Machinekamers
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Machinekamers
Beste mede-kombuizers
Ik ben het met "stomertje" eens, ik zie een manometer bord maar geen Stookbord.
Ook denk ik dat de duitse werven het fabrikaat Bailey niet toepasten voor de meeste opdrachtgevers.
Groeten van Co.
Ik ben het met "stomertje" eens, ik zie een manometer bord maar geen Stookbord.
Ook denk ik dat de duitse werven het fabrikaat Bailey niet toepasten voor de meeste opdrachtgevers.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Re: Machinekamers
Heren, ik heb de afbeelding uit Beeldbank WO 2 met de er bij geschreven tekst , maar die is inderdaad niet juist. Hier wat afbeeldingen. De Bremen is op 16 maart 1941 in brand geraakt en totaal uitgebrand. Oorzaak volgens Arnold Kludas, een scheepsjongen die een oorvijg had gehad en uit wraak een vuurtje heeft gemaakt in het schip.
Re: Machinekamers
gr.Bas
Re: Machinekamers
Mooi, ook weer duidelijk!
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 21 sep 2019 11:20
Re: Machinekamers
Geachte lezer,
Door de jammerlijk mislukte poging om de laatste HOTLo naar Nederland te halen ben ik, als niet techneut, verslingerd geraakt aan de dieselmotoren zoals die bij Stork gebouwd werden. Ik ben in de geschiedenis gedoken en heb me jaren door de archieven geworsteld. Uiteindelijk had ik zoveel informatie dat ik het snode plan opvatte om er een boek over te schrijven. Het worden er twee. Het eerste deel onder de titel 'Heel Hengelo trilt' is vorig jaar verschenen. Het handelt over de periode 1929-1945 en begint met de wekelijkse reizen van G. Wieberdink en C. Verolme naar AEG- in Berlijn om daar de Hesselman dieselmotor te leren kennen. Ik ben nu bezig met het schrijven van deel 2, de periode na de 2e wereldoorlog. Naast de motoren komt ook de economische en sociale situatie aan de orde. De mensen die aan de motoren gewerkt hebben van ontwerpers tot uitvoerders zijn voor ijn minstens zo belangrijk als de Stork'en en die waren al geweldig.
Ik kom nu een situatie tegen waar ik geen informatie over kan vinden en hoop dat er iemand is die er meer van weet.
In 1952 kreeg Stork de order voor de bouw van de motoren van twee schepen. Beide schepen, de Oudekerk (later Ouwerkerk) en de Dorestad worden bij de NDSM gebouwd. De tanker Dorestad voor de C.V.K. De Oudekerk kreeg nog spoelluchtpompen (type HOTL) maar de motor werd tevens een grote proefmotor voor turbo-charging van BBC, daar kwam dus de o van HOTLo bij. De Ouwerkerk heeft vier uitlaatkleppen, waardoor de Hesselmankop op de zuiger en centrale inspuiting kon blijven. Over alle consequenties van langsspoeling en turbo is voldoende terug te vinden in de archieven. Van de Dorestad hebben we alleen een manual teruggevonden en een mooie foto van de motor op de proefstand. Tot onze grote verrassing zit er in het cilinderdeksel slechts één uitlaatklep en ook nog centraal. Ook de zuigervorm is anders, hol i.p.v. bol.
Is er iemand die meer weet van deze motor? Stond de iets eerder uitgekomen B&W 74-VTBF-160 model? Wilde Stork éénklep systeem of vierklepsysteem in de praktijk uittesten (de Dorestad was niet uitgerust met een BBC Turbo)? Alles is welkom, want het intrigeert me wel waarom ze een motor bouwen met een compleet ander verbrandingssysteem en daardoor verbrandingskamer. Alleen al de kosten van een dergelijk experiment en dan ook nog met een 8 cilinder motor roepen vragen op.
nb. Ik heb nog niet door hoe ik een tekening/dwarsdoorsnede motor Dorestad en foto kan plaatsen.
