De Oranje Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Oranje Lijn

Bericht door jdbvos »

Kijk voor grap eens naar deze Amerikaanse (Oekrainse origine) amateur-schilderes, en haar techniek met acrylverf.....
https://www.instagram.com/andreea_ionela_berindei/

Of deze buurvrouw van Harry uut NC met haar aquarellen... https://www.instagram.com/poppybalser/

Maar idd: Hoendervanger is beroemd om z'n echt fotorealistische schilderijen... net als bovenstaande linkjes: ongelooflijke artistieke genieën....
Oost, west...ook best

Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Martinus »

Kijk voor grap eens naar deze Amerikaanse (Oekrainse origine) amateur-schilderes, en haar techniek met acrylverf.....
Dank voor de info!

Waaaauw! Die Roemeense juffrouw kan er wat van! Interessant ook dat ze zo'n schilderij van boven naar beneden inschildert, ogenschijnlijk zonder eerst een schets op het doek te zetten. En dan is ze ook nog autodidact! Geweldig!

De tweede schilderes is natuurlijk ook heel kundig en haar techniek, de aquarel, vertaalt de beelden weer op een heel andere manier.

Wat Hoendervanger betreft vind ik het persoonlijk af en toe jammer dat hij zijn talent soms aan bijzonder lelijke schepen besteed (ik bedoel daar niet het schip van de Oranje Lijn mee).
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4859
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Allen »

En wat vinden jullie van Nico Peeters, te realistisch?


NicoMPeeters.jpg
NicoMPeeters.jpg (134.92 KiB) 1119 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Oranje Lijn

Bericht door jdbvos »

te realistisch
Als een kunstenaar iets zó neer kan zetten, is dat een ongelooflijk talent, en krijgt die dan ook van vrijwel iedereen alleen maar alle (welverdiende !) achting.

Maar ooit -ik geloof zelfs nog in m'n tienertijd- kwam ik in een museum waar toevallig een opening van iemands expositie plaatsvond... Geen idee wie dat was..
Maar terwijl ik de moderne kunst probeerde te ontraadselen, kwam iemand naar me toe en vroeg "Vind je het mooi ?"
Waarop ik hem vroeg of hij de schilder was, wat hij bevestigend beantwoorde... "Nou..." zei ik voorzichtig "..mooie kleuren, hoor, maar ik kan er met de beste wil van de wereld niets in vinden over wat het voorstelt... dus het is niet zo aan mij besteedt.."
Hij vroeg me wat ik dan wél mooi vond, waarop ik antwoorde dat ik de schilderijen van Frans Hals, Jan Steen, Paulus Potter ed echt kon waarderen, ondanks dat ik er geen verstand van had...
"Ja, maar.." bracht hij naar voren, "..mijn werk probeert een gevoel over te brengen. De schilders die u noemt waren fotografen van vóór de uitvinding van de fotografie...Wát een moeite, die hetzelfde effect geeft dat je nu in een fractie van een seconde bereikt met een camera"
En ik moet bekennen: dat heeft mij destijds heel erg gegrepen, en ik denk er nog vaak aan terug...

Maar ikzelf ben stinkend jaloers op zo'n kundig talent... 't Is oneerlijk verdeeld, vinnik... Chappeau, meneer Hoendervanger, Peeters, en alle fotorealistische schilders !

Kijk bijvoorbeeld eens hier, deze meneer schildert helemaal niet: die speelt met Lego !: https://www.instagram.com/onebrickatatimelego/

Of wat te denken van een schilder die "voetstapjes" met een paletmes gebruikt om te 'schilderen'.....
Tsja...ik vind het allemachtig kunstig !
voorbeeld37.jpg
voorbeeld37.jpg (95.7 KiB) 1098 keer bekeken
voorbeeld38.jpg
voorbeeld38.jpg (93.02 KiB) 1098 keer bekeken
Ikzelf ben vorige week ook weer begonnen, naar één van m'n eigen foto van de Nova Zembla, genomen door de poort van m'n hutje...
Maar of het wat gaat worden...??? Afijn, ik zie het wel.. Achtergrond heb ik vorige week gemaakt, de scheepscontouren vanmiddag, en vanavond het beginnetje van de doorschijnende breker... Vlekjes...een opeenstapeling van vlekjes...
Bijlagen
IMG_20191008_193149.jpg
IMG_20191008_193149.jpg (80.52 KiB) 1098 keer bekeken
Oost, west...ook best
Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Martinus »

Maar terwijl ik de moderne kunst probeerde te ontraadselen, kwam iemand naar me toe en vroeg "Vind je het mooi ?"
Ik ben in de jaren 60 ooit naar een tentoonstelling van Picasso geweest in Amsterdam en ik vond daar alleen maar 2 schilderijtjes echte juweeltjes, de rest had van mij op de vuilnis gemogen. Maar, toch kan moderne kunst soms ook heel mooi zijn.

Wat Nico Peeters betreft, inderdaad, het lijkt precies een foto, ik dacht eerst ook dat het dat was. Hij beheerst zijn techniek! Maar toch komt dan bij mij de vraag op waarom je uren zou besteden om een strakke 'foto' te schilderen en dan voel ik meer voor die vrouw die met waterverf werkt: https://www.instagram.com/poppybalser/, ze schildert met elegantie, speelsheid en verfijndheid, heel geraffineerd kundig. Dat zie ik dan toch (ook) heel graag, je ziet haar eigen inbreng er in terug.

Ik bewonder het technische kunnen van Nico Peeters, maar zou liever een schilderij van Poppy Balser aan de muur hebben.
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2420
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: De Oranje Lijn

Bericht door peelander »

Wat denken jullie van het logo van het Kustvaartforum? Een aquarel van forumlid Evert Sikkema.
site_logo.jpg
site_logo.jpg (92.76 KiB) 947 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Martinus »

Uitstekend en niet voor niets gebruikt als logo!
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

Heren ea,
Dit keer geen schilderij, maar wat "Prinsesse" plaatjes.
Goed voor Roy zo bij ingaand week-end.
Bijgevoegd wat foto's van de "Prinses Irene", met de opmerking dat de eerste foto van beide dames kan zijn.
Gr. Koos
Bijlagen
PI of PM fb (52).jpg
PI of PM fb (52).jpg (137.59 KiB) 800 keer bekeken
Prinses Irene (14).jpg
Prinses Irene (14).jpg (87.27 KiB) 800 keer bekeken
Prinses Irene (10).jpg
Prinses Irene (10).jpg (142.39 KiB) 800 keer bekeken
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: De Oranje Lijn

Bericht door warbout »

Geweldig mooie foto's Koos.


grt, Willem.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

GM. Willem.
Goed om te weten dat we je hier een plezier mee doen.
We blijven doorgaan.
Gr. Koos


Plaats reactie