Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

@ Jan (V+D), Roy, Co en alle andere liefhebbers.

Ik denk, dat ik dat plaatje jaren geleden eens gescand heb in de bieb van het Maritiem Museum in Rotterdam. Ik denk, dat het uit "The Motorship" komt. Ik kwam dit tegen, als los blaadje in mijn "Piek".
Naar aanleiding van de opmerking van Roy ben ik nog wat verder gaan snuffelen. In 2013 heb ik een aardig boekje gedownload waar ook iets over deze motor stond vermeld. De foto's komen ook van deze site. Ik heb net gekeken en het "booklet" is nog steeds te downloaden (https://www.cimac.com/about-cimac/history/index.html)

B&W Opposed piston Engine .jpg
B&W Opposed piston Engine .jpg (74.18 KiB) 1144 keer bekeken
B&W Opposed piston Engine 2.jpg
B&W Opposed piston Engine 2.jpg (64.95 KiB) 1144 keer bekeken
Booklet 1.jpg
Booklet 1.jpg (57.36 KiB) 1144 keer bekeken
Booklet 2.jpg
Booklet 2.jpg (98.41 KiB) 1144 keer bekeken
Sorry, dat het even duurde. Ik kreeg dit weer eens niet geplaatst. Maar dankzij de hulp van mijn klein dochter is het toch nog wat geworden.

Grt.

Klaas

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Mooi klaas, dat maakt weer veel duidelijk.
De "opposed piston" engine van B&W lijkt mij toch wat robuuster geconstrueerd dan de Doxford.
Ik zal dat boekje nog eens op mijn gemak doorlezen, even tijd zoeken daarvoor.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Niet Doxford en niet B&W, de eerste dieselmotor met "opposed pistons " werd ontworpen door Raymond A.Koreyvo en gebouwd in Rusland door de Kolomna fabriek. Koreyvo kreeg op 6 november 1907 een patent hierop in Frankrijk.
Als je in die oude zaken gaat spitten blijkt vaak dat de techniek al bekend is maar door commerciële belangen of om andere reden, zoals geen geschikt materiaal voorhanden, de productie pas veel later op gang komt.
Hugo Junker maakte een dieselvliegtuigmotor met dit systeem wel is waar met twee krukassen maar toch...
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Roy »

Een systeem met 2 krukassen is dat ook in de Lister-Blackstone als twinbank engine toegepast Jan ?.
Niet dat ik er ooit een gezien heb, maar heb er wel van gehoord en niet meer dan dat...…….

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Ja hoor Roy.
Klopt helemaal.
Wederom bij het goede rechte eind.
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Maar dan met een geïntegreerde intermediate gearbox achter de krukassen om over te gaan naar 1 uitgaande as.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Roy »

Bedankt voor je antwoord Koos.
Zijn daar ook nog tekeningen / schetsen van hoe dat nu werkelijk werkte ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Geen LB-Twinbanks, maar nu wat kleinere uitvoeringen "Opposed Piston Engines".
Bijlagen
Dubbelwerkende motor klein formaat.jpg
Dubbelwerkende motor klein formaat.jpg (186.21 KiB) 1076 keer bekeken
Dubbelwerkende motor (03).jpg
Dubbelwerkende motor (03).jpg (47.7 KiB) 1076 keer bekeken
Opposed piston engine.png
Opposed piston engine.png (357.62 KiB) 1076 keer bekeken
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Hoi Roy,
Mbt. de Lister Blackstone Twinbanks, heb ik in vroeger dagen de uitgebreide instructieboeken nog in huis gehad.
Maarja, dat is een heel lelijk woord.
Waren trouwens mooie boeken en alles in "exploded view".
Ook mee gewerkt trouwens in vroeger dagen en ze tot uit den treure uitgekleed en weer in elkaar gezet.
Redelijk simpel,dat wel.
Ook daarna vaak nog middels begeleiding van allerlei reparatie wzh. met die dingen te maken gehad.
Tja, eigenlijk ook weer typisch engels (weer eens wat anders).
Waren gewoon 2 lijnmotoren die met de rug flush tegen elkaar waren gezet, maar dan wel op 1 en dezelfde bedplate met daarin de beide krukassen naast elkaar en daarboven dus de beide motorblokken.
Daarachter dus die intermediate twk. met de uitgaande as.
Zal nog wel eens zoeken.
Heb wel nog eea. liggen van een "Single Bank" motor, wat in principe eigenlijk hetzelfde is , maar bij die twinbank waren het dus, zoals eerder gezegd, 2 met de rugjejes tegen elkaar.
Dus gewoon lijnmoter en geen V-vorm.
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

En omdat we nu toch al een poosje in het "Dubbele werk" zitten.
Hier nog maar weer eentje van het "Opposed Piston" type.
Zij het van een kleiner formaat motor als door de div. Heren becommentarieerde, eerder geplaatste grotere uitvoeringen.
Maar wel eentje met een onderliggende-, en bovenliggende krukas.
Bijlagen
Fairbanks-Morse opposed piston engine.jpg
Fairbanks-Morse opposed piston engine.jpg (129.38 KiB) 1057 keer bekeken


Plaats reactie