De "Halcyonlijn"
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: De "Halcyonlijn"
Speciaal voor Paul.
Klaas
Klaas
Re: De "Halcyonlijn"
Helaas nooit voor gevaren.
Wel met mensen gevaren die er vandaan kwamen, maar nooit een slecht woord over de Vlaardingse Lloyd gehoord.
Moet wel een apart cluppie geweest zijn...………..
m.v.g., Roy
Wel met mensen gevaren die er vandaan kwamen, maar nooit een slecht woord over de Vlaardingse Lloyd gehoord.
Moet wel een apart cluppie geweest zijn...………..
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De "Halcyonlijn"
Mooi schip Klaas.
Dicht het dek maar toe aan dekzwabber Bertus uit Zwolle.
Duik ik de vetloods wel in. Niet mijn favoriete machine die M.A.N. maar ik doe het 'r mee.
Eén keer mee gevaren op de Bawean van de SMN.
Groet, Paul G.
Re: De "Halcyonlijn"
Hoe zit dat met die railings op verschillende niveau's op de Stad Zwolle? Ik 'begrijp' het schip niet goed.
Re: De "Halcyonlijn"
Hoi Martinus,
Heb het het ook zitten bekijken.
Maar komt mij niet onbekend voor, met reden dat ik ook ooit op een schip heb gevaren met iets dergelijks.
Schip had, en deze "Stad boot" zo te zien ook, verhoogde luikhoofden.
Tevens heeft het schip (althans wat ik uit de foto op maak) patentluiken en/ofwel stalen verrijdbare pontons.
Dit opmakende uit de al ingeschoren blokken aan de div. uiteinden van de resp. luik ponton secties.
Om nu de dekbemanning de mogelijkheid te geven om de pontonwielen te kunnen verdraaien mbt. ofwel omlaag/omhoog, moeten ze er wel bij kunnen om daarna de ponton borgen aan de zijkanten ofwel vast te kunnen trekken ofwel los te kunnen maken al naar gelang de behoefte
Vandaar volgens mij een loopgedeelte met reling langs de betreffende verhoogde coamings.
Gr. Koos
Heb het het ook zitten bekijken.
Maar komt mij niet onbekend voor, met reden dat ik ook ooit op een schip heb gevaren met iets dergelijks.
Schip had, en deze "Stad boot" zo te zien ook, verhoogde luikhoofden.
Tevens heeft het schip (althans wat ik uit de foto op maak) patentluiken en/ofwel stalen verrijdbare pontons.
Dit opmakende uit de al ingeschoren blokken aan de div. uiteinden van de resp. luik ponton secties.
Om nu de dekbemanning de mogelijkheid te geven om de pontonwielen te kunnen verdraaien mbt. ofwel omlaag/omhoog, moeten ze er wel bij kunnen om daarna de ponton borgen aan de zijkanten ofwel vast te kunnen trekken ofwel los te kunnen maken al naar gelang de behoefte
Vandaar volgens mij een loopgedeelte met reling langs de betreffende verhoogde coamings.
Gr. Koos
Re: De "Halcyonlijn"
Dank je Koos!
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: De "Halcyonlijn"
Op deze foto van de Stad-Vlaardingen is het beter te zien. Ik ben eind 1958 bij de Halcyon weggegaan en heb dus zelf niet meer op deze schepen gevaren.
Grt.
Klaas
Grt.
Klaas
Re: De "Halcyonlijn"
Heren ea,
Mbt. het looppad langs de verhoogde coamings, heb ik nog even het scheepje opgezocht waar ik op doelde.
Hierop is het nog wat duidelijker te zien.
1e plaatje is geschoten met wat overkomend stuifwater, dus vandaar dat je het voorschip niet kan zien.
Lag dus niet aan de fotograaf
Op de 2e foto is het schip in z'n geheel te zien en ook het looppad wat duidelijker waar te nemen.
Is van wat jaren later na al wat keren van eigenaar en naam te hebben gewisseld, lag het daar ogenschijnlijk ergens te vergaan.
Beetje jammer eigenlijk, van de motor dan, de kraantjes niet want dat waren ellendelingen, en ging het meeste tijd aan op.
Stond een keurig en welhaast perfect werkende B & W motor in.
Op dat looppad langs de hatch-coamings kon je dus ook gelijk van de poop zo naar de bak lopen en was ook wel noodzakelijk want in geladen toestand vanuit USA richting Europa stond het dek vol met daarop geplaatste zg. cardecks, en kon je maar moeilijk van achter naar voren komen
Ruimen lagen dan vol met rollen papier.
In ballast richting terug naar USA werden deze cardecks dan in de verhoogde luikhoofden van alle 5 de ruimen, 2 hoog erin gehangen (vandaar de verhoging) waarin dan duitse en/of engelse auto's werden geplaatst en er zo'n ca. 300 stuks konden worden meegenomen.
Maarja, de dek bemanning moest dus wel bij de luiken-rollen en de borgspindels kunnen komen.
Gr.Koos
Mbt. het looppad langs de verhoogde coamings, heb ik nog even het scheepje opgezocht waar ik op doelde.
Hierop is het nog wat duidelijker te zien.
1e plaatje is geschoten met wat overkomend stuifwater, dus vandaar dat je het voorschip niet kan zien.
Lag dus niet aan de fotograaf
Op de 2e foto is het schip in z'n geheel te zien en ook het looppad wat duidelijker waar te nemen.
Is van wat jaren later na al wat keren van eigenaar en naam te hebben gewisseld, lag het daar ogenschijnlijk ergens te vergaan.
Beetje jammer eigenlijk, van de motor dan, de kraantjes niet want dat waren ellendelingen, en ging het meeste tijd aan op.
Stond een keurig en welhaast perfect werkende B & W motor in.
Op dat looppad langs de hatch-coamings kon je dus ook gelijk van de poop zo naar de bak lopen en was ook wel noodzakelijk want in geladen toestand vanuit USA richting Europa stond het dek vol met daarop geplaatste zg. cardecks, en kon je maar moeilijk van achter naar voren komen
Ruimen lagen dan vol met rollen papier.
In ballast richting terug naar USA werden deze cardecks dan in de verhoogde luikhoofden van alle 5 de ruimen, 2 hoog erin gehangen (vandaar de verhoging) waarin dan duitse en/of engelse auto's werden geplaatst en er zo'n ca. 300 stuks konden worden meegenomen.
Maarja, de dek bemanning moest dus wel bij de luiken-rollen en de borgspindels kunnen komen.
Gr.Koos
- Bijlagen
-
- William R Adams (1).jpg (124.51 KiB) 1267 keer bekeken
-
- ex W.R.Adams nu Patricia-a.jpg (117.42 KiB) 1267 keer bekeken