Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Roy »

Ja en Werkspoor bouwde ook turbines.
Voor b.v. de "Telamon" en "Triton" van 1946 werden Pametrada turbines gebouwd goed voor 3.200 apk. Dit ter vervanging van de Skinner-Uniflow 5 cilinder machines. Dit vond in 1959 plaats.
Werkspoor wordt nogal eens weggezet als hopeloos slechte machine bouwer, maar ze konden er echt wel wat van daar in Amsterdam. Ik denk dat Werkspoor vooral afgerekend wordt op hun motor van het type Lugt. Wel jammer hoor, want er zijn wat Werkspoor motoren gebouwd !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Derk-.
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 mar 2019 13:16

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Derk-. »

Wat te denken van de TM 310 en TM 620.
Prachtige machines, heb er met veel plezier mee gevaren.


Derk
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Roy »

Ik denk dat je een type foutje maakt Derk.
Je zal TM 410 bedoelen.
Ja, eens de meest verkochte medium speed motor ter wereld !. Ze hebben wel wat aanloop problemen gehad. Ik meen dat dit met de krukas lagerblokken was of zelfs scheuren in het bed. Maar goed, ook dat is weer overwonnen.
Er zijn zelfs in Britse bulkcarriers bij een hermotorisering TM.410 ingebouwd. Niet slecht.
Nog even ter info; in de V.M.F. zat ook Kromhout. Niet onbelangrijk daar jarenlang systemen van Kromhout nog gebruikt werden in nieuwe series motoren.
Ik ben sterk Rotterdam minnend, maar in Amsterdam konden echt wel motoren bouwen hoor !. :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Att: Gert Schouwstra.
Gert, die Deutz 545 waar je het over had.
Was dat voor de kant bij dat mach.fabriek/motoren rep. bedrijf aan de punt van de haven ?
Was dat mogelijk in de rond 1989-1990 ?
Gr. Koos
Derk-.
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 mar 2019 13:16

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Derk-. »

Ja natuurlijk waren het de 410 motoren.
In de begin jaren voeren ze op dieselolie en later op 200 sec redwood.
De 620 gingen gelijk op de zwaardere olie varen problemen alom.
Derk
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

roy schreef: 06 sep 2019 16:23 Nog even ter info; in de V.M.F. zat ook Kromhout.
De VMF kwam al in 1954 tot stand.
Kromhout kwam, evenals Bronswerk, pas in de 2e helft jaren '60 bij de VMF.
In 1959 werd Beijnes Beverwijk (bouw rollend materieel) ingelijfd.
Groet, Paul G
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Roy »

Ik heb me wel eens afgevraagd waar Beijnes gebleven was. Ik dacht opgeheven zoals Allen in R'dam.
Nooit geweten dat het bij de V.M.F. ingelijfd was. 't Heeft voor de continuïteit trouwens weinig geholpen. :roll: :idea:
Weer wat geleerd :wink: .

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Gert Schouwstra »

Koos schreef: 06 sep 2019 17:07 Att: Gert Schouwstra.
Gert, die Deutz 545 waar je het over had. Was dat voor de kant bij dat mach.fabriek/motoren rep. bedrijf aan de punt van de haven ?
Was dat mogelijk in de rond 1989-1990 ? Gr. Koos
Jij mag het niet meer raden, Koos. En hij was in samengesteld elkaar gezet door een bedrijf in het oosten van het land.

De eerste TM 410 werd in 1969 gebouwd. En aan de eerste TM 620 werd in december 1973 begonnen. De VMF bestond al en het waren dus Stork-Werkspoor motoren.
Gert
- Varen is Leven -
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Gert, stuur je wel een keer een Pbtje of email daaromtrent.
Heb het idee, althans niet geheel ondenkbaar, dat ik daar ook nog bij betrokken ben geweest op de eea. wijze.
Ter verduidelijking dus niet bij die malversaties maar ten tijde van de reparatie.
Hoor nog van me.
Gr. Koos
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Derk-. schreef: 06 sep 2019 19:43 De 620 gingen gelijk op de zwaardere olie varen problemen alom.
Derk
Hallo Derk.
Van die TM 620 zijn er van het totaal aantal gefabriceerden niet echt veel op schepen beland.
Het merendeel is terecht gekomen op Electr. Powerstations world-wide.
De TM 620 die ik heb meegemaakt (een 8 cilinder), of althans bij betrokken was viel het eigenlijk al bij al wel mee.
Draaide op 380 Cst. en gelukkig niet op die geblende 180 Cst. shit en scheelde dus ook al.
Voer ook nog eens "pier to pier" en eigenlijk weinig problemen
Alleen in begin wat br.st.pompen die vast liepen en daar in samenhang met WS andere materialen voor binnenwerken gebruikt en ook de plunjerbehuizing ietsjes taper geslepen met wat ietsjes meer plus in tolerantie.
Was een bedrijfje in Antwerpen heel goed in.
Wel andere specifieke motor problemen ondervonden met oa. vooral uitgebroken klepschotel stukken metr wel weer alle gevolgen van dien.
Maar lag niet specifiek aan de br.st. maar ergens anders aan.
Daar zelf bij een mee-vaar reis wat ideeen over opgedaan en met mijn voorstel naar WS gegaan en ook uitgevoerd waarna probleem vrijwel opgelost.
Maarja overal is wel eens wat en was het in ieder geval dus geen RvH.
Gr. Koos
Bijlagen
A.L. Homo.jpg
A.L. Homo.jpg (521.33 KiB) 1205 keer bekeken


Plaats reactie