Machinekamers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: Machinekamers

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hoi Alex,
Bedankt. Ik heb het veranderd. Het styluspennnetje gleed naar links. :)
Ik had beter uit m'n doppies moeten kijken. :-D
Groet, Paul G.

TonyfH
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Machinekamers

Bericht door TonyfH »

Goedemorgen,

@ JdbVos, Jan, Ik weet niet meer of het op de Diloma (1975) of de Dosina (1976) was, maar toen werden tijdens een dokking van die lange klepveren gemonteerd. Helaas heb ik geen foto's gemaakt van de nieuwe situatie.
Van wat ik mij er nog van herinner was dat een proef bij Shell Tankers en zouden de onderhoudskosten omlaag moeten gaan.
Op de D- boten hadden de B&W motoren (9 cyl. ca. 20.000 ipk) nogal eens last van gebroken trekstangen of pennen waar deze aan zaten (tbv de tussenveerschotel) en dat zou dan voorbij moeten zijn.
Heel vaag meen ik mij nog te herinneren dat een gebroken veer dan gewisseld kon worden zonder het hele spul te demonteren.
In de volksmond noemden wij de nieuwe veren "raceveren", het resultaat van de proeven weet ik niet meer want ik heb na de Dosina niet meer op een D-boot gevaren, dus ik weet ook niet of die wijziging bij alle D-boten is gedaan.
Op de A-boten waar ik begin jaren '80 nog op gevaren had, was deze modificatie in ieder geval niet doorgevoerd (7 cyl. ca. 8.500 ipk), maar die hadden ook weinig tot geen last van gebroken trekstangen bij mijn weten.

Groeten van Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos »

Aha ! Dankjewel Teun ! Weet ik meteen het hoe en waarom ! :-D
Ik heb ze nooit gezien.
Ken eigenlijk alleen maar de nieuwste ontwikkeling, dat hydraulische systeem...
1 x Gezien, maar ook nooit mee gevaren
Oost, west...ook best
WilKuipers
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2019 11:20

Re: Machinekamers

Bericht door WilKuipers »

Dag Patru, Klaas en anderen,
Hierbij een lijstje van Stork-HOTL motoren op basis van bestellingen:
1951 ms Artemis bij van der Giesen voor KNSM
1951 ms Adonis idem
1951 ms Daphnis idem
1952 ms Oudekerk (Ouwerkerk) bij NDSM voor VNS opgeleverd als HOTLo
1952 ms Dorestad NDSM voor V.C.K.
1952 ms Osiris bij Van der Giessen voor KNSM
1952 ms Isis bij gebr. Pot Bolnes voor KNSM
1953 ms. Beninkust bij Scheepsinstallatiebedr. Nederland voor V.N.S.
1954 ms Aegis bij Boele Bolnes voor KNSM
1954 ms Attis bij A. Vuyck&Zn voor KNSM
1954 ms Donis bij gebr. Pot Bolnes voor KNSM
1954 ms Thoris Van der Giessen voor KNSM
Vandaag hoorde ik dat de Beninkust later alsnog TurboChargers zou hebben gekregen. Aangezien deze motor 4-kleppendeksels had, moet dat goed mogelijk zijn geweest.Nog een aardige weet. Stork vroeg in 1940 al patent aan op een enkelwerkende 2-tact motor met langsspoeling. Het heeft dus ruim 10 jaar geduurd voor deze in de productie kwam, WO-II en de drukke tijdrovende herstelwerkzaamheden daarna, zijn de belangrijkste redenen geweest.
Ik zal in het kader van het boek nog wel eens vaker met motoren vragen/teksten/tekeningen komen. Het lijkt me goed om deze dan te plaatsen bij de rubriek stoom en diesel!?
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Machinekamers

Bericht door Roy »

Even voor de juistheid van je lijstje voor publicatie Wil.
Het is de "Adonis", opl.; juni 1954 en niet "Donis".
Of je bedoeld de "Doris", opl.; 2 febr. 1955 en niet de "Donis".
Het is de "Themis", opl.; maart 1957 en niet de "Thoris".
Hopende je hiermee van dienst geweest te zijn.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Patru (R.I.P)

Re: Machinekamers

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dag Wil,
Vanmorgen heb ik bij het HCO met veel plezier je boek "Heel Hengelo trilt" kruislings zitten doornemen.
De mevrouw die 'm voor me uit de bibliotheek haalde vertelde dat ze je gisteren nog heeft gesproken in Deventer.
Klein wereldje. Het boek bij het HCO is nog splinternieuw; ik was de eerste lezer; mijn vingerafdrukken staan nu op alle bladzijden. :-D
Ik vind het heel mooi vorm gegeven en zeer leesbaar door het gebruikte lettertype en de vele prachtige foto's. Het is goed gedetailleerd zonder vervelend te zijn. Mijn complimenten.
Tot mijn genoegen is er een behoorlijk gedeelte (Hoofdstuk 9. Stork en de Nederlandse Spoorwegen) gewijd aan de NS tot 1945. Zelf heb ik uiteraard in de periode daarna te maken gehad met Stork bij NS. De locomotoren bijvoorbeeld waren toen al voorzien van de Stork Ricardo 153). Dus ik kijk al uit naar je 2e boek.
Groet, Paul G. Zwolle
WilKuipers
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2019 11:20

