Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Jan, bedankt. Ik ga het bekijken.
Grt.
Klaas

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Beste mede kombuizers,
Nog een keer de HOTLo.
Het brandstof handle van deze motor kon als je klein was, of er niet op bedacht was (zoals ik...) best wel krachtig op je af (dus naar onderen) komen vallen = vol brandstof :oops:
60 klapjes voor de kant :oops:
Lang geleden dat wel. :roll:
Groeten van Co.
HOTLo manouvreerstand - kopie.jpeg
HOTLo manouvreerstand - kopie.jpeg (97.2 KiB) 1361 keer bekeken
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
v+d
Berichten: 7175
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Ja bij de echte Hotlo moest je oppassen anders ging die er volgas vandoor :lol: Bij de SW-hotlo was de lol er al af.
Was overigens een makkelijke motor om te bedienen die echte als je dat brandstofhendel eenmaal beheerste.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Jan (V+D) vroeg zich het volgende af ; "Zouden de Doxford engineers bij B&W hun idee opgedaan hebben?" Alfons zou zoiets wellicht weten."

Het wordt nog gekker. Dit als afsluiting voor vandaag, want ik ga zo de kooi in. Sinds ik op Kombuispraat zit zijn de dagen vierentwintig uur te kort.
B&W Opposed pisten 2.jpg
B&W Opposed pisten 2.jpg (187.8 KiB) 1333 keer bekeken
Tot morgen.

Grt. Klaas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Roy »

Ik denk dat het andersom was Klaas.
Doxford heeft een proces tegen B.& W. aangespannen, maar dit toch verloren, daar er toch teveel verschillen in de uitvoering / systemen waren.
Niet dat ik dit ook meegemaakt heb hoor, want dat was al voor de W.O.II. en ik ben van voor de Golf Oorlog...…………... 8) :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
v+d
Berichten: 7175
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Klaas, doe rustig aan torn-toe maken is niet nodig voor een pensionado.
In ieder geval voldoet Kombuispraat nog steeds aan het door Jos gestelde doel, dus zolang ik nog niet door de schoorsteen verdwenen ben ga ik nog wel even door :lol:
Waar haal jij dat mooie plaatje van die Harland- B&W vandaan?
Ik lees altijd van alles, zelfs de gebruiksaanwijzing achterop een lucifersdoosje, maar dit plaatje kan ik mij niet herinneren.
Inderdaad zou het nu mooi zijn als Alfons eens even iets van zich liet horen.
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Mooi die manoeuvreerstand van de Hotlo.
Is regelrecht overgenomen van de Werkspoor-Lugt. :)
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Beste mede kombuizers,
De motor in Kopenhagen is naar mijn weten niet op schepen toegepast, en in vergelijk met de andere dubbelwerkende types hier gepost ook verschillend wat betreft het toepassen van een uitlaat zuigerschuif voor de bodem-/onderste cilinder.
De motor heeft dus zowel in top- als in bodem een uitlaat zuigerschuif. Beide overigens bediend door het onderste juk te koppelen met de het bovenste. Met een stuks werkzuiger kan dat ook omdat beide om beurten verbranding hebben.

v+d schreef: 01 sep 2019 21:51 Mooi Co, indrukwekkend zuigertje.
Maar dat bovenjuk heeft duidelijk een andere functie als bij Doxford, het bedient slechts het openen en sluiten van de uitlaatpoorten.
Nou ja het ding vangt ook wel de krachten van de piekdruk op natuurlijk maar het oppervlak van dat zuigertje bovenin is veel kleiner als dat van de bovenzuiger van een Doxford.
Groeten van Co.
Copenhagen Dieselhouse (3).jpg
Copenhagen Dieselhouse (3).jpg (244.08 KiB) 1244 keer bekeken
Copenhagen Dieselhouse (2) - kopie.jpg
Copenhagen Dieselhouse (2) - kopie.jpg (171.71 KiB) 1244 keer bekeken
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Roy »

Ik heb eens rond gesnuffeld Co, maar kwam toch vrij snel d.w. B.& W. motoren tegen die in schepen stonden.
Zowel de "Klipfontein" als haar zuster "Oranjefontein" van de V.N.S. hadden twee d.w. B.& W. motoren die door P.Smit Jr. in licentie gebouwd waren. Althans, zo heb ik het in m'n vlootlijsten staan. Waar het vandaan komt weet ik weer even niet...………...
Het vermogen was; 2 x 6.000 apk.= 12.000 apk., 2 x 5 cil., 2 takt, b. x sl.; 620 x 1.150 mm.
Deze motoren waren wel beduidend kleiner dan de motor die in de centrale in Kopenhagen staat.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

roy schreef: 02 sep 2019 11:53 Ik heb eens rond gesnuffeld Co, maar kwam toch vrij snel d.w. B.& W. motoren tegen die in schepen stonden.
Zowel de "Klipfontein" als haar zuster "Oranjefontein" van de V.N.S. hadden twee d.w. B.& W. motoren die door P.Smit Jr. in licentie gebouwd waren.
Het vermogen was; 2 x 6.000 apk.= 12.000 apk., 2 x 5 cil., 2 takt, b. x sl.; 620 x 1.150 mm.
Deze motoren waren wel beduidend kleiner dan de motor die in de centrale in Kopenhagen staat.

m.v.g., Roy
Ja Roy, zekers :roll:
Mijn doel was aandacht besteden aan het feit dat dit type een UITLAAT ZUIGER SCHUIF aan de BODEMZIJDE van de kar heeft,
dus GEEN POORTEN, en dat dit naar mijn weten niet op (hollandse) schepen is toegepast, maar kan het natuurlijk mis hebben.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...


Plaats reactie