Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 378
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Het spoor

Bericht door OLAU-fan » 25 sep 2019 20:32

Prachtig nieuws; dank Paul. :)
Benieuwd naar het vervolg.


Patru
Berichten: 2487
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 30 sep 2019 21:41

De busbrug over het emplacement in Zwolle heeft een prijs voor ingenieurs gewonnen. Mooi werk.
Hier het bericht uit De Swollenaer van vandaag.

Swollenaer 30-9-2019.jpg
Swollenaer 30-9-2019.jpg (171.13 KiB) 873 keer bekeken
Schuttebusbrug-4.jpg
Schuttebusbrug-4.jpg (112.53 KiB) 873 keer bekeken
Groet, Paul G.

Johnny
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37

Re: Het spoor

Bericht door Johnny » 30 sep 2019 22:38

Mooie brug, maar je kan spontaan er een zwabberziekte aan overhouden. :-D :mrgreen:

roy
Berichten: 11591
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Het spoor

Bericht door roy » 01 okt 2019 10:27

Ik denk dat men heeft moeten woekeren met de beschikbare ruimte.
M.a.w. ik denk dat men die lange bochten er in aangebracht heeft om hoogte te kunnen winnen en weer te kunnen dalen.
Mooi stukkie engineering trouwens !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1215
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Het spoor

Bericht door peelander » 01 okt 2019 17:48

Zou Willem de Zwijger hier nog gebruik van hebben gemaakt :mrgreen: :lol: :-D :?:
06 09 2019 dillenburg (22).JPG
06 09 2019 dillenburg (22).JPG (294 KiB) 793 keer bekeken
06 09 2019 dillenburg (23).JPG
06 09 2019 dillenburg (23).JPG (281.21 KiB) 793 keer bekeken
06 09 2019 dillenburg (24).JPG
06 09 2019 dillenburg (24).JPG (199.3 KiB) 793 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm

Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 199
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: Het spoor

Bericht door pe7eb » 18 okt 2019 22:19

Even een paar grote stappen terug...
Want SM 90 werd toch wel heel negatief afgeschilderd. Het klopt dat het spul veel defecten vertoonde en daarom in de buurt van de werkplaats Zwolle werd gehouden, daarin heeft Jinny helemaal gelijk, maar die defecten hadden wel een reden/oorzaak.
SM 90 was het ontwerp voor de toekomstige vervanger van mat. 64 (plan T/V) en week zowel qua constructie als techniek behoorlijk af van alles wat NS tot dan toe had aangekocht.
Het materieel was 30cm breder dan tot dan toe gebruikelijk, dit om meer binnenruimte te krijgen zodat de 2e klas banken in een 2+3 opstelling geplaatst konden worden (later is dit teruggebouwd naar 2+2 na klachten van de reizigers) Om te zorgen dat het materieel toch binnen het omgrenzingsprofiel bleef ontstond de karakteristieke knik in de zijwand en werd de zijdelingse beweging van de bak t.o.v. hart spoor technisch begrensd.
Daarnaast was het het eerste materieel met draaistroommotoren en dud een draaistroom tractie-installatie met ED rem.
Tijdens het proefbedrijf met de protoserie van 9 treinstellen, nam de vervoersvraag sterk toen, o.a. door de invoering van de OV studentenkaart.
Dit heeft tot het besluit geleid om te kiezen voor snel leverbare dubbeldeks treinstammen met rijtuigen van Talbot en locomotieven van Alsthom (serie 1700).
Toen er daar eenmaal genoeg van afgeleverd waren was de serie in oneconomisch buitenbeentje en is besloten om ze uit dienst te nemen.
Ook was het op dat moment de verwachting dat er geen nieuw enkeldeks materieel meer besteld zou gaan worden dus doorontwikkeling ook niet nodig was.
Later is men op dit besluit teruggekomen, met SLT, Flirt, SNG en ICNG tot gevolg.

De resultaten van de SM 90 proeven zijn niet helemaal voor niets geweest. De verbrede bakken hebben model gestaan voor het DM 90, waarmee de Wadlopers en Plan U vervangen zijn en de tractie installatie heeft model gestaan voor die van het IRM.

DM 90 heeft wat dat betreft een betere reputatie dan de Beelen (serie 2600) :wink:
Laatst gewijzigd door pe7eb op 19 okt 2019 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
73 es gud dx de pe7eb eric k

Patru
Berichten: 2487
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 19 okt 2019 11:37

Eric,
Dat is mooi verwoord. SM'90 heeft inderdaad toch wel nut gehad, al is het dan niet de beoogde opvolger van Materieel 1964 geworden.
Wat er met DM'90 gaat gebeuren blijft nog afwachten. :?
Hier een mooi plaatje van de sterkte beproeving van de eerste bak SM'90 bij Talbot in maart 1992.

SM'90 maart 1992 Talbot.jpg
SM'90 maart 1992 Talbot.jpg (251.85 KiB) 644 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
OLAU-fan
Berichten: 378
Lid geworden op: 11 sep 2006 19:33
Locatie: Fryslân

Re: Het spoor

Bericht door OLAU-fan » 22 okt 2019 01:05

Een ander materieeltype van de NS dat ook buiten dienst gaat -na een respectvolle staat van dienst- is de bekende fla-flip Sprinter SGM Plan Y.
Een informatief artikel op Spoorpro, met tevens een z.g. "oogstlijst" met op de markt te brengen treinonderdelen:

NS zet interieur van SGM-Sprinters in de verkoop

Johnny
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37

Re: Het spoor

Bericht door Johnny » 22 okt 2019 17:20

Voor diegene die echte liefhebbers zijn, ook een compleet treinstel kan je kopen.

Altijd je eigen trein op tijd, weinig andere al dan niet lastige medereizigers, geen conducteurs, dus lekker zwart reizen, genoeg zitplaatsen, je eigen muziek keihard aanzetten, boeren en scheten laten zonder dat je iemand anders er mee lastig valt.

Kortom een win/win situatie. :shock:

Patru
Berichten: 2487
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 08 nov 2019 17:24

Piet Bruijns schreef:
05 jun 2013 11:05
Even nog een reactie over de wagons Plan K.
Deze wagons werden gereviseerd bij de fa. Jansen te Bergen op Zoom.
Afbeelding

De wagons werden met de hand gelakt en om het stof tegen te gaan werd de vloer met water bestrooid.
Ook de biezen werden met een lange sleperspenseel getrokken. Op de werkbriefjes van de schilders stond
dan altijd trots vermeld: "LIJNTREKKEN".!
Niemand mocht er langs lopen, alleen mijn vader staat er met een wakend oog naar te kijken in zijn lange
stofjas en z'n hoed.
Hoe hoger de functie binnen het bedrijf, hoe langer de stofjas!
Het moet halverwege de jaren 50 geweest zijn.
m.v.g.
Piet Bruijns
De foto die Piet Bruijns op pagina 46 van dit topic plaatste kwam ik nu bij toeval ook tegen in een artikel over Jansen in een oud spoorblad.
Daarna hebben we op de pagina 60 e.v. nog informatie uitgewisseld over de door zijn vader ontworpen sproeiwagens.
Hier een plaatje van de laatste sproeiwagen die op 4 april 1990 onderhoud kreeg in Bergen op Zoom.
Zo te zien moeten er nieuwe assen onder.
Momenteel is deze wagen in het bezit van de VSM in Beekbergen.

Laatste sproeiwagen bij Jansen BoZ.jpg
Laatste sproeiwagen bij Jansen BoZ.jpg (220.5 KiB) 319 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3934
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Het spoor

Bericht door Allen » 08 nov 2019 18:15

VRAAG:

@Paul en andere deskundigen; spoor en treinen betreffende.

Ik sprak met een kennis en op een gegeven moment ging het over treinen.
Hij vertelde dat er een sleeptrein bestond die sloopmaterieel tussen
station Zwolle en het westen van het land verplaatste.
Er zijn zelfs filmpjes op YouTube te zien.

Nu heb ik even gezocht op het www maar kon zo snel niets vinden. :?
Om het mijzelf niet te moeilijk te maken :oops: :) en er veel kennis op dit topic
aanwezig is, dus de vraag. :-D

Sleep trein Zwolle.
Grtn @Allen

Gert Schouwstra
Berichten: 227
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door Gert Schouwstra » 08 nov 2019 21:23

Hoi Allen,

In Youtube en Google even zoeken op "Sleepdienst Watergraafsmeer".
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3934
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Het spoor

Bericht door Allen » 08 nov 2019 22:07

@Gert, bedankt maar weer, tis voor z'n roodkoperen.

Sleepdienst Watergraafsmeer - Nederlands • Great Railways

Voor tekst even een ietsiepietsie naar beneden scrollen en op "Meer weergeven" klikken.

>>> HIER filmpje
Grtn @Allen

Patru
Berichten: 2487
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 09 nov 2019 16:58

Mooi om die film en de oude IJsselbrug weer eens te zien. :-D
De primeur voor die sleepdienst was echter voor treinstel 769 die op 11 mei 1994 de 335 naar Hollandia bracht.
Later werden de 765 en de 381 uit de film de vaste trekkrachten.
De 765 zelf werd op 16 september 1997 met een koppelboom door de DERL 686 naar de Westhaven gebracht.
Als allerlaatste te slopen mat'54-stel werd op 16 oktober 1997 de 381 met dank voor de bewezen diensten door een DE-lok 2200 aan de poort van Hollandia afgezet. Vandaar werd het stel door de eigen Deutz naar binnen geduwd.

Treinstel 381 bij HKS 16-10-1997.jpg
Treinstel 381 bij HKS 16-10-1997.jpg (151.22 KiB) 200 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7172
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Het spoor

Bericht door jdbvos » 10 nov 2019 10:25

Nou weet ik natuurlijk wel dat treinen niet jaar-in, jaar-uit alleen maar 24/7 rijden, maar zo'n ding legt in z'n bestaan toch een aardig respectabel aantal kilometers af... Iemand een idee hoeveel ? Of wordt zoiets niet bijgehouden ? Draaiuren van dieselmotoren, bijvoorbeeld ??
Raar eigenlijk dat ik me dat nooit eerder af heb gevraagd...

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 578
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Het spoor

Bericht door Jinny » 10 nov 2019 10:43

Gemiddelde dagafstand per trein, 680 km. (bron NRC afgeschermd artikel)
Maal een levensduur van pak 'm beet 40 jaar kom je op bijna 10 miljoen km.
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.



Plaats reactie