Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Jan en Paul bedankt voor het verhaal en foto. Geweldig dat, dit nog beschikbaar is om aan ons te tonen.
Jan, wat je schrjft over de twee brandstof zal best kloppen. Ik had mijn idee gebaseerd op de tekening uit Piek. Ik kan me voorstellen, dat ze die koppelflens hebben laten vervallen en een tweede handel geplaatst op de linker as. Ik vraag me af, hoe je de brandstofhoeveelheid in stelt voor de "bovenkop". Met de middelen die ze toen hadden zal dat waarschijnlijk op basis van de uitlaatgassen temperaturen zijn gebeurd. Ik heb nooit met een dubbelwerkende motor gevaren (zelfs nooit gezien), maar zouden ze ook wel eens gevaren hebben met alleen brandstof op de bovenkoppen. Met de TE machines waren tijdens bedrijf niet zoveel problemen. Problemen met de de metallieke pakking van de zuigerstang kan ik mer herinneren. Ik kan me zo voorstellen, dat deze motoren daar ook wel eens last van hadden. Ik ga vanavond nog eens zoeken, ik kan me herinneren dat Henk van der Moolen hier iets over heeft geschreven.
Grt.
Klaas

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Beste mede-kombuizers,

V+D (jan) vraagt zich af
Hetzelfde wiel met de drie spaken, aanzetten, bedrijf, stop en dat zware brandstofhendel ook voor overlopen van voor- naar achteruit zit er bijna hetzelfde spulletje.
Het lijkt wel of er voor brandstof boven en onder separate hendels zijn, weet iemand hoe dat werkte?
Het handle links weet ik ook niet, maar voor de rest van, wat V+D zo mooi het "spulletje noemt, waag ik een gokje:
Groeten van Co.
urn-gvn-HCO01-FDSTORK-01058-largemanoevreerst.jpeg
urn-gvn-HCO01-FDSTORK-01058-largemanoevreerst.jpeg (208.13 KiB) 849 keer bekeken
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Naar aanleiding van het knipsel in mijn Piek boek, vanmiddag nog eens verder gezocht in allerlei studie troep die ik bewaard had. De bijlage heeft te maken met de dubbelwerkende Stork van de "Bergensfjord". Dit was de laatste die Stork heeft gebouwd. Ik weet het niet zeker, maar mogelijk heeft het onbekende (linker) hendel hiermee te maken. Bij mij was wat verwarring ontstaan over de plaatsing van de manoevreerstanden (voor en naast de motor. Ik den, dat dit te maken heeft het het bouwjaar. De Celebes is van 1943 (?) en de Bergensfjord van 1956.
STORK DW 1.jpg
STORK DW 1.jpg (128.05 KiB) 806 keer bekeken



Klaas
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Ja Klaas dat hadden wij zelf kunnen bedenken.
Startlucht onder invoeren, dan heb je boven geen expanderende lucht dus daar direct hete gecomprimeerde lucht en dus direct verbranding.
Zodra de motor loopt heb je ook onder hete gecomprimeerde lucht en daar dus ook direct verbranding als je dat tweede hendel bijzet.
Meneer Hesselman bij Stork was toch wel pienterder dan meneer Lugt bij Werkspoor.
De laatste vond het nodig om met uitlaatgassen van boven eerst de onderkoppen voor te warmen waarvoor ook weer een systeem bedacht moest worden.
Het tweede brandstofhendel is dus voor de onderzijde.
Wel mooi om dat alles nog eens te zien.
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Bedankt, Klaas, nu is duidelijk dat het ook een brandstofhandle is. :idea:
Dank voor het spitten.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Dit is het hele knipsel. Ik kreeg het niet geplaatst, na het heen en weer bellen, lijkt het nu te lukken. Ik vraag me alleen af waarom dit ooit heb bewaard.
Stork DW 3.jpg
Stork DW 3.jpg (159.09 KiB) 785 keer bekeken


Henk van der Moolen heeft op HAVEN VAN AMSTERDAM op tab 36, ook iets over dit wonder techniek (Arendskerk) gezegd.

Grt.

Klaas
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

De foto van de 7-cilinder die op vorige pagina ten onrechte wordt toegeschreven aan de Celebes is van de bakboord hoofdmotor van de Arendskerk (2 stuks Stork HODT 7x61x115)
Hier nog een mooi plaatje van de machinekamer van de Bergensfjord met 2 stuks Stork HODT 8x72/120.

MK Bergensfjord 1956.jpg
MK Bergensfjord 1956.jpg (153.53 KiB) 1401 keer bekeken
Groet, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

De heer G.J.Lugt kreeg toch mooie onderscheidingen voor zijn werkzaamheden, ook van deskundige instituten.
Hierbij een opsomming bij zijn overlijden (6 juli 1948).

Onderscheidingen GJ Lugt.jpg
Onderscheidingen GJ Lugt.jpg (53.27 KiB) 1392 keer bekeken
Groet, Paul G.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Ik geloof het direct Paul, toch vind ik persoonlijk dat de beste man hield van ingewikkeld en daar zijn voorbeelden genoeg van.
Overigens maakten ze bij Stork ook andere zaken zoals turbines en gasgeneratoren, hierbij een voorbeeld van een sleper met een houtgasgenerator.
urn-gvn-HCO01-FDSTORK-04011-large gasgenerator.jpeg
urn-gvn-HCO01-FDSTORK-04011-large gasgenerator.jpeg (105.52 KiB) 1379 keer bekeken
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Tja, ook met wat Werkspoor maakte kun je een apart topic vullen.
Als een voorbeeld daarvan stond tot voor kort hier vlakbij de Centrale Harculo waar ze nog de staalconstructie voor geleverd hebben.
Stork trouwens het grootste deel van de installaties.

Bouw Harculo Werkspoor 1954-1.jpg
Bouw Harculo Werkspoor 1954-1.jpg (222.48 KiB) 1340 keer bekeken
Bouw Harculo Werkspoor 1954-2.jpg
Bouw Harculo Werkspoor 1954-2.jpg (65.39 KiB) 1340 keer bekeken
Een beetje zig-zag, maar ja.
Groet, Paul G.


Plaats reactie