Scheepsschilderijen
- Zeepaardje
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45
Re: Scheepsschilderijen
De afdeling Scheepvaart van het privé-Buisman's GS museum te Zwartsluis was reeds in het bezit van een schilderij van Ms. SERVUS door K.Koster.
Zie: https://www.kustvaartforum.com/viewtopi ... &start=150
Dat schilderij is voor de komende expositie in gebouw "Sluuspoort", gerestaureerd door Dhr. Freddy Weijs.
Tot onze grote verbazing vinden we via Marktplaats nog zo'n schilderij van ms. SERVUS door K.Koster.
Kwalitatief is deze stukken beter dan de eerste.
Ms. SERVUS had als manager: W.H. James & Co's Scheepvaart- en Handelsmaatschappij N.V. te Rotterdam.
Het embleem op de schoorsteen is waarschijnlijk van een charter.
Wie kan ons vertellen van wie dat schoorsteen embleem is?
HoutMoet.
Zeepaardje.
Zie: https://www.kustvaartforum.com/viewtopi ... &start=150
Dat schilderij is voor de komende expositie in gebouw "Sluuspoort", gerestaureerd door Dhr. Freddy Weijs.
Tot onze grote verbazing vinden we via Marktplaats nog zo'n schilderij van ms. SERVUS door K.Koster.
Kwalitatief is deze stukken beter dan de eerste.
Ms. SERVUS had als manager: W.H. James & Co's Scheepvaart- en Handelsmaatschappij N.V. te Rotterdam.
Het embleem op de schoorsteen is waarschijnlijk van een charter.
Wie kan ons vertellen van wie dat schoorsteen embleem is?
HoutMoet.
Zeepaardje.
Re: Scheepsschilderijen
SERVUS
Had ook als manager:
Date/Name Ship 1956-09-25 SERVUS
Manager: W.B.W. Lyle, Leith, Great Britain
Eigenaar: Enid Shipping Co. Ltd., Leith, Great Britain
Homeport / Flag: Leith / Great Britain
Had ook als manager:
Date/Name Ship 1956-09-25 SERVUS
Manager: W.B.W. Lyle, Leith, Great Britain
Eigenaar: Enid Shipping Co. Ltd., Leith, Great Britain
Homeport / Flag: Leith / Great Britain
Grtn @Allen
- Zeepaardje
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 25 aug 2018 19:45
Re: Scheepsschilderijen
Hallo Allen,
Dat klopt wat je schrijft.
Maar op het schilderij is de SERVUS toen het nog van Buisman N.V. uit Zwartsluis was.
Toen voer het onder W.H. James & Co, maar die hadden, bij mijn weten geen eigen schoorsteen embleem.
HoutMoet,
Zeepaardje.
Dat klopt wat je schrijft.
Maar op het schilderij is de SERVUS toen het nog van Buisman N.V. uit Zwartsluis was.
Toen voer het onder W.H. James & Co, maar die hadden, bij mijn weten geen eigen schoorsteen embleem.
HoutMoet,
Zeepaardje.
Re: Scheepsschilderijen
Lichtschip NOORD-HINDER in 1955
Was onderdeel van een groep radio-bakens t.b.v. de scheepvaart - met het risico dat op het schip werd ge"homed ",aangezien dit baken NH nogal centraal lag. Hier een near-miss geval met de Shell K-tanker Kellia.
Gouache 30x40cm
groet
Frits Hoogstrate
Was onderdeel van een groep radio-bakens t.b.v. de scheepvaart - met het risico dat op het schip werd ge"homed ",aangezien dit baken NH nogal centraal lag. Hier een near-miss geval met de Shell K-tanker Kellia.
Gouache 30x40cm
groet
Frits Hoogstrate
Re: Scheepsschilderijen
Ooit van Paul Kerrebijn gehoord ? Ik niet...
Maar op de Instagram-site van Maritiemmuseumrotterdam lieten ze iets van z'n werk zien...
En dat noopte mij tot 'effe goegelen'...
Kijkt eens hier
putdiepe zucht...dan zinkt mij de moed wat in de schoenen...
Maar op de Instagram-site van Maritiemmuseumrotterdam lieten ze iets van z'n werk zien...
En dat noopte mij tot 'effe goegelen'...
Kijkt eens hier
putdiepe zucht...dan zinkt mij de moed wat in de schoenen...
Re: Scheepsschilderijen
Het is een zeer bekende schilder Jan.
Voor de marine heeft hij o.a. kalenders gemaakt.
Ik meen dat hij dit ook voor de N.S. gedaan heeft.
