Vliegmaatschappijen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Vliegmaatschappijen

Bericht door Sparks316 »

Nou, zoveel gevlogen heb ik niet en dat was allemaal in de jaren 60-70, dus vergelijken is misschien wel helemaal geen optie.

Maar dan toch:
1e vlucht, van Stavanger naar London (Heathrow denk ik) met SAS in zo'n toen nog nieuwe Caravelle (achterin tussen de motoren in de staart omhoog).
Ik kon het nergens mee vergelijken, laat ik zeggen dat die OK was. Het ging wel heel steil omhoog, godsamme!
Dan van Heathrow naar Schiphol met zo'n hoe heette het toen ook alweer, KLM-huppeldepup, Fokker Friendship. Oh nee, het heette NLM.
Vervolgens van Amsterdam naar Guayaquil. Eerst met Lufthansa naar Frankfurt, dan met een B-707 naar Quito, daar weer overstappen op een Electra van Equadoriana naar Guayaquil. Lufthansa = Deutsche Grundlichkeit. De vlucht naar Quito zat vol met lawaaiige Zuidamerikanen, veel ruimte om effe lekker te kanen is er niet, dus ach ja, het zal wel zo horen. De vlucht met de Electra was best wel leuk, gewoon tussen de Andestoppen door en dan kom je 's avonds in de klamme warmte van Guayaquil aan.
Toen terug: Equadoriana naar Quito, toen door naar Miami. Je bent gewoon transferpassagier, maar voor de maffe US-customs kom je uit Ecuador dus alles wordt uit je koffer gesleurd en pak het zelf maar weer in. Have a nice day!
Dan met BOAC (toen nog) naar Heathrow, een nachtvlucht. De best wel vriendelijke stewardess vroeg of ik film wilde kijken of slapen. Nou, laat mij maar slapen moppie. Kreeg ik drie stoelen achterin, de filmkijkers mochten voorin zitten. Dekentje erbij en Good night, sir! "s Morgens moesten we op Heathrow wel een stukkie over de tarmac lopen, want er was daar net weer ombouw. Het had ook nog gesneeuwd en in je korte mouwen tropen-overhempie is dat koud. Maar binnen kon ik bij mijn koffers en er een trui uitvissen. Service BOAC: prima. Toen weer in zo'n NLM-Friendship incl. nederlandse boerentrut-KLM-stewardess naar Schiphol. Dat kende ik al van eerder.
Daarna een keertje met KLM helemaal naar Joburg. Het bleven wel nederlandse boerentrut-KLM-stewardessen. Maar je gaat om een uur of middernacht weg, kan ook nog slapen (plus nog een fuelstop op Rome-Fiumicino of L. da Vinci, ikke niet meer weten, waar je k*tkoffie uit een k*tautomaatje kon krijgen), en om zolaat 's morgens sta je dan op Jan Smut. Pas later weer door met de Suidafrikaanse Lugdiens naar Durban. Ik heb er geen trauma aan overgehouden nie, dus het zal wel. Buiten dat, alles sal reg kom, ook bij SAA.
Jaartje later weer terug, idem SAL naar Joburg, vervolgens Sabena naar Brussel. I.p.v. nederlandse-boerentrut-KLM-stewardessen waren het nu vlaamse Sabena collega's. Daarna weer de welbekende F27 van NLM naar Mokum. Die kende ik dus eigenlijk ook al.
Daarna heb ik nog jaren gevlogen met BA Helicopters, Bristows, KLM Noordzee helikopters cq. KLM Helicopters, Maersk Helicopters, Business Air Service Rotterdam, alsmede een Noorse club, Helicopter Services A/S, maar dat was altijd zonder stewardessen en zonder eten. Ik ben ook altijd weer heel thuis gekomen :mrgreen:
En over vakantievluggies met Transavia, Martinair, Yugoslovensko huppeldepup, ga ik het maar niet hebben. En destijds vloog een Tupolev niet echt anders dan een Boeing of Douglas kist. Airbus nooit in het eggie mee gevlogen.
Louis



Plaats reactie