Stoommachines en Diesel motoren
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ja en Werkspoor bouwde ook turbines.
Voor b.v. de "Telamon" en "Triton" van 1946 werden Pametrada turbines gebouwd goed voor 3.200 apk. Dit ter vervanging van de Skinner-Uniflow 5 cilinder machines. Dit vond in 1959 plaats.
Werkspoor wordt nogal eens weggezet als hopeloos slechte machine bouwer, maar ze konden er echt wel wat van daar in Amsterdam. Ik denk dat Werkspoor vooral afgerekend wordt op hun motor van het type Lugt. Wel jammer hoor, want er zijn wat Werkspoor motoren gebouwd !.
m.v.g., Roy
Voor b.v. de "Telamon" en "Triton" van 1946 werden Pametrada turbines gebouwd goed voor 3.200 apk. Dit ter vervanging van de Skinner-Uniflow 5 cilinder machines. Dit vond in 1959 plaats.
Werkspoor wordt nogal eens weggezet als hopeloos slechte machine bouwer, maar ze konden er echt wel wat van daar in Amsterdam. Ik denk dat Werkspoor vooral afgerekend wordt op hun motor van het type Lugt. Wel jammer hoor, want er zijn wat Werkspoor motoren gebouwd !.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Wat te denken van de TM 310 en TM 620.
Prachtige machines, heb er met veel plezier mee gevaren.
Derk
Prachtige machines, heb er met veel plezier mee gevaren.
Derk
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ik denk dat je een type foutje maakt Derk.
Je zal TM 410 bedoelen.
Ja, eens de meest verkochte medium speed motor ter wereld !. Ze hebben wel wat aanloop problemen gehad. Ik meen dat dit met de krukas lagerblokken was of zelfs scheuren in het bed. Maar goed, ook dat is weer overwonnen.
Er zijn zelfs in Britse bulkcarriers bij een hermotorisering TM.410 ingebouwd. Niet slecht.
Nog even ter info; in de V.M.F. zat ook Kromhout. Niet onbelangrijk daar jarenlang systemen van Kromhout nog gebruikt werden in nieuwe series motoren.
Ik ben sterk Rotterdam minnend, maar in Amsterdam konden echt wel motoren bouwen hoor !.
m.v.g., Roy
Je zal TM 410 bedoelen.
Ja, eens de meest verkochte medium speed motor ter wereld !. Ze hebben wel wat aanloop problemen gehad. Ik meen dat dit met de krukas lagerblokken was of zelfs scheuren in het bed. Maar goed, ook dat is weer overwonnen.
Er zijn zelfs in Britse bulkcarriers bij een hermotorisering TM.410 ingebouwd. Niet slecht.
Nog even ter info; in de V.M.F. zat ook Kromhout. Niet onbelangrijk daar jarenlang systemen van Kromhout nog gebruikt werden in nieuwe series motoren.
Ik ben sterk Rotterdam minnend, maar in Amsterdam konden echt wel motoren bouwen hoor !.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Att: Gert Schouwstra.
Gert, die Deutz 545 waar je het over had.
Was dat voor de kant bij dat mach.fabriek/motoren rep. bedrijf aan de punt van de haven ?
Was dat mogelijk in de rond 1989-1990 ?
Gr. Koos
Gert, die Deutz 545 waar je het over had.
Was dat voor de kant bij dat mach.fabriek/motoren rep. bedrijf aan de punt van de haven ?
Was dat mogelijk in de rond 1989-1990 ?
Gr. Koos
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ja natuurlijk waren het de 410 motoren.
In de begin jaren voeren ze op dieselolie en later op 200 sec redwood.
De 620 gingen gelijk op de zwaardere olie varen problemen alom.
Derk
In de begin jaren voeren ze op dieselolie en later op 200 sec redwood.
De 620 gingen gelijk op de zwaardere olie varen problemen alom.
Derk
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ik heb me wel eens afgevraagd waar Beijnes gebleven was. Ik dacht opgeheven zoals Allen in R'dam.
Nooit geweten dat het bij de V.M.F. ingelijfd was. 't Heeft voor de continuïteit trouwens weinig geholpen.
Weer wat geleerd .
m.v.g., Roy
Nooit geweten dat het bij de V.M.F. ingelijfd was. 't Heeft voor de continuïteit trouwens weinig geholpen.
Weer wat geleerd .
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Jij mag het niet meer raden, Koos. En hij was in samengesteld elkaar gezet door een bedrijf in het oosten van het land.
De eerste TM 410 werd in 1969 gebouwd. En aan de eerste TM 620 werd in december 1973 begonnen. De VMF bestond al en het waren dus Stork-Werkspoor motoren.
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Gert, stuur je wel een keer een Pbtje of email daaromtrent.
Heb het idee, althans niet geheel ondenkbaar, dat ik daar ook nog bij betrokken ben geweest op de eea. wijze.
Ter verduidelijking dus niet bij die malversaties maar ten tijde van de reparatie.
Hoor nog van me.
Gr. Koos
Heb het idee, althans niet geheel ondenkbaar, dat ik daar ook nog bij betrokken ben geweest op de eea. wijze.
Ter verduidelijking dus niet bij die malversaties maar ten tijde van de reparatie.
Hoor nog van me.
Gr. Koos
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Hallo Derk.
Van die TM 620 zijn er van het totaal aantal gefabriceerden niet echt veel op schepen beland.
Het merendeel is terecht gekomen op Electr. Powerstations world-wide.
De TM 620 die ik heb meegemaakt (een 8 cilinder), of althans bij betrokken was viel het eigenlijk al bij al wel mee.
Draaide op 380 Cst. en gelukkig niet op die geblende 180 Cst. shit en scheelde dus ook al.
Voer ook nog eens "pier to pier" en eigenlijk weinig problemen
Alleen in begin wat br.st.pompen die vast liepen en daar in samenhang met WS andere materialen voor binnenwerken gebruikt en ook de plunjerbehuizing ietsjes taper geslepen met wat ietsjes meer plus in tolerantie.
Was een bedrijfje in Antwerpen heel goed in.
Wel andere specifieke motor problemen ondervonden met oa. vooral uitgebroken klepschotel stukken metr wel weer alle gevolgen van dien.
Maar lag niet specifiek aan de br.st. maar ergens anders aan.
Daar zelf bij een mee-vaar reis wat ideeen over opgedaan en met mijn voorstel naar WS gegaan en ook uitgevoerd waarna probleem vrijwel opgelost.
Maarja overal is wel eens wat en was het in ieder geval dus geen RvH.
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- A.L. Homo.jpg (521.33 KiB) 1219 keer bekeken