Wie weet ?
- Drentenier
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
Re: Wie weet ?
Allen,
Het moet hier gaan over Bishop Rock, de vuurtoren ten WZW van Land's End.
Het moet hier gaan over Bishop Rock, de vuurtoren ten WZW van Land's End.
Groet,
Hans
Hans
Re: Wie weet ?
Weer een typisch verschijnsel van iets klakkeloos van een ander overnemen.
De eerste maakt een zg. typo, in plaats van Bishop Rock werd er Biship Rock geschreven of getypd. De rest van de kudde (die nog nooit ergens van heeft gehoord) neemt dat letterlijk gewoon zo over.
De kranten kregen die meldingen dagelijks of bijna dagelijks door en gaven dan door van de schepen die bij hun aangevraagd werden. Je kreeg in de krant niet automatisch de meldingen van alle schepen, je moest zelf een bepaald schip aanvragen.
Als sparks kon je dat ook wel een beetje sturen: exotische namen gebruiken in je meldingen. Als jij bv. doorgaf 1200 mijl ZW Rarotonga wist 99 procent echt niet waar je dan zat. Zo gebruikte ik ook wel namen van minder bekende punten op de wereldbol, waarvan ik dan weer wist dat er meerdere waren die doorgaans niet bij elkaar in de buurt lagen. Cocos Islands heb je op meerdere plaatsen
Mijn chef A. Bakker stuurde in de Golf van Mexico een keer een TR-retje weg met "zoveelhonderd mijl van Casa Pepe", als dat ooit de krant gehaald heeft zullen er misschien nu nog wel mensen zijn die zich afvragen waar we toen uithingen
PS; heb het nog even nagekeken want van mijn eerste reis heb ik destijds een soort van log gemaakt:
14 november 1968, we vertrokken uit Houston naar New Orleans. Noon psn. was 28.53N 94.00 W, oftewel 63 nm S of Calsasieu Pass en ook (volgens mijn chef) 600 nm N of Casa Pépé.
Als ik nu op Google Earth kijk moet dat ongeveer Paraíso of Puerto Ceiba in Mexico zijn geweest. Provincie (?) Tabasco. In het TR-retje stond volgens mij gewoon 600nm N Casa Pépé. En hij maar grimassen...
De eerste maakt een zg. typo, in plaats van Bishop Rock werd er Biship Rock geschreven of getypd. De rest van de kudde (die nog nooit ergens van heeft gehoord) neemt dat letterlijk gewoon zo over.
De kranten kregen die meldingen dagelijks of bijna dagelijks door en gaven dan door van de schepen die bij hun aangevraagd werden. Je kreeg in de krant niet automatisch de meldingen van alle schepen, je moest zelf een bepaald schip aanvragen.
Als sparks kon je dat ook wel een beetje sturen: exotische namen gebruiken in je meldingen. Als jij bv. doorgaf 1200 mijl ZW Rarotonga wist 99 procent echt niet waar je dan zat. Zo gebruikte ik ook wel namen van minder bekende punten op de wereldbol, waarvan ik dan weer wist dat er meerdere waren die doorgaans niet bij elkaar in de buurt lagen. Cocos Islands heb je op meerdere plaatsen
Mijn chef A. Bakker stuurde in de Golf van Mexico een keer een TR-retje weg met "zoveelhonderd mijl van Casa Pepe", als dat ooit de krant gehaald heeft zullen er misschien nu nog wel mensen zijn die zich afvragen waar we toen uithingen
PS; heb het nog even nagekeken want van mijn eerste reis heb ik destijds een soort van log gemaakt:
14 november 1968, we vertrokken uit Houston naar New Orleans. Noon psn. was 28.53N 94.00 W, oftewel 63 nm S of Calsasieu Pass en ook (volgens mijn chef) 600 nm N of Casa Pépé.
Als ik nu op Google Earth kijk moet dat ongeveer Paraíso of Puerto Ceiba in Mexico zijn geweest. Provincie (?) Tabasco. In het TR-retje stond volgens mij gewoon 600nm N Casa Pépé. En hij maar grimassen...
Louis
Re: Wie weet ?
Wie vroeg die schepen dan aan?De kranten kregen die meldingen dagelijks of bijna dagelijks door en gaven dan door van de schepen die bij hun aangevraagd werden.
Wat me opvalt is dat de scheepsberichten soms grote hiaten hebben en dat er dan een stuk reis helemaal niet in vermeld wordt. Komt dat dan omdat de posities niet werden doorgegeven en wie bepaalt dan of die op een gegeven moment wel, of niet, worden doorgegeven? En aan wie gaf je die dan door, ik neem aan de rederij en of Radio Holland, niet aan de krant zelf.
Re: Wie weet ?
