Stoommachines en Diesel motoren
Re: Stoommachines en Diesel motoren
En hier dan nog eentje die veel weg heeft van het eerder, hiervoor besproken grotere werk.
zijnde Doxford, B & W etc.
zijnde Doxford, B & W etc.
- Bijlagen
-
- Opposed piston engine (02).jpg (76.74 KiB) 1029 keer bekeken
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Stoommachines en Diesel motoren
@Koos,
Bedankt voor je prachtige bijdrage. Dit onderwerp heeft al heel wat teweeg gebracht. Al googlend op dit onderwerp val ik van de ene verbazing in de andere. Zo lees ik, dat in de V.S. de automobiel industrie volop bezig is dit motortype te herontwikkelen, omdat het rendement hoger zo zijn en het brandstofverbruik en uitstoot lager zouden zijn. Mooie ontwikkelingen, hopelijk ga ik hier nog iets van meemaken.
Grt.
Klaas
Bedankt voor je prachtige bijdrage. Dit onderwerp heeft al heel wat teweeg gebracht. Al googlend op dit onderwerp val ik van de ene verbazing in de andere. Zo lees ik, dat in de V.S. de automobiel industrie volop bezig is dit motortype te herontwikkelen, omdat het rendement hoger zo zijn en het brandstofverbruik en uitstoot lager zouden zijn. Mooie ontwikkelingen, hopelijk ga ik hier nog iets van meemaken.
Grt.
Klaas
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Dkw had jaren terug al een O.P.E met twee cilinders en bougie ontsteking, nu met brandstof injectie en getimede cilindersmering zou zoiets inderdaad niet te kloppen zijn wat rendement betreft.
Ons bedrijf maakt ook nog steeds machines waarvan het principe eind 1800 door een apotheker bedacht is, wij haalden dat patent uit de kast in 1975 en omdat we nu meer keuze in materialen hebben is het ding weer up to date en veel gevraagd.
Van de eerste die we bouwden heb ik grijze haren gekregen, dat wel
Ons bedrijf maakt ook nog steeds machines waarvan het principe eind 1800 door een apotheker bedacht is, wij haalden dat patent uit de kast in 1975 en omdat we nu meer keuze in materialen hebben is het ding weer up to date en veel gevraagd.
Van de eerste die we bouwden heb ik grijze haren gekregen, dat wel
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Heren,
Nog even weer wat anders.
Waar enkele reactionairs het in de vorige pagina het eea. wisten te melden over de grotere uitvoeringen van het "Dubbelwerk gedoe",
en met name de melding over iets als de "Klipfontein" en de "Oranjefontein".
Welnu !!!!!!!
Nog even weer wat anders.
Waar enkele reactionairs het in de vorige pagina het eea. wisten te melden over de grotere uitvoeringen van het "Dubbelwerk gedoe",
en met name de melding over iets als de "Klipfontein" en de "Oranjefontein".
Welnu !!!!!!!
- Bijlagen
-
- Klipfontein (03a).jpg (101.44 KiB) 954 keer bekeken
-
- Beide motoren Klipfontein (03).jpg (146.84 KiB) 954 keer bekeken
-
- Klipfontein Homo (04).jpg (144.82 KiB) 954 keer bekeken
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Tjonge, dan had ik het dus wel goed...…………..
Er zijn gelijktijdig enige redacteuren van diverse boekwerkjes die hun technische beschrijvingen mogen herschrijven.
Blijf ik me wel afvragen waar ik het zelf vandaan gehaald heb. Mogelijk toch een oude Lloyds register of Shipping.
m.v.g., Roy
Er zijn gelijktijdig enige redacteuren van diverse boekwerkjes die hun technische beschrijvingen mogen herschrijven.
Blijf ik me wel afvragen waar ik het zelf vandaan gehaald heb. Mogelijk toch een oude Lloyds register of Shipping.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Stoommachines en Diesel motoren
@Roy.
Inderdaad Roy er is veel onbetrouwbare informatie in omloop. Niet alleen in de boekjes van de firma uit het zuiden des lands, maar zelfs op Marhisdata klopt niet alles. Het boekje van B van Rheenen over de VNS heeft nog de betrouwbaarste info. We kunnen de ( jij zult dat wel weten )de Annenkerk (M.A.N.1947), Arendskerk ( Stork 1948), Heemskerk (Stork 1949) en Hoogkerk (Stork 1949) toevoegen. Ook de Ridderkerk (ex Hohenfels) had een dubbelwerkende M.A.N.
Ik ben benieuwd hoeveel van die dubbelwerkende diesels er totaal bij de Nederlandse koopvaardij in gebruik geweest zijn (ook voor WO 2) ? Ik heb zo'n donker bruin vermoeden, dat jij hier misschien wel een overzicht van hebt. Er is geen haast bij, morgen mag ook
Laat je niet gek maken Roy, door een ouwe gek.
Grt.
