Stoommachines en Diesel motoren
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Heren ea,
Aan de hand van vraagstelling en antwoord-discussie omtrent een Stork Hotlo motor op/in het Topic "Machinekamers", ook de daar geplaatste doorsnee plaatjes van de onderhavige motor ook maar hier geplaatst.
Gr. Koos
Aan de hand van vraagstelling en antwoord-discussie omtrent een Stork Hotlo motor op/in het Topic "Machinekamers", ook de daar geplaatste doorsnee plaatjes van de onderhavige motor ook maar hier geplaatst.
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- Stork Hotlo motor (04).jpg (79.04 KiB) 995 keer bekeken
-
- Stork Hotlo image.jpg (68.58 KiB) 995 keer bekeken
Re: Stoommachines en Diesel motoren
En hier nog een Stork Hotlo cilinderkop met doorsnee plaatje.
Ook geplaatst op Topic "Mach.k".
Gr. Koos
Ook geplaatst op Topic "Mach.k".
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- Stork Hotlo motor Cyl.kop met klepmechn. (06).jpg (215.04 KiB) 988 keer bekeken
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ergens onder een oud vuil gedoe in een hoekje van m'n garage een doos, weliswaar vol met stof tegengekomen, maar bleken ook nog wat oude studieboeken in te zitten.
En zowaar wat oudere motoren boeken tegengekomen.
Dacht dat de hele vroegere leerhandel al lang geleden bij de Gemeentewerf was verdaagd.
Maar niet dus.
Nu had Patru in het Topic "Machinekamers" het over motoren bij de NS.
En kwam ik in een van die boekjes ook nog een motorretje tegen wat mogelijk in de loc's zou hebben gestaan.
Zijnde een "Thomassen Frichs" machientje.
Nu plaats ik dat maar hier op dit Topic gezien het gegeven dat dit Topic "St.M & DM" daar denkelijk toch voor is bedoeld geworden.
Vraag aan Paul: Werden deze machientjes ook gebruikt bij de NS in de diesel loc's ?
Moet dan zo te zien wel kort na de "Paarden trek" periode zijn geweest.
Gr. Koos
En zowaar wat oudere motoren boeken tegengekomen.
Dacht dat de hele vroegere leerhandel al lang geleden bij de Gemeentewerf was verdaagd.
Maar niet dus.
Nu had Patru in het Topic "Machinekamers" het over motoren bij de NS.
En kwam ik in een van die boekjes ook nog een motorretje tegen wat mogelijk in de loc's zou hebben gestaan.
Zijnde een "Thomassen Frichs" machientje.
Nu plaats ik dat maar hier op dit Topic gezien het gegeven dat dit Topic "St.M & DM" daar denkelijk toch voor is bedoeld geworden.
Vraag aan Paul: Werden deze machientjes ook gebruikt bij de NS in de diesel loc's ?
Moet dan zo te zien wel kort na de "Paarden trek" periode zijn geweest.
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- Thomassen Frichs motor.jpg (290.96 KiB) 1523 keer bekeken
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Het lijkt mij een generatorset(je). THOMASSEN leverde wel traktiemotoren.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Ja maar die kleine rangeer locs, ( Sik genaamd ), waren toch d.e. ?.
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Tot aan 2000 (effe ruw) was alles wat diesellok genoemd kon worden bij de NS DE. Diesel-hydraulisch werd in Duitsland gebruikt en toen de NS of Railion destijds een partij duitse loks overnam waren dat de eerste diesel-hydraulische loks in het Railion bestand. Ik meen type 212 of zo.
Na de oorlog kocht NS een stel amerikaanse loks (serie 600, later 2000) die DE waren;
in de jaren 50 zijn er nog 5 of 6 gebouwd voor het transport over niet-geëlektrificeerde delen), de zg. Beelen loks, die waren ook DE
en later is er nog een testlok gebouwd die uiteindelijk als aandrijving voor een kraan in Dordrecht geeindigd is, ook DE.
Volgens mij hadden al die loks problemen met de koeling. Dat was dus gewoon een motorprobleem.
