Stoommachines en Diesel motoren
- Drentenier
- Berichten: 2200
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Deze dus:Van "Telene" vooralsnog even geen foto voorhanden
Groet,
Hans
Hans
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Prachtig, nooit geweten. Zo zie je maar weer, nooit te oud om te leren. Iedereen bedankt.
Grt.
Klaas.
Grt.
Klaas.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Hoi Hans/Drentenier.
Nog sneller als het weerlicht van het onweder.
En Overtoom staat hierbij in de schaduw, of eigenlijk in het pikkedonker.
Many thx for cooperation.
Nog sneller als het weerlicht van het onweder.
En Overtoom staat hierbij in de schaduw, of eigenlijk in het pikkedonker.
Many thx for cooperation.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
"Modjokerto" van KRL.
Hier eerder genoemd oa. genoemd geworden in een artikel van Roy.
Schip is ooit van ss. omgebouwd tot ms.
Dit schip zoals, zovele andere schepen dus van stoominstallatie naar motor installatie.
Uitgevoerd geworden Bij Wilton-Feyenoord.
Tegelijkertijd voorzien geworden van een zg. Maier-steven.
Schip voorzien geworden van 2 stuks motoren, echter geen B & W motoren, maar Feyenoord- MAN motoren (volgens verkregen info).
Bijgevoegd plaatjes van het onderhavige schip (na verbouwing) en de opbouw en installatie van de "FEYENOORD-MAN MOTOREN"
Even elkaar vast houden, want het zijn er nogal wat.
Kan nooit iemand zeggen dat ie niet wist hoe ze in elkaar zaten.
Hier eerder genoemd oa. genoemd geworden in een artikel van Roy.
Schip is ooit van ss. omgebouwd tot ms.
Dit schip zoals, zovele andere schepen dus van stoominstallatie naar motor installatie.
Uitgevoerd geworden Bij Wilton-Feyenoord.
Tegelijkertijd voorzien geworden van een zg. Maier-steven.
Schip voorzien geworden van 2 stuks motoren, echter geen B & W motoren, maar Feyenoord- MAN motoren (volgens verkregen info).
Bijgevoegd plaatjes van het onderhavige schip (na verbouwing) en de opbouw en installatie van de "FEYENOORD-MAN MOTOREN"
Even elkaar vast houden, want het zijn er nogal wat.
Kan nooit iemand zeggen dat ie niet wist hoe ze in elkaar zaten.
- Bijlagen
-
- Modjokerto na ombouw tot motorschip en aanbr. Maiersteven - kopie.jpg (66.74 KiB) 784 keer bekeken
-
- 01) Modjokerto WF omb. ss n.ms en maier steven motor in opbouw (02).jpg (153.87 KiB) 784 keer bekeken
-
- 02) Modjokerto motoren (02).jpg (168.18 KiB) 784 keer bekeken
-
- 03) Modjokerto motor (03).jpg (141.43 KiB) 784 keer bekeken
-
- 04) Modjokerto motor (04).jpg (171.13 KiB) 784 keer bekeken
-
- 05) Modjokerto motor in opbouw (05).jpg (152.79 KiB) 784 keer bekeken
-
- 06) Modjokerto motor koppen (06).jpg (138.13 KiB) 784 keer bekeken
-
- 07) Modjokerto motoren (07).jpg (142.93 KiB) 784 keer bekeken
Re: Stoommachines en Diesel motoren
En nog een ris "Modjokerto"
- Bijlagen
-
- 08) Modjokerto motor aanz. (08).jpg (124.28 KiB) 1041 keer bekeken
-
- 09) Modjokerto Motor koppen (09).jpg (147.55 KiB) 1041 keer bekeken
-
- 10) Modjokerto (10).jpg (163.23 KiB) 1041 keer bekeken
-
- 25) Modjo Motor (35).jpg (121.77 KiB) 1041 keer bekeken
-
- 30) Modjokerto motor zij aanz. (30).jpg (162 KiB) 1041 keer bekeken
-
- 40 ) Modjokerto motot tuss.bordes (60).jpg (119.68 KiB) 1041 keer bekeken
-
- 41) Modjokerto tussen motoren (62).jpg (183.34 KiB) 1041 keer bekeken
-
- 42) Modjokerto tussenbordes motor (61).jpg (138.37 KiB) 1041 keer bekeken
Re: Stoommachines en Diesel motoren
En nog een stelletje "Modjokerto"
- Bijlagen
-
- 42) Modjokerto tussenbordes motor (61).jpg (138.37 KiB) 1041 keer bekeken
-
- 54) Modjokerto koppenbordes na omb.tot ms. (54).jpg (130.85 KiB) 1041 keer bekeken
-
- 60) Modjokerto koppenbordes (60).jpg (146.25 KiB) 1041 keer bekeken
-
- 70) Modjokerto man.st. (70).jpg (156.83 KiB) 1041 keer bekeken
-
- 71) Modjopkerto man.st. (71).jpg (142.61 KiB) 1041 keer bekeken
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Koos wat een prachtige reportage. Ik heb vandaag niet zo'n sterke dag, want deze had ik mijn lijstje over het hoofd gezien. Ik bedoelde de tweede Modjokorto (1946), welke een 8 cil 2dw van B&W had. Prachtige bijdragen over dit onderwerp vandaag. iedereen bedankt.
