Smit & Co
-
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Smit & Co
Beste lezers, kom op,wie heeft er nog meer van zulke leuke (waar? ) gebeurde verhalen.
Wij houden ons aanbevolen voor een beetje leesgenot
Jacob
Wij houden ons aanbevolen voor een beetje leesgenot
Jacob
Re: Smit & Co
Waar verhaal??
30-12-1955 Aangemonsterd als ll wtk op de Zwarte Zee. Kapitein T Vet. Afvaart zelfde dag richting Azoren, stationsdienst.
Rustige vaart en alles nieuw voor mij (zeer jeugdig) zeeziek als een hond en dat ben ik mijn hele leven gebleven altijd de eerste dagen.
Op 1 motor gevaren tot aan de Azoren om en om bb/sb. 2 Werkspoor motoren van het verlaagde kruiskop type.
Op Horta aangekomen na 10 a 12 dagen ten anker in de baai recht voor cafe Sport.
Wat dagen gelegen en op zoek geweest naar potvissen in de roeiboot van de lokale bevolking'
Wel gespot maar niets gevangen wij 3 of 4 man van de bemanning van de Zwarte Zee mochten zomaar mee en de kapitein vond het ook goed.
Ineens na een paar dagen een oproep om te varen (jop) het bleek een vrachtvaarder te zijn die geen kolen meer had om de ketels te stoken.
Wat een gedachte is dat nu een stoomketel stoken met kolen. Het waren dan ook 3 schotse ketels. We moesten een dag of 3 varen om de vrachtvaarder vast te kunnen maken. Naar Ponta Delgada gebracht war ze kolen konden laden en de reis voortzetten. Ponta Delgada was toen dan ook een bunkerhaven voor kolenstokers.
Wij kregen opdracht om naar Southampton te varen om daar een uitgebrand passagiersschip te halen dat voor de sloop naar La Spezia moest.
Het was de Empress of Canada. Heeft wel wat voeten in de aarde gehad om dat schip in Italie te krijgen.
Derk
30-12-1955 Aangemonsterd als ll wtk op de Zwarte Zee. Kapitein T Vet. Afvaart zelfde dag richting Azoren, stationsdienst.
Rustige vaart en alles nieuw voor mij (zeer jeugdig) zeeziek als een hond en dat ben ik mijn hele leven gebleven altijd de eerste dagen.
Op 1 motor gevaren tot aan de Azoren om en om bb/sb. 2 Werkspoor motoren van het verlaagde kruiskop type.
Op Horta aangekomen na 10 a 12 dagen ten anker in de baai recht voor cafe Sport.
Wat dagen gelegen en op zoek geweest naar potvissen in de roeiboot van de lokale bevolking'
Wel gespot maar niets gevangen wij 3 of 4 man van de bemanning van de Zwarte Zee mochten zomaar mee en de kapitein vond het ook goed.
Ineens na een paar dagen een oproep om te varen (jop) het bleek een vrachtvaarder te zijn die geen kolen meer had om de ketels te stoken.
Wat een gedachte is dat nu een stoomketel stoken met kolen. Het waren dan ook 3 schotse ketels. We moesten een dag of 3 varen om de vrachtvaarder vast te kunnen maken. Naar Ponta Delgada gebracht war ze kolen konden laden en de reis voortzetten. Ponta Delgada was toen dan ook een bunkerhaven voor kolenstokers.
Wij kregen opdracht om naar Southampton te varen om daar een uitgebrand passagiersschip te halen dat voor de sloop naar La Spezia moest.
Het was de Empress of Canada. Heeft wel wat voeten in de aarde gehad om dat schip in Italie te krijgen.
Derk
Re: Smit & Co
@Derk, ik weet niet hoelang jij in 1956 op de Zwarte Zee hebt gezeten.
Er zijn genoeg sleepies in 1956 geweest, onder andere onderstaande twee.
Was jij toen ook aan boord?
Er zijn genoeg sleepies in 1956 geweest, onder andere onderstaande twee.
Was jij toen ook aan boord?
Grtn @Allen
Re: Smit & Co
Goedemorgen.
Even wat rechtzetten, datum van aanmonsteren.
23-08-1954 mijn 1ste reis op de Zwarte Zee, afgemonsterd 30-12-1954.
11-01-1955 2de reis op Zwarte Zee,afgemonsterd 24-05-1955.
09-05-55 3de reis Zwarte Zee, afgemonsterd 29-12-1955.
Allen sorry als ik je op het verkeerde been gezet heb.
Na deze reizen zijn er nog heel veel gevolgd, allemaal redelijk in het geheugen en harde kaften schriftjes.
Groet, Derk
Even wat rechtzetten, datum van aanmonsteren.
23-08-1954 mijn 1ste reis op de Zwarte Zee, afgemonsterd 30-12-1954.
11-01-1955 2de reis op Zwarte Zee,afgemonsterd 24-05-1955.
09-05-55 3de reis Zwarte Zee, afgemonsterd 29-12-1955.
Allen sorry als ik je op het verkeerde been gezet heb.
Na deze reizen zijn er nog heel veel gevolgd, allemaal redelijk in het geheugen en harde kaften schriftjes.
Groet, Derk
Re: Smit & Co
Dit klopt ook niet helemaal DerkDerk-. schreef: ↑29 sep 2019 10:39 Goedemorgen.
Even wat rechtzetten, datum van aanmonsteren.
23-08-1954 mijn 1ste reis op de Zwarte Zee, afgemonsterd 30-12-1954.
11-01-1955 2de reis op Zwarte Zee,afgemonsterd 24-05-1955.
09-05-55 3de reis Zwarte Zee, afgemonsterd 29-12-1955.
Allen sorry als ik je op het verkeerde been gezet heb.
Na deze reizen zijn er nog heel veel gevolgd, allemaal redelijk in het geheugen en harde kaften schriftjes.
Groet, Derk
Als je op 24-05-1955 afmonstert, lijkt het mij haast onmogelijk om op 09-05-1955 aan te monsteren voor je volgende reis
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Smit & Co
OK. 24-04-1955 afmonsteren en 09-05-1955 aanmonsteren voor een reis rond de wereld.
Groet, Derk
Groet, Derk
Re: Smit & Co
Heren ea,
Even het "Smit Topic" weer eens wat naar boven halen.
Mooi actie plaatje van de "Smit London" met een "Teamgenoot".
Gr. Koos
Even het "Smit Topic" weer eens wat naar boven halen.
Mooi actie plaatje van de "Smit London" met een "Teamgenoot".
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- London en andere sleper (07).jpg (117.11 KiB) 1476 keer bekeken
Re: Smit & Co
De "Teamgenoot" was volgens mijn deze:
Jan van der Pluijm
groetenJan van der Pluijm
Re: Smit & Co
Dat zal 'm zijn Jan.
Mooie foto trouwens.
Gr. Koos
Mooie foto trouwens.
Gr. Koos
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Smit & Co
Hallo.
Als Cees Pronk de foto heeft gemaakt waar zat hij dan op?
Groet Bob.V.
Als Cees Pronk de foto heeft gemaakt waar zat hij dan op?
Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.