Stranding Liberty Glo 1919

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Grashapper
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 sep 2019 09:59

Stranding Liberty Glo 1919

Bericht door Grashapper »

Beste leden van dit forum,

Graag roep ik jullie hulp in bij het verzamelen van gegevens, foto's en documentatie over de stranding van het stoomschip de 'Liberty Glo' bij Ameland in december 1919. Ik ben historicus met bijzondere interesse in de geschiedenis van Ameland en zodoende heb ik het idee opgevat hier een boek over te gaan schrijven. Het was namelijk een bijzondere stranding die destijds veel indruk maakte, waar diverse Waddeneilanden en de Waddenkust bij betrokken waren en waar internationaal lof werd gezwaaid naar de Nederlandse bergers Dirkzwager uit Maassluis en Doeksen van Terschelling en de werf van Wilton Feijenoord in Rotterdam.

Even kort het verhaal: op Op 5 december 1919 om 14.15 loopt het stoomvrachtschip de 'Liberty Glo' (7800 ton, 120 m lang, 16 m breed), onderweg van New York naar Bremen en Hamburg, bij Terschelling op een mijn. Het schip scheurt en de kapitein stuurt het richting Ameland. Die nacht steekt een storm op waardoor het schip in twee stukken breekt die beide bij Ameland aan de grond lopen. 41 bemanningsleden gaan in vier sloepen van boord. Een komt aan op Schiermonnikoog, een bij de Engelsmanplaat (opvang bemanning in Moddergat), een wordt bij Borkum opgepikt door een schip die de opvarenden in Emden dropt en de vierde eindigt op het Duitse Waddeneiland Juist, waar blijkt dat vier man aan de ontberingen zijn bezweken.
Intussen blijft de kapitein achter met twee opvarenden die in de ochtend door de Brandaris gered worden. De kapitein gaat snel terug naar zijn schip en dat blijkt er vrij goed aan toe: de lading heeft het redelijk doorstaan (behalve wat in het geexplodeerde ruim lag), het achterschip met brug, machinekamer en ruimen is nog vrijwel onbeschadigd.
Een complexe berging komt op gang waarbij de bergers Dirkzwager en Doeksen veel tegenslag ondervinden: diverse stormen die het schip hogerop doen slaan, verlies van een bergingsvaartuig met vijf opvarenden (dat heette 'Haai' en was van Dirkzwager), opstand onder Amelanders en Terschellingers, brand in de lading, tijdrovende lossing van de lading etc. Maar er wordt veel geborgen dat op veel plekken (behalve de Waddeneilanden ook grote veilingen in Amsterdam) met hoge opbrengst wordt verkocht.
De lading bestaat uit voedsel, hulpgoederen en ingezamelde kleding en al snel blijkt dat in die kleding soms kostbare verrassingen zitten zoals geld en sieraden. Dat maakt het juist zo legendarisch allemaal. De spullen waren bedoeld om het kerstfeest van de door de Eerste Wereldoorlog geteisterde Duitse en Tsjechoslowaakse bevolking op te vrolijken.
Na maanden lukt het de bergers het achterschip vlot te trekken en naar Rotterdam te slepen waar men er op de werf van Wilton Feijenoord een nieuwe voorkant aan bouwt met uit Amerika overgebrachte onderdelen. Op 24 maart 1921 voer de in ere herstelde 'Liberty Glo' de zee weer op om nog jaren vrachten te vervoeren.

Nu heb ik al aardig wat onderzocht: in diverse boeken staan soms zeer uitgebreide verhalen, Dirkzwager heeft in het tijdschrift Het Schip in 1920 een driedelig verhaal geschreven, ik heb in Amerika een leuke vondst gedaan van het archief van de ladingopzichter, ik heb de Nederlandse en voor zover mogelijk Amerikaanse digitale kranten doorgewerkt, ik ga nog diverse archieven van strandvonders doorzoeken, maar alle informatie is welkom.

Zo zou er door Dirkzwager een film van de berging gemaakt zijn (blijkt uit een krantenartikel). Leuk als die boven komt. Ik probeer de bemanning van de 'Liberty Glo' te reconstrueren, maar wie weet waar je eventueel een aanmonsteringsrol zou kunnen vinden? In de lading zaten ook hele persoonlijke zaken zoals bijbels met opdrachten (in het Tsjechisch of Duits), heeft iemand daar nog iets van? Er doen misschien in families mooie jutverhalen de ronde. En de berging is vast door verschillende mensen gefotografeerd.

Ik zie uit naar de reacties!

Groeten van

Thijs Gras
Surinameplein 60-3
1058 GS AMSTERDAM

0206166347 of 0638092429
tgras@xs4all.nl
Bijlagen
Het achterschip van de 'Liberty Glo' komt na een moeizame berging, aan in Rotterdam (april 1920).
Het achterschip van de 'Liberty Glo' komt na een moeizame berging, aan in Rotterdam (april 1920).
beeldbank Amsterdam ANWX00252000002.jpg (160.8 KiB) 1168 keer bekeken

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Stranding Liberty Glo 1919

Bericht door Drentenier »

Ik veronderstel dat onderstaande ook al bekend is.
Maar altijd aardig voor dit forum.
https://ziladoc.com/download/zeebrief13 ... ctie-f_pdf (pagina 7 t/m 10)
Liberty Glo 2.PNG
Liberty Glo 2.PNG (592.11 KiB) 1122 keer bekeken
Liberty Glo.PNG
Liberty Glo.PNG (197.01 KiB) 1122 keer bekeken
Groet,
Hans
Grashapper
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 sep 2019 09:59

Re: Stranding Liberty Glo 1919

Bericht door Grashapper »

Beste Hans, inderdaad bekend, maar prima als extra informatie natuurlijk. Dank!


Plaats reactie