Stoommachines en Diesel motoren
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Jan, bedankt. Ik ga het bekijken.
Grt.
Klaas
Grt.
Klaas
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Beste mede kombuizers,
Nog een keer de HOTLo.
Het brandstof handle van deze motor kon als je klein was, of er niet op bedacht was (zoals ik...) best wel krachtig op je af (dus naar onderen) komen vallen = vol brandstof
60 klapjes voor de kant
Lang geleden dat wel.
Groeten van Co.
Nog een keer de HOTLo.
Het brandstof handle van deze motor kon als je klein was, of er niet op bedacht was (zoals ik...) best wel krachtig op je af (dus naar onderen) komen vallen = vol brandstof
60 klapjes voor de kant
Lang geleden dat wel.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ja bij de echte Hotlo moest je oppassen anders ging die er volgas vandoor Bij de SW-hotlo was de lol er al af.
Was overigens een makkelijke motor om te bedienen die echte als je dat brandstofhendel eenmaal beheerste.
Was overigens een makkelijke motor om te bedienen die echte als je dat brandstofhendel eenmaal beheerste.
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Jan (V+D) vroeg zich het volgende af ; "Zouden de Doxford engineers bij B&W hun idee opgedaan hebben?" Alfons zou zoiets wellicht weten."
Het wordt nog gekker. Dit als afsluiting voor vandaag, want ik ga zo de kooi in. Sinds ik op Kombuispraat zit zijn de dagen vierentwintig uur te kort.
Tot morgen.
Grt. Klaas
Het wordt nog gekker. Dit als afsluiting voor vandaag, want ik ga zo de kooi in. Sinds ik op Kombuispraat zit zijn de dagen vierentwintig uur te kort.
Tot morgen.
Grt. Klaas
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ik denk dat het andersom was Klaas.
Doxford heeft een proces tegen B.& W. aangespannen, maar dit toch verloren, daar er toch teveel verschillen in de uitvoering / systemen waren.
Niet dat ik dit ook meegemaakt heb hoor, want dat was al voor de W.O.II. en ik ben van voor de Golf Oorlog...…………...
m.v.g., Roy
Doxford heeft een proces tegen B.& W. aangespannen, maar dit toch verloren, daar er toch teveel verschillen in de uitvoering / systemen waren.
Niet dat ik dit ook meegemaakt heb hoor, want dat was al voor de W.O.II. en ik ben van voor de Golf Oorlog...…………...
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Klaas, doe rustig aan torn-toe maken is niet nodig voor een pensionado.
In ieder geval voldoet Kombuispraat nog steeds aan het door Jos gestelde doel, dus zolang ik nog niet door de schoorsteen verdwenen ben ga ik nog wel even door
Waar haal jij dat mooie plaatje van die Harland- B&W vandaan?
Ik lees altijd van alles, zelfs de gebruiksaanwijzing achterop een lucifersdoosje, maar dit plaatje kan ik mij niet herinneren.
Inderdaad zou het nu mooi zijn als Alfons eens even iets van zich liet horen.
In ieder geval voldoet Kombuispraat nog steeds aan het door Jos gestelde doel, dus zolang ik nog niet door de schoorsteen verdwenen ben ga ik nog wel even door
Waar haal jij dat mooie plaatje van die Harland- B&W vandaan?
Ik lees altijd van alles, zelfs de gebruiksaanwijzing achterop een lucifersdoosje, maar dit plaatje kan ik mij niet herinneren.
Inderdaad zou het nu mooi zijn als Alfons eens even iets van zich liet horen.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Mooi die manoeuvreerstand van de Hotlo.
Is regelrecht overgenomen van de Werkspoor-Lugt.
Groet, Paul G.
Is regelrecht overgenomen van de Werkspoor-Lugt.
Groet, Paul G.
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Beste mede kombuizers,
De motor in Kopenhagen is naar mijn weten niet op schepen toegepast, en in vergelijk met de andere dubbelwerkende types hier gepost ook verschillend wat betreft het toepassen van een uitlaat zuigerschuif voor de bodem-/onderste cilinder.
De motor heeft dus zowel in top- als in bodem een uitlaat zuigerschuif. Beide overigens bediend door het onderste juk te koppelen met de het bovenste. Met een stuks werkzuiger kan dat ook omdat beide om beurten verbranding hebben.
De motor in Kopenhagen is naar mijn weten niet op schepen toegepast, en in vergelijk met de andere dubbelwerkende types hier gepost ook verschillend wat betreft het toepassen van een uitlaat zuigerschuif voor de bodem-/onderste cilinder.
De motor heeft dus zowel in top- als in bodem een uitlaat zuigerschuif. Beide overigens bediend door het onderste juk te koppelen met de het bovenste. Met een stuks werkzuiger kan dat ook omdat beide om beurten verbranding hebben.
Groeten van Co.v+d schreef: ↑01 sep 2019 21:51 Mooi Co, indrukwekkend zuigertje.
Maar dat bovenjuk heeft duidelijk een andere functie als bij Doxford, het bedient slechts het openen en sluiten van de uitlaatpoorten.
Nou ja het ding vangt ook wel de krachten van de piekdruk op natuurlijk maar het oppervlak van dat zuigertje bovenin is veel kleiner als dat van de bovenzuiger van een Doxford.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ik heb eens rond gesnuffeld Co, maar kwam toch vrij snel d.w. B.& W. motoren tegen die in schepen stonden.
Zowel de "Klipfontein" als haar zuster "Oranjefontein" van de V.N.S. hadden twee d.w. B.& W. motoren die door P.Smit Jr. in licentie gebouwd waren. Althans, zo heb ik het in m'n vlootlijsten staan. Waar het vandaan komt weet ik weer even niet...………...
Het vermogen was; 2 x 6.000 apk.= 12.000 apk., 2 x 5 cil., 2 takt, b. x sl.; 620 x 1.150 mm.
Deze motoren waren wel beduidend kleiner dan de motor die in de centrale in Kopenhagen staat.
m.v.g., Roy
Zowel de "Klipfontein" als haar zuster "Oranjefontein" van de V.N.S. hadden twee d.w. B.& W. motoren die door P.Smit Jr. in licentie gebouwd waren. Althans, zo heb ik het in m'n vlootlijsten staan. Waar het vandaan komt weet ik weer even niet...………...
Het vermogen was; 2 x 6.000 apk.= 12.000 apk., 2 x 5 cil., 2 takt, b. x sl.; 620 x 1.150 mm.
Deze motoren waren wel beduidend kleiner dan de motor die in de centrale in Kopenhagen staat.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ja Roy, zekersroy schreef: ↑02 sep 2019 11:53 Ik heb eens rond gesnuffeld Co, maar kwam toch vrij snel d.w. B.& W. motoren tegen die in schepen stonden.
Zowel de "Klipfontein" als haar zuster "Oranjefontein" van de V.N.S. hadden twee d.w. B.& W. motoren die door P.Smit Jr. in licentie gebouwd waren.
Het vermogen was; 2 x 6.000 apk.= 12.000 apk., 2 x 5 cil., 2 takt, b. x sl.; 620 x 1.150 mm.
Deze motoren waren wel beduidend kleiner dan de motor die in de centrale in Kopenhagen staat.
m.v.g., Roy
Mijn doel was aandacht besteden aan het feit dat dit type een UITLAAT ZUIGER SCHUIF aan de BODEMZIJDE van de kar heeft,
dus GEEN POORTEN, en dat dit naar mijn weten niet op (hollandse) schepen is toegepast, maar kan het natuurlijk mis hebben.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...