Rotterdam toen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door Johnny »

Pas nog op de Kaap geweest tijdens de havendagen en zoals ieder jaar naar de "Nacht van de Kaap" dat altijd op en rond
het Deliplein werd gevierd maar nu bij de s.s. Rotterdam, meer ruimte maar minder gezelligheid.
Ik ben er geboren (1956) en een groot deel van mijn jeugd daar gewoond en heb daar nog de gouden jaren meegemaakt, ging als jong mannetje boodschapjes doen voor al die lieve dames en moest af en toe op de bar van mijn vader's cafe met de jukebox het prachtige lied "O Johnny, zing een lied voor mij" van de Amsterdamse Tante Leen maar geschreven door een echte kapenees, Johnny Hoes,dan waren die lieve dames nog liever en zaten te snotteren en dan vlogen de duppies en kwartjes op mijn oren.

Nu is het cafe allang verbouwd tot woonhuis en de gezelligheid is ver te zoeken nu, alle eethuisjes, kroegen en de chinezen zen en vooral de al die lieve dames zijn er niet meer, tijden veranderen maar het is wel jammer dat mijn Kaap alleen nog maar in mijn dromen en op dit forum tegenkom.


Vroeger leefden wij van vroeg tot laat op straat, nu het is uitgestorven en na etenstijd zit iedereen voor de buis, jammer maar helaas, kan er met weemoed naar omkijken maar heb daar wel een waaaaaaanzinnige jeugd gehad.
Het leven is geen facebook

Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Rotterdam toen

Bericht door Bertus. »

Merwedehaven toen.( ± 1960 )


Merwedehaven ±1960.jpeg
Hoi Johnny, toen was je 4 jaar. :lol:

M.v.g. Bertus.
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Rotterdam toen

Bericht door Martinus »

Hier een mooi sfeerplaatje.
Foto komt van stadsarchief Rotterdam.
Stond er misschien een jaartal bij? Prachtfoto!
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Rotterdam toen

Bericht door Allen »

@Martinus,

Rotterdam toen door het oog van Helmuth Tjemmes

Markt aan de Hillelaan 1962



Markt001.JPG
Markt001.JPG (117.26 KiB) 812 keer bekeken
Markt002.JPG
Markt002.JPG (61.65 KiB) 812 keer bekeken
Grtn @Allen
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Rotterdam toen

Bericht door kabo »

urn-gvn-NFA04-akl-621017-3-medium.jpegmaashaven.jpeg
urn-gvn-NFA04-akl-621017-3-medium.jpegmaashaven.jpeg (124.07 KiB) 744 keer bekeken
Kop van de Maashaven in 1962.
gr.Bas
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Rotterdam toen

Bericht door kabo »

NL-RtSA_4117_1976-6771.jpegDahomey Palm.jpeg
NL-RtSA_4117_1976-6771.jpegDahomey Palm.jpeg (111.82 KiB) 738 keer bekeken
Dahomey Palm liggend bij Thomsen in juni 1955.
gr.Bas
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door Gert Schouwstra »

Een schip met een respectabele geschiedenis:
Gebouwd in 1937 als CONAKRIAN (IMO 157536) voor de United Africa Co. bij Furness Shipbuilding Co. Ltd. in Haverton Hill. 4.876 ton groot.

Op 20 oktober 1940 getorpedeerd bij een vliegtuigaanval tussen Dundee en Scapa Flow, maar het schip bleef drijven. De bemanning werd van boord gehaald door de HMS CLEVELAND die het schip ook op sleeptouw nam en in Schotland aan de grond zette.

Op 31 oktober 1943 werden de 84 bemanningsleden (inclusief militairen) van de NEW COLUMBIA gered die op de Atlantic voor de kust van Lagos was getorpedeerd door de U-68.

Op 15 april 1945 in het Engelse Kanaal op een mijn gelopen die bij ruim 4 explodeerde. Het schip was net geladen in Oostende met buitgemaakte V1-s en V2-s die naar Engeland werden gebracht voor militair onderzoek. Er waren geen slachtoffers maar het schip was kreupel en kon haast geen vaart maken en zonk langzaam. Bij Margate stond ruim 4 vol water en liep ook de machinekamer vol, zodat het schip voor anker moest. Het schip werd aan de grond gezet en de machinekamer werd dichtgemaakt en leeggepompt. Vervolgens werd het schip naar de Holehaven munitieboei gesleept om haar gevaarlijke lading te lossen. De schroef en schroefas waren zwaar beschadigd en het schip ging naar Tilbury Docks voor noodreparaties. Dat ging niet zo snel en het heeft daar opgelegd gelegen tot juni 1945. Daarna geactiveerd en met bemanning opnieuw opgelegd, voor anker op de rede bij Southend tot december 1945.

Eind december 1945 versleept naar de Tyne voor definitieve reparaties. In 1949 werd de United Africa Co. hernoemd in Palm Line en kreeg het schip ook een nieuwe naam: DAHOMEY PALM. In 1959 verkocht en hernoemd in SOUTHERN MARINER en in 1968 gesloopt.
Gert
- Varen is Leven -
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door Roy »

Da's zeker een schip met een respectabele geschiedenis Gert.
Ik draag geen pet, maar zou het voor dit schip en haar respectievelijke bemanningen graag af willen nemen !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Rotterdam toen

Bericht door Bertus. »

Deze is wat moderner dan de "Dahomy".

Hier het Atoom Koopvaardij schip "Savannah"
liggende in Rotterdam op 30 Sept 1964.

905px-Atoom_koopvaardijschip_Savannah_in_Rotterdam,_aankomst_Parkkade,_Bestanddeelnr_916-9500.jpg
Gr. Bertus.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Rotterdam toen

Bericht door Breeze »

Inderdaad mooi verhaal en een bijzondere geschiedenis van die Dahomey Palm
Gert Schouwstra schreef: 26 sep 2019 10:09Op 15 april 1944 in het Engelse Kanaal op een mijn gelopen die bij ruim 4 explodeerde. Het schip was net geladen in Oostende met buitgemaakte V1-s en V2-s die naar Engeland werden gebracht voor militair onderzoek.
Maar ik denk dat hier 15 april 1945 moet staan.

Adri


Plaats reactie