De Oranje Lijn
Re: De Oranje Lijn
Roy,
De man die dit zou moeten weten is Arjen Klein, schrijver van het boek over de Oranje Lijn. Overigens staat in dat boek dat de maidentrip naar Canada was.
Dick
De man die dit zou moeten weten is Arjen Klein, schrijver van het boek over de Oranje Lijn. Overigens staat in dat boek dat de maidentrip naar Canada was.
Dick
Re: De Oranje Lijn
PRINS WILLEM VAN ORANJE - 1953
In de vaart; onder andere de maiden-voyage.
@Roy, als ik over een tijdje terug ben ik Tukkerlaand
-en er is nog geen uitsluitsel omtrent je vraag-
zal ik eens kijken of ik het één en ander boven water kan krijgen.
In de vaart; onder andere de maiden-voyage.
@Roy, als ik over een tijdje terug ben ik Tukkerlaand
-en er is nog geen uitsluitsel omtrent je vraag-
zal ik eens kijken of ik het één en ander boven water kan krijgen.
Grtn @Allen
Re: De Oranje Lijn
Hallo Roy,
Volgens de scheepvaartberichten die ik tot 1 juni 1954 heb bekeken is de PWvO na de overname alleen maar heen en weer geweest (7x) tussen West-Europa en Canada.
Mogelijk bedoel je een ander tijdvenster.
Groet, Paul G.
Re: De Oranje Lijn
Bedankt voor de gedane moeite Paul.
Je kan inderdaad gelijk hebben dat m'n vermeende tijdspanne opzich al niet klopt.
Zou je ook in een later stadium willen kijken ?. Gek, maar het staat me toch bij dat het schip, dus mijn vader zo lang weggeweest is.
m.v.g., Roy
Je kan inderdaad gelijk hebben dat m'n vermeende tijdspanne opzich al niet klopt.
Zou je ook in een later stadium willen kijken ?. Gek, maar het staat me toch bij dat het schip, dus mijn vader zo lang weggeweest is.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
Roy,
Ik wil natuurlijk wel verder zoeken voor je.
Maar is het niet logischer eerst het idee van DickG te volgen en Arjen Klein (schrijver van De Oranjelijn) te vragen of hij iets weet over een charter van de PWvO door Johnson?
Groet, Paul G.
Ik wil natuurlijk wel verder zoeken voor je.
Maar is het niet logischer eerst het idee van DickG te volgen en Arjen Klein (schrijver van De Oranjelijn) te vragen of hij iets weet over een charter van de PWvO door Johnson?
Groet, Paul G.
Re: De Oranje Lijn
Paul en Dick bedankt voor de reacties.
Het is wel duidelijk dat de "Prins Willen van Oranje" in haar 1e seizoen op en neer naar Canada gerend is. In september nog naar Montreal maar gedurende de winter moet dit Halifax, Nova Scotia geweest zijn. Of ze hierbij ook St. Johns op Newfoundland aandeed. is me ook niet duidelijk, maar het zou kunnen.
Verder kan ik in het boek van Arjen Klein niets vinden over een ander vaargebied van de "Pr.W.van O.". Dit is dus helaas een dood spoor gebleken.
Na uren speuren, duik ik er in, een goede nachtrust, m.v.g., Roy
Het is wel duidelijk dat de "Prins Willen van Oranje" in haar 1e seizoen op en neer naar Canada gerend is. In september nog naar Montreal maar gedurende de winter moet dit Halifax, Nova Scotia geweest zijn. Of ze hierbij ook St. Johns op Newfoundland aandeed. is me ook niet duidelijk, maar het zou kunnen.
Verder kan ik in het boek van Arjen Klein niets vinden over een ander vaargebied van de "Pr.W.van O.". Dit is dus helaas een dood spoor gebleken.
Na uren speuren, duik ik er in, een goede nachtrust, m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
PRINS WILLEM VAN ORANJE - 1953
NABRANDER:
@Roy, er zijn een hele zooi aan scheepstijdingen betreffende de reizen van de Prins
(uiteraard ook doublures).
Zolang ze de naam Prins heeft gedragen ( 1953 - 1965), kom ik alleen tijdingen tegen van
Europa - Noord Amerka vica versa.
Niets in de tijdingen wijzen op één of meerdere reizen naar de P.G.
Op het www. is genoeg over de Oranjelijn/Maatschappij Zeetransport en Anthony Veder te vinden,
maar ik lees niets over in charter Johnson Line.
De Prins heeft meerdere keren St. Johns aangevaren.
Ook is ze meerdere keren in de buurt van Belle Isle geweest en wel op onder
andere 31-10-1953 met een mankement.
Laat ik daar nou jaaaaren later ook geweest zijn.
Het ging in den beginne schijnbaar niet zo geweldig met haar.
De meest oostelijkste haven die ik tegenkom is:
07-02-1964 Haifa
NABRANDER:
@Roy, er zijn een hele zooi aan scheepstijdingen betreffende de reizen van de Prins
(uiteraard ook doublures).
Zolang ze de naam Prins heeft gedragen ( 1953 - 1965), kom ik alleen tijdingen tegen van
Europa - Noord Amerka vica versa.
Niets in de tijdingen wijzen op één of meerdere reizen naar de P.G.
