De Oranje Lijn
Re: De Oranje Lijn
Dat zag er even minder uit voor de "Prins Alexander"...………….
Het is gelukkig toch nog goed met het schip afgelopen.
Even een prangend vraagje; de "Prins Willem III", 1939, had natuurlijk ook een bouwnummer. Was dit nu 415 of 416 ?.
Volgens een bepaalde opgave zelfs 516, maar dat kan al helemaal niet !!!. Ik neem aan dat het laatste nummer gewoon een typefout is.
Jammer, maar ik heb geen bouwlijst met nummers van werf "De Merwede". Anders waren we er wel vlot uitgekomen.
Wie, o wie ???.
m.v.g., Roy
Het is gelukkig toch nog goed met het schip afgelopen.
Even een prangend vraagje; de "Prins Willem III", 1939, had natuurlijk ook een bouwnummer. Was dit nu 415 of 416 ?.
Volgens een bepaalde opgave zelfs 516, maar dat kan al helemaal niet !!!. Ik neem aan dat het laatste nummer gewoon een typefout is.
Jammer, maar ik heb geen bouwlijst met nummers van werf "De Merwede". Anders waren we er wel vlot uitgekomen.
Wie, o wie ???.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
Hoi Roy,
Ik krijg 2 x Bnr. 415 op m'n scherm.
Voor de duidelijkheid dus geen 830.
En anders kunnen we altijd nog iemand om z'n "Positieve Commentaar" vragen, je weet maar nooit.
Tussen haakjes () Had pas geleden nog ergens een bouwlijst van De Merwede, maar weer even foetsie.
Maar hebben we dus niets aan en duikt misschien nog wel weer eens op.
Zal het dan nogmaals checken.
Heb wel gezien dat dit bouwnummer wel z'n beetje is uitgegeven zo rond 1939, dus zou redelijk moeten kloppen.
Gr. Koos
Ik krijg 2 x Bnr. 415 op m'n scherm.
Voor de duidelijkheid dus geen 830.
En anders kunnen we altijd nog iemand om z'n "Positieve Commentaar" vragen, je weet maar nooit.
Tussen haakjes () Had pas geleden nog ergens een bouwlijst van De Merwede, maar weer even foetsie.
Maar hebben we dus niets aan en duikt misschien nog wel weer eens op.
Zal het dan nogmaals checken.
Heb wel gezien dat dit bouwnummer wel z'n beetje is uitgegeven zo rond 1939, dus zou redelijk moeten kloppen.
Gr. Koos
Re: De Oranje Lijn
Roy,
Kwam ook nog een foto tegen met een bijschrift.
Is er wel bijgezet door een "Hoep" zijnde een "Giessendammer".
Maar die zal dat denkelijk wel uit een juiste weergave hebben geplukt.
Quote:
Bv/h van Vliet en co, scheepswerf Merwede in 1938
Bouwnummer 415
Opdrachtgever Mij. Zeetransport, Rotterdam
Waarschijnlijk is dit schip in de oorlog gezonken, want in 1948 werd er een 2e Prins Willem 3 gebouwd met bouwnummer 516 voor dezelfde rederij.
Unquote:
Of dat laatste klopt weet ik niet, maar jij ongetwijfeld wel, en was ik mijn handen in onschuld.
Hieronder de foto van het beestje waar naast de foto het bijschrift was geplaatst.
Gr. Koos
Kwam ook nog een foto tegen met een bijschrift.
Is er wel bijgezet door een "Hoep" zijnde een "Giessendammer".
Maar die zal dat denkelijk wel uit een juiste weergave hebben geplukt.
Quote:
Bv/h van Vliet en co, scheepswerf Merwede in 1938
Bouwnummer 415
Opdrachtgever Mij. Zeetransport, Rotterdam
Waarschijnlijk is dit schip in de oorlog gezonken, want in 1948 werd er een 2e Prins Willem 3 gebouwd met bouwnummer 516 voor dezelfde rederij.
Unquote:
Of dat laatste klopt weet ik niet, maar jij ongetwijfeld wel, en was ik mijn handen in onschuld.
Hieronder de foto van het beestje waar naast de foto het bijschrift was geplaatst.
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- Prins Willem III 1939.jpg (66.89 KiB) 1330 keer bekeken
Re: De Oranje Lijn
Hieronder een PDF van de bouwlijst van De Merwede
@Roy, helaas heb je er geen moer aan, niet alle bouwnummers zijn ingevuld.
MAAR andere bronnen geven 415 als bouwnummer aan.
LINK:
>>> http://www.s2ho.nl/wp-content/uploads/2 ... erwede.pdf
@Roy, helaas heb je er geen moer aan, niet alle bouwnummers zijn ingevuld.
MAAR andere bronnen geven 415 als bouwnummer aan.