De man heeft een zeer herkenbare, dus eigen, stijl van schilderen,. Het spreekt mij wel aan !.
m.v.g., Roy
Voor de marine heeft hij o.a. kalenders gemaakt.
Ik meen dat hij dit ook voor de N.S. gedaan heeft.
De man heeft een zeer herkenbare, dus eigen, stijl van schilderen,. Het spreekt mij wel aan !.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Scheepsschilderijen
Ik had een tijdje niet meer naar z'n website gekeken, dank je Jan voor het weer eens onder de aandacht brengen. We hebben hier toch ook de nodige reproducties van zijn werken in huis.
Groeten Jeroen
- Jan de Reus
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Diomed
Het motorschip Dioned is in 1956 gebouwd bij Caledon Shipbuilding & Engineering te Dundee, Schotland onder bouwnr. 501 voor rekening van de China Mutual SN Co Ltd (UK).
Het schip behoorde tot een klasse vrachtschepen waarvan er uiteindelijk 27 zijn gebouwd. Het schip was bestemd voor de handelsvaart tussen de UK en het verre oosten. Het schip beschikte over een passagiersaccommodatie voor 12 personen. De tewaterlating vond plaats op 12 april 1956 en het schip kwam in september 1956 in de vaart.
Inhoud: 7980 brt
Afmetingen (loa x breedte): 149,8 m x 19 m
Voorstuwing: 6 cil. dieselmoter met een vermogen van 6800 pk waarmee een max snelheid van 16 knopen kon worden behaald (enkelschroefs).
Geschiedenis:
1970 Overgegaan naar de Glen Line en hernoemd in Glenbeg
1972 Terug naar China Mutual SN Co Ltd en oude naam teruggekregen
1973 Verkocht aan Nan Yang Sg Co te Macao en hernoemd in Kaising
1976 Verkocht aan Golden City Maritime Corp SA
1983 Gesloopt te Kaohsiung
Idomeneus
Dit motorschip is als Laertes in 1949 gebouwd bij de werf High Walker (Vickers Armstrong) onder bouwnr. 112 voor de NV Nederlandsche Stoomvaart Mij ‘Oceaan’. De tewaterlating vond plaats op 14 april 1949 en het schip kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud: 7664 brt
Afmetingen: 148,4 m (487 feet) x 18,9 m (62 feet) x (28,3 feet)
Voorstuwing: 8 cil. dieselmotor B&W type 2SCSA met een vermogen van 6800 pk waarmee een max snelheid van 16 knopen kon worden behaald (enkelschroefs).
Geschiedenis:
1972 Overgegaan naar de China Mutual SN Co Ltd te UK en hernoemd in Idomeneus
1975 Overgegaan naar de Elder Dempster Lines Ltd
1976 Overgenomen door de Gulf Sg Lines Ltd en hernoemd in Gulf Voyager
1978 Gesloopt te Gadani Beach
Jan
Het motorschip Dioned is in 1956 gebouwd bij Caledon Shipbuilding & Engineering te Dundee, Schotland onder bouwnr. 501 voor rekening van de China Mutual SN Co Ltd (UK).
Het schip behoorde tot een klasse vrachtschepen waarvan er uiteindelijk 27 zijn gebouwd. Het schip was bestemd voor de handelsvaart tussen de UK en het verre oosten. Het schip beschikte over een passagiersaccommodatie voor 12 personen. De tewaterlating vond plaats op 12 april 1956 en het schip kwam in september 1956 in de vaart.
Inhoud: 7980 brt
Afmetingen (loa x breedte): 149,8 m x 19 m
Voorstuwing: 6 cil. dieselmoter met een vermogen van 6800 pk waarmee een max snelheid van 16 knopen kon worden behaald (enkelschroefs).
Geschiedenis:
1970 Overgegaan naar de Glen Line en hernoemd in Glenbeg
1972 Terug naar China Mutual SN Co Ltd en oude naam teruggekregen
1973 Verkocht aan Nan Yang Sg Co te Macao en hernoemd in Kaising
1976 Verkocht aan Golden City Maritime Corp SA
1983 Gesloopt te Kaohsiung
Idomeneus
Dit motorschip is als Laertes in 1949 gebouwd bij de werf High Walker (Vickers Armstrong) onder bouwnr. 112 voor de NV Nederlandsche Stoomvaart Mij ‘Oceaan’. De tewaterlating vond plaats op 14 april 1949 en het schip kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud: 7664 brt
Afmetingen: 148,4 m (487 feet) x 18,9 m (62 feet) x (28,3 feet)
Voorstuwing: 8 cil. dieselmotor B&W type 2SCSA met een vermogen van 6800 pk waarmee een max snelheid van 16 knopen kon worden behaald (enkelschroefs).
