Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
strauss
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 okt 2013 10:58
Locatie: Frankrijk

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door strauss »

Dank. Verbazend hoe weinig foto's er zijn. Hoeveel schepen hebben wel niet aan de boei in Hong Kong gelegen?
Ik blijf zoeken en hopen op meer.

jago
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 jan 2009 13:34

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door jago »

Hallo Kombuizers,
Wie kan mij iets vertellen over het op de boeien liggen zoals op
bovenstaande foto, en daarbij gebruik maken van de ankerketting,
die samen met het anker en gedeelte ankerketting uit een kluisgat komen.
Zelf zo nooit op de boeien gelegen, altijd met de trossen aan de boei.
Wat voor handelingen waren er nodig, en hoe krijg je het anker zo langszij?

Groeten Jaap.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Roy »

Ik denk gewoon het anker uitsluiten na het vastgezet te hebben. Verder met draden over de zij omhoog gehieuwd.
Met de rest van de ankerketting en een zware sluiting op de boei vast gezet.
De meeste schepen van de R.I.L. hadden een extra gat op hartschip in de boeg. Ik vermoed ook met een eigen ketting en kabelaring. Maar dit zullen de ex R.I.L. medewerkers wel tot in detail weten.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Roy, ik wel niet bij de R.I.L. gevaren, maar je bedoelt toch niet dat gat voor het Suez-licht. De schepen van de VNS (en waarschijnlijk vele anderen) hadden dit ook. Vanuit de bak konden ze dit dicht maken.

Grt.

Klaas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Roy »

Neen Klaas, dat Suez licht bedoel ik niet.
Echter, dat extra kluis / kettinggat zit vrijwel op dezelfde plaats. Vergeet niet, de R.I.L. had geen lijndiensten die via het Suezkanaal liepen. Ik heb wel foto's gezien dat er door dat extra gat een ketting naar de boei liep. Het gat kon hoog zitten maar ook ongeveer t.h.v. de kluisgaten. Bij de wat nieuwere schepen werden die gaten onder in de verschansing iets uit hartschip geplaatst. Dit is in het boek dat over de K.J.C.P.L. gaat duidelijk met foto's weergegeven.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Oscar Aardse
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Oscar Aardse »

Het is lang geleden maar zo ging dat ongeveer:
1 - Anker sjorren en vervolgens de ketting iets uitpompen om de patentschalm te ontsluitem
2 - Een tros uitgeven met een shackle aan het einde. Deze wordt op de boei bevestigd waarna het schip de boeg boven de boei hieuwt.
3 - de ankerketting (zonder anker, maar met een shackle) wordt door het speciale kluisgat uitgepompt. Op ruim een meter van het einde is dan reeds een " messenger rope" bevestigd. Daarin wordt het gewicht van de uitgegeven ketting tijdelijk opgevangen. De roeiers kunnen daarom gemakkelijk de ketting op de boei insluiten omdat ze met slechts weinig gewicht hoeven te worstelen.
4 - er wordt een slipwire uitgegeven van bv. BB. Deze wordt ook door de ring op de boei getrokken en aan de messenger bevestigt welke is losgemaakt van de ankerketting.
5 - de messenger wordt naar de SB verhaalkam geleid en binnengehieuwd terwijl deze aan BB uitgegeven wordt.
6 - Als de ankerketting is ingesloten wordt deze bijna stijf gezet
7 - de eerstuitgegeven tros kan nu losgemaakt worden, en binnen gehieuwd worden
8 - als de roeiers van de boei afgeklommen zijn kan de ketting nog iets uitgepomt worden
9 - de slipwire wordt hierbij uitgevierd en als laatste met de nodige slack vastgemaakt aan dek
10 - bij vertrek hieuwt men op de slipwire tot de boei zich weer pal onder de boeg bevindt, waarna de ankerketting van de boei kan worden ontsloten
11 - als alles en iedereen gereed is viert men de slipwire en gooit een zijde los van de bolders. Men hieuwt dan de andere zijde binnen en men is onderweg.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Roy »

Kijk, daar zaten we op te wachten !.
Nu is het door een praktijkman uitgelegd.
Bedankt voor de uiteenzetting.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door kabo »

NL-RtSA_4121_927.jpeg Towa.jpeg
NL-RtSA_4121_927.jpeg Towa.jpeg (120.12 KiB) 2491 keer bekeken
ms.Towa, Mij Vrachtvaart in de Parkhaven bij de overdracht in 1957. Werf P.Smit, 149,35 x 19,28 x 12,14 en 2 tew 8 cil B en W. 10000 pk 17 mijl. Vanaf 1966 Straat Towa. Sloop 11/5/1983 Gadani foto Ary Groeneveld.
gr.Bas
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door kabo »

NL-RtSA_4117_1976-5796.jpegmakassar.jpeg
NL-RtSA_4117_1976-5796.jpegmakassar.jpeg (99.65 KiB) 2278 keer bekeken
NL-RtSA_4117_1976-5997.jpegstraat 2.jpeg
NL-RtSA_4117_1976-5997.jpegstraat 2.jpeg (101.08 KiB) 2278 keer bekeken
Straat Makassar in de Waterweg in aug. 1951.
gr.Bas
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door kabo »

NL-RtSA_4117_1976-6044.jpegbanka 2.jpeg
NL-RtSA_4117_1976-6044.jpegbanka 2.jpeg (105.41 KiB) 2277 keer bekeken
NL-RtSA_4117_1976-6043.jpegbanka.jpeg
NL-RtSA_4117_1976-6043.jpegbanka.jpeg (114.5 KiB) 2277 keer bekeken
Straat Banka afvarend in de Waterweg op 30/4/1952.
gr.Bas


Plaats reactie