Na de oorlog kocht NS een stel amerikaanse loks (serie 600, later 2000) die DE waren;
in de jaren 50 zijn er nog 5 of 6 gebouwd voor het transport over niet-geëlektrificeerde delen), de zg. Beelen loks, die waren ook DE
en later is er nog een testlok gebouwd die uiteindelijk als aandrijving voor een kraan in Dordrecht geeindigd is, ook DE.
Volgens mij hadden al die loks problemen met de koeling. Dat was dus gewoon een motorprobleem.
Louis
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Koos,
De motor Thomassen-Frichs 6Fa op de foto die je plaatst is bij NS gebruikt in de diesel-elektrische rangeerlokken DERL 401-415, maar met een generator van Smit. Op je foto staat een generator van Heemaf, waarschijnlijk bestemd voor een stationaire installatie.
De locomotieven werden gebouwd door Werkspoor Amsterdam.
Een aantal van deze machines is ook ingezet op de lijntjes van de Westlandse Spoorweg Maatschappij (WSM).
Maar bij NS werden de lokken al snel opgevolgd door zwaardere typen rangeerlocs.
Ik meen dat de motoren van deze lokken nog gebruikt zijn in de binnenvaart.
Groet, Paul G.
De motor Thomassen-Frichs 6Fa op de foto die je plaatst is bij NS gebruikt in de diesel-elektrische rangeerlokken DERL 401-415, maar met een generator van Smit. Op je foto staat een generator van Heemaf, waarschijnlijk bestemd voor een stationaire installatie.
De locomotieven werden gebouwd door Werkspoor Amsterdam.
Een aantal van deze machines is ook ingezet op de lijntjes van de Westlandse Spoorweg Maatschappij (WSM).
Maar bij NS werden de lokken al snel opgevolgd door zwaardere typen rangeerlocs.
Ik meen dat de motoren van deze lokken nog gebruikt zijn in de binnenvaart.
Groet, Paul G.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Als je wilt weten wat Thomassen met het spoor deed dan ga je naar www.mscv.nl
Op die site vind je " Grootbedrijf " even aantikken en dan scrollen naar motorenfabriek Thomassen.
Een oud medewerker van T. geeft daar een prachtig overzicht.
Op die site vind je " Grootbedrijf " even aantikken en dan scrollen naar motorenfabriek Thomassen.
Een oud medewerker van T. geeft daar een prachtig overzicht.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Heren ea,
Nu we toch met de "Spoorwegen" bezig zijn,vond ik ook nog een ander motorretje wat van toepassing is geweest bij de NS.
Dit alles denkelijk tot groot genoegen van Paul.
Dit keer een "Stork-Thomassen" 2-takker.
Komt uit een ook weer recentelijk tevoorschijn gekomen boekje.
Indien gewenst kan ik het daarin bijbehorende werkings beschrijving etc. nog bijvoegen, maar verneem dat dan wel.
Gr. Koos
Nu we toch met de "Spoorwegen" bezig zijn,vond ik ook nog een ander motorretje wat van toepassing is geweest bij de NS.
Dit alles denkelijk tot groot genoegen van Paul.
Dit keer een "Stork-Thomassen" 2-takker.
Komt uit een ook weer recentelijk tevoorschijn gekomen boekje.
Indien gewenst kan ik het daarin bijbehorende werkings beschrijving etc. nog bijvoegen, maar verneem dat dan wel.
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- Stork-Thomassen 2-takker voor NS (01).jpg (232.59 KiB) 1380 keer bekeken
-
- Stork-Thomassen 2-takker voor NS (02).jpg (222.03 KiB) 1380 keer bekeken
-
- Beschr.St-Th. 2T.jpg (100.76 KiB) 1309 keer bekeken
-
- besschr.St-Th. 2T vervolg.jpg (204.03 KiB) 1309 keer bekeken
-
- Vloeistofkoppeling.jpg (170.32 KiB) 1306 keer bekeken
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Langsspoeling via een grote uitlaatklep en een wervelkamer, een beetje B&W en een beetje Ricardo.