De abonnees van de kranten. Als mijn moeder de posities van het schip waar ik op zat wilde hebben in de krant waar ze een abo op had, moest dat bij de krant aangevraagd worden. Anders kon ze zich mottig gaan zoeken. Hiaten zullen er dus zijn als er zolang geen abonnee de posities van dat schip opvraagt.Martinus schreef: ↑19 sep 2019 13:37Wie vroeg die schepen dan aan?De kranten kregen die meldingen dagelijks of bijna dagelijks door en gaven dan door van de schepen die bij hun aangevraagd werden.
Wat me opvalt is dat de scheepsberichten soms grote hiaten hebben en dat er dan een stuk reis helemaal niet in vermeld wordt. Komt dat dan omdat de posities niet werden doorgegeven en wie bepaalt dan of die op een gegeven moment wel, of niet, worden doorgegeven? En aan wie gaf je die dan door, ik neem aan de rederij en of Radio Holland, niet aan de krant zelf.
Je gaf ook echt niet elke dag posities door. Een TR (positiemelding) deed je meestal alleen als je ook ander verkeer had. Dat kwam vnl. ook omdat je echt niet overal zomaar even verbinding met Scheveningen kon maken.
Daar gingen dus de meldingen naar toe en volgens mij maakte Scheveningen weer een complete daglijst die dan denk ik aan het ANP werd doorgegeven. De diverse kranten plukten daar weer uit wat ze nodig hadden.
Ik denk dat alleen de grote passagiersschepen wel elke dag een melding deden, die hadden doorgaans elke dag wel verbinding vanwege het vele verkeer wat er uit ging en wat binnenkwam, bovendien hadden die schepen doorgaans sterke zenders waarmee het verbinding maken toch wel iets makkelijker was.
Louis
- Drentenier
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
Re: Wie weet ?
Klopt helemaal, Louis. Dat deed mijn vader ook.Als mijn moeder de posities van het schip waar ik op zat wilde hebben in de krant waar ze een abo op had, moest dat bij de krant aangevraagd worden.
En ter aanvulling: dat gold niet alleen voor Nederlandse schepen maar ook voor bijvoorbeeld de Liberianen waar ik op gevaren heb.
Groet,
Hans
Hans
Re: Wie weet ?
Ten eerste: dank voor de info!Als mijn moeder de posities van het schip waar ik op zat wilde hebben in de krant waar ze een abo op had, moest dat bij de krant aangevraagd worden.
Ik kan me voorstellen dat je niet iedere dag meldt, alhoewel ik wel vermoed dat je iedere dag contact met het kantoor had. Maar, op sommige reizen ben je zo'n schip ineens helemaal kwijt en op andere reizen wordt het in geen enkele krant vermeld terwijl het niet aan te nemen is dat er hele gezinnen geen belangstelling hadden voor de positie van een NLs schip in de zestiger jaren.
Maar goed, feit is dat ze er niet altijd in staan.
Re: Wie weet ?
Nou Martinus, kontakt met je eigen kantoor? Dat was behoorlijk spaarzaam. Binnenliggend zal er best wel eens gebeld zijn maar het meeste zal via de agent ergens zijn verlopen. Kontakt had je eigenlijk alleen maar als er problemen waren. Pas toen ik op booreilanden werkzaam was, was er dagelijks 1 of meer malen kontakt met kantoor, maar dat was in de Noordzee via telefonie niet echt moeilijk.
Een rederij werd denk ik via agenten wel op de hoogte gehouden waar een schip ongeveer moest zitten, volgens mij waren die niet blij met regelmatig kontakt; dat duidde doorgaans alleen maar op problemen.
Een rederij werd denk ik via agenten wel op de hoogte gehouden waar een schip ongeveer moest zitten, volgens mij waren die niet blij met regelmatig kontakt; dat duidde doorgaans alleen maar op problemen.
Louis
Re: Wie weet ?
In de Beeldbank van Wereldoorlog II kwam ik deze foto tegen met nummer 162282.
Het bijschrift vermeldt dat het een Rode Kruis activiteit betreft in de periode 1946-1947.
Herkend iemand dit of weet hier inhoudelijk iets over? Ik kan (nog) niets over dit merkwaardige vaartuig vinden.
Groet, Paul G.
Het bijschrift vermeldt dat het een Rode Kruis activiteit betreft in de periode 1946-1947.
Herkend iemand dit of weet hier inhoudelijk iets over? Ik kan (nog) niets over dit merkwaardige vaartuig vinden.
Groet, Paul G.
Re: Wie weet ?
Das een landingsvaartuig uit WW II, een zelfde type dat bij de bevrijding van Terschelling op
29 mei 1945 gebruikt werd, met als aanduiding "Jaffa Force LCT 2188" (Landing Craft Tank).
Misschien heb je hier iets aan.
29 mei 1945 gebruikt werd, met als aanduiding "Jaffa Force LCT 2188" (Landing Craft Tank).
Misschien heb je hier iets aan.
Grtn @Allen
Re: Wie weet ?
Ja, bedankt.
Wel een goed aanknopingspunt om verder te zoeken.
Groet, Paul G.
Wel een goed aanknopingspunt om verder te zoeken.
Groet, Paul G.