Rotterdam toen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Hans Reints
Berichten: 211
Lid geworden op: 18 apr 2017 19:33
Locatie: Uelsen

Re: Rotterdam toen

Bericht door Hans Reints »

Na de terugtrekking van de geallieerde legers in 1940 uit Duinkerken, zijn er grote hoeveelheden militair materieel op de Franse stranden achtergebleven. Zo ontstond er een acute militaire noodzaak deze verliezen zo snel als mogelijk met nieuwe voertuigen te compenseren. Als gevolg van de al enige jaren durende economische depressie is er in Amerika en Canada bij Chevrolet, GM, Ford, Dodge en Chrysler een terugval in de vraag naar civiele vrachtwagens te zien wat zorgt voor veel overcapaciteit in de autofabrieken. De Grote Amerikaanse fabrieken van Dodge en Ford lagen ten zuidoosten van Detroit, net in Canada, en Chevrolet had een grote fabriek in Oshawa aan de kust van het Lake Ontario. Door het ontstane acute tekort aan militaire voertuigen kwam een intensieve samenwerking tussen Chevrolet en Ford op het gebied van ontwerp en productie van onderdelen opgang en maakte een sterke stijging van de militaire voertuigproductie in korte tijd mogelijk en konden de ontstane tekort snel op gevuld worden.
Bij aanvang van de Tweede Wereldoorlog was een groot deel van de Canadese productiecapaciteit voor automobielen al in gebruik voor het maken van militaire voertuigen. De meeste CMP voertuigen kwamen uit de fabrieken van CMP, wat staat voor Canadian Military Pattern truck, was het resultaat van een Brits-Canadees samenwerking verband. In de oorlog zijn bijna 400.000 exemplaren van deze klasse van de lopende band gerold... Zo leverde Canada ook voertuigen in bouwpakketten aan andere Britse Gemenebest landen die ze lokaal, eventueel met lokale toeleveranciers, assembleerden. Van alle geproduceerde vrachtwagens in Canada, was het aandeel van de CMPs ongeveer 50%. De meest voorkomende CMP was de 4x4 vrachtwagen met een toegestaan maximaal laadvermogen van 3 ton (inclusief de modellen C60S, C60L, F60S en F60L). Van deze versie zijn 209.000 stuks gefabriceerd. Verder zijn ongeveer 9.500 4x4 chassis gebruikt voor de bouw van pantserwagens. De Canadese productie van militaire voertuigen bestond aanvankelijk uit civiele modellen aangepast voor militair gebruik en later uit specifiek voor het leger ontwikkelde modellen. De aangepaste civiele voertuigen kregen een sterker chassis, grotere banden en een simpelere bestuurderscabine. CMP voertuigen kregen het stuur aan de rechterkant, naar Brits gebruik, terwijl in Canada het stuur aan de linkerzijde de norm was. De nadruk lag op middelzware modellen. De jeep met een laadvermogen van 0,25 ton rolde in grote aantallen uit de Amerikaanse fabrieken en de zware vrachtwagens, met meer dan 3 ton laadvermogen, werden ook in de Verenigde Staten geproduceerd. Tot 1 september 1945 zijn in totaal 857.970 militaire voertuigen geproduceerd in Canada. Hiervan waren 338.299 exemplaren 4x2 voor militaire doeleinden aangepaste civiele voertuigen; 390.273 stuks 4x4, 4x4, 6x6 en 6x6 speciaal voor het leger ontwikkelde voertuigen, de CMPs; 50.241 gepantserde wiel- en rupsvoertuigen en ten slotte 19.663 aanhangwagens (ook CMPs). Na de oorlog zijn veel CMP vrachtwagens in gebruik gebleven, waaronder in Nederland, België, Denemarken, Noorwegen, Portugal, Spanje. Buiten Europa waren landen als Zuid-Afrika, Argentinië, Jordanië, Vietnam en Maleisië. Veel voertuigen zijn direct na de oorlog overgegaan naar civiele bedrijven. . De bouw van de verschillende opbouwen werd uitgevoerd door subcontractors. Zo ontstond een uitgebreide variatie aan CMP’s waaronder een general service (GS), dumper en takelwagen
3-Chevrolet CMP bergingsvoertuig Bridgehead Bussum 2006.JPG
3-Chevrolet CMP bergingsvoertuig Bridgehead Bussum 2006.JPG (314.25 KiB) 1017 keer bekeken

Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Rotterdam toen

Bericht door Sparks316 »

Ik kan me nog herinneren dat in Drachten (waar ik tot 1956 gewoond heb) de zg. tonnenauto (voor mensen die nog geen WC maar een ton hadden) wekelijks langskwam en dat was ook zo'n CMP. Verder reed er tenminste ééntje rond in het Market Garden 75 konvooi wat Oss aandeed op 19 september en er zullen er vast wel meer in het totale konvooi hebben gereden, wat uit iets van 250 voertuigen bestond. Het konvooitje naar Oss bestond uit naar schattting 35-40 voertuigen. Oss werd overigens op 19 september 1944 door twee Engelse tanks en een vrachtauto met manschappen bevrijd.
Maar dat spul kan dus makkelijk 75 jaar oud worden en dan nog prima funktioneren...
Louis
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door Roy »

Eigenlijk verdienen al die soorten dumptrucks m.i. een eigen topic in Ruim VII !.
Er is zoveel over te vertellen en er zijn nog meer modellen zoals b.v. de Dodge Beeb, de Ducks, de halftracks, enz.
Ideetje ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Rotterdam toen

Bericht door Sparks316 »

Mijn zegen heb je! Nou die van de moderators nog... Of moet Akkie ook meebeslissen?
Louis
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Rotterdam toen

Bericht door Piet Bruijns »

Boeiend onderwerp.
Tijdens een herdenking van de slag om de Schelde tekende ik deze Ford Canada. Ik gebruik de tekening in mijn avatar, omdat ik het zo'n karakteristiek model vind en er ook veel jeugdherinneringen aan heb.
Laatst liet ik de tekening zien aan mijn broer, die daarop tersluiks opmerkte dat het stuur aan de verkeerde kant zat.
Nadat we dat gecontroleerd hadden op het internet heb ik het stuur middels photoshop snel naar de rechterkant verplaatst.
In de praktijk zou dat veel lastiger geweest zijn maar dankzij de digitale technieken was dat in een handomdraai gebeurd.
Toch opmerkelijk dat een praktijkmens als mijn broer ( hij bouwde Reo's om) dat ogenblikkelijk zag.
Vakmensen zal ik maar zeggen!
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (242.18 KiB) 939 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Rotterdam toen

Bericht door Piet Bruijns »

Dankzij mijn broer valt me nu nix te verwijten. :oops:
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (407.92 KiB) 938 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door jdbvos »

Aan het begin van dit filmpje, en hier-en-daar tussendoor, is zo'n surplusser op de werf van opa in Groningen aan het werk als kraanwagen.
De werf gaf hem de naam Popeye… waarom weet ik niet. Misschien stond dat er al op bij aanschaf...wie het wist bekijkt het gras nu van onderen...

Op de dochterwerf in Hindeloopen werd een enorme Faun aangeschaft als kraanwagen, waarin m'n vader een Magirius-Deutz inbouwde ipv de oorspronkelijke benzinemotor. Opmerkelijk vond ik destijds dat de bestuurdersstoel een 2-zit was; mij werd verteld dat in de Alpen met 2 man door de haarspeldbochten werd gestuurd...
Geen idee of dat waar was, maar het was iig van vér voor de remverkrachting. :lol:
Een heel stangenstelsel tbv die remmen was onder de auto gemonteerd. Hoe dat ooit gedaan werd met aangangwagens ...???
Ik zal eens zoeken in de familiefoto's of er nog een fotootje van is... Ik vond het een enorm ding, die Faun...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Rotterdam toen

Bericht door Jos Linders »

Hallo Roy e.a.

Er is in ruim 7 al een topic '"all oldtimers"

Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Rotterdam toen

Bericht door leo-shof »

Prachtige film Jan
Goed dat er toen nog geen ARBO wet was
De controleur zou gillend gek geworden zijn
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door Roy »

Zeker een mooi overzicht van de bouw van de "Goodwill" Jan !.
Nu dacht ik dat dit schip één van de eerste, zo niet het eerste, Nederlandse containerschip was. Na even op Marhisdata gekeken te hebben blijkt het toch een shelterdekker te zijn...……………. Kijk, dat strookt m.i. slecht met elkaar !?.
Op de luiken meen ik toch al container fittings te zien, dus was het schip van nieuwbouw af al container vriendelijk.
Hoe zit dit nu ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie