Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos »

Ondanks dat het oerlelijke verschijningen zijn op zee, en vanwege de windvang en geringe diepgang een nachtmerrie om mee te varen, dondert zo'n schip niet zomaar op z'n zij...
Zulke schepen zijn efficiente voertuig-vervoermiddelen, die speciaal voor dat doel zijn ontworpen en gebouwd. Als je vind dat een wowo veel dekken heeft; dezen doen er niet veel voor onder, denk ik.
Een ervaren bemanning zal weten dat je niet alleen de onderste dekken uit moet lossen zonder voor vervangend gewicht in de dubbele bodem te zorgen... Een heel systeem van zeevast zetten is standaardprocedure. Ook deze zeelui zijn echt niet anders dan wij...
Maar waarom dondert ze dan -zo te zien op open zee- "zomaar" om ???

Gezien het feit dat ze zo hoog op het water op de zij blijft liggen, bekruipt mij het gevoel dat ze 'een eindje buiten de boeienlijn' is terechtgekomen, op een hoog zandruggetje over het kantelpunt is gedrukt, en nu op datzelfde zandbankstel een tukkie doet....

Wat denken we er over mannen (en vrouw :-D ). Kom op ! Weer ouderwets met de zeevaartvoorschriften en getijdentabellen op schoot, en met kennis van zaken, zoals ons is voorgedaan door ons Griekse orakel !
Wie heeft de AIS van haar paraat ?
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jinny »

Screenshot from 2019-09-09 11-47-55.png
Screenshot from 2019-09-09 11-47-55.png (206.45 KiB) 2805 keer bekeken
De AIS data, wie heeft er een diepte kaartje bij?
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos »

Er is iig al assistentie
St Simons.jpg
St Simons.jpg (48.32 KiB) 2802 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos »

Ik heb het ook al eens vaker gezegd: de mk-mensen zijn altijd de eersten die natte voeten krijgen. Maar als een schip van een dergelijke breedte plotseling kapseist, en er smeerolie en brandstoffen uit mk-tanks op de hete uitlaatgassenkanalen lopen, wordt het een moorddadige plek.
Alle motoren vallen stil, en het wordt pikkedonker in de mk...je moet naar boven, wat dus een zijkant was, en daar zijn geen trappen...
Kom je wél naar een mk-deur, dan is dat vaak een loodzware stalen deur, die je tegen het gewicht in open moet zien te krijgen...
Maar zoals hier, is er al brand uitgebroken, en wordt jouw zuurstof voor verbranding gebruikt....
Nee, die 4 collegae zijn vlgs mij niet verdronken of verbrand....die zijn gestikt...

Bij mij komt overig ook nog een deja-vu scenario in aanmerking: brand in de mk, en een overijverig iemand wil de CO2-blussing bij zetten....
Nee, da's geen verzinsel: ik heb zelf ooit een bout in de blussing moeten steken om een niet-nader-te-noemen-functionaris ervan te weerhouden de CO2 in de mk te blazen, zodat ik de 2e wtk nog uit de mk kon halen. Wij 2en zijn even later terug gegaan en hebben de brand weten te blussen met veel geluk, en de 3e wtk op wacht laten staan bij de CO2, samen met de 2e strm. De aas.wtk en de bootsman voorzagen ons middels een voetpomp van lucht op onze maskers.... echte persluchtsystemen waren schijnbaar te duur....
Hopelijk is dat niet gebeurd in dit geval.
Want van dat scenario heb ik op gezette tijden 's nachts nog wel eens last..

Ik ben toch nieuwsgierig naar mijn zandbankstel-idee...het is tenslotte een estuarium... (rivieruitmonding)
St Simons getijtafel.jpg
St Simons getijtafel.jpg (97.97 KiB) 2721 keer bekeken
St Simons zeekaart.jpg
St Simons zeekaart.jpg (93.66 KiB) 2721 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jinny »

Eng Jan, heel eng.
Wij hebben een jaar of tien terug brand gehad op de bovenverdieping, zacht afgekomen, slechts 35.000 Euro schade.
Maar ik blijf sindsdien akelig alert op brandluchtjes.

Overigens heb ik al een beetje gezocht op een kaart vd riviermonding, maar nog niet echt gevonden...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos »

We hebben vaak kritiek op de USA, maar een heel goed ding daar is, dat de overheid vindt dat iedereen die het water op wil daartoe alle middelen daartoe inzichtelijk moeten zijn, dus 'men' komt daar niet met rekeningen voor een digitale kaart; die zijn vrijelijk in te zien...
Een hele mooie regeling. Kijkt hier !
Of in ons specifieke geval dmv die site doorzoeken, kijkt hier !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jinny »

Een vraagje Jan, zijn de dieptes in vadem of feet?
Dat scheelt nogal in diepte.
Die bak steekt 9,5 meter naar gegevens.
Dat is 5 vadem of bijna 30 feet.
In het laatste geval is jouw zandbankscenario mogelijk.
Edit, ik weet het al, feet.
Hij is dus te kort door de bocht gegaan.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Misschien heb ik wat gemist. Is al duidelijk of er eerst de stranding was en toen de brand, of was het net omgekeerd. Ik vind het enge schepen. Enige weken geleden was ik een week in Vlissingen. Onze hotelkamer keek uit op het vaarwater aan de boulevard naast de voormalige zeevaartschool. Komt er ook zo'n autocarrier van Antwerpen richting zee. Volgens mij was die op dat moment leeg. In dat stuk voor de zeevaartschool zit een bochtje. Als ik dan zie hoe dat schip overhelde t.g.v. van een klein beetje bb roer, dan sta ik er niet van te kijken wat hier (weer) gebeurd is. De mogelijke oorzaak is nog onduidelijk, maar ik sluit de combinatie slecht schip/slecht zeemanschap niet uit. Even afwachten maar.
Grt.
Klaas
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jinny »

Klaas, als je de dieptes bekijkt dan is de mogelijkheid zeer aanwezig dat ie een punt van een zandbank heeft geraakt die 'm pootje heeft gelicht.
En dat de brand daarop volgend is ontstaan..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Jinny, dat denk ik ook. Maar andersom zou ook kunnen. Brand op een bovendek, veel water erop en tengevolge daarvan stabiliteits problemen en daarna bewust drooggezet. Maar als ik het kaartje bekijk, denk ik dat je gelijk hebt. Helaas weer slachtoffers.
Grt.
Klaas


Plaats reactie