Re: Machinekamers

Bericht door WilKuipers »

Dag Roy
00097 6954-6966 1954_doc.jpg
00097 6954-6966 1954_doc.jpg (32.21 KiB) 926 keer bekeken
Helemaal gelijk bij Themis, de lezer in de fout. bij Donis zou het aan de schrijver kunnen liggen. Ernstiger is het dat ik bij 1951 Adonis heb getypt, waar het Charis had moeten zijn.
WilKuipers
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2019 11:20

Re: Machinekamers

Bericht door WilKuipers »

Dag Patru,
Je wilt niet weten hoeveel tijd ik in Zwolle in het Archief heb doorgebracht. Vier jaar lang bijna elke donderdag. Maar het is soms ook ontzettend interessant. Dank voor het compliment voor het boek. Jouw treinen komen nog in deel twee; de ombouw van de SIK's (van Ganz naar Ricardo), de Superior, de volkomen voor tractie mislukte Stork Thomassen.
Met enkele bouwers van het vroegere Stork Zwolle heb ik daarover contact, dat moet ook wel, want ik heb daar nog weinig achtergrond informatie over kunnen vinden; enkele tekeningen, de brochure en slechts een paar foto's.
doppie
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 dec 2014 23:12

Re: Machinekamers

Bericht door doppie »

adnis 1951
charis 1954
osiris 1955
gr alex
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Machinekamers

Bericht door Klaas Buytenwegh »

@ Wil Kuipers, Roy en Paul, bedankt weer voor jullie bijdragen en speurwerk

In mijn motorenboek van Piek (uitgave 1949 en 1953) wordt gesproken over een "enkelwerkende tweeslag Stork-Hesselman voortstuwingsmotor". Het is een trunkzuigermotor (dus geen kruishoofd). Ik weet niet of dit de motor is van de patentaanvrage in 1940. Ik neem aan, dat die ook gebouwd is, anders zou die niet in de studieboeken zijn opgenomen. Bijgaand de betreffende pagina's
Dan nog de de Hotl/Hotlo. Ik heb ook een lijstje (uit een gekregen databestand) op basis van de afleveringsdata van een een aantal Nederlandse-schepen uit die periode. De opdrachtdata zijn in dit verband beter, maar die heb ik niet.
Stork Hesselman_1_Piek1949_2.jpg
Stork Hesselman_1_Piek1949_2.jpg (218.46 KiB) 865 keer bekeken
Stork Hesselman_2_Piek1949_2.jpg
Stork Hesselman_2_Piek1949_2.jpg (142.31 KiB) 865 keer bekeken
Stork Hesselman_3_Piek1949.jpg
Stork Hesselman_3_Piek1949.jpg (45.85 KiB) 865 keer bekeken
De Sirrah, Sheratan,Keizerswaard en Koningswaard zijn zusterschpen van de Dorestad. Sirrah en Sheratan hadden een 7 cilinder dubbelwerkende Stork. De Koningswaard en Keizerswaard een 8 cilnder Stork. Ik neem aan dat deze twee Hotlo"s hadden. Die 1 klepper Hotl van de Dorestad was voor mij nieuw, echt nooit van gehoord. Na de bijdrage van Wil, vond ik inderdaad de foto's bij Marhisdata.
Ik ben benieuwd, hoeveel motoren van dit type met 1 klep gebouwd is (zijn) ? De Artemis is opgeleverd voor de Ouwerkerk. Hetzelfde geldt voor Adonis, Daphnis, die ook opgeleverd zijn voor de Dorestad. Beninkust had, dan weer een motor met vier kleppen (en later turbo"s). Op de website van de Hotlo lees ik dat zede testen begonnen zijn met een 2 klepper. Op verzoek van Brown Boveri zijn ze toen verder gegaan met de 1 klepper, om te eindigen met de bekende 4 klepper van de Hotlo en SW.
Stork motoren 1953.jpg
Stork motoren 1953.jpg (52.41 KiB) 865 keer bekeken

Misschien zijn er nog 1 kleppers op buitenlandse schepen geplaatst. Ik ben benieuwd of dit te achterhalen is. Een mooi stukje ontwikkeling.

Grt.

Klaas


Plaats reactie