Geschiedenis:
1972 Overgegaan naar de China Mutual SN Co Ltd te UK en hernoemd in Idomeneus
1975 Overgegaan naar de Elder Dempster Lines Ltd
1976 Overgenomen door de Gulf Sg Lines Ltd en hernoemd in Gulf Voyager
1978 Gesloopt te Gadani Beach
Jan
- Bijlagen
-
- Diomed_150kB.jpg (120.58 KiB) 1732 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Scheepsschilderijen
Dat is zeker een smul Jan.
grt, Willem.
grt, Willem.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Re: Scheepsschilderijen
Echt een mooi Liverpool sfeertje Jan !.
Een pracht hoor die ouwe Blauw Pijpers.
m.v.g, Roy
Een pracht hoor die ouwe Blauw Pijpers.
m.v.g, Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Jan de Reus
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Pamir
De stalen viermast bark Pamir is in 1905 gebouwd op de Duitse scheepswerf Blohm & Voss te Hamburg voor rekening van de rederij F. Laeisz. De tewaterlating vond plaats op 29 juli 1905 en het schip kwam op 18 oktober 1905 in de vaart. De Pamir was een van de beroemde Flying P-liners. Het schip is tientallen jaren ingezet op de route naar Chili om er nitraat te halen.
Inhoud: 3902 brutoton
Afmetingen: 114,5 m x 14 m x 7,25 m
Hoogte mast: 51,2 m
Zeilplan: 34 zeilen waarvan 18 dwarsgetuigd, 9 stagzeilen, 4 fokken en 3 bazaanzeilen. Totaal zeiloppervlak is 3800 m²
Max snelheid: 16 knopen
Geschiedenis:
Gedurende de Eerste WO geïnterneerd te Santa Cruz de la Palma (Canarische Eilanden)
1920 overgevaren naar Hamburg en overgedragen aan Italië als oorlogsbuit
Na korte tijd te zijn ingezet als kolenschip tussen Napels en Rotterdam in 1922 opgelegd te Genua.
In 1924 verkocht aan de rederij Laeisz en wederom ingezet voor het vervoeren van nitraat.
28 juli 1931 voor de laatste keer afgemeerd te Hamburg.
1931 Verkocht aan Gustaf Erikson uit Finland; het schip werd ingezet voor het vervoeren van graan tussen Spencer Gulf (Zuid Australië) en Europa.
3 augustus 1941 Gevorderd als oorlogsbuit door Nieuw Zeeland.
1948 Overgedragen aan Gustaf Erikson uit Finland
1951 Verkocht aan Heinz Schliewen en omgebouwd tot opleidingsschip
21 september 1957 is de Pamir 500 zeemijlen ten zuidwesten van de Azoren vergaan tijdens de orkaan Carrie.
Jan
De stalen viermast bark Pamir is in 1905 gebouwd op de Duitse scheepswerf Blohm & Voss te Hamburg voor rekening van de rederij F. Laeisz. De tewaterlating vond plaats op 29 juli 1905 en het schip kwam op 18 oktober 1905 in de vaart. De Pamir was een van de beroemde Flying P-liners. Het schip is tientallen jaren ingezet op de route naar Chili om er nitraat te halen.
Inhoud: 3902 brutoton
Afmetingen: 114,5 m x 14 m x 7,25 m
Hoogte mast: 51,2 m
Zeilplan: 34 zeilen waarvan 18 dwarsgetuigd, 9 stagzeilen, 4 fokken en 3 bazaanzeilen. Totaal zeiloppervlak is 3800 m²
Max snelheid: 16 knopen
Geschiedenis:
Gedurende de Eerste WO geïnterneerd te Santa Cruz de la Palma (Canarische Eilanden)
1920 overgevaren naar Hamburg en overgedragen aan Italië als oorlogsbuit
Na korte tijd te zijn ingezet als kolenschip tussen Napels en Rotterdam in 1922 opgelegd te Genua.
In 1924 verkocht aan de rederij Laeisz en wederom ingezet voor het vervoeren van nitraat.
28 juli 1931 voor de laatste keer afgemeerd te Hamburg.
1931 Verkocht aan Gustaf Erikson uit Finland; het schip werd ingezet voor het vervoeren van graan tussen Spencer Gulf (Zuid Australië) en Europa.
3 augustus 1941 Gevorderd als oorlogsbuit door Nieuw Zeeland.
