Alle Oldtimers [No ships]
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Om o.a. Roy tevreden te stellen, ga ik nog maar even door, te beginnen met de Market-Garden 2014 optocht.
Het ging hier toch over old-timers? Deze dan, alhoewel of deze er in 1944 ook bij waren?
volgens mij een Austin hospitaalwagen
Buster op het droge
Als ik het goed lees een Bedford 4x4 truck, waarschijnlijk een QLD
Nog even over de DUKW, in de volksmond Duck geheten. De D stond voor ontworpen in 1942, de U voor amfibisch hulpvoertuig, de K voor all wheel drive, de W voor twee aangedreven achterassen. Er zijn er zo'n 21.000 van gebouwd, ze konden 2,5 ton lading meenemen maar in de praktijk ging 5 ton ook nog, in het water lieten ze een schroef zakken en gestuurd werd met de voorwielen in combinatie met een roer achter. Maximum snelheid op de weg was 80 km/u, in het water 10 km/u.
Origineel zat er een General Motors benzinemotor in. Na de oorlog bouwde Rusland 'm na, maar wel met achterklep en in recentere jaren is het ding nog eens door Brazilie gebouwd. Tijdens de watersnoodramp van 1953 bewees het ding wederom goede diensten, met name door in Belgie achtergebleven exemplaren.
Volgende keer verder met de 2019 versie.
Het ging hier toch over old-timers? Deze dan, alhoewel of deze er in 1944 ook bij waren?
volgens mij een Austin hospitaalwagen
Buster op het droge
Als ik het goed lees een Bedford 4x4 truck, waarschijnlijk een QLD
Nog even over de DUKW, in de volksmond Duck geheten. De D stond voor ontworpen in 1942, de U voor amfibisch hulpvoertuig, de K voor all wheel drive, de W voor twee aangedreven achterassen. Er zijn er zo'n 21.000 van gebouwd, ze konden 2,5 ton lading meenemen maar in de praktijk ging 5 ton ook nog, in het water lieten ze een schroef zakken en gestuurd werd met de voorwielen in combinatie met een roer achter. Maximum snelheid op de weg was 80 km/u, in het water 10 km/u.
Origineel zat er een General Motors benzinemotor in. Na de oorlog bouwde Rusland 'm na, maar wel met achterklep en in recentere jaren is het ding nog eens door Brazilie gebouwd. Tijdens de watersnoodramp van 1953 bewees het ding wederom goede diensten, met name door in Belgie achtergebleven exemplaren.
Volgende keer verder met de 2019 versie.
Louis
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Vervolgens op 19 september j.l. de 2019 editie, extra groot opgezet omdat het dit jaar 75 jaar geleden was (en waarschijnlijk ook de laatste keer met nog echte veteranen, want die lopen langzaam aan tegen de 100 aan).
de Canadezen marcheren de stad in. In dit geval kadetjes van de King's Edgehill School uut Kaanaadaa, compleet met bagpipes
Een track-voertuig (geen tank!) met een gun erachter
en een halftrack met gun
idem van achteren
nog eentje met vrolijke soldaten
en een Austin met audjes
Mocht iemand nadere gegevens (type-aanduidingen) weten, laat maar horen
de Canadezen marcheren de stad in. In dit geval kadetjes van de King's Edgehill School uut Kaanaadaa, compleet met bagpipes
Een track-voertuig (geen tank!) met een gun erachter
en een halftrack met gun
idem van achteren
nog eentje met vrolijke soldaten
en een Austin met audjes
Mocht iemand nadere gegevens (type-aanduidingen) weten, laat maar horen
Louis
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Zij gingen stug door, ikke dus ook.
Onbekend merk voertuig. Wie???
Wederom mij nie weten. Alleen dat het/ze Myrtle heet
Dit is dan weer een Austin, zonder gewonden of erger
weer een track voertuig, dus niksnie tank
verkenningsvoertuig? ikke maar leek zijn
nog zoiets, maar nu met k'non. Het heette trouwens d'Artagnan
Ik zit nu aan zes afbeeldingen, volgens mij het max. (of niet?)
Onbekend merk voertuig. Wie???
