Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Drentenier »

Van "Telene" vooralsnog even geen foto voorhanden
Deze dus:
Telena.jpg
Telena.jpg (28.15 KiB) 830 keer bekeken
Groet,
Hans

Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Prachtig, nooit geweten. Zo zie je maar weer, nooit te oud om te leren. Iedereen bedankt.
Grt.
Klaas.
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Hoi Hans/Drentenier.
Nog sneller als het weerlicht van het onweder.
En Overtoom staat hierbij in de schaduw, of eigenlijk in het pikkedonker.
Many thx for cooperation.
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

"Modjokerto" van KRL.
Hier eerder genoemd oa. genoemd geworden in een artikel van Roy.
Schip is ooit van ss. omgebouwd tot ms.
Dit schip zoals, zovele andere schepen dus van stoominstallatie naar motor installatie.
Uitgevoerd geworden Bij Wilton-Feyenoord.
Tegelijkertijd voorzien geworden van een zg. Maier-steven.
Schip voorzien geworden van 2 stuks motoren, echter geen B & W motoren, maar Feyenoord- MAN motoren (volgens verkregen info).
Bijgevoegd plaatjes van het onderhavige schip (na verbouwing) en de opbouw en installatie van de "FEYENOORD-MAN MOTOREN"
Even elkaar vast houden, want het zijn er nogal wat.
Kan nooit iemand zeggen dat ie niet wist hoe ze in elkaar zaten.
Bijlagen
Modjokerto na ombouw tot motorschip en aanbr. Maiersteven - kopie.jpg
Modjokerto na ombouw tot motorschip en aanbr. Maiersteven - kopie.jpg (66.74 KiB) 784 keer bekeken
01) Modjokerto WF omb. ss n.ms en maier steven motor in opbouw (02).jpg
01) Modjokerto WF omb. ss n.ms en maier steven motor in opbouw (02).jpg (153.87 KiB) 784 keer bekeken
02) Modjokerto motoren (02).jpg
02) Modjokerto motoren (02).jpg (168.18 KiB) 784 keer bekeken
03) Modjokerto motor (03).jpg
03) Modjokerto motor (03).jpg (141.43 KiB) 784 keer bekeken
04) Modjokerto motor (04).jpg
04) Modjokerto motor (04).jpg (171.13 KiB) 784 keer bekeken
05) Modjokerto motor in opbouw (05).jpg
05) Modjokerto motor in opbouw (05).jpg (152.79 KiB) 784 keer bekeken
06) Modjokerto motor koppen (06).jpg
06) Modjokerto motor koppen (06).jpg (138.13 KiB) 784 keer bekeken
07) Modjokerto motoren (07).jpg
07) Modjokerto motoren (07).jpg (142.93 KiB) 784 keer bekeken
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

En nog een ris "Modjokerto"
Bijlagen
08) Modjokerto motor aanz. (08).jpg
08) Modjokerto motor aanz. (08).jpg (124.28 KiB) 1041 keer bekeken
09) Modjokerto Motor koppen (09).jpg
09) Modjokerto Motor koppen (09).jpg (147.55 KiB) 1041 keer bekeken
10) Modjokerto (10).jpg
10) Modjokerto (10).jpg (163.23 KiB) 1041 keer bekeken
25) Modjo Motor (35).jpg
25) Modjo Motor (35).jpg (121.77 KiB) 1041 keer bekeken
30) Modjokerto motor zij aanz. (30).jpg
30) Modjokerto motor zij aanz. (30).jpg (162 KiB) 1041 keer bekeken
40 ) Modjokerto motot tuss.bordes (60).jpg
40 ) Modjokerto motot tuss.bordes (60).jpg (119.68 KiB) 1041 keer bekeken
41) Modjokerto tussen motoren (62).jpg
41) Modjokerto tussen motoren (62).jpg (183.34 KiB) 1041 keer bekeken
42) Modjokerto tussenbordes motor (61).jpg
42) Modjokerto tussenbordes motor (61).jpg (138.37 KiB) 1041 keer bekeken
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

En nog een stelletje "Modjokerto"
Bijlagen
42) Modjokerto tussenbordes motor (61).jpg
42) Modjokerto tussenbordes motor (61).jpg (138.37 KiB) 1041 keer bekeken
54) Modjokerto koppenbordes na omb.tot ms. (54).jpg
54) Modjokerto koppenbordes na omb.tot ms. (54).jpg (130.85 KiB) 1041 keer bekeken
60) Modjokerto koppenbordes (60).jpg
60) Modjokerto koppenbordes (60).jpg (146.25 KiB) 1041 keer bekeken
70) Modjokerto man.st. (70).jpg
70) Modjokerto man.st. (70).jpg (156.83 KiB) 1041 keer bekeken
71) Modjopkerto man.st. (71).jpg
71) Modjopkerto man.st. (71).jpg (142.61 KiB) 1041 keer bekeken
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Koos wat een prachtige reportage. Ik heb vandaag niet zo'n sterke dag, want deze had ik mijn lijstje over het hoofd gezien. Ik bedoelde de tweede Modjokorto (1946), welke een 8 cil 2dw van B&W had. Prachtige bijdragen over dit onderwerp vandaag. iedereen bedankt.
MODJOKERTO (1946) 8cil 2Dw B&W.jpg
MODJOKERTO (1946) 8cil 2Dw B&W.jpg (97.62 KiB) 1022 keer bekeken
Dit is de tweede Modjokorto.

Verder ontdekte ik ook nog deze V.N.S. schepen met een 2dw diesel;
Aagtekerk 1934 (6 cil dw Stork),
Almkerk 1934 (6 cil dw Stork),
Bloemfontein 1934 ( 2 stuks 6 cil dw Stork),
Jagersfontein 1934 ( 2 stuks 6 cil dw Stork),
Amerskerk (nooit gevaren) ( 2 stuks 7 cil dw Stork),

Grt.

Klaas
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Oei Klaas.
Ben ik bij de verkeerde fietsenhandel geweest.
Geen Batavus maar Gazelle
So velly solly
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Spartamet met zijwieltjes :lol: :lol:

Over die tweede Modjokorto heeft een ex wtk een boek geschreven (Van maatje tot meester). Wat een rampschip was dat. Om de haverklap afgescheurde zuiger-toppen, maar ook regelmatig vastgelopen zuigers.

Grt.

Klaas
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Gert Schouwstra »

De term dubbelwerkend wordt dus gebruikt voor:
- motortypes met 1 zuiger met twee verbrandingskamers (onder en boven de zuiger)
- motortypes met 2 zuigers en een enkele verbrandingskamer (opposed piston engine)
Dat kan wat verwarring opleveren, want het zijn heel verschillende motoren.

Ik kom in de krant de KOTA INTEN nog tegen met een 7 cylinder MAN-Feijenoord motor, 2T DW, 700 x 1200, 5.200 pk bij 90 rpm uit 1927.
En de KOTA GEDE met een 7 cylinder MAN-Feijenoord motor, 2T DW, 700 x 1200, 5.800 pk bij 90 rpm uit 1928.
Deze twee motoren waren niet identiek. De tweede motor week sterk af en was aanzienlijk vereenvoudigd. Dit was de 47e dubbelwerkende tweetaktmtor gebouwd door MAN & Feijenoord, met een gezamenlijk vermogen van 210.000 pk, aldus de krant.
Gert
- Varen is Leven -


Plaats reactie