1948 Overgedragen aan Gustaf Erikson uit Finland
1951 Verkocht aan Heinz Schliewen en omgebouwd tot opleidingsschip
21 september 1957 is de Pamir 500 zeemijlen ten zuidwesten van de Azoren vergaan tijdens de orkaan Carrie.
Jan
- Bijlagen
-
- Pamir_150kB.jpg (94.22 KiB) 1555 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Eye of the wind
De brigantijn Eye of the Wind is in 1911 gebouwd op de Duitse scheepswerf van C.H. Luhring te Brake. In eerste instantie als topzeil schoener met de naam Friedrich voor de Zuid Amerikaanse handel in veehuiden. In 1923 werd het schip geregistreerd in Zweden onder de naam Merry en werd het schip ingezet voor transport op de Baltische Zee en de Noordzee en voor het vissen op haring voor de kust van Ierland. Na een grote brand in 1969 leken haar dagen geteld maar in 1973 is ze door een groep zeil liefhebbers gerestaureerd en hertuigd als een bringantijn. Ze kreeg de naam ‘Eye of the Wind’ naar een boek van Sir Peter Scott uit 1961.
Afmetingen: 40,23 m x 7,01 m x 2,70 m
Totaal zeiloppervlak is 750 m²
Motorvermogen: 600 pk
Geschiedenis:
1911-1924: Friedrich
1924-1926: Sam
1926-1955: Merry
1955-1960: Rose Marie
1960-1973: Merry
1973: Eye of the Wind
2001: Overname door andere eigenaar; nieuwe thuishaven Gilleleje (Denemarken)
2009: Overname door Forum Media Group (Duitsland)
Jan
De brigantijn Eye of the Wind is in 1911 gebouwd op de Duitse scheepswerf van C.H. Luhring te Brake. In eerste instantie als topzeil schoener met de naam Friedrich voor de Zuid Amerikaanse handel in veehuiden. In 1923 werd het schip geregistreerd in Zweden onder de naam Merry en werd het schip ingezet voor transport op de Baltische Zee en de Noordzee en voor het vissen op haring voor de kust van Ierland. Na een grote brand in 1969 leken haar dagen geteld maar in 1973 is ze door een groep zeil liefhebbers gerestaureerd en hertuigd als een bringantijn. Ze kreeg de naam ‘Eye of the Wind’ naar een boek van Sir Peter Scott uit 1961.
Afmetingen: 40,23 m x 7,01 m x 2,70 m
Totaal zeiloppervlak is 750 m²
Motorvermogen: 600 pk
Geschiedenis:
1911-1924: Friedrich
1924-1926: Sam
1926-1955: Merry
1955-1960: Rose Marie
1960-1973: Merry
1973: Eye of the Wind
2001: Overname door andere eigenaar; nieuwe thuishaven Gilleleje (Denemarken)
2009: Overname door Forum Media Group (Duitsland)
Jan
- Bijlagen
-
- Eye-of-the-wind_150kB.jpg (106.64 KiB) 397 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Scheepsschilderijen
Dit schip is beter uit de ellende gekomen dan de "Astrid" in Ierland Jan !.
Een voormalige logger en als zeilcharter uiteindelijk op de Ierse kust gelopen, gezonken, geborgen en gesloopt.
Mooi sereen schilderij hoor.
m.v.g., Roy
Een voormalige logger en als zeilcharter uiteindelijk op de Ierse kust gelopen, gezonken, geborgen en gesloopt.
Mooi sereen schilderij hoor.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Jan de Reus
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Peus
De bark Peus aan het lossen. Verdere gegevens helaas onbekend.
Jan
De bark Peus aan het lossen. Verdere gegevens helaas onbekend.
Jan
- Bijlagen
-
- Peus_150kB.jpg (72.55 KiB) 251 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Scheepsschilderijen
Dag Jan,
Was die "Peus" niet van de Hamburgse reder Laeisz waar alle schepen met de letter P begonnen. Oftewel The Lying P Line.
De "Preussen", "Padua" en "Pamir" b.v. waren ook van deze reder.
Later is het in het koeltransport gegaan en uiteindelijk ook in reefer container vervoer. Of het nu nog bestaat is me niet bekend.
m.v.g., Roy
Was die "Peus" niet van de Hamburgse reder Laeisz waar alle schepen met de letter P begonnen. Oftewel The Lying P Line.
De "Preussen", "Padua" en "Pamir" b.v. waren ook van deze reder.
Later is het in het koeltransport gegaan en uiteindelijk ook in reefer container vervoer. Of het nu nog bestaat is me niet bekend.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................