Door de jammerlijk mislukte poging om de laatste HOTLo naar Nederland te halen ben ik, als niet techneut, verslingerd geraakt aan de dieselmotoren zoals die bij Stork gebouwd werden. Ik ben in de geschiedenis gedoken en heb me jaren door de archieven geworsteld. Uiteindelijk had ik zoveel informatie dat ik het snode plan opvatte om er een boek over te schrijven. Het worden er twee. Het eerste deel onder de titel 'Heel Hengelo trilt' is vorig jaar verschenen. Het handelt over de periode 1929-1945 en begint met de wekelijkse reizen van G. Wieberdink en C. Verolme naar AEG- in Berlijn om daar de Hesselman dieselmotor te leren kennen. Ik ben nu bezig met het schrijven van deel 2, de periode na de 2e wereldoorlog. Naast de motoren komt ook de economische en sociale situatie aan de orde. De mensen die aan de motoren gewerkt hebben van ontwerpers tot uitvoerders zijn voor ijn minstens zo belangrijk als de Stork'en en die waren al geweldig.
Ik kom nu een situatie tegen waar ik geen informatie over kan vinden en hoop dat er iemand is die er meer van weet.
In 1952 kreeg Stork de order voor de bouw van de motoren van twee schepen. Beide schepen, de Oudekerk (later Ouwerkerk) en de Dorestad worden bij de NDSM gebouwd. De tanker Dorestad voor de C.V.K. De Oudekerk kreeg nog spoelluchtpompen (type HOTL) maar de motor werd tevens een grote proefmotor voor turbo-charging van BBC, daar kwam dus de o van HOTLo bij. De Ouwerkerk heeft vier uitlaatkleppen, waardoor de Hesselmankop op de zuiger en centrale inspuiting kon blijven. Over alle consequenties van langsspoeling en turbo is voldoende terug te vinden in de archieven. Van de Dorestad hebben we alleen een manual teruggevonden en een mooie foto van de motor op de proefstand. Tot onze grote verrassing zit er in het cilinderdeksel slechts één uitlaatklep en ook nog centraal. Ook de zuigervorm is anders, hol i.p.v. bol.
Is er iemand die meer weet van deze motor? Stond de iets eerder uitgekomen B&W 74-VTBF-160 model? Wilde Stork éénklep systeem of vierklepsysteem in de praktijk uittesten (de Dorestad was niet uitgerust met een BBC Turbo)? Alles is welkom, want het intrigeert me wel waarom ze een motor bouwen met een compleet ander verbrandingssysteem en daardoor verbrandingskamer. Alleen al de kosten van een dergelijk experiment en dan ook nog met een 8 cilinder motor roepen vragen op.
nb. Ik heb nog niet door hoe ik een tekening/dwarsdoorsnede motor Dorestad en foto kan plaatsen.
Re: Machinekamers
Wat is het ISBN van je boek(en)?
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Re: Machinekamers
Hallo Wil,
Volgens mij is het vrij eenvoudig.
De opdrachten voor de Ouwerkerk en de Dorestad betroffen allebei een HOTL 8x75/1500 met spoelpomp en één uitlaatklep in de koppen.
Stork was in 1953 echter al zover met het ontwikkelen van een nieuw spoelsysteem dat zij dat wilde beproeven in een schip.
De VNS bleek bereid het risico te nemen en de motor van de Ouwerkerk werd omgebouwd voor drukvulling met het BBC-systeem. Daarom kreeg de motor ook koppen met 4 kleppen en werd dus een HOTLO. Maar de kast voor de spoelluchtpomp bleef zitten. Op foto's is dat ook nog te zien, maar de pomp werkte niet. Het zusterschip Ommenkerk kreeg een HOTLO-motor zonder zo'n kast.
De opdrachtgever van de Dorestad heeft die ombouw kennelijk niet willen laten doen. In dat schip werd dus nog de bestelde HOTL geplaatst met 1 klep in de koppen en een spoelpomp.
Het waarom van de 4 kleppen zal je wel bekend zijn, maar wordt mooi uitgelegd door ir A.Hootsen in een lezing in 1963.