LINK:
>>> http://www.s2ho.nl/wp-content/uploads/2 ... erwede.pdf
Grtn @Allen
Re: De Oranje Lijn
Ow, ow, ow, wat maak je me weer gelukkig Koos !.
M.i. een pracht van een bewijs voor b.no. 415 / "Prins Willem III", (1).
Helaas is ze op 26 maart 1943 door een luchttorpedo getroffen en op 27 maart naar de kelder gegaan. Er waren 11 slachtoffers te betreuren.
Los hiervan even een zijweggetje inslaand; de "Prins Alexander", werd in 1947 als b.no. 447 opgeleverd.
Maar nu komt het. De "Prins Frederik Hendrik", werd ook in 1947 opgeleverd, maar had bouw no. 512 en de "Prins Willem III",(2) in 1948 opgeleverd met bouw no. 516. Dat bouw no. 447 kan ik wel volgen. Er zal gedurende de W.O.II ook wel het nodige voor de bezetter gebouwd, ( moeten ), zijn. Echter, om binnen één jaar van no. 447 in eens naar 516 te springen vind ik wel erg veel.
Zo zie je maar, de ene vraag roept direct weer een volgende op...……….
m.v.g., Roy
M.i. een pracht van een bewijs voor b.no. 415 / "Prins Willem III", (1).
Helaas is ze op 26 maart 1943 door een luchttorpedo getroffen en op 27 maart naar de kelder gegaan. Er waren 11 slachtoffers te betreuren.
Los hiervan even een zijweggetje inslaand; de "Prins Alexander", werd in 1947 als b.no. 447 opgeleverd.
Maar nu komt het. De "Prins Frederik Hendrik", werd ook in 1947 opgeleverd, maar had bouw no. 512 en de "Prins Willem III",(2) in 1948 opgeleverd met bouw no. 516. Dat bouw no. 447 kan ik wel volgen. Er zal gedurende de W.O.II ook wel het nodige voor de bezetter gebouwd, ( moeten ), zijn. Echter, om binnen één jaar van no. 447 in eens naar 516 te springen vind ik wel erg veel.
Zo zie je maar, de ene vraag roept direct weer een volgende op...……….
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
Ik zie dat je een fraaie PDF lijst van een gedeelte van de bouwnummers van "De Merwede" geplaatst hebt Allen.
Da's mooi, maar jammer dat het alleen maar het 1e gedeelte is. Het zal best wel weer aan mij liggen maar ik krijg die lijst helaas niet uitgeprint.
m.v.g., Roy
Da's mooi, maar jammer dat het alleen maar het 1e gedeelte is. Het zal best wel weer aan mij liggen maar ik krijg die lijst helaas niet uitgeprint.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
Roy,
Kan het niet zijn dat de opdracht tot bouw voor de oorlog is gegeven. Door de oorlog zal de bouw dan zijn opgeschort?
Kan het niet zijn dat de opdracht tot bouw voor de oorlog is gegeven. Door de oorlog zal de bouw dan zijn opgeschort?
Re: De Oranje Lijn
Het was een hele uitzoekerij Karel, maar we zijn er uit.
D.w.z. wat betreft het aantal vooroorlogse bouworders van A. Veder bij De Merwede geplaatst.
Het betrof 3 schepen t.w.; "Prins Willem VI", b.no.: 440 "Prins Willem V", b.no.: 441 en "Prins Alexander", b.no.: 447.
Dat deze schepen na de oorlog pas aan A. Veder opgeleverd werden is weer een heel ander verhaal.
Blijft wel de vraag open staan waar dat gat in de bouwnummer door ontstaan is. De werf heeft er alles aan gedaan om de bouw van deze 3 schepen te saboteren en vertragen. Wat dan wel voor de bezetter gebouwd is blijft me een rebus.
Bij de overstromingen in februari 1953 schijnt erg veel archiefwerk verloren gegaan te zijn.
m.v.g., Roy
D.w.z. wat betreft het aantal vooroorlogse bouworders van A. Veder bij De Merwede geplaatst.
Het betrof 3 schepen t.w.; "Prins Willem VI", b.no.: 440 "Prins Willem V", b.no.: 441 en "Prins Alexander", b.no.: 447.
Dat deze schepen na de oorlog pas aan A. Veder opgeleverd werden is weer een heel ander verhaal.
Blijft wel de vraag open staan waar dat gat in de bouwnummer door ontstaan is. De werf heeft er alles aan gedaan om de bouw van deze 3 schepen te saboteren en vertragen. Wat dan wel voor de bezetter gebouwd is blijft me een rebus.
Bij de overstromingen in februari 1953 schijnt erg veel archiefwerk verloren gegaan te zijn.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
De "Prins Casimir" voor het ventilatiegebouw van de Maastunnel in Rotterdam, om waarschijnlijk te meren aan de Parkkade
Groet Arnold