Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

M'n andere werk maar even uit de handen laten vallen, want bespeurde een dusdanige onrust wat mij toch weer noopte om mijzelf naar de "kunstkast" te vervoegen.
Daarbij zit er toch nog even wat tijd in mbt. tevoorschijn toveren, op volgorde zetten, bijwerken en geschikt maken voor plaatsing op KBP.
Uiteraard met alle liefde en plezier.
Ten eerst even aan Klaas: Hoop nu wel dat ik bij de juiste rijwielverkoper ben langs geweest. ?????????
Maar in ieder geval hier het eea. van de "Kota Inten".
Mogelijk schept dit wat duidelijkheid bij de "fanaten".
Veel plezier.
Bijlagen
01) Kota Inten 1927 (25) - kopie.jpg
01) Kota Inten 1927 (25) - kopie.jpg (63.45 KiB) 1189 keer bekeken
10) Kota Inten bedplate gedeelte (78).jpg
10) Kota Inten bedplate gedeelte (78).jpg (125.45 KiB) 1189 keer bekeken
11) Kota Inten bedplate gedeelte (79).jpg
11) Kota Inten bedplate gedeelte (79).jpg (136.38 KiB) 1189 keer bekeken
12) Kota Inten (70).jpg
12) Kota Inten (70).jpg (145.41 KiB) 1189 keer bekeken
13) Kota Inten (78).jpg
13) Kota Inten (78).jpg (135.65 KiB) 1189 keer bekeken
14) Kota Inten (65).jpg
14) Kota Inten (65).jpg (153.35 KiB) 1189 keer bekeken
15) Kota Inten (67).jpg
15) Kota Inten (67).jpg (140.52 KiB) 1189 keer bekeken
16) Kota Inten 1927 MAN motor (30).jpg
16) Kota Inten 1927 MAN motor (30).jpg (136.87 KiB) 1189 keer bekeken

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

En hier nog een risje van de "Kota Inten".
Veel plezier ermee en ik ga even weer wat anders doen.
Bijlagen
17) Kota Inten 1927 motor (34).jpg
17) Kota Inten 1927 motor (34).jpg (153.3 KiB) 1184 keer bekeken
18) Kota Inten Motor en zuigers (31).jpg
18) Kota Inten Motor en zuigers (31).jpg (158.59 KiB) 1184 keer bekeken
19) Kota Inten dr.st. (31).jpg
19) Kota Inten dr.st. (31).jpg (124.73 KiB) 1184 keer bekeken
20) Kota inten (56).jpg
20) Kota inten (56).jpg (124.69 KiB) 1184 keer bekeken
21) Kota Inten KRL  motor (40).jpg
21) Kota Inten KRL motor (40).jpg (171.94 KiB) 1184 keer bekeken
22) Kota Inten motor (42).jpg
22) Kota Inten motor (42).jpg (122.08 KiB) 1184 keer bekeken
23) Kota Inten koppenbordes (44).jpg
23) Kota Inten koppenbordes (44).jpg (122.03 KiB) 1184 keer bekeken
24) Kota Inten gebr. krukas (67).jpg
24) Kota Inten gebr. krukas (67).jpg (119.33 KiB) 1184 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Roy »

Bedankt voor je snelle reactie Koos.
H.e.e.a. is nu toch wel duidelijk dunkt me.
Het roept bij mij echter wel weer een geheel andere vraag op. Gelukkig maar...……….. 8) :lol:
Als zo'n grote krukas gebroken is, moet er dan een kompleet nieuwe gemaakt worden of zag men kans om met warm stoken en later weer krimpen een nieuw tussenstuk te plaatsen ?. Het lijkt me n.l. nogal een dure en langdurige reparatie voor een schip weer in de vaart gebracht kan worden.
We zijn weer eens benieuwd..........

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Nou,heb het idee dat die niet meer terug gaat en/of opgebouwd gaat worden.
Heeft een flinke optater gehad en weet je maar nooit wat er verderop ook nog serieus wat is gebeurd.
Een oplazer of een tordering of id. van dien aard.
Schat niet in dat ze het risico willen lopen.
En om nu even ijdel te zijn, bij mij kwam die er van z'n nooit niet meer in, in gerepareerde vorm.
Toch verzekeringswerk en zal er ook misschien nog wel wat meer mee rond gevlogen zijn met alle gevolgen van dien en zullen die een eventueel gevolg
risico schade ook niet op hun brood willen krijgen.
Ook Class zal daar niet mee akkoord gaan en een nieuwe eisen als dat van toepassing mocht zijn om dat te eisen
Mogelijk in India op de By-pass markt.
Die zijn daar altijd (in ieder geval destijds) verrekte handig in om dat weer met kunst een vliegwerk aardig in het gareel te krijgen en moet je uitkijken dat zo'n ding opeens weer in de parallele markt op duikt.
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Gert Schouwstra »

