Stoommachines en Diesel motoren
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Stoommachines en Diesel motoren
@ Jan (V+D), Roy, Co en alle andere liefhebbers.
Ik denk, dat ik dat plaatje jaren geleden eens gescand heb in de bieb van het Maritiem Museum in Rotterdam. Ik denk, dat het uit "The Motorship" komt. Ik kwam dit tegen, als los blaadje in mijn "Piek".
Naar aanleiding van de opmerking van Roy ben ik nog wat verder gaan snuffelen. In 2013 heb ik een aardig boekje gedownload waar ook iets over deze motor stond vermeld. De foto's komen ook van deze site. Ik heb net gekeken en het "booklet" is nog steeds te downloaden (https://www.cimac.com/about-cimac/history/index.html)
Sorry, dat het even duurde. Ik kreeg dit weer eens niet geplaatst. Maar dankzij de hulp van mijn klein dochter is het toch nog wat geworden.
Grt.
Klaas
Ik denk, dat ik dat plaatje jaren geleden eens gescand heb in de bieb van het Maritiem Museum in Rotterdam. Ik denk, dat het uit "The Motorship" komt. Ik kwam dit tegen, als los blaadje in mijn "Piek".
Naar aanleiding van de opmerking van Roy ben ik nog wat verder gaan snuffelen. In 2013 heb ik een aardig boekje gedownload waar ook iets over deze motor stond vermeld. De foto's komen ook van deze site. Ik heb net gekeken en het "booklet" is nog steeds te downloaden (https://www.cimac.com/about-cimac/history/index.html)
Sorry, dat het even duurde. Ik kreeg dit weer eens niet geplaatst. Maar dankzij de hulp van mijn klein dochter is het toch nog wat geworden.
Grt.
Klaas
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Mooi klaas, dat maakt weer veel duidelijk.
De "opposed piston" engine van B&W lijkt mij toch wat robuuster geconstrueerd dan de Doxford.
Ik zal dat boekje nog eens op mijn gemak doorlezen, even tijd zoeken daarvoor.
De "opposed piston" engine van B&W lijkt mij toch wat robuuster geconstrueerd dan de Doxford.
Ik zal dat boekje nog eens op mijn gemak doorlezen, even tijd zoeken daarvoor.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Niet Doxford en niet B&W, de eerste dieselmotor met "opposed pistons " werd ontworpen door Raymond A.Koreyvo en gebouwd in Rusland door de Kolomna fabriek. Koreyvo kreeg op 6 november 1907 een patent hierop in Frankrijk.
Als je in die oude zaken gaat spitten blijkt vaak dat de techniek al bekend is maar door commerciële belangen of om andere reden, zoals geen geschikt materiaal voorhanden, de productie pas veel later op gang komt.
Hugo Junker maakte een dieselvliegtuigmotor met dit systeem wel is waar met twee krukassen maar toch...
Als je in die oude zaken gaat spitten blijkt vaak dat de techniek al bekend is maar door commerciële belangen of om andere reden, zoals geen geschikt materiaal voorhanden, de productie pas veel later op gang komt.
Hugo Junker maakte een dieselvliegtuigmotor met dit systeem wel is waar met twee krukassen maar toch...
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Een systeem met 2 krukassen is dat ook in de Lister-Blackstone als twinbank engine toegepast Jan ?.
Niet dat ik er ooit een gezien heb, maar heb er wel van gehoord en niet meer dan dat...…….
m.v.g., Roy
Niet dat ik er ooit een gezien heb, maar heb er wel van gehoord en niet meer dan dat...…….
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ja hoor Roy.
Klopt helemaal.
Wederom bij het goede rechte eind.
Klopt helemaal.
Wederom bij het goede rechte eind.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Maar dan met een geïntegreerde intermediate gearbox achter de krukassen om over te gaan naar 1 uitgaande as.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Bedankt voor je antwoord Koos.
Zijn daar ook nog tekeningen / schetsen van hoe dat nu werkelijk werkte ?.
m.v.g., Roy
Zijn daar ook nog tekeningen / schetsen van hoe dat nu werkelijk werkte ?.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Geen LB-Twinbanks, maar nu wat kleinere uitvoeringen "Opposed Piston Engines".
- Bijlagen
-
- Dubbelwerkende motor klein formaat.jpg (186.21 KiB) 1077 keer bekeken
-
- Dubbelwerkende motor (03).jpg (47.7 KiB) 1077 keer bekeken
-
- Opposed piston engine.png (357.62 KiB) 1077 keer bekeken
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Hoi Roy,
Mbt. de Lister Blackstone Twinbanks, heb ik in vroeger dagen de uitgebreide instructieboeken nog in huis gehad.
Maarja, dat is een heel lelijk woord.
Waren trouwens mooie boeken en alles in "exploded view".
Ook mee gewerkt trouwens in vroeger dagen en ze tot uit den treure uitgekleed en weer in elkaar gezet.
Redelijk simpel,dat wel.
Ook daarna vaak nog middels begeleiding van allerlei reparatie wzh. met die dingen te maken gehad.
Tja, eigenlijk ook weer typisch engels (weer eens wat anders).
Waren gewoon 2 lijnmotoren die met de rug flush tegen elkaar waren gezet, maar dan wel op 1 en dezelfde bedplate met daarin de beide krukassen naast elkaar en daarboven dus de beide motorblokken.
Daarachter dus die intermediate twk. met de uitgaande as.
Zal nog wel eens zoeken.
Heb wel nog eea. liggen van een "Single Bank" motor, wat in principe eigenlijk hetzelfde is , maar bij die twinbank waren het dus, zoals eerder gezegd, 2 met de rugjejes tegen elkaar.
Dus gewoon lijnmoter en geen V-vorm.
Mbt. de Lister Blackstone Twinbanks, heb ik in vroeger dagen de uitgebreide instructieboeken nog in huis gehad.
Maarja, dat is een heel lelijk woord.
Waren trouwens mooie boeken en alles in "exploded view".
Ook mee gewerkt trouwens in vroeger dagen en ze tot uit den treure uitgekleed en weer in elkaar gezet.
Redelijk simpel,dat wel.
Ook daarna vaak nog middels begeleiding van allerlei reparatie wzh. met die dingen te maken gehad.
Tja, eigenlijk ook weer typisch engels (weer eens wat anders).
Waren gewoon 2 lijnmotoren die met de rug flush tegen elkaar waren gezet, maar dan wel op 1 en dezelfde bedplate met daarin de beide krukassen naast elkaar en daarboven dus de beide motorblokken.
Daarachter dus die intermediate twk. met de uitgaande as.
Zal nog wel eens zoeken.
Heb wel nog eea. liggen van een "Single Bank" motor, wat in principe eigenlijk hetzelfde is , maar bij die twinbank waren het dus, zoals eerder gezegd, 2 met de rugjejes tegen elkaar.
Dus gewoon lijnmoter en geen V-vorm.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
En omdat we nu toch al een poosje in het "Dubbele werk" zitten.
Hier nog maar weer eentje van het "Opposed Piston" type.
Zij het van een kleiner formaat motor als door de div. Heren becommentarieerde, eerder geplaatste grotere uitvoeringen.
Maar wel eentje met een onderliggende-, en bovenliggende krukas.
Hier nog maar weer eentje van het "Opposed Piston" type.
Zij het van een kleiner formaat motor als door de div. Heren becommentarieerde, eerder geplaatste grotere uitvoeringen.
Maar wel eentje met een onderliggende-, en bovenliggende krukas.
- Bijlagen
-
- Fairbanks-Morse opposed piston engine.jpg (129.38 KiB) 1058 keer bekeken