Op het www. is genoeg over de Oranjelijn/Maatschappij Zeetransport en Anthony Veder te vinden,
maar ik lees niets over in charter Johnson Line.
De Prins heeft meerdere keren St. Johns aangevaren.
Ook is ze meerdere keren in de buurt van Belle Isle geweest en wel op onder
andere 31-10-1953 met een mankement.
Laat ik daar nou jaaaaren later ook geweest zijn.
Het ging in den beginne schijnbaar niet zo geweldig met haar.
De meest oostelijkste haven die ik tegenkom is:
07-02-1964 Haifa
Grtn @Allen
Re: De Oranje Lijn
Bedankt voor je reactie Allen.
Ja, dat Haifa aangedaan is, is wel te verklaren.
Gedurende de winter gingen de Oranje Lijners vaak in de citrus vaart naar de Med. Dat kon simpelweg naar Spanje zijn maar zeer zeker ook naar de Levant. Ergo, ze waren er op ingericht om deze vorm van vaart uit te kunnen voeren. Dat had Anthony Veder al bij Wambersie geleerd voor hij voor zichtzelf begon.
Ik denk dat al met al m'n idee dat de "Prins Willem van Oranje" niet die 9 maanden op pad geweest is. Het zal hooguit een charter gedurende de winter geweest kunnen zijn. Ik weet wel dat m'n vader in die tijd koraal mee genomen heeft. ( Dat mocht toen nog ). Dit alles was nog voor de bouw van de "Prinses Irene" want toen liep m'n vader bij de nieuwbouw van dit schip.
Dit ook wel wel te verklaren omdat die Ocean Lakers gedurende de winter wel vaker in time charter voeren. Enkele voorbeelden zijn de K.N.S.M. en de Euxine Line.
Voor zover mij bekend voeren de "Prins Alexander" en "Prins Johan Willem Friso" wel gedurende de winter naar Halifax en St. John's en gingen dus niet de citrus vaart in.
m.v.g., Roy
Ja, dat Haifa aangedaan is, is wel te verklaren.
Gedurende de winter gingen de Oranje Lijners vaak in de citrus vaart naar de Med. Dat kon simpelweg naar Spanje zijn maar zeer zeker ook naar de Levant. Ergo, ze waren er op ingericht om deze vorm van vaart uit te kunnen voeren. Dat had Anthony Veder al bij Wambersie geleerd voor hij voor zichtzelf begon.
Ik denk dat al met al m'n idee dat de "Prins Willem van Oranje" niet die 9 maanden op pad geweest is. Het zal hooguit een charter gedurende de winter geweest kunnen zijn. Ik weet wel dat m'n vader in die tijd koraal mee genomen heeft. ( Dat mocht toen nog ). Dit alles was nog voor de bouw van de "Prinses Irene" want toen liep m'n vader bij de nieuwbouw van dit schip.
Dit ook wel wel te verklaren omdat die Ocean Lakers gedurende de winter wel vaker in time charter voeren. Enkele voorbeelden zijn de K.N.S.M. en de Euxine Line.
Voor zover mij bekend voeren de "Prins Alexander" en "Prins Johan Willem Friso" wel gedurende de winter naar Halifax en St. John's en gingen dus niet de citrus vaart in.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
Even terug hakend op de reizen van d O.L.
in de winter vaarden we niet enkel naar de Middellandse zee maar ook naar West Afrika o.a. Liberia en Negeria, voor een lading pinda's.
Ik heb er nog een blauw grijze roodstaart papagaai in die tijd vandaan gehaald.
En die lading pinda's vloog buitengaats in brand door een broei effect.
Blussen in de nacht voor behoud van schip en lading.
Na een paar dagen smeulen mochten we weer Lagos/Apappa binnen voor nieuwe lading.
Dat was met de Prins Alexander in 1966.
grt, Willem.
in de winter vaarden we niet enkel naar de Middellandse zee maar ook naar West Afrika o.a. Liberia en Negeria, voor een lading pinda's.
Ik heb er nog een blauw grijze roodstaart papagaai in die tijd vandaan gehaald.
En die lading pinda's vloog buitengaats in brand door een broei effect.
Blussen in de nacht voor behoud van schip en lading.
Na een paar dagen smeulen mochten we weer Lagos/Apappa binnen voor nieuwe lading.
Dat was met de Prins Alexander in 1966.
grt, Willem.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Re: De Oranje Lijn
Dit vind ik wel ontzettend leuk hoor Willem !.
Zo leren we er elke dag weer wat bij.
Dat de O.L. schepen ook naar West Afrika voeren wist ik ook niet. Het zullen geen charters voor de H.W.A.L. geweest zijn, want daar kan ik in de boeken niets van terug vinden.
Met al deze gegevens / nieuwtjes over de Oranje Lijn blijft ze wel springlevend.
m.v.g., Roy
Zo leren we er elke dag weer wat bij.
Dat de O.L. schepen ook naar West Afrika voeren wist ik ook niet. Het zullen geen charters voor de H.W.A.L. geweest zijn, want daar kan ik in de boeken niets van terug vinden.
Met al deze gegevens / nieuwtjes over de Oranje Lijn blijft ze wel springlevend.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................