Hier het relevante stukje.
Groet, Paul G.
Volgens mij is het vrij eenvoudig.
De opdrachten voor de Ouwerkerk en de Dorestad betroffen allebei een HOTL 8x75/1500 met spoelpomp en één uitlaatklep in de koppen.
Stork was in 1953 echter al zover met het ontwikkelen van een nieuw spoelsysteem dat zij dat wilde beproeven in een schip.
De VNS bleek bereid het risico te nemen en de motor van de Ouwerkerk werd omgebouwd voor drukvulling met het BBC-systeem. Daarom kreeg de motor ook koppen met 4 kleppen en werd dus een HOTLO. Maar de kast voor de spoelluchtpomp bleef zitten. Op foto's is dat ook nog te zien, maar de pomp werkte niet. Het zusterschip Ommenkerk kreeg een HOTLO-motor zonder zo'n kast.
De opdrachtgever van de Dorestad heeft die ombouw kennelijk niet willen laten doen. In dat schip werd dus nog de bestelde HOTL geplaatst met 1 klep in de koppen en een spoelpomp.
Het waarom van de 4 kleppen zal je wel bekend zijn, maar wordt mooi uitgelegd door ir A.Hootsen in een lezing in 1963.
Hier het relevante stukje.
Groet, Paul G.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 21 sep 2019 11:20
Re: Machinekamers
Dag Paul,
Dank voor de snelle reactie. Ik heb menig verhaal van Hootsen en Van der Molen, de constructeurs van de nieuwe motor, maar het stuk uit 1963 (nog) niet. Uit die tijd heb ik alleen informatie over de SW met een kort inleidend stuk over de geschiedenis.
Waar het mij om gaat is waarom er voor deze HOTL gekozen is voor een éénklepsysteem. De proefmotor had bijvoorbeeld al twee kleppen. Als de overige 12 HOTL's waaronder de Artemis (1951), Adonis, Beninkust en als laatste de Thoris (1954) ook een éénklep systeem hebben, dan is het duidelijk. Er is dan in 1951 een keuze gemaakt voor één klep en in bij de ontwikkeling van Ouwerkerk op basis van ook door jou genoemde gegevens gekozen voor de vier kleppen.
Als dat zo is, blijft de grote vraag waarom de HOTL met een H begint. Het belangrijkste patent wat Stork van AEG had overgenomen betrof de verbrandingsruimte met de centrale inspuiting boven en een zuiger met bolle kop en opstaande randen. De onderkant van de dubbelwerkende motor had drie naaldkleppen in het patent.
Bij de Dorestad is de brandstofnaaldklep linksboven schuin in het deksel geplaatst en heeft de zuiger een holle vorm. Dat heeft niets meer met het Hesselmanpatent te maken.
Het zou kunnen zijn dat hier louter commercieel is gedacht. De HODT's hadden een goede naam (Tjitjalenka, Bloemfontein) dus we houden de HO er in ieder geval in. Maar daar heb ik geen bevestiging van.
Dank voor de snelle reactie. Ik heb menig verhaal van Hootsen en Van der Molen, de constructeurs van de nieuwe motor, maar het stuk uit 1963 (nog) niet. Uit die tijd heb ik alleen informatie over de SW met een kort inleidend stuk over de geschiedenis.
Waar het mij om gaat is waarom er voor deze HOTL gekozen is voor een éénklepsysteem. De proefmotor had bijvoorbeeld al twee kleppen. Als de overige 12 HOTL's waaronder de Artemis (1951), Adonis, Beninkust en als laatste de Thoris (1954) ook een éénklep systeem hebben, dan is het duidelijk. Er is dan in 1951 een keuze gemaakt voor één klep en in bij de ontwikkeling van Ouwerkerk op basis van ook door jou genoemde gegevens gekozen voor de vier kleppen.
Als dat zo is, blijft de grote vraag waarom de HOTL met een H begint. Het belangrijkste patent wat Stork van AEG had overgenomen betrof de verbrandingsruimte met de centrale inspuiting boven en een zuiger met bolle kop en opstaande randen. De onderkant van de dubbelwerkende motor had drie naaldkleppen in het patent.