Klaas
Inderdaad Roy er is veel onbetrouwbare informatie in omloop. Niet alleen in de boekjes van de firma uit het zuiden des lands, maar zelfs op Marhisdata klopt niet alles. Het boekje van B van Rheenen over de VNS heeft nog de betrouwbaarste info. We kunnen de ( jij zult dat wel weten )de Annenkerk (M.A.N.1947), Arendskerk ( Stork 1948), Heemskerk (Stork 1949) en Hoogkerk (Stork 1949) toevoegen. Ook de Ridderkerk (ex Hohenfels) had een dubbelwerkende M.A.N.
Ik ben benieuwd hoeveel van die dubbelwerkende diesels er totaal bij de Nederlandse koopvaardij in gebruik geweest zijn (ook voor WO 2) ? Ik heb zo'n donker bruin vermoeden, dat jij hier misschien wel een overzicht van hebt. Er is geen haast bij, morgen mag ook
Laat je niet gek maken Roy, door een ouwe gek.
Grt.
Klaas
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Die Napier die Koos plaatste, is al eens eerder langsgekomen bij "What motor" geloof ik...
Ook de variant die lijkt te zijn ontworpen in samenwerking met een electricien die het "in driehoek schakelen" een ietsje te vér doordouwde.... - -
En elke keer als ik die driehoek zie, vraag ik me weer af wat dat lullige asje helemaal onderin nou aandrijft, want dat is te klein voor een oliepomp...en trouwens: wát drijft dat laterale tandwiel in vredesnaam aan ???
Ook de variant die lijkt te zijn ontworpen in samenwerking met een electricien die het "in driehoek schakelen" een ietsje te vér doordouwde.... - -
En elke keer als ik die driehoek zie, vraag ik me weer af wat dat lullige asje helemaal onderin nou aandrijft, want dat is te klein voor een oliepomp...en trouwens: wát drijft dat laterale tandwiel in vredesnaam aan ???
Oost, west...ook best
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Klopt wel Kaas; ik laat me niet gek maken. Ik ben het immers al jaren, dus niet meer nodig !!!.
En inderdaad, ik heb er naar zitten speuren, maar ben ook niet verder gekomen dan jij al aangegeven hebt.
Even dacht ik dat de "Sommelsdijk" en "Sloterdijk" goede kanshebbers waren, maar dat bleek niet juist te zijn. De "Westerdam" schijnt wel d.w. karren gehad te hebben, maar dit wordt ook door diverse bronnen verschillend vermeld. Ik weet niet beter dan dat ze met 2 x M.A.N., ( licentie bouw W.F.), 2 x 5.200 apk.= 10.400 apk., 2 x 5 cil., 2 takt, b. x sl.; 720 x 1.200 mm., 116 rpm. uitgerust was.
Helaas heb ik geen lijstje van alle Nederlandse schepen die met een d.w. motor waren uitgerust. 't Zou trouwens best wel een leuk speeltje kunnen zijn. Misschien ook wel in de Shell vloot om maar eens een dwarsstraat te noemen...………… Maar goed, ik ben er nog even niet aan toe om dat ook nog eens uit te gaan zoeken. Noem het maar andere prioriteiten hebben.
M.a.w. ook morgen heb ik ze nog steeds niet op een rijtje.
m.v.g., Roy
En inderdaad, ik heb er naar zitten speuren, maar ben ook niet verder gekomen dan jij al aangegeven hebt.
Even dacht ik dat de "Sommelsdijk" en "Sloterdijk" goede kanshebbers waren, maar dat bleek niet juist te zijn. De "Westerdam" schijnt wel d.w. karren gehad te hebben, maar dit wordt ook door diverse bronnen verschillend vermeld. Ik weet niet beter dan dat ze met 2 x M.A.N., ( licentie bouw W.F.), 2 x 5.200 apk.= 10.400 apk., 2 x 5 cil., 2 takt, b. x sl.; 720 x 1.200 mm., 116 rpm. uitgerust was.
Helaas heb ik geen lijstje van alle Nederlandse schepen die met een d.w. motor waren uitgerust. 't Zou trouwens best wel een leuk speeltje kunnen zijn. Misschien ook wel in de Shell vloot om maar eens een dwarsstraat te noemen...………… Maar goed, ik ben er nog even niet aan toe om dat ook nog eens uit te gaan zoeken. Noem het maar andere prioriteiten hebben.
M.a.w. ook morgen heb ik ze nog steeds niet op een rijtje.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Roy bedankt. het zal wel meevallen met jou. Inderdaad Shell daar had ik niet eens aan gedacht. Ik ga morgen ook nog eens kijken. Jammer, dat je bij Marhisdata niet kan zoeken op dubbelwerkend. Trouwens naar jouw terechte opmerking over de -fontein schepen ontdekte ik daar ook een fout. Dus ook niet 100% betrouwbaar. Ik ga als ik er morgen aan toekom eens kijken bij een aantal rederijen.
Voor straks de rust,
Grt
Klaas
Voor straks de rust,
Grt
Klaas
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Kan je nagaan wat die vonkentrekkers voor een invloed hebben...
Deze variant is bij mijn weten veelvuldig gebruikt in treinen.
Ik vind het wel een aparte constructie...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?