Ha, dat heb ik wel meegemaakt als monteur. In Sliedrecht kwam een schip voor de kant met een 1000 pk Deutz 545. De man had altijd problemen met loszittende fundatie bouten. Het klokrapport was binnen de toleranties, de motor trilde niet idioot, maar na een maand was de helft van de fundatiebouten los. Navraag bleek dat de motor twintig jaar goed gedraaid had, na een forse lagerschade bij een concullega was gerepareerd en terug geplaatst. Op een gegeven moment zei Piet, onze chef-monteur: Haal die kar er maar uit, volgens mij is de krukas krom. Wij de hele motor er uit gesleuteld en uit elkaar getrokken. Toen bleek dat onder- en bovenblok en krukas van drie verschillende motoren afkomstig waren, dat de krukas krom was en ook niet gelijnboord. Dat hadden ze de eigenaar vergeten te vertellen. We hebben de man keurig geholpen en er weer een andere, rechte krukas ingelegd en uitgelijnd. Probleem opgelost, verzekering ook weer blij.
Gert
- Varen is Leven -
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jinny »

Ja ja, ff snel en goedkoop prutsen..
Dat kom ik in mijn vak ook wel tegen..
Goedkoop blijkt op termijn meestal duurkoop...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Ik vond nog twee plaatjes van de dubbelwerkende Stork Diesel van de Celebes (S.M.N.)
Grappig is te zien dat de manoeuvreerstand, hoewel bij de Hotlo in het midden aan de lange zijde, maar weinig veranderde in al die jaren.
Hetzelfde wiel met de drie spaken, aanzetten, bedrijf, stop en dat zware brandstofhendel ook voor overlopen van voor- naar achteruit zit er bijna hetzelfde spulletje.
Het lijkt wel of er voor brandstof boven en onder separate hendels zijn, weet iemand hoe dat werkte?
urn-gvn-HCO01-FDSTORK-01058-largemanoevreerst.jpeg
urn-gvn-HCO01-FDSTORK-01058-largemanoevreerst.jpeg (196.27 KiB) 997 keer bekeken
urn-gvn-HCO01-FDSTORK-01086-large.jpeg
urn-gvn-HCO01-FDSTORK-01086-large.jpeg (297.58 KiB) 997 keer bekeken
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Jan,
Bedoel je de foto met de manoevreerstand aan de voorkant? Naast het ronde wiel, zien we denk ik een brandstofhendel en een omkeer hendel. Maar ik denk, dat je dat niet bedoeld.Ik heb het schema, wat jij eerder plaatste even uit mij Piek (1953) gescand.
IMG_20190905_0001.jpg
IMG_20190905_0001.jpg (158.77 KiB) 963 keer bekeken
Klaas
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Ja ik bedoel de manoeuvreerstand aan de kopse kant van de motor, als je goed kijkt zie je twee brandstofhendels.
Het bakboord hendel heeft een duidelijk kortere slag als het stuurboord hendel hetgeen doet vermoeden dat ze eerst onder brandstof geven, daar zitten ook de aanzetluchtkleppen.
Zodra de kar loopt zetten ze dan brandstof boven bij?
Ik heb wel gelezen dat bij de dubbelwerkende diesel van meneer Lugt en Werkspoor de uitlaatgassen van de boven koppen eerst naar onderen geleid moest worden om de onderkoppen voor te warmen pas dan werd onder brandstof gegeven.
Met die motor is het dan ook nooit wat geworden, te gecompliceerd en teveel onderhoud.
Van de Stork dubbelwerkende diesel is er toch een flink aantal geleverd, van B&W en M.A.N. overigens ook waarbij M.A.N. het voordeel had dat ze karretjes voor oorlogsdoeleinden mochten maken, dan speelt geld al minder een rol :(
Bij de Stork van het schema wordt onder en boven brandstof gegeven met 1 hendel, dat is bij de motor van de Celebes ook waar de manoeuvreerstand in het midden staat.
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

v+d schreef: 05 sep 2019 10:20 Ik vond nog twee plaatjes van de dubbelwerkende Stork Diesel van de Celebes (S.M.N.)
Hallo Jan,
De 2e foto die je plaatste is van een 7-cilinder en is niet de HODT van de Celebes.
Hierbij de Stork HODT 2tdw 8x72/120van de Celebes.


Stork HODT Celebes 8x72 slag 120.jpg
Stork HODT Celebes 8x72 slag 120.jpg (201.06 KiB) 907 keer bekeken
Groet, Paul G.


Plaats reactie