Machinekamers
Re: Machinekamers
gr.Bas
Re: Machinekamers
gr.Bas
Re: Machinekamers
Op de laatste foto is mooi de omkeerbeweging te zien onder de schuifkast.
Het schakelbord vind ik ook indrukwekkend.
Het schakelbord vind ik ook indrukwekkend.
Re: Machinekamers
't Is inderdaad een pracht hoor !.
Zelf ook nog veel met houten vlonders gevaren. Ik denk dat je nu doodgeschoten wordt als er een houten vlonder in de m.k. ligt, of nog zo'n ouderwetse houten lessenaar tegenover de manoeuvreerstand.
Manoeuvreerstand, wat was dat ook al weer.
m.v.g., Roy
Zelf ook nog veel met houten vlonders gevaren. Ik denk dat je nu doodgeschoten wordt als er een houten vlonder in de m.k. ligt, of nog zo'n ouderwetse houten lessenaar tegenover de manoeuvreerstand.
Manoeuvreerstand, wat was dat ook al weer.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Machinekamers
Prachtige foto's van die Liberty. Na het zien, komen weer vele herinneringen boven, helaas niet allemaal. Sommige dingen weet ik gewoon niet meer.
Jan had het nog over de omzetbeweging (schaar). Op bijgaand filmpje (bijna aan het einde) zie je bij het voorwarmen, hoe beurtelings de excentriekstang voor voor/achteruit onder de schuifstang wordt getrokken:
https://www.youtube.com/watch?v=TRQ-Q56ZmA0
Grt.
Klaas
Jan had het nog over de omzetbeweging (schaar). Op bijgaand filmpje (bijna aan het einde) zie je bij het voorwarmen, hoe beurtelings de excentriekstang voor voor/achteruit onder de schuifstang wordt getrokken:
https://www.youtube.com/watch?v=TRQ-Q56ZmA0
Grt.
Klaas
Re: Machinekamers
gr.Bas
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Machinekamers
Mooie reportage Bas. Sweet memories.
Grt.
Klaas.
Grt.
Klaas.
Re: Machinekamers
Op een van de foto's is in een hoekje de telegraaf nog te zien, deze werkte zonder verlichting maar wel met een geweldig luide bel die dus ook niet elektrisch was.
Je moest dus goed opletten, het ding werd bediend d.m.v. kettingen en staaldraden tussen de brug en de machinekamer.
Je ziet ook nog de koperen lulpijpen zitten voor de communicatie met de brug.
De telegraaf is van Bendix Brooklyn N.Y. U.S.A., ik heb er ooit zo een gekocht in Griekenland van een sloper.
Vooraf betaald en hij zou het ding samen met een stuurstand naar huis sturen, terug in het hotel dachten wij daar horen we nooit meer iets van maar 6 weken later kwam het spul keurig in een grote houtenkist aan bij de douane in Zutphen.
De telgraaf heeft voor ons wat aparte aanduidingen als volgt:
Ahead is van onder naar bakboord boven; Flank, Full, Stand, 2/3, 1/3, Stop.
Back is van onder naar stuurboord boven; Full, 2/3, 1/3, Stop.
Als je bij ons in de keuken vroeg in de ochtend deze telegraaf bedient is in het hele huis iedereen direct klaar wakker!
Je moest dus goed opletten, het ding werd bediend d.m.v. kettingen en staaldraden tussen de brug en de machinekamer.
Je ziet ook nog de koperen lulpijpen zitten voor de communicatie met de brug.
De telegraaf is van Bendix Brooklyn N.Y. U.S.A., ik heb er ooit zo een gekocht in Griekenland van een sloper.
Vooraf betaald en hij zou het ding samen met een stuurstand naar huis sturen, terug in het hotel dachten wij daar horen we nooit meer iets van maar 6 weken later kwam het spul keurig in een grote houtenkist aan bij de douane in Zutphen.
De telgraaf heeft voor ons wat aparte aanduidingen als volgt:
Ahead is van onder naar bakboord boven; Flank, Full, Stand, 2/3, 1/3, Stop.
Back is van onder naar stuurboord boven; Full, 2/3, 1/3, Stop.
Als je bij ons in de keuken vroeg in de ochtend deze telegraaf bedient is in het hele huis iedereen direct klaar wakker!
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Machinekamers
Mooi Jan.
Grt.
Klaas
Grt.
Klaas
Re: Machinekamers
Inderdaad, een pracht allemaal !.
Ik neem aan dat de ketelfronten tegenover elkaar stonden. Maar dat de manoeuvreerstand ook zo laag stond, dus eigenlijk in het verlengde van de stookplaat, had ik niet verwacht. Als je even doordenkt is het eigenlijk heel logisch t.o. van een turbine installatie.
Bedankt voor al deze Liberty plaatsingen.
m.v.g., Roy
Ik neem aan dat de ketelfronten tegenover elkaar stonden. Maar dat de manoeuvreerstand ook zo laag stond, dus eigenlijk in het verlengde van de stookplaat, had ik niet verwacht. Als je even doordenkt is het eigenlijk heel logisch t.o. van een turbine installatie.
Bedankt voor al deze Liberty plaatsingen.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................