De "Hohenfels" was het 2e schip in de vervolg serie van 5 schepen. Ze werd gebouwd door de Bremer Vulcan, Vegesack onder bouwnummer 737. De werf bouwde ook de 2 M.A.N. motoren = 2 x 3.800 apk., 2 x 6 cilinders, 2 takt, d.w., b. x sl.; 530 x 530 mm., 210 rpm., goed voor 16 knopen service speed. ( Niet verkeerd voor die tijd ).
Van deze serie hebben slechts 2 schepen de W.O.II overleeft. De andere was de Neidenfels" die na de oorlog aan de U.S.S.R. werd toegewezen. Ze werd hernoemd in "Admiral Ushakov" en werd in 1975 verkocht voor de sloop.
De "Hohenfels" werd op 25 augustus 1941 te Bandar Sapur, Iran door de eigen bemanning tot zinken gebracht. Ze stond vrijwel rechtstandig op de bodem en een deel van de opbouw stak nog boven water uit. In hetzelfde jaar werd ze door de Royal Navy geborgen, werd gerepareerd en kwam als "Empire Kamal" voor de British Ministry of War Transport, onder management van de P.& O. Steam Nav. Co., Londen, in de vaart gebracht.
Op 20 juni 1944 werd ze afgestaan aan de Netherlands Shipping and Trading Mission te London en kwam onder management van de K.N.S.M. als "Van Ruisdael" in de vaart.
In april 1947 werd ze overgedragen aan de V.N.S. en hernoemd "Ridderkerk". Ze arriveerde op 27 augustus 1962 te Hongkong en werd aansluitend gesloopt.
Wat nog interessant is om te vermelden is dat een zusterschip, de "Goldenfels", gedurende de oorlog als raider "Atlantis" ingezet is. Deze beruchte schepen hebben de geallieerden heel wat schade toegebracht. De "Atlantis" overleefde haar geheime missie niet en werd ook gekelderd.
m.v.g., Roy
Het verhaal is wel een beetje gecomprimeerd hoor !.
Het schip maakte deel uit van een serie van 4 + 5 = 9 schepen, ( Ehrenfels klasse ), gebouwd voor rekening van de Hansa Linie. De "Hohenfels" was het 2e schip in de vervolg serie van 5 schepen. Ze werd gebouwd door de Bremer Vulcan, Vegesack onder bouwnummer 737. De werf bouwde ook de 2 M.A.N. motoren = 2 x 3.800 apk., 2 x 6 cilinders, 2 takt, d.w., b. x sl.; 530 x 530 mm., 210 rpm., goed voor 16 knopen service speed. ( Niet verkeerd voor die tijd ).
Van deze serie hebben slechts 2 schepen de W.O.II overleeft. De andere was de Neidenfels" die na de oorlog aan de U.S.S.R. werd toegewezen. Ze werd hernoemd in "Admiral Ushakov" en werd in 1975 verkocht voor de sloop.
De "Hohenfels" werd op 25 augustus 1941 te Bandar Sapur, Iran door de eigen bemanning tot zinken gebracht. Ze stond vrijwel rechtstandig op de bodem en een deel van de opbouw stak nog boven water uit. In hetzelfde jaar werd ze door de Royal Navy geborgen, werd gerepareerd en kwam als "Empire Kamal" voor de British Ministry of War Transport, onder management van de P.& O. Steam Nav. Co., Londen, in de vaart gebracht.
Op 20 juni 1944 werd ze afgestaan aan de Netherlands Shipping and Trading Mission te London en kwam onder management van de K.N.S.M. als "Van Ruisdael" in de vaart.
In april 1947 werd ze overgedragen aan de V.N.S. en hernoemd "Ridderkerk". Ze arriveerde op 27 augustus 1962 te Hongkong en werd aansluitend gesloopt.
Wat nog interessant is om te vermelden is dat een zusterschip, de "Goldenfels", gedurende de oorlog als raider "Atlantis" ingezet is. Deze beruchte schepen hebben de geallieerden heel wat schade toegebracht. De "Atlantis" overleefde haar geheime missie niet en werd ook gekelderd.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................