Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
kabo
Berichten: 2274
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kabo »

sulzer Oranje.jpg
sulzer Oranje.jpg (206.18 KiB) 1905 keer bekeken
Sulzers van de Oranje op de proefstand. 3 x 12500 pk. 145 tpm.
gr.Bas

v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Klaas,
De dubbelwerkende B&W die nog steeds operationeel is kan je vinden op www. dieselhouse.dk er staat ook een video van het ding al draaiende op YouTube.
Loopt als een stoommachine en heeft in 2004(dacht ik) een deel van Denemarken van stroom voorzien tijdens een black out.
Gebouwd ergens begin dertiger jaren van de vorige eeuw en in trouwe dienst geweest tot eind jaren zestig en daarna stand by gestaan.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Jan bedankt. Ik kijken naar de B&W. Mooie foto van de Sulzers Bas. Ik ga op marhisdata even kijken naar de verdere gegevens.
Grt.
Klaas
frubbel
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2019 20:50

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door frubbel »

Heb in 1966 met dubbelwerkende B&W gewerkt. Was het type : B&W 2SCDA 8 cil. 590mm x 1250mm vermogen 7500pk.
Bij C.M.B. waren bepaalde reeks -villeboten ( Elisabethville - Albertville ) van de bouwjaren 1948 - 49 hiermee uitgerust.
Was een indrukkend zicht met al de op-en neergaande cilinderkoppen.
frubbel
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

@frubbel.
Waren dat dezelfde B&W 's als op het filmpje in Kopenhagen?. Inderdaad een aparte motor, ik had ze niet eerder gezien. Lijkt me bewerkelijk, maar misschien viel dat wel mee !
Grt.
Klaas
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Kijk dat is nu leuk, iemand die met zo'n mooi stuk techniek gewerkt heeft.
Heb je er foto's van en is er iets meer over te vertellen? Mij leek dat uitlaatschuiven systeem nogal onderhoudsgevoelig.
De latere enkelwerkende B&W met 1 grote uitlaatklep in de kop ken ik wel goed die stond in wat schepen van de S.M.N. En ik heb daar wat reisjes op gemaakt, dat waren zogenaamde kustreizen
Grote reizen mocht/moest ik mij met soms sterk verwaarloosde Hotlo's van Stork bezighouden, als het spulletje dan weer prima liep werd de ploeg overgeplaatst naar het volgende probleemschip .
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

v+d schreef: 01 sep 2019 17:53 Klaas,
De dubbelwerkende B&W die nog steeds operationeel is kan je vinden op www. dieselhouse.dk er staat ook een video van het ding al draaiende op YouTube.
Loopt als een stoommachine en heeft in 2004(dacht ik) een deel van Denemarken van stroom voorzien tijdens een black out.
Gebouwd ergens begin dertiger jaren van de vorige eeuw en in trouwe dienst geweest tot eind jaren zestig en daarna stand by gestaan.
Beste mede kombuizers,
Tijdens wat langer binnen liggen in 2011 ben ik geweest,
zie de foto's van de blowers en de uitlaatschuiven, ook heb ik de zuiger op de foto gezet (wel even de hulpstukken om te hijssen weg denken :wink:)[
Groeten van Co.
Copenhagen Dieselhouse 013 - kopie.jpg
Copenhagen Dieselhouse 013 - kopie.jpg (157.88 KiB) 1344 keer bekeken
Copenhagen Dieselhouse 016 - kopie.jpg
Copenhagen Dieselhouse 016 - kopie.jpg (145.3 KiB) 1344 keer bekeken
Copenhagen Dieselhouse 030 - kopie.jpg
Copenhagen Dieselhouse 030 - kopie.jpg (175.36 KiB) 1344 keer bekeken
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Co bedankt. Wat een motor is dat zeg. Bijzonder die uitlaatschuiven. Misschien valt het in de praktijk wel mee, maar het lijkt me een bewerkelijke kar. Ik heb al gezocht naar tekeningen (dwarsdoorsnede), maar tot nu toe geen duidelijke gezien. Nogmaals een pracht.
Grt.
Klaas.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Mooi Co, indrukwekkend zuigertje.
Maar dat bovenjuk heeft duidelijk een andere functie als bij Doxford, het bedient slechts het openen en sluiten van de uitlaatpoorten.
Nou ja het ding vangt ook wel de krachten van de piekdruk op natuurlijk maar het oppervlak van dat zuigertje bovenin is veel kleiner als dat van de bovenzuiger van een Doxford.
Zouden de Doxford engineers bij B&W hun idee opgedaan hebben?
Alfons zou zoiets wellicht weten.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Klaas, in het boek van Piek figuur. 318 en 319 zie mijn voorgaande bericht. Dwarsdoorsnede waar duidelijk te zien is hoe het uitlaatsysteem dmv zuigers werkt.
Het boek heb je denk ik al gevonden ten minste als het dezelfde uitgave is.


Plaats reactie