Rotterdam toen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door rspeur »

Waar jullie het over hebben (6×9) is de Kodak Brownie.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

doppie
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 dec 2014 23:12

Re: Rotterdam toen

Bericht door doppie »

een kodak brownie 8 is een
move projector 10e f/1.5 uit de
jaren zestig heb er zelf 1 toen gekocht
zelf ongeveer 20 films gemaakt
gr alex
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Rotterdam toen

Bericht door Sparks316 »

Nou, die camera van mijn moeder was uit de jaren 20 of 30, was wel degelijk van Kodak, maar of het een Brownie was? Als je bij de rolfilm wilde, moest er eerst een rechthoekige doos vanaf, dan kwam de binnendoos tevoorschijn met 1 rolletje boven, dan trok je de film zo ongeveer helemaal om de doos heen naar de andere spoel die aan de andere kant zat, zette hem daarop vast en schoof de buitendoos weer terug. Met een slingertje draaide je dan zover dat je door een rood kijkgaatje een pijltje of het cijfer 1 zag komen en dan kon je opname nr 1 maken. Enzovoorts. Ik meen dat er 12 opnamen op 1 rolfilm konden, dan terugspoelen door een palletje in een andere stand te zetten, buitendoos er weer afschuiven, zorgen dat de rolfilm opgewonden bleef, de spoel met film dichtplakken en de nieuwe film er weer inzetten en je kon weer 12 opnamen maken. Voorin zat alleen maar een gat met een diafragma en kijken (met vol zonlicht moeilijk) door het zoekertje wat je ongeveer in beeld had en klikken maar. De doos zelf was iets van 20x15x10 cm.
Afbeelding
Hier binnendoos, buitendoos en echt lederen paraattas
Louis
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door rspeur »

Die laatste is dus de Brownie. Succesmodel van ver voor de oorlog.
We hadden er vroeger thuis een, ik ben nog steeds dankbaar voor alle foto's die ermee zijn gemaakt.
Op enig moment, toen er "iets luxer" materiaal kwam, is het geval verdwenen, maar ik heb er een teruggekocht op de markt in Antwerpen in de jaren '80. Ik heb er zelfs nog foto's mee gemaakt, ontwikkelen en afdrukken deed ik zelf. Op de foto staat rechts voor mijn laatste analoge camera, gebruikt tot september 2005.
René
Kodak Brownie (120 film), Zeiss BOX-TENGOR, Minolta Autocord 3.5, 75mm, Zeiss Ikophot, Minolta X700, 28-70 mm, 3.5-4.5.JPG
Kodak Brownie (120 film), Zeiss BOX-TENGOR, Minolta Autocord 3.5, 75mm, Zeiss Ikophot, Minolta X700, 28-70 mm, 3.5-4.5.JPG (228.11 KiB) 1313 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Rotterdam toen

Bericht door peelander »

De tweede van links was de mijne Rene :-D :-D :-D
groeten
Jan van der Pluijm
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Rotterdam toen

Bericht door Sparks316 »

Tja, de tied'n ben'n veranderd. Liep je vroegâh krom door het gewicht om je nek of de koffers met alle zooi, nu trek je je mobieltje uit je zak en knip-foto!
Mijn eerste cameratje was een plastik 4x4 ding wat ma kreeg bij 4 pakken Omo, de volgende was een 2e hands Voigtländer Vito B of C (kleinbeeld met vaste 50mm lens maar wel f2,8 en sluitertijden tot 1/500 sec!), toen ik eindelijk werk had als sparks kocht ik een Nikkormat FTn en daarbij een hoop meuk), later nog een Nikkormat EL erbij, toen een Bronica ERTs met de nodige meuk (6x4,5), naderhand nog een Linhof 4x5" technische camera met een zootje objectieven (allemaal 2e hands) en pas weer later een Panasonic DMC FZ5 digitaal en daarna weer een Nikon Coolpix 100 omdat die optisch toch beter was en meer mogelijkheden bood. Zoomlensje van 26-700mm KB bereik en dat weegt maar een paar honderd gram. Alternatief een mobieltje maar dat blijft ook maar alternatief. Geen gezeul meer met statieven van 5 kilo, toeters van 3 kilo en tig zonnekappen/filters plus minstens 5 cassettes met film omdat je net die ene opname niet meer kan maken. Om het nog ff niet te hebben over de diverse licht- en flitsmeters plus flitsapparatuur die rap ook 10 kilo woog. 1 reserve akku en 1 reserveschijfje van 8 Gb en eenmaal thuis zet je het op je PC, wat je bewaren wilt tenminste. En je kan tenminste weer rechtop staan :lol:
Louis
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Rotterdam toen

Bericht door Allen »

Gelezen:


Rotterdam toen001.JPG
Rotterdam toen001.JPG (143.24 KiB) 1067 keer bekeken
Rotterdam toen002.JPG
Rotterdam toen002.JPG (195.56 KiB) 1067 keer bekeken
Grtn @Allen
Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door Johnny »

Kan mij het nog levendig voorstellen, een weg met kasseien (kinderkopjes) die ter hoogte van die bunker
een rare slinger maakte, op pier 3 zat toen nog een scheepswerf met de naam scheepswerf waalhaven ??
Ik dacht dat die bunker begin jaren 70 is opgeblazen.
Het leven is geen facebook
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door Roy »

Dat was inderdaad Scheepswerf De Waalhaven.
Of het nog bestaat en onder welke naam, gaan idee...…………. :roll:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Rotterdam toen

Bericht door ArnoldW »

Johnny schreef: 12 okt 2019 16:10 Kan mij het nog levendig voorstellen, een weg met kasseien (kinderkopjes) die ter hoogte van die bunker
een rare slinger maakte, op pier 3 zat toen nog een scheepswerf met de naam scheepswerf waalhaven ??
Ik dacht dat die bunker begin jaren 70 is opgeblazen.
Op pier 3 heeft totaal niets gezeten. Je bedoelt pier 4. Pier 3 had alleen steigers, waar de binnenvaartschepen gemeerd lagen.
Groet Arnold.


Plaats reactie