Wederom mij nie weten. Alleen dat het/ze Myrtle heet
Dit is dan weer een Austin, zonder gewonden of erger
weer een track voertuig, dus niksnie tank
verkenningsvoertuig? ikke maar leek zijn
nog zoiets, maar nu met k'non. Het heette trouwens d'Artagnan
Ik zit nu aan zes afbeeldingen, volgens mij het max. (of niet?)
Louis
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Market Gasrden 75 vervolg
alweer een rijdend hospitaal, onbekend merk
De Edgehill School kadetjes pauzerend tot ze op mogen en vast adem verzamelend voor het blazen
en twee van die bagpipes kunnen nog een hoop kabaal maken
een zootje verzameld bij het eindpunt
hmmm, heb ik daarmee gereden?
ter plekke werden nog wat opschriften aangebracht
Nogmaals, nadere info is welkom en tot over 5 jaar! Zij trokken door naar Grave...
alweer een rijdend hospitaal, onbekend merk
De Edgehill School kadetjes pauzerend tot ze op mogen en vast adem verzamelend voor het blazen
en twee van die bagpipes kunnen nog een hoop kabaal maken
een zootje verzameld bij het eindpunt
hmmm, heb ik daarmee gereden?
ter plekke werden nog wat opschriften aangebracht
Nogmaals, nadere info is welkom en tot over 5 jaar! Zij trokken door naar Grave...
Louis
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Sparks316 schreef: ↑08 okt 2019 13:35 Om o.a. Roy tevreden te stellen, ga ik nog maar even door, te beginnen met de Market-Garden 2014 optocht.
Het ging hier toch over old-timers? Deze dan, alhoewel of deze er in 1944 ook bij waren?
volgens mij een Austin hospitaalwagen
Buster op het droge
Als ik het goed lees een Bedford 4x4 truck
Nog even over de DUKW, in de volksmond Duck geheten. De D stond voor ontworpen in 1942, de U voor amfibisch hulpvoertuig, de K voor all wheel drive, de W voor twee aangedreven achterassen. Er zijn er zo'n 21.000 van gebouwd, ze konden 2,5 ton lading meenemen maar in de praktijk ging 5 ton ook nog, in het water lieten ze een schroef zakken en gestuurd werd met de voorwielen in combinatie met een roer achter. Maximum snelheid op de weg was 80 km/u, in het water 10 km/u.
Origineel zat er een General Motors benzinemotor in. Na de oorlog bouwde Rusland 'm na, maar wel met achterklep en in recentere jaren is het ding nog eens door Brazilie gebouwd. Tijdens de watersnoodramp van 1953 bewees het ding wederom goede diensten, met name door in Belgie achtergebleven exemplaren.
Volgende keer verder met de 2019 versie.
Het merk van een DUKW is GMC, het onderstel is van een CCKW 353, de normale vrachtuitvoering.
Heb zelf zo'n ding een jaar of 25 geleden op de kop getikt in Frankrijk maar kreeg hem niet op NL-kenteken, torn maar weer verkocht, nu behoorlijk spijt van.
Het leven is geen facebook
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Wat een heerlijkheden allemaal zeg !.
Die Bedford zou van het type QL kunnen zijn.
m.v.g., Roy
Die Bedford zou van het type QL kunnen zijn.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Met zo´n Halftruck ging ik als joggie van een jaar of 10 mee.
Daar stond een draad kraan op gemonteerd.
Mocht ik achterin zitten, bij de draaddrums.
Ik ruik nu gewoon die olie lucht die er in de kraan hing.
Die trucks hebben nog steeds mijn belangstelling, als ik er 1 zie
Daar stond een draad kraan op gemonteerd.
Mocht ik achterin zitten, bij de draaddrums.
Ik ruik nu gewoon die olie lucht die er in de kraan hing.
Die trucks hebben nog steeds mijn belangstelling, als ik er 1 zie
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Helemaal goed Roy
https://en.wikipedia.org/wiki/Bedford_QL
https://en.wikipedia.org/wiki/Bedford_QL
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Ik heb het maar even aangepast. Tks Roy (Leo trouwens ook, voor de link)
Louis
Re: Alle Oldtimers [No ships]
Trouwens, hoe werd Oss nou eigenlijk bevrijd in 1944? Dat wil ik nog wel ff uitleggen, alhoewel ik helemaal geen Ossenaar, laat staan een Brabo ben.
