Stoommachines en Diesel motoren
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Een Doxford is toch echt een enkelwerkende tweetakt, 2 slagen waarvan 1 de arbeidsslag is.
Een tweetakt zonder cilinderdeksels, dat is de essentie van de opposed piston engine van Doxford.
Een dubbelwerkende tweetakt heeft elke slag een arbeidsslag en heeft in principe een boven -en ondercilinderdeksel.
Een tweetakt zonder cilinderdeksels, dat is de essentie van de opposed piston engine van Doxford.
Een dubbelwerkende tweetakt heeft elke slag een arbeidsslag en heeft in principe een boven -en ondercilinderdeksel.
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Een Doxford heeft 1 verbrandingsruimte, een dubbel werken motor heeft er twee ( per cilinder).
En sinds vanmiddag is me duidelijk, dat er twee- en viertakr dubbelwerkende diesels zijn.
Wat de Kota's van de KRL betreft er waren er drie met met een een 2ew Sulzer, de Kota Radja, Kota Nopan, Kota Baroe.. Ik weet niet of dit "echte" zusterschepen waren, maar ik blijf de motorkeuze ( 2 takt/4 takt ) apart vinden. Het zal te maken hebben met de werf.
Grt.
Klaas
En sinds vanmiddag is me duidelijk, dat er twee- en viertakr dubbelwerkende diesels zijn.
Wat de Kota's van de KRL betreft er waren er drie met met een een 2ew Sulzer, de Kota Radja, Kota Nopan, Kota Baroe.. Ik weet niet of dit "echte" zusterschepen waren, maar ik blijf de motorkeuze ( 2 takt/4 takt ) apart vinden. Het zal te maken hebben met de werf.
Grt.
Klaas
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Even een leuk uitstapje: een dubbelwerkende zes-takt motor. De krukas gaat drie keer rond voor 1 arbeidsslag. Oorspronkelijk ontwikkeld om het patent op het vier-takt principe van Otto te omzeilen.
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Prachtig Gert, hoe verzin je zoiets. Echt de begin tijd, mooi hoor. Voor vandaag is het gebeurd met mijn incasseringsvermogen, zoveel info.
Grt. Klaas
Grt. Klaas
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Hallo Klaas
De Kota Radja had diesel 8 cil 2ew Sulzer 5200PK en liep 14 mijl,
de Kota Baroe had diesel 8 cil 2ew Sulzer 5200PK en liep 14 mijl,
de Kota Nopan had diesel 8 cil 2ew Sulzer 5200PK en liep 14 mijl,
De Kota Inte had diesel 8 cil 2ew MAN 5200PK en liep 14 mijl,
de Kota Gede had diesel 8 cil 2ew MAN 5200PK en liep 14 mijl,
De Kota Agoen had diesel 8 cil 2ew MAN 5200PK en liep 14 mijl,
De Kota Tjandi had diesel 8 cil 2ew Feijenoord 5200PK en liep 14 mijl,
de Kota Pinang had diesel 8 cil 2ew Feijenoord 5200PK en liep 14 mijl,
Cor Boer
De Kota Radja had diesel 8 cil 2ew Sulzer 5200PK en liep 14 mijl,
de Kota Baroe had diesel 8 cil 2ew Sulzer 5200PK en liep 14 mijl,
de Kota Nopan had diesel 8 cil 2ew Sulzer 5200PK en liep 14 mijl,
De Kota Inte had diesel 8 cil 2ew MAN 5200PK en liep 14 mijl,
de Kota Gede had diesel 8 cil 2ew MAN 5200PK en liep 14 mijl,
De Kota Agoen had diesel 8 cil 2ew MAN 5200PK en liep 14 mijl,
De Kota Tjandi had diesel 8 cil 2ew Feijenoord 5200PK en liep 14 mijl,
de Kota Pinang had diesel 8 cil 2ew Feijenoord 5200PK en liep 14 mijl,
Cor Boer
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Goeie avond Cor.
Ik ben blij weer wat van je te lezen, was al weer een poosje geleden. Bedankt voor de gegevens. Ik had mijn gegevens uit het boekje van B.W. Scholten en F. Haalmeijer.
Die vermelden, dat de Kota Inten, - Gede, -Agoen, -Tjandi en Pinang dubbelwerkende motoren hadden. Maar zoals al eerder gemeld, die gegevens kloppen soms niet.
Bedankt.
Groeten
Klaas
Ik ben blij weer wat van je te lezen, was al weer een poosje geleden. Bedankt voor de gegevens. Ik had mijn gegevens uit het boekje van B.W. Scholten en F. Haalmeijer.
Die vermelden, dat de Kota Inten, - Gede, -Agoen, -Tjandi en Pinang dubbelwerkende motoren hadden. Maar zoals al eerder gemeld, die gegevens kloppen soms niet.
Bedankt.
Groeten
Klaas
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Goede morgen Cor & Klaas,
Dat boekje heb ik ook, maar wie heeft het nu bij het rechte eind ?. Het blijkt in praktijk dat schrijvers, ( hoe kundig en goed ingevoerd dan ook ), ook fouten maken. Blijft open staan wie het nu bij het rechte eind heeft.
E.W. of D.W.; That's the question...…………...
m.v.g., Roy
Dat boekje heb ik ook, maar wie heeft het nu bij het rechte eind ?. Het blijkt in praktijk dat schrijvers, ( hoe kundig en goed ingevoerd dan ook ), ook fouten maken. Blijft open staan wie het nu bij het rechte eind heeft.
E.W. of D.W.; That's the question...…………...
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Als je twijfelt, het is gemakkelijk te zien of een motor ew is of dw en wel aan de zuigerstang afdichting.
Bij een dw zie je altijd een onderkop met zware ankerbouten en daarop nog een afdichting voor de zuigerstang.
Dus als je een plaatje hebt kan ik het je wel vertellen.
Overigens zijn er in de jaren dertig veel schepen uitgerust met dw tweetakt motoren.(Stork, B&W, M.A.N,)
Bij een dw zie je altijd een onderkop met zware ankerbouten en daarop nog een afdichting voor de zuigerstang.
Dus als je een plaatje hebt kan ik het je wel vertellen.
Overigens zijn er in de jaren dertig veel schepen uitgerust met dw tweetakt motoren.(Stork, B&W, M.A.N,)
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Als ik het mee even vagelijk herinner, dacht van DW.
Heb er de laatste tijd zoveel voorbij zien schieten dat ik door het bos de bomen niet meer zie. (daar heb je het dus al van al dat gedoe).
Ben even met wat anders bezig maar moet nog wel wat onder de knop hebben daaromtrent en moet nog even uitsplitsen etc.
Komt er ASAP aan en kan mogelijk ieder z’n eigen oordeel vellen.
Heb er de laatste tijd zoveel voorbij zien schieten dat ik door het bos de bomen niet meer zie. (daar heb je het dus al van al dat gedoe).
Ben even met wat anders bezig maar moet nog wel wat onder de knop hebben daaromtrent en moet nog even uitsplitsen etc.
Komt er ASAP aan en kan mogelijk ieder z’n eigen oordeel vellen.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Jan en Koos bedankt voor de reactie / suggesties.
Helaas ben ik niet in het bezit van foto's van de genoemde motoren.
Mogelijk heeft Koos nog iets op de plank liggen. We wachten het dus maar effies af.
m.v.g., Roy
Helaas ben ik niet in het bezit van foto's van de genoemde motoren.
Mogelijk heeft Koos nog iets op de plank liggen. We wachten het dus maar effies af.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................