Bij de Dorestad is de brandstofnaaldklep linksboven schuin in het deksel geplaatst en heeft de zuiger een holle vorm. Dat heeft niets meer met het Hesselmanpatent te maken.
Het zou kunnen zijn dat hier louter commercieel is gedacht. De HODT's hadden een goede naam (Tjitjalenka, Bloemfontein) dus we houden de HO er in ieder geval in. Maar daar heb ik geen bevestiging van.
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Machinekamers
Beste Wil
ik vind dit geweldig. Ik heb zelf nooit met Stork of Stork-Werkspoor motoren gevaren. Voor de diverse diploma's en examens wel kennisgemaakt met de leerstof over deze motoren. Ik ben gisteren gelijk gaan snuffelen op internet. Bij Maritiem Digitaal"" staan foto's van de kleppen en klephuis van de Dorestad, die uw verhaal bevestigen. Ik wam ook de hieronder geplaatste foto van de motor van de "Beninkust tegen ( website Het geheugen van Nederland.)" Als dit werkelijk de motor van de Beninkust is zie ik per cilinder de "bediening" voor 2 maal 2 uitlaatkleppen.
Ik neem aan, dat u bekend bel met het tijdschrift "The Motorship" waarin veel over Stork gepubliceerd is. Ik heb voor mijn vroegere studies dit tijdschrift veel geraadpleegd. En wellicht zijn er op dit forum wel oud- VNS (Henk van de Moolen) - en of KNSM wtk's die u kunnen informeren. Ik hoop in de toekomst nog meer over dit interessante onderwerp te kunnen lezen. Met vriendelijke groet
Klaas
ik vind dit geweldig. Ik heb zelf nooit met Stork of Stork-Werkspoor motoren gevaren. Voor de diverse diploma's en examens wel kennisgemaakt met de leerstof over deze motoren. Ik ben gisteren gelijk gaan snuffelen op internet. Bij Maritiem Digitaal"" staan foto's van de kleppen en klephuis van de Dorestad, die uw verhaal bevestigen. Ik wam ook de hieronder geplaatste foto van de motor van de "Beninkust tegen ( website Het geheugen van Nederland.)" Als dit werkelijk de motor van de Beninkust is zie ik per cilinder de "bediening" voor 2 maal 2 uitlaatkleppen.
Ik neem aan, dat u bekend bel met het tijdschrift "The Motorship" waarin veel over Stork gepubliceerd is. Ik heb voor mijn vroegere studies dit tijdschrift veel geraadpleegd. En wellicht zijn er op dit forum wel oud- VNS (Henk van de Moolen) - en of KNSM wtk's die u kunnen informeren. Ik hoop in de toekomst nog meer over dit interessante onderwerp te kunnen lezen. Met vriendelijke groet
Klaas
Re: Machinekamers
Wat plaatjes van de door Klaas B. genoemde "Beninkust".
Heb al eens erder ergens wat mbt. de "Ivoorkust" geplaatst.
Als de mk. uitvoering op dezelfde wijze was ingericht, kan daar mogelijk ook nog wat worden uitgehaald.
Bijgevoegd een plaatje "Beninkust" alsmede MK doorzicht mbt. de beide motoren en een koppenbordes overzicht.
Heb al eens erder ergens wat mbt. de "Ivoorkust" geplaatst.
Als de mk. uitvoering op dezelfde wijze was ingericht, kan daar mogelijk ook nog wat worden uitgehaald.
Bijgevoegd een plaatje "Beninkust" alsmede MK doorzicht mbt. de beide motoren en een koppenbordes overzicht.
- Bijlagen
-
- Beninkust (05) - kopie.jpg (73.85 KiB) 899 keer bekeken
-
- Beninkust motoren (41).jpg (136.34 KiB) 899 keer bekeken
-
- Berninkust koppenbordes (20).jpg (131.55 KiB) 899 keer bekeken