Ik dateer van begin 1948, toen mijn ouders (destijds wonend in Leeuwarden) het safe vonden "er nog eentje bij te maken".
In 1944 plande Montgomery (Monty) een aanval om Europa zeg maar Duitservrij te maken. Hij verwachtte weinig tegenstand en zo ontstonden operaties Market en Garden, die uiteindelijk samengevoegd werden. De ene was door de lucht, de andere over de grond.
Oss was inmiddels wel bezet door een garnizoentje Duitsers, o.a. om de fabrieken van Hartog en Zwanenberg zeker te stellen (voedselvoorraden).
Bovendien was daar inmiddels bepaald dat daar geen Joden mochten werken. Er woonden dus inmiddels de nodige Duitsers in Oss, vooral in voormalige dure huizen waar de eigenaren al uitgehaald waren (inderdaad, Joden).
Op 17 september 1944 begonnen de luchtoperaties, gevolgd door de grondtroepen. Oss zag hordes vliegtuigen over zich heen komen, de luchtroute liep recht over Oss heen. De hier wonende Duitsers werden zenuwachtig en begonnen alvast hun koffers te pakken.
Een paar dagen later stokte het grondoffensief al bij Arnhem, want de tegenstand was veel groter dan Monty had voorspeld.
Het grondkonvooi stond her en der opgehoopt stil, o.a. bij Grave. Inmiddels hadden de Duitsers ook de nodige vliegtuigen neergeschoten en op Station Oss stond een stel Duitsers met krijgsgevangen Engelsen en/of Amerikanen klaar om per spoor afgevoerd te worden.
Vervolgens gingen er de nodige Ossenaren, waaronder een politieman in Grave kijken waar ze vertelden wat ze in Oss hadden gezien. Daarop besloot een Engelse commandant met twee tanks plus manschappen in een extra wagen naar Oss te gaan om die krijgsgevangenen weer te bevrijden. Bij de vuurgevechten aldaar sneuvelde een Engelse sergeant, ene Sergeant Brown. Naar hem is een later nieuw gebouwde straat vernoemd.
In elk geval, de Engelsen wisten de krijgsgevangenen te ontzetten en de Duitsers te verjagen. Dat was 19 september 1944.
Vervolgens reden ze met de bevrijde mensen terug naar Grave, want ze moesten toch door.
Inmiddels wapperden in Oss natuurlijk de nodige rood-wit-blauwe vlaggen.
Helaas kwamen de Duitsers 1 of 2 dagen later terug, en schoten de huizen waar vlaggen hingen in brand of gewoon in puin.
Daarop zijn de Engelsen weer teruggekomen en hebben de Duitsers nog eens op hun falie gegeven, waarop ze definitief vertrokken.
Wel bleven er tot aan de bevrijding de nodige duitse nesten aktief langs de Maas en werden er zelfs V1's vanuit de Betuwe op dit gebied afgevuurd.
De officiele bevrijding van Oss staat dus op 19 september en elke 5 jaar wordt dat uitgebreid gevierd. Sinds een jaar of 10 gebeurt dat dus ook met een konvooi voertuigen, wat de oude route afrijd eens in de 5 jaar. Plus natuurlijk luchtlandingen bij Arnhem (en die kisten komen meestal ook over Oss heen).
Het konvooi: de meeste voertuigen komen van de stichting "Keep 'em Rolling" die vooral Amerikaanse voertuigen in bezit heeft. Omdat dit jaar 75 jaar gevierd werd wilden ze vooral veel Engelse voertuigen hebben, ook omdat het bevrijdingsleger vooral uit Engelsen bestond.
In het hoofdkonvooi reed bv. ook een Engelse tanktransporter-met-tank rond die pas dit jaar zover gerestaureerd was dat ie de weg op kon.
De pers blies de meningsverschillen tussen de twee groepen dusdanig op dat het erop leek dat het niet door zou gaan, maar het viel allemaal reuze mee. Die tanktransporter is gewoon in het hoofdkonvooi gebleven en hebben we hier niet gezien.