Dit is de tweede Modjokorto.
Verder ontdekte ik ook nog deze V.N.S. schepen met een 2dw diesel;
Aagtekerk 1934 (6 cil dw Stork),
Almkerk 1934 (6 cil dw Stork),
Bloemfontein 1934 ( 2 stuks 6 cil dw Stork),
Jagersfontein 1934 ( 2 stuks 6 cil dw Stork),
Amerskerk (nooit gevaren) ( 2 stuks 7 cil dw Stork),
Grt.
Klaas
Dit is de tweede Modjokorto.
Verder ontdekte ik ook nog deze V.N.S. schepen met een 2dw diesel;
Aagtekerk 1934 (6 cil dw Stork),
Almkerk 1934 (6 cil dw Stork),
Bloemfontein 1934 ( 2 stuks 6 cil dw Stork),
Jagersfontein 1934 ( 2 stuks 6 cil dw Stork),
Amerskerk (nooit gevaren) ( 2 stuks 7 cil dw Stork),
Grt.
Klaas
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Oei Klaas.
Ben ik bij de verkeerde fietsenhandel geweest.
Geen Batavus maar Gazelle
So velly solly
Ben ik bij de verkeerde fietsenhandel geweest.
Geen Batavus maar Gazelle
So velly solly
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Spartamet met zijwieltjes
Over die tweede Modjokorto heeft een ex wtk een boek geschreven (Van maatje tot meester). Wat een rampschip was dat. Om de haverklap afgescheurde zuiger-toppen, maar ook regelmatig vastgelopen zuigers.
Grt.
Klaas
Over die tweede Modjokorto heeft een ex wtk een boek geschreven (Van maatje tot meester). Wat een rampschip was dat. Om de haverklap afgescheurde zuiger-toppen, maar ook regelmatig vastgelopen zuigers.
Grt.
Klaas
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Stoommachines en Diesel motoren
De term dubbelwerkend wordt dus gebruikt voor:
- motortypes met 1 zuiger met twee verbrandingskamers (onder en boven de zuiger)
- motortypes met 2 zuigers en een enkele verbrandingskamer (opposed piston engine)
Dat kan wat verwarring opleveren, want het zijn heel verschillende motoren.
Ik kom in de krant de KOTA INTEN nog tegen met een 7 cylinder MAN-Feijenoord motor, 2T DW, 700 x 1200, 5.200 pk bij 90 rpm uit 1927.
En de KOTA GEDE met een 7 cylinder MAN-Feijenoord motor, 2T DW, 700 x 1200, 5.800 pk bij 90 rpm uit 1928.
Deze twee motoren waren niet identiek. De tweede motor week sterk af en was aanzienlijk vereenvoudigd. Dit was de 47e dubbelwerkende tweetaktmtor gebouwd door MAN & Feijenoord, met een gezamenlijk vermogen van 210.000 pk, aldus de krant.
- motortypes met 1 zuiger met twee verbrandingskamers (onder en boven de zuiger)
- motortypes met 2 zuigers en een enkele verbrandingskamer (opposed piston engine)
Dat kan wat verwarring opleveren, want het zijn heel verschillende motoren.
Ik kom in de krant de KOTA INTEN nog tegen met een 7 cylinder MAN-Feijenoord motor, 2T DW, 700 x 1200, 5.200 pk bij 90 rpm uit 1927.
En de KOTA GEDE met een 7 cylinder MAN-Feijenoord motor, 2T DW, 700 x 1200, 5.800 pk bij 90 rpm uit 1928.
Deze twee motoren waren niet identiek. De tweede motor week sterk af en was aanzienlijk vereenvoudigd. Dit was de 47e dubbelwerkende tweetaktmtor gebouwd door MAN & Feijenoord, met een gezamenlijk vermogen van 210.000 pk, aldus de krant.
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -