De "Halcyonlijn"

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Speciaal voor Paul.
Stad-Zwolle.jpg
Stad-Zwolle.jpg (126.54 KiB) 1569 keer bekeken
Klaas

JAN39DO

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door JAN39DO »

Tijdens mijn Halcyon tijd op beide schepen gevaren.
Gr.Jan.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Roy »

Helaas nooit voor gevaren.
Wel met mensen gevaren die er vandaan kwamen, maar nooit een slecht woord over de Vlaardingse Lloyd gehoord.
Moet wel een apart cluppie geweest zijn...………..

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Patru (R.I.P)

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Patru (R.I.P) »

Klaas Buytenwegh schreef: 30 sep 2019 22:53 Speciaal voor Paul. Stad-Zwolle.jpg
Klaas
Mooi schip Klaas.
Dicht het dek maar toe aan dekzwabber Bertus uit Zwolle.
Duik ik de vetloods wel in. Niet mijn favoriete machine die M.A.N. maar ik doe het 'r mee.
Eén keer mee gevaren op de Bawean van de SMN. :)
Groet, Paul G.
Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Martinus »

Hoe zit dat met die railings op verschillende niveau's op de Stad Zwolle? Ik 'begrijp' het schip niet goed.
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Koos »

Hoi Martinus,
Heb het het ook zitten bekijken.
Maar komt mij niet onbekend voor, met reden dat ik ook ooit op een schip heb gevaren met iets dergelijks.
Schip had, en deze "Stad boot" zo te zien ook, verhoogde luikhoofden.
Tevens heeft het schip (althans wat ik uit de foto op maak) patentluiken en/ofwel stalen verrijdbare pontons.
Dit opmakende uit de al ingeschoren blokken aan de div. uiteinden van de resp. luik ponton secties.
Om nu de dekbemanning de mogelijkheid te geven om de pontonwielen te kunnen verdraaien mbt. ofwel omlaag/omhoog, moeten ze er wel bij kunnen om daarna de ponton borgen aan de zijkanten ofwel vast te kunnen trekken ofwel los te kunnen maken al naar gelang de behoefte
Vandaar volgens mij een loopgedeelte met reling langs de betreffende verhoogde coamings.
Gr. Koos
Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Martinus »

Dank je Koos!
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door jdbvos »

Aha ! Is dát het ! Bedankt Koos !
Oost, west...ook best
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Op deze foto van de Stad-Vlaardingen is het beter te zien. Ik ben eind 1958 bij de Halcyon weggegaan en heb dus zelf niet meer op deze schepen gevaren.

Grt.

Klaas
1962-STAD VLAARDINGEN (3).jpg
1962-STAD VLAARDINGEN (3).jpg (99.81 KiB) 1306 keer bekeken
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Koos »

Heren ea,
Mbt. het looppad langs de verhoogde coamings, heb ik nog even het scheepje opgezocht waar ik op doelde.
Hierop is het nog wat duidelijker te zien.
1e plaatje is geschoten met wat overkomend stuifwater, dus vandaar dat je het voorschip niet kan zien.
Lag dus niet aan de fotograaf :roll:
Op de 2e foto is het schip in z'n geheel te zien en ook het looppad wat duidelijker waar te nemen.
Is van wat jaren later na al wat keren van eigenaar en naam te hebben gewisseld, lag het daar ogenschijnlijk ergens te vergaan.
Beetje jammer eigenlijk, van de motor dan, de kraantjes niet want dat waren ellendelingen, en ging het meeste tijd aan op.
Stond een keurig en welhaast perfect werkende B & W motor in.
Op dat looppad langs de hatch-coamings kon je dus ook gelijk van de poop zo naar de bak lopen en was ook wel noodzakelijk want in geladen toestand vanuit USA richting Europa stond het dek vol met daarop geplaatste zg. cardecks, en kon je maar moeilijk van achter naar voren komen
Ruimen lagen dan vol met rollen papier.
In ballast richting terug naar USA werden deze cardecks dan in de verhoogde luikhoofden van alle 5 de ruimen, 2 hoog erin gehangen (vandaar de verhoging) waarin dan duitse en/of engelse auto's werden geplaatst en er zo'n ca. 300 stuks konden worden meegenomen.
Maarja, de dek bemanning moest dus wel bij de luiken-rollen en de borgspindels kunnen komen.
Gr.Koos
Bijlagen
William R Adams (1).jpg
William R Adams (1).jpg (124.51 KiB) 1266 keer bekeken
ex W.R.Adams nu Patricia-a.jpg
ex W.R.Adams nu Patricia-a.jpg (117.42 KiB) 1266 keer bekeken


Plaats reactie