Ik dateer van begin 1948, toen mijn ouders (destijds wonend in Leeuwarden) het safe vonden "er nog eentje bij te maken".
In 1944 plande Montgomery (Monty) een aanval om Europa zeg maar Duitservrij te maken. Hij verwachtte weinig tegenstand en zo ontstonden operaties Market en Garden, die uiteindelijk samengevoegd werden. De ene was door de lucht, de andere over de grond.
Oss was inmiddels wel bezet door een garnizoentje Duitsers, o.a. om de fabrieken van Hartog en Zwanenberg zeker te stellen (voedselvoorraden).
Bovendien was daar inmiddels bepaald dat daar geen Joden mochten werken. Er woonden dus inmiddels de nodige Duitsers in Oss, vooral in voormalige dure huizen waar de eigenaren al uitgehaald waren (inderdaad, Joden).
Op 17 september 1944 begonnen de luchtoperaties, gevolgd door de grondtroepen. Oss zag hordes vliegtuigen over zich heen komen, de luchtroute liep recht over Oss heen. De hier wonende Duitsers werden zenuwachtig en begonnen alvast hun koffers te pakken.
Een paar dagen later stokte het grondoffensief al bij Arnhem, want de tegenstand was veel groter dan Monty had voorspeld.
Het grondkonvooi stond her en der opgehoopt stil, o.a. bij Grave. Inmiddels hadden de Duitsers ook de nodige vliegtuigen neergeschoten en op Station Oss stond een stel Duitsers met krijgsgevangen Engelsen en/of Amerikanen klaar om per spoor afgevoerd te worden.
Vervolgens gingen er de nodige Ossenaren, waaronder een politieman in Grave kijken waar ze vertelden wat ze in Oss hadden gezien. Daarop besloot een Engelse commandant met twee tanks plus manschappen in een extra wagen naar Oss te gaan om die krijgsgevangenen weer te bevrijden. Bij de vuurgevechten aldaar sneuvelde een Engelse sergeant, ene Sergeant Brown. Naar hem is een later nieuw gebouwde straat vernoemd.
In elk geval, de Engelsen wisten de krijgsgevangenen te ontzetten en de Duitsers te verjagen. Dat was 19 september 1944.
Vervolgens reden ze met de bevrijde mensen terug naar Grave, want ze moesten toch door.
Inmiddels wapperden in Oss natuurlijk de nodige rood-wit-blauwe vlaggen.
Helaas kwamen de Duitsers 1 of 2 dagen later terug, en schoten de huizen waar vlaggen hingen in brand of gewoon in puin.
Daarop zijn de Engelsen weer teruggekomen en hebben de Duitsers nog eens op hun falie gegeven, waarop ze definitief vertrokken.
Wel bleven er tot aan de bevrijding de nodige duitse nesten aktief langs de Maas en werden er zelfs V1's vanuit de Betuwe op dit gebied afgevuurd.
De officiele bevrijding van Oss staat dus op 19 september en elke 5 jaar wordt dat uitgebreid gevierd. Sinds een jaar of 10 gebeurt dat dus ook met een konvooi voertuigen, wat de oude route afrijd eens in de 5 jaar. Plus natuurlijk luchtlandingen bij Arnhem (en die kisten komen meestal ook over Oss heen).
Het konvooi: de meeste voertuigen komen van de stichting "Keep 'em Rolling" die vooral Amerikaanse voertuigen in bezit heeft. Omdat dit jaar 75 jaar gevierd werd wilden ze vooral veel Engelse voertuigen hebben, ook omdat het bevrijdingsleger vooral uit Engelsen bestond.
In het hoofdkonvooi reed bv. ook een Engelse tanktransporter-met-tank rond die pas dit jaar zover gerestaureerd was dat ie de weg op kon.
De pers blies de meningsverschillen tussen de twee groepen dusdanig op dat het erop leek dat het niet door zou gaan, maar het viel allemaal reuze mee. Die tanktransporter is gewoon in het hoofdkonvooi gebleven en hebben